Na tien afleveringen van dit unieke concept is het tijd voor een kijkje achter de schermen bij meester-animator en -associator Job Steggink. "Ik heb ook geen idee waar het allemaal vandaan komt."" /> Na tien afleveringen van dit unieke concept is het tijd voor een kijkje achter de schermen bij meester-animator en -associator Job Steggink. "Ik heb ook geen idee waar het allemaal vandaan komt."" />
Asset 14

Wat is een Spontanimatie?

Job Steggink maakt al vanaf het allereerste begin van Hardhoofd zogeheten 'Spontanimaties'. Hij krijgt maandelijks van de redactie een willekeurig woord opgestuurd, waar hij vervolgens een korte animatiefilm bij associeert. De eerste aflevering was 'Gewoon Barry' en inmiddels zijn we via woorden als 'Klatergoud', 'Voortvluchtig', 'Druilerig' en 'Second life' bij aflevering tien aangekomen, waarin Barry zijn rentree maakt. De Spontanimatie is inmiddels een begrip geworden. De webmaster heeft zelfs een ode aan Job in de site verstopt: wanneer je ergens tegelijk de letters J-O-B indrukt, kom je op zijn pagina. Tijd voor een gesprek met de vreemde snuiter die dit genre zelf bedacht.

Spontanimatie X: Ontknoping

Gewoon lekker leven

Job Steggink, wie ben jij?
"Ik ben gewoon Job, hoor."
Waar ben je opgegroeid?
"In Oldenzaal, je kent het wel. Twente. Ik ben ook nog steeds een Tukker, ook al woon ik nu al een tijdje in Utrecht en Amsterdam."
Hoe ben je begonnen met tekenen?
"Op school hanteerde ik m'n eigen tempo. Ze zeiden dan dat ik een "ietwat trage leerling" was, maar eigenlijk was ik heel druk... m'n schriften stonden vol krabbels en tekeningen. Dat krabbelen vond ik wel leuk en toen ben ik na de MAVO de toentertijd gloednieuwe MBO-opleiding Multimedia Vormgeving gaan doen. Daar kon ik mijn ei wel kwijt. We kregen les in 3D-programma's en daarmee ook met animatie. Ik was verkocht."
En de Spontanimatie?
Dat kwam eigenlijk veel later pas, op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, waar ik 'Art and technology' deed. Voor mijn eindexamen bedacht ik me dat ik eigenlijk wel eens 2D-animatie met tekeningen wilde proberen. Toen ontstond de stijl die ik nu vaker hanteer: weinig kleur, gekrabbelde lijntjes, sprekende figuren. Om mezelf uit te dagen bedacht ik bij mijn afstuderen een constructie waarbij ik gedwongen werd te improviseren, net als in bijvoorbeeld theatersport. Mijn afstudeerproject 'Experiment d'improvisation' (zie onder) bestaat uit drie delen: de transformatie van mens naar dier, de verwerking van drie willekeurige voorwerpen die mensen om me heen noemden en ten slotte vroeg ik iemand om een emotie. Dat moest ik er dan allemaal in stoppen en het verhaal nam allerlei wendingen die ik zelf ook niet verwachtte. Het dwong me om het uiterste van mijn fantasie en associaties aan te spreken. Het werd ook gewaardeerd; ik haalde de finale van de HKU Awards voor het Meest Innovatieve Project."
Daar was je zeker wel trots op.
"Tja, nee. Ik ben niet iemand die bezig is met trots op zichzelf zijn. Vind ik niet echt nodig."

Job tijdens een nachtelijke Spontanimatie-sessie.

Vanaf 2009 maak je de Spontanimatie. Hoe werkt dat?
"De redactie stuurt me een woord. Ik open dat mailtje niet, maar wacht tot ik een nacht helemaal vrij ben. Dan ga ik er goed voor zitten en klik ik het aan. Soms weet ik niet eens wat het betekent, dan zoek ik eerst de definitie op in het woordenboek. De eerste associaties die ik heb, moet ik meteen gebruiken. Het is een heel directe reactie op dat woord. Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt. Maar het is wat het is: een spontane animatie. Ik maak de filmpjes tussen alle bedrijvigheid door in m'n vrije tijd. Met zo'n filmpje van een paar minuten ben ik dan wel meerdere dagen, soms zelfs weken bezig."
Welke was de beste?
"Met Klatergoud pakte ik wel uit, maar iets simpels als Druilerig kan ik ook waarderen. Ik probeer altijd de bewegingen zo realistisch mogelijk te maken, dat is de grootste uitdaging. Dat lukte toen wel."
In je biografie op hard//hoofd staat dat je "liefhebber van natuur, muziek en gewoon lekker leven" bent. Wat bedoel je met 'gewoon lekker leven'?
"Ervan genieten dat je leeft. Simpel, toch? Het is een levensinstelling."
Wat hoop je met de Spontanimatie te bereiken?
"Ik denk wel eens: het zou leuk zijn als er een Wikipedia-pagina over kwam. Die kan ik natuurlijk zelf maken, maar dat is niet eerlijk. Het zou mooi zijn als het echt erkend werd als genre, als anderen het ook gingen proberen. Maar dat is geen doel voor mij, hoor. Ik blijf toch een bescheiden jongen uit Oldenzaal."

Job's afstudeerproject (duur: 11 minuten):

Ontknoping was het vervolg op Gewoon Barry:

De vorige Spontanimaties:

En kijk hieronder de overige spontanimaties:

Mail

Job Steggink

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #2 - Fictie en werkelijkheid

Waar ligt de grens tussen fictie en werkelijkheid, en hoe zet je die grens op spanning, zonder dat het saai of aanstellerig wordt? Lees meer

Column: Ik wens je alle goeds

Ik wens je alle goeds

Een afwijzing komt Eva koud op haar dak vallen. ‘Ik vond hem leuk, hij vond mij ook leuk, hij vond mij dus niet leuk, ik ben gewoon niet leuk genoeg.’ Lees meer

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode 1

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode

Als 'kritische kunstkoerier' neemt Marc Schoorl je mee door de kunstbijlage van zijn favoriete ochtendkrant. Lees meer

Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Koop de roze bril

Koop de roze bril

Lang geloofde Shulamit Löwensteyn dat een ingebouwd stapelbed de oplossing zou zijn voor al haar moeilijkheden. Had ze daar gelijk in? Een tip over tulpen, taart en het kopen van troost. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Nieuwe coronificatie

Nieuwe coronificatie

Marthe van Bronkhorst opent het nieuwe jaar op poëtische wijze. Lees meer

Column: Het enige woord dat het omschrijft

Het enige woord dat het omschrijft

Het voorlopig laatste uitstapje naar de bios met haar vader krijgt voor Eva een duistere lading. Lees meer

Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #1 - Het Proces

In Verf op je Kleren onderzoekt schrijver en documentairemaker Tiemen Hageman alle aspecten van het creatieve proces. Hij gaat in gesprek met allerlei creatieve makers, over hun proces en hoe je dat nou eigenlijk doet, werk maken. In deze eerste aflevering: schrijvers Martijn Brugman en Merlijn Huntjens. Lees meer

Stop met schrijven!

Stop met schrijven!

Jens Meijen vergelijkt het schrijfproces met auto-onderhoud en weet hoe je als schrijver goed zorgt voor je mentale gezondheid. Wat heeft schrijven te maken met het worden van een popster en waarom moet je volgens Jens eerst stoppen met schrijven? Lees meer

Ballen en Engelen

Ballen en Engelen

Na een klassiek ongemakkelijke kerstborrel op kantoor gaat Sascha mee naar huis met Ariane van hr. Maar dan neemt de avond een griezelige onverwachte wending... Een kerstverhaal van Loren Snel. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Kon je maar aanbeden worden

Kon je maar aanbeden worden

Hologrammen, goud licht en een religieus lam laten Marthe van Bronkhorst zich klein voelen tijdens een kerkbezoek. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Wees talentloos

Wees talentloos

Tijdens een date raakt Wolter de Boer verwikkeld in een socratisch vraaggesprek rond talent. Een tip over het afschaffen van aanleg. Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Masterclass

Een vrouw die met zichzelf in de knoop zit besluit om een masterclass acteren te volgen. Een kort verhaal door Renske van den Broek over opnieuw leren lopen, majorettemeisjes en vrede sluiten met wie je bent. Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer