Asset 14

Vrouwvrije zones

Mijn goede vriend E. heeft een kookclub: Eetgenootschap De Vleeslul. Eens in de maand komen hij en vier van zijn mannenvrienden samen - vrouwen zijn niet welkom - en wordt er gekookt met een verplicht ingrediënt. De laatste keer was dit drop. Ik geloof dat ze tamme eend hebben gemaakt met een jus van de nostalgische doch intens foute likeur dropshot. Al komt het nu misschien niet zo over, het is een hoogst culinair genootschap, die kookclub De Vleeslul. Voor zijn laatste verjaardag kreeg E. exorbitant duur kookgerei; hij was er verschrikkelijk blij mee. Net als met zijn nieuwe vlinderdasjes en satijnen onderbroeken.

Een vriend van mijn broertje heeft sinds een jaar of wat met een aantal vrienden een herenclub, of een gentlemen’s club zoals ze het zelf noemen. Eens per maand drinken ze samen whisky, roken ze sigaren of gaan ze jagen (ja echt) of in een louche club op de Wallen gratis of voor geld vrouwen versieren. Daarnaast hebben ze een loods waar inmiddels een auto en een tractor in staan en bezitten ze samen een boot. De jongens zien er stuk voor stuk uit als galante Engelse dandy’s, inclusief wandelstok, hoed en lange, groene trenchcoat.

Illustratie: Aart-Jan Venema

Vriend R. vertelde me over een kapsalon in Rotterdam: Schorem. De kappers noemen zichzelf liever ‘Haarsnijder en Barbier’, lees ik op de website. Ik zie foto’s van de medewerkers: in zwart-wit, tegen een gestreepte muur, als zijnde het politiefoto’s. Hun witte jassen zijn besmeurd met bloed (?), hun baarden en snorren zwart en stoer, de blikken in hun ogen gevaarlijk of juist verveeld. Ook lees ik de volgende tekst:

Eindelijk is het zover, Leen en Bertus openen de deuren van de enige vrouwvrije zone in Rotterdam. Dames, we zijn gek op jullie, maar wij zijn van mening dat elke man recht heeft op een plek waar hij even man kan zijn, en daarom hebben wij besloten het oude ambacht van barbier nieuw leven in te blazen. Geen gezeik, knippen en scheren!

Ik ken Rotterdam niet zo goed, maar blijkbaar is het een stad waar mannen in de openbare ruimte heel moeilijk "even man kunnen zijn", en waar bij gewone kappers met veel gezeur wordt geknipt en geschoren. Bovendien is dit allemaal te wijten aan de aanwezigheid van vrouwen. Je kunt denken dat het een slechte grap is, maar vrouwen mogen écht niet naar binnen bij de salon. R. vertelde dat toen zijn vriendinnetje een Schorem-cadeaubon voor hem wilde kopen, zij buiten op de stoep moest blijven wachten terwijl binnen de bon werd ingepakt. Zelfs de financiële afhandeling vond buiten op straat plaats.

Een nieuw soort mannelijkheid dient zich aan, eentje die aan de ene kant extreem masculien en aan de andere kant juist über-metroseksueel is. Bij De Vleeslul wordt gekookt en gehakt met grote en gevaarlijke messen; het vlees wordt in kilo’s ingeslagen. Vervolgens tafelen de heren uren met elkaar en bespreken ze de nieuwe inrichting van ieders huis. De barbiers van Schorem zien er misschien uit als woeste criminelen met hun tatoeages en messen waarmee ze iedereen - ik bedoel iedere man - te lijf gaan, de zaak ziet er ondertussen tot in de puntjes verzorgd uit. De klanten gaan met een hip rockabilly kapsel naar buiten en kunnen niet stoppen met naar zichzelf turen. En de jongeheren van de gentlemen’s club lijken met hun verfijnde outfits rechtstreeks afkomstig uit een modetijdschrift.

Het gaat al deze heren om de details, zoveel is duidelijk. Met heel veel liefde en aandacht worden hun clubjes vormgegeven, verzorgd en in stand gehouden. Dat is die welbekende vrouwelijke touch.

Mail

Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.

Aart-Jan Venema is freelance illustrator en verhalenverteller. Hij werkt onder andere voor NRC.next, de Groene Amsterdammer en hard/hoofd.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Lieselot 2

Winnaar Stoute Stift 2024

Ruben Topia won met zijn illustratie de Stoute Stift 2024, de illustratiewedstrijd die deBuren organiseert. Topia maakte een illustratie bij een erotische verhaal van Prins de Vos. Lees hier het juryrapport! Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Ondergang / Opkomst

Ondergang / Opkomst

Wat als Pangea opnieuw ontstaat en de wereld weer één land wordt? In haar beeldende gedichten fantaseert Sanne Lolkema over nieuwe en oude werelden, systemen en cirkels. Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

Misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

De tedere poëzie van Hilde Onis meandert langs beeldhouwers, honden met mannen-angst en verse gedachtestreepjes, en mondt uit in een zee van beelden, waarin ook de vergankelijkheid niet ongezien blijft. 'dat het beest zich meteen op me wierp / zie ik als bewijsvoering / voor dat wat uitblijft' Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

Lief kutland // Lancering

Lief kutland // Lancering

Vier samen met Hard//hoofd de launch van ons nieuwste magazine! Samen met je favoriete makers pluizen we dit stipje op de aardbol uit. Lees meer

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

"Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën" is een driedelige reeks gedichten van Trijntje van de Wouw die op een humoristische manier zwaardere thema's aan weet te snijden. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

De ontkieming van een ruimte

De ontkieming van een ruimte

Hoewel de aandacht voor de oorlog in Oekraïne lijkt af te zwakken, blijft kunstenaar Rob Voerman onverminderd betrokken. Sophia Bustin vraagt zich af wat geëngageerde kunstenaars precies doen en betekenen voor de maatschappij en gaat daarom bij hem langs. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

Lees Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Schrijf je nu in voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart je eerste papieren tijdschrift. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer