Asset 14

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

April 2023, ik zit in de nachttrein van Messina naar Milaan. Halfduister, palmbomen, warme bries, sprezzatura. Ik kom net terug van een week varen op een piepklein zeiljacht met drie Italianen die geen woord Engels spreken, maar dat is een whole nother story. Wat je moet weten is dit: Soms, als je dubbel slecht nieuws ontvangt en je leven is een puinhoop, dan wil je die niet opruimen, dan wil je alleen maar weg. Ver weg. Heb je zojuist gehoord dat de ene persoon van wie je houdt, dood gaat of, for that matter, ben je ontslagen, failliet, is je huis tot de vliering overstroomd? Ga naar Sicilië. Dat kan, we kunnen reizen zonder visum; dit is Europa. Je kunt elke dag - net als ik - denken: Wat is het verste dat ik kan komen met weinig geld zonder te vliegen? En dan kun je gaan. Voor je het weet zit je aan boord van jacht Wedruje, langs een vulkanisch eiland te dobberen, waar je een andere taal spreekt en niemand je naam kent. Joost Klein zei het al: Ik ben echt alles kwijt, behalve de tijd. Dus ben elke dag op reis, want de wereld is van mij.

De trein schommelt alle kanten op. Door de dunne wanden heen ben ik getuige van gesprekken: in het Engels, Duits, Frans, Italiaans (wat ik net niet voldoende versta om mij uit mijn slaap te houden), Spaans (wat ik woordelijk versta, en mij uit mijn slaap houdt) en in een soort pan-romaanse mengvorm, van een Italiaan die net ontdekt heeft dat hij ook een aardig woordje Spaans tot zijn medepassagier spreekt (dit is het punt waarop ik inslapen maar opgeef). ‘¿Como estazze? Biene?

Een chocoladecroissant en zwarte koffie. Dit is Europa, denk ik.

Wist je dat er een tijd was dat mensen zo optimistisch waren over Europa, dat een joodse oogarts een pan-Europese taal ontwierp, Esperanto? Makkelijk ging het niet: een verbrand woordenboek uit angst voor oprukkend antisemitisme, ruzies, censuur van de Russen en bureaucratie. Europa in een notendop dus. Mijn medereizigers en ik moeten, ondanks verschillende slaapritmes, nog vele kilometers met elkaar door. Morgen krijgen we allemaal hetzelfde ontbijt: een chocoladecroissant en zwarte koffie. Dit is Europa, denk ik.

Ik deel mijn coupé met Antonio, een spraakzame Italiaanse pensionado terug van familiebezoek, die elk uur met zijn vrouw belt (‘Carissima! Sono sul treno con la ragazza Martha!’). En met Traoré, een zwijgzame Malinees-Franse jongeman die terugkomt van zijn seizoensarbeidersbaan in de visfabriek. ‘Traoré,’ vraag ik, ‘come il attacante de Ajax?’ (Zoals die Ajax-aanvaller?) ‘Si,’ glimlacht hij. De Europa League, 2-1 tegen Panathinaikos. Deze Traoré oogt moe. Ramadan was zwaar, zegt hij, zeker tijdens werk. Het contrast met mij en Antonio is groot.

Ook dit is Europa. De gastarbeiders die het ene seizoen in een fabriek garnalen pellen en vervolgens asperges oogsten - beide tegen lage lonen - zodat de veel welkomere rijke toeristen ze kunnen consumeren, zo authentiek. Hoe ik voor de lol een boot vaar op de Middellandse Zee, waar vluchtelingenboten omslaan. Hoe Europa zich vestigde in Mali, Congo, Zuid-Afrika, Rwanda, Tunesië, Marokko en Palestina. Waar niet? Hoe de EU deals sluit met dubieuze Tunesische bestuurders om zich van hoopvolle nieuwkomers, die ook op de trein willen meereizen, te ontdoen. Hoe de een eersteklas zit en de ander niet eens mee mag.

Na gulle gebaren alle drie in vrijheid ons eigen eten opeten. Ook dit is Europa.

We proberen elkaar op ons gemak te stellen. Voel ik me als vrouw wel oké hier, vragen de twee heren. 'Si, molto bene.' Antonio’s vrouw brult vanaf de telefoon dat hij goed op mij, la ragazza Martha, moeten passen. Het avondeten blijft uit.
Antonio biedt zijn eten aan: ciabatta’s met ham uit een trommeltje. ‘I am a vegetarian’, verontschuldig ik me. ‘Sono musulmano’, zegt Traoré.
Traoré biedt ons zijn chipszak aan: cheese onion. ‘I am a vegan’, verontschuldig ik me weer. ‘I have-a, I have-a’, zegt Antonio wijzend naar zijn ham. Nu is het mijn beurt: veganistische crackers zonder smaakstoffen (EU-keurmerk!). Het zal niemand verbazen, die worden beleefd afgeslagen.
Daar zitten we na gulle gebaren alle drie in vrijheid ons eigen eten op te eten. Ook dit is Europa.

Traoré en ik delen een oplader bij het stopcontact, met een universeel USB-C-kabeltje, daar heeft de EU toch maar weer voor gezorgd. We praten over werk, religie en de economie. Antonio's vader was katholiek, maar is van zijn geloof gevallen in de oorlog, vertelt hij. Zijn vader was een 'partigiano': een verzetsstrijder tegen de opgekomen, fascistische Italiaanse dictator Mussolini. Antonio’s vader had té gruwelijke dingen gezien om nog in een God te geloven; God was dood. Antonio praat met veel armgebaren. Het is even alsof we in deze trein de halve Europese geschiedenis langs denderen.

Ik zit hier gewoon met de zoon van een partizaan in de trein, denk ik. Iemand wiens familie letterlijk heeft gevochten voor de vrijheid. Een vrijheid die wij nu verkwanselen aan algoritmes die bij voorkeur conservatieve podcasts voorschotelen en die benadrukken dat je vooral níet vrij moet zijn; aan multinationals die onze bodem, drinkwater en luchten besmeuren en schaamteloos wat van onze levensjaren afsnoepen, want het vestigingsklimaat is een Minotaurus waar we allemaal aan geofferd moeten worden; aan dierenbeulen met megabedrijven die door shit en asbest te smijten hun democratische zin krijgen, precies zoals de oude Grieken het bedoelden zullen we maar zeggen; aan een vrije markt waarin je dropshipper kunt worden, contenttijger of wellnessrechtse kwakzalver, en aan de opkomst van nieuwe, daadwerkelijke fascisten. Antonio senior draait zich om in zijn graf. Antonio, de zoon, is weer katholiek. Hij gelooft in geesten. ‘Aha, come i djinn’, knikt Traoré instemmend. Ja precies, zoals de djinn, de heren zijn het hartgrondig met elkaar eens. En ik dan? Ik ben atheïst, zeg ik. Nou ja, het belangrijkste is il rispetto voor elkaar, zegt Antonio. Hij en Traoré knikken tot ze knikkebollend in slaap vallen.

Ja, dit is Europa: een Hollandse atheïst, een Malinees-Franse moslim en een Italiaanse overtuigd katholiek samen vredig in een treincoupé

Ja, dit is Europa: een Hollandse atheïst, een Malinees-Franse moslim en een Italiaanse overtuigd katholiek samen vredig in een treincoupé, op weg naar het onbekende. We delen maar een stukje van onze reis. In elke coupé vinden andere talen elkaar. Dit is Europa; hoe verschillend we ook zijn, we zijn samen aan boord van die trein, we hoeven niet hetzelfde te eten of te bidden om in vrede voort te gaan. En zoals gezegd: die Europese trein rammelt aan alle kanten. Dat bedoel ik ook letterlijk, want ik heb het nog helemaal niet over de abominabele staat van ons Europees treinnetwerk gehad, dat niet aansluit en astronomische prijzen hanteert.

Veel hobbels op de weg: ik heb afscheid genomen van Antonio en Traoré en zit in de trein naar België. Dit ritje is heel anders dan de gladgestreken Italiaanse ervaring, waarachter ergens vluchtelingen de zee ingeduwd worden. Overal in Europa is extreemrechts groot in de parlementaire politiek, België is een uitzondering. Anton Jäger beschrijft in zijn boek Hyperpolitiek (2024) hoe België extreemrechts met de pers eensgezind geen podium heeft gegeven, met succes.

Dit is waarom je moet gaan stemmen op 6 juni. Dit is Europa: een gammele trein, die velen voorbijrijdt en elk moment kan ontsporen. Sta op zoals de Belgische pers deed: geen gratis rit meer voor politieke schreeuwers die de democratie ondermijnen, die een spaak in het wiel steken. Die verwachten dat zij nog mee mogen rijden op wat ze zelf laten ontsporen. Wij, Europeanen, zijn elkaars medereizigers. Maar wij, stemmers, zijn ook de conducteurs. Zo lang iemand een spaak in het wiel steekt, heeft diegene geen recht op een kaartje. Sta op, ga stemmen, en bescherm radicaal de allerzwaksten. O bella ciao, bella ciao, bella ciao ciao ciao, questo è il fiore del partigiano, morto per la libertà.

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein 1

Welkom in Europa
De rest mag naar de klote gaan
Euro-popo, Europopo
Dit is Fort Europa
De rest mag naar de klote gaan
Euro-popo, Europopo

Euro-po-po-po-po-po-politiek
Treur niet om ze, nee, hey!
Zeur niet, pau-pau-pau-pau-pau paupers,
pleur op in de zee, hey!

Welkom in Europa, jongen!
[instrumental break]
[dansje: de pushback]

Euro-po-po-po-po-po-politiek
Treur niet om ze, nee, hey!
Zeur niet, pau-pau-pau-pau-pau paupers,
pleur op in de zee, hey!

Mail

Marthe van Bronkhorst (zij/haar) is schrijver, theatermaker en psycholoog en studeerde aan de VU Amsterdam en Harvard Medical School. Ze schreef voor onder meer Theater Ins Blau, Sonnevanck, Over het IJ festival, Kluger Hans, Meander, De Revisor en werkt aan een roman over duikers bij uitgeverij De Geus.

Jasmijn ter Stege (zij/haar) is illustrator werkend vanuit Den Haag. In haar werk laat ze graag kleurrijke metaforen, zachte vormen en stevige verhaallijnen het woord voor haar overnemen.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De man die geen vragen stelt

De man die geen vragen stelt

Aisha's single, hetero vriendinnen worden op dates overspoeld door dominante sales pitches. Stel een vraag, lieve man, stel een vraag! Lees meer

Levensweg

Levensweg

Als Aisha een trouwerij op een Limburgse boerderij bezoekt, mijmert ze ineens over haar eigen bruiloft. Ach, trouwen is niks voor haar. Toch? Lees meer

Marktplaatsgekkies

Marktplaatsgekkies

Marthe van Bronkhorst besluit de relatiemarkt opnieuw te betreden en vraagt zich af: ben ik een koopje, of een langetermijn-investering? Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar