Asset 14

Beslagkom uitlikken

Beslagkom uitlikken

Een van de terugkerende gebeurtenissen waar ik me als kind erg op kon verheugen, was als mijn moeder een cake ging bakken. Meestal ging de gebeurtenis gepaard met een loom gevoel op een regenachtige weekenddag, de eettafel die bezaaid was met ingrediënten en het proeven van het eerste, nog hete en slappe plakje cake. Maar boven al die zaken ging het me eigenlijk om één specifiek moment. Ik wachtte gespannen af totdat mijn moeder klaar was met roeren, de pan leeg schraapte en aan mij gaf. Dan kon het beginnen: het uitlikken van de pan. Dat was het hoogtepunt van de dag.

Twintig jaar later is de liefde voor beslag gebleven en heb ik de nodige levenservaring opgedaan. Daardoor ben ik nu al een tijdlang in staat zelf regelmatig cakes te bakken. Alleen loop ik keer op keer tegen een probleem op: als je het beslag hebt gemaakt, hoeveel laat je dan in de cakevorm glijden en hoeveel laat je 'per ongeluk' in de beslagkom zitten?

Te veel beslag overhouden is immers geen optie. Dan is het geen extraatje meer, geen restje. Je likt de pan niet meer schoon, je eet een heel nagerecht op. Vla. Te weinig beslag is ook niet goed, natuurlijk. Ik moet, met een beetje inspanning, toch zeker nog een paar halve lepels beslag uit de kom kunnen halen. (De absolute aartsvijand daarvan is overigens de pannenlikker. Al dat overgebleven beslag! Zomaar weg geschraapt uit de beslagkom en in de cakevorm gedaan! Wat zonde!)

Een middenweg was niet te vinden; het begrip ‘precies genoeg’ bestond sinds ik zelf bakte niet meer. Iets wat weinig te maken had met de werkelijke hoeveelheid, maar met het feit dat ik nu zelf invloed op het bakproces had. Oneindig genot leek me als kind geweldig. Maar later leer je dat genot vanaf een bepaalde grens altijd in ellende verandert. Er was nu alleen niemand meer die bepaalde waar die grens lag, leek het, tot voor kort.

Het was op een zaterdag, 's avonds laat toen ik thuis kwam. Bij het openen van de deur kwam de geur van brownie in de oven me tegemoet. Ik hing rustig mijn jas op, pakte mijn tas uit, tot ik het besefte: mijn huisgenoten hadden een cake gemaakt, zónder mij. Ik gooide m’n tas op de grond en draafde naar de keuken. ‘He,’ riep ik, ‘he! Stop!’ Mijn huisgenoten keken verbaasd op. ‘Hebben jullie de beslagkom al afgewassen?’ Met een niet begrijpende blik antwoordden ze: ‘Nee hoor, die ligt hier nog, hoezo?’
Ze gaven de beslagkom aan mij, met lepel en ongebruikte pannenlikker. Ik nestelde me op de bank, de eettafel was nog bedekt met de overgebleven ingrediënten en buiten regende het. Het browniebeslag was verrukkelijk. En het was precies genoeg.

Mail

Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Tip: Tinder toch maar

Tinder toch maar

Nog geen jaar geleden schreef Emma Stomp de dating app af als een grabbelton zonder prijs. Maar na een succesvolle Tinder-date, slikt ze haar woorden weer in. Waar anders maak je in crisistijd kans op romantiek? Lees meer

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

Marthe van Bronkhorst ging langs in de crèche van het Witte Huis, om antwoord te vinden op de vraag: moeten we Donald nog vier jaar laten kleuteren? Lees meer

Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

Column: Boomstronk-achtig

Boomstronk-achtig

‘Is dit een gouden match of settelen we voor less omdat we te druk en niet wanhopig genoeg zijn om verder te zoeken?’, vraagt Iduna Paalman aan haar geliefde. Lees meer

Tip: Bereken je deadline

Bereken je deadline

Else Boer kreeg een deadline opgelegd waar niet alleen een kersverse roman uit voortkwam, maar ook een ontnuchterend inzicht. Een tip over stilstaan bij je eigen sterfelijkheid. Lees meer

Automatische concepten 46

Demoontjes

Marthe van Bronkhorst laat haar demoontjes uit. Dat scheelt, want dan hoeft ze ze even niet zelf te dragen. Lees meer

Fantoompijn Evangeline Habarurema

Fantoompijn

Alle dingen gaan voorbij, de mooiste, maar ook de pijnlijkste dingen. Een troostvolle tip voor iedereen die verliest en rouwt, en het officiële Hard//hoofd-debuut van schrijver en illustrator Evangeline Agape. Lees meer

Als het doek valt

Als het doek valt

De gevoelens van heimwee waardoor Eva als kind geteisterd werd, ervaart ze als volwassen vrouw van tijd tot tijd nog steeds. Lees meer

 Samen alleen op de wereld

Samen alleen op de wereld

Speciaal voor de Heimweek delen tien fotografen beelden die hen doen terugverlangen naar een plek of een moment in hun leven. Het resultaat is een uniek inkijkje in de diversiteit van heimwee en nostalgie; misschien wel de allerindividueelste emoties. Lees meer

Slentermijmeringen uit Oxford

Slentermijmeringen uit Oxford

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneken Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Oxford. Lees meer

Komt een gangster bij de dokter

Komt een gangster bij de dokter

Nu ze zelf psycholoog is, kijkt Marthe van Bronkhorst heel anders naar een van haar favoriete series. Lees meer

Column: Een Bert of een Ernie

Een Bert of een Ernie

Eva van den Boogaard is met vrienden op vakantie in de Ardèche. Liggend bij het zwembad stelt één van haar vrienden een vraag die in alle eenvoud doet nadenken over de groepsverhoudingen. Lees meer

Column: Volhouden stoppen volhouden 3

Volhouden stoppen volhouden

Iduna Paalman bezoekt haar zieke hond, en hoort haar 's nachts onrustig ademen. 'Ze jankt een beetje, dat doen honden als ze dromen. Of heeft ze pijn?' Lees meer

Complete overgave

Complete overgave

Marthe van Bronkhorst liet zich meevoeren door de Waddenzee - om zichzelf te herontdekken. De rustgevende bezigheid maakt haar al snel doodsbenauwd. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan