Onze huisanimator bezocht het Animatiefestival in Utrecht en selecteerde zijn favoriete filmpjes." /> Onze huisanimator bezocht het Animatiefestival in Utrecht en selecteerde zijn favoriete filmpjes." />
Asset 14

De keuze van Job

Animator Job bezocht het Holland Animation Film Festival in Utrecht en werd direct voor schut gezet. Gelukkig herstelde hij zich en selecteerde voor hard//hoofd een aantal hoogtepunten. Want animatie is meer dan Disney en Pixar.

Ik heb mijn plekje ingenomen en blader wat door het programma, in afwachting van de dimmende lichten en het begin van de de show. Dan betreedt de gastheer het podium: "Welkom bij de Competitie Nederlandse Animatiefilms! Voordat we beginnen nog even een vraag: zijn er nog filmmakers in de zaal?". Niet helemaal oplettend hoor ik de vraag aan en steek bescheiden mijn hand omhoog. "Ah", zegt de gastheer, "hiervoor. Wat is je naam?". Terwijl ik me wil voorstellen, wordt het me opeens duidelijk. Hij bedoelde: zijn er nog filmmakers in de zaal van wie hun werk in deze voorstelling vertoond wordt? Half mijn naam inslikkend maak ik mijn excuses en zeg vaag: "Nee, nee, niet in deze selectie". Een wat deftige oudere vrouw achter mij vraagt daarop welke film ik gemaakt heb en wanneer die te bekijken is. "Nee, nee, zo bedoel ik het niet. Er draait hier helemaal niets van mij.. ik dacht dat hij bedoelde dat..." Maar voordat ik de zin kan afmaken, zegt de oudere vrouw op arrogante toon: "Jaaa, maar we zijn toch zo'n beetje allemaal filmmakers hier!" Ik draai me om en zak beschaamd wat dieper in mijn stoel. "Ja, ja mevrouwtje, dat weet ik ook wel."

Had de vrouw gelijk? Trekken animatiefestivals voor het merendeel alleen maar mensen die zelf in het vak zitten? Ik vrees van wel. Zijn deze festivals dan ook alleen geschikt voor gepassioneerde animatieliefhebbers? Dat zeker niet. Want als je aan animatie denkt, dan denk je natuurlijk aan Bugs Bunny, The Simpsons, Samurai Pizza Cats, de Troetelbeertjes, bioscoophits als Finding Nemo, Ice Age, Puss in Boots en natuurlijk niet te vergeten het hele oeuvre van Disney. En dat heb je allemaal al wel eens gezien, dus waarom nog naar een animatiefestival? Nou, omdat daar alles wordt vertoond wat je normaal niet te zien krijgt. Je ziet er de arthouse van de animatiewereld: rare creaties, animatie met een serieuze toon en onverwachtse beelden. Maar ook ouderwets goed slapstickvermaak.

Voor hard//hoofd maakte ik met m'n kritische animatorenoog een selectie uit de Competitie Nederlandse Animatiefilms.

De keuze van Job (met één interviewtje)

Allereerst 'Tape Generations' van Johan Rijpma. Origineel, verfrissend en mooi in beeld gebracht. In een interview legt Rijpma uit waar zijn werk over gaat: "Over rolletjes plakband". En dat is precies wat het is.

Als tweede heb ik een animatie van Tünde Vollenbroek gekozen. Het werk is kinderlijk en ziet er heel simpel uit, maar toch sprong het mij in het oog door het originele gebruik van materiaal. En je houdt er een fijn gevoel aan over.

Tünde, wie ben je eigenlijk?
Ik ben Tünde, 21 jaar, woon in Hilversum en studeer Animatie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Naast op papier leef ik me ook graag uit op de piano en op de (hiphop)dansvloer. En niet te vergeten ben ik druk met het eten van ijsjes, daar word ik blij van. Naast studeren stop ik meer tijd dan ik eigenlijk heb in het organiseren van het KLIK! Amsterdam Animation Festival en het schrijven voor een animatie-blog. Mijn favoriete kleur is lastig, er zijn zo veel mooie kleuren!

Wat drijft jou om animaties te maken?

Het maken van mooie plaatjes. Ik kan er alles wat ik interessant vind in kwijt: design, beweging, verhalen, karakters, muziek, noem maar op. Voor mij is animatie het ultieme grafische medium. Door al die facetten is animatie wel confronterend. Het duurt zo lang voordat je een eindproduct hebt. Je moet er echt een lange adem voor hebben. Maar wanneer je film op het HAFF draait en er mensen in de zaal lachen, voelt het echt als een hart onder de riem. Toen Vioolspel voor het eerste festival waar ik het naar instuurde werd geselecteerd en ik ook nog eens de aanmoedigingsprijs won, heb ik daar nog lang op kunnen teren qua motivatie.

Waarom 'Vioolspel'?
Ik heb zelf viool gespeeld, dus dat zal vast meegespeeld hebben. Ik was dingen aan het schetsen die ik leuk vond, simpele dingen... Toen kwam het meisje met de viool, en ging ik bedenken wat leuk zou zijn bij haar. Dat werd een nóg valser zingende kat. Toen stond het verhaal vrij snel op papier eigenlijk. In die tijd begon ik piano te spelen, puur omdat ik het leuk vond. Ik begon in te zien dat ik niet supergoed in iets hoefde te zijn om er toch lol aan te beleven. De film is voor mij dan ook heel persoonlijk. Zowel vanwege de boodschap als hoe de film er uitziet. Ik hou van een ambachtelijke feel in animatiefilms, dat priegelige, kleine werk. Ik word nog steeds blij als ik mijn film zie, al had ik hem wel wat beter willen animeren achteraf gezien. Maar ja, op een gegeven moment moet je het ook maar gewoon los laten.

Als uitsmijter selecteerde ik 'Like' van Lotta Sweetliv. Het is best een raar filmpje, maar op de één of andere manier voelt het allemaal heel fris en gemoedelijk aan. Ze zegt er zelf over dat ze in 'Like' onderzoekt of een kijker zich direct aangesproken kan voelen. Kijk en oordeel zelf.

------------------
Het Holland Animation Film Festival wordt volgend jaar weer georganiseerd in Utrecht. Hopelijk dit keer met een creatie van Job.

Mail

Job Steggink

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Gatool Katawazi
    Gatool KatawaziRedacteur
het laatste
Alles Vijf Sterren: Beter laat dan nooit

Beter laat dan nooit

Deze week worden we blij van bijdehante teksten en goede interviews, en stil van een website over Srebrenica. Lees meer

Wat heeft een mens aan een miljard?

Wat heeft een mens aan een miljard?

Wie de vermogensongelijkheid in Nederland aan de kaak stelt, hoort regelmatig: ‘Gelukkig zijn we geen Amerika. Daar is de rijkdom pas oneerlijk verdeeld!’ Dat klopt. Maar we staan wel op de tweede plek. Zo egalitair is ons land niet. Lees meer

Aantekeningen uit Aalten

Aantekeningen uit Aalten

Willemijn Kranendonk reflecteert in deze gedichtenreeks over koolmeesjes en eenzaamheid op haar verhuizing naar de Achterhoek. Lees meer

Sinds Corona zijn we op retraite zonder rust

Sinds Corona zijn we op retraite zonder rust

In de interviewserie ‘Tijdsvensters’ laten De Bedachtzamen steeds een creatieve denker reflecteren op het begrip ‘tijd’. Op Hard//hoofd reageren collega’s in stijl. Vandaag: filosoof Aldo Kempen reageert op de reflecties van filosoof Miriam Rasch. Lees meer

Tip: Blijf even kijken

Welkom in mijn raamkozijn

Terwijl de anderhalvemetersamenleving op gang komt, kruipt Iris Blaak nog even achter haar spreekwoordelijke geraniums. Ze ontdekt: het lijntje tussen voyeurisme en nieuwsgierige interesse is flinterdun. Een tip om in het voorbijgaan niet te snel weg te kijken. Lees meer

Alles vijf sterren: 29

Verhalen voor aan de keukentafel

Deze week worden we blij van een documentaire over een Braziliaanse fotograaf, een bundel met spookverhalen en een heuse keukentafelpodcastquiz. Lees meer

 Corona-afval brengt meerkoet in de nesten

Corona-afval brengt meerkoet in de nesten

Meerkoeten blijken hun nesten maar wat graag te bouwen met ons corona-afval. Dat heeft voor-, maar vooral veel nadelen. Lees meer

Pleinvrees

Pleinvrees

Ezra Hakze onderzoekt in deze actuele gedichtenreeks verschillende ervaringen die te maken hebben met thuis zijn. Lees meer

Rueben Millenaar

“Excuses voor de slavernij? Moet ik me schuldig voelen?”

Overheidsexcuses zijn hét moment voor Nederland om het koloniale verleden eens recht in het gezicht aan te kijken, schrijft Lennart Bolwijn. Lees meer

 1

'Ik gebruik de toekomst, het verleden en het tijdloze'

In de interviewserie ‘Tijdsvensters’ laten De Bedachtzamen steeds een creatieve denker reflecteren op het begrip ‘tijd’. Op Hard//hoofd reageren collega’s in stijl. Vandaag: illustrator Mans Weghorst reageert op de reflectie van animator Michael Dudok de Wit. Lees meer

TIP: Verander je perspectief

Verander je perspectief

De geschiedenis maar ook het heden lijken vaak een ver-van-ons-bed-show. Else Boer onderzoekt hoe je belangrijke gebeurtenissen pijnlijk dicht naar je toe haalt. Een tip om op zoek te gaan naar verhalen die je wereld- en zelfbeeld doen kantelen. Lees meer

 Vijftig jaar parade op de barricade

Vijftig jaar parade op de barricade

Vandaag precies vijftig jaar geleden liepen duizenden Amerikanen mee in de eerste Gay Pride Parade. Lees meer

 1

Met een liefdevolle blik

Deze week worden we blij van een documentaire over een Japanse oudtante, een datingshow op Netflix en een podcast over misdaad en alcohol. Lees meer

Vrije val

Vrije val

Een bekend gevoel voor velen: vastzitten op een feestje waar je niet wilt zijn. De vrouw in dit verhaal zoekt naar manieren om zichzelf en haar gebroken hart staande te houden in het nachtelijk gewoel. Lees meer

Hoe de zwarte dichteres May Ayim een slavenfort veroverde

Hoe de zwarte dichteres May Ayim een slavenfort veroverde

Een promenade die oorspronkelijk naar de oprichter van het fort was vernoemd, kreeg niet lang geleden een nieuwe naam. Lees meer

De videokunst van Maaike Fransen als droomwereld (deel 3)

De videokunst van Maaike Fransen als droomwereld (deel 3)

De tent die in 'A Show Off' hoog richting de hemel reikt, wankelt door overmoed. Als een stomme film waarbij de pianist in de zaal letterlijk de toon zette bij het filmbeeld, zo vallen beeld en geluid hier ook samen. Lees meer

Juist nu kan het straatbeeld anders 3

Juist nu kan het straatbeeld anders

In veertig tramhaltes verspreid over Den Haag is in plaats van reclame een kunstproject te zien van collectief Topp & Dubio. Lees meer

Homo? Ik zeg liever dat ik op jongens val

Homo? Ik zeg liever dat ik op jongens val

Als iedereen zo graag met ‘homo’ wil schelden, laten we het dan ook als scheldwoord behandelen. Laten we voetbalwedstrijden stilleggen bij homofobe uitlatingen. Laten we druk uitoefenen op kranten die homofobe artikelen publiceren, schrijft Sebastiaan van der Lubbe. Lees meer

Wen niet aan het leven in de quarantaineshuttle

Wen niet aan het leven in de quarantaineshuttle

Alex Philippa moet niks hebben van zij die het quarantaine-leven willen optimaliseren. Zelfisolatie is niet optimaal, maar onnatuurlijk en eenzaam. Lees Alex' tip over zelfbehoud in lockdown. Lees meer

Nieuws in Beeld: Hoe het bedrijfsleven demonstraties mogelijk maakt 10

Hoe het bedrijfsleven demonstraties mogelijk maakt

Fotograaf Ka-Tjun Hau bracht de 'achterkant' van de antiracismedemonstraties in beeld. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan