Asset 14

Opkomst-updates

Hard//Talk: Depressie 1

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Paula vraagt zich af waarom de NOS halsstarrig weigert de tussentijdse opkomstcijfers van het Oekraïne-referendum te publiceren.

Ik hoopte dat het een slechte 1 aprilgrap was, toen de NOS afgelopen vrijdag liet weten geen tussentijdse bekendmakingen te doen over de opkomst bij het Oekraïne-referendum. Een dag later, blijft hoofdredacteur Marcel Gelauff echter stug volhouden.
"Al vele jaren doet onderzoeksbureau Ipsos tijdens verkiezingen in Nederland in opdracht van de NOS onderzoek naar stemgedrag.", zegt Gelauff in een blog op de site van de nieuwsomroep. “De NOS heeft Ipsos in dit geval echter niet gevraagd de opkomst te meten, wat we anders wel altijd doen.”

De reden? "Wij willen verkiezingen niet beïnvloeden, maar ze verslaan. Bij een lagere opkomst dan 30 procent is het referendum namelijk niet geldig. Kiezers zouden hun stemgedrag dus kunnen laten afhangen van de opkomst op een bepaald moment van de dag.”

Als er ‘te weinig’ mensen gaan stemmen, verandert er inderdaad vrij weinig. Maar zelfs als het referendum wél geldig wordt bevonden, kan onze overheid de uitslag naast zich neerleggen; het is een adviesreferendum. Bovendien gaat alsnog heel Europa over het besluit, en niet alleen Nederland. Het is niet alsof Nederland vetorecht heeft.

Op Facebook zag ik het volgende argument voorbijkomen: “Je gaat ook geen exit-polls publiceren zolang de stembureau's nog open zijn. In dit geval is het een factor die invloed heeft.” Maar invloed waarop dan? Mensen zijn toch autonoom genoeg om zelf te beslissen of ze gaan stemmen en zo ja waarop? Of, zoals Plasterk het verwoordde: “Nou ja, dat wat ze ‘moeten’ dat bepalen mensen volgens mij zelf”.
oekraine_screenshot
Dan nog even over die beïnvloeding. Onderzoeken en updates bieden is toch geen nieuws creëren in de negatieve zin van het woord? Het is geen gelieg en bedrieg of een eenzijdig beeld geven van de werkelijkheid, maar het op de hoogte brengen van de burger en de huidige stand van zaken. En is dat niet een van de kernwaarden van een journalist? Hoewel de media natuurlijk van grote invloed kunnen zijn op de maatschappelijke perceptie, is het er maar meteen bij laten zitten wel erg drastisch.

De NOS zelf blijft echter volhouden dat het niet vreemd is dat zij woensdag geen uit onderzoek vervaardigde, tussentijdse updates geeft. Want wanneer gemeenten of andere media de opkomstcijfers publiceren, gaat de NOS die wél melden. Maar worden deze ‘feiten’ ook gecontroleerd, of worden ze klakkeloos overgenomen? Ik denk dat de hoofdredacteur even bij zichzelf te rade moet gaan, wat het precieze doel is van zijn omroep. Ik betwijfel echter of dat mogelijk is, Gelauff lijkt immers overtuigd van zijn gelijk en voert argumenten aan als “dat wil ik per se niet”.

Gelauff reduceert de journalistieke plicht van een nationale nieuwsomroep met zijn keuze echter tot het doorpaasen van een bal. Maar is de journalistiek niet veel meer dan een medium? Sinds wanneer is het informeren van de burger manipulatief? En wat is nieuws dan eigenlijk, volgens Marcel Gelauff?

Als ik het zo bekijk, gaat het alleen om bereidheid, waar het de NOS aan schort. Gelauff sloot zijn betoog op Twitter af met: “Als politici zo graag tussenstanden willen, regel dan dat de Kiesraad ze meldt.” Tijdens mijn opleiding tot journalist heb ik veel luie journalisten gezien, maar dit slaat toch wel alles.

Hoe dan ook, ik hoop dat de NOS meer gaat doen dan enkel het doorplaatsen van andermans nieuwsberichten. Want als zelfs de NOS het niet kan opbrengen om te onderzoeken en anderen napraat, kunnen we de omroep net zo goed opheffen.

beeld: nos.nl

Mail

Paula Lina ('89) is een freelance journalist en muzikant. In taal en geluid drukt zij zich uit.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer

Lang leve de slush pile 1

Lang leve de slush pile

Hoe kan literair Nederland inclusiever worden als het steeds vaker weigert ongevraagde manuscripten aan te nemen? Een pleidooi voor een openboekbeleid. Lees meer

ALL-IN

Een levendig gebrek aan bescheidenheid

De allereerste kunsttrialoog op Hard//hoofd. Wat vonden redacteuren Jorne Vriens, Iris van der Werff en Vivian Mac Gillavry van de tentoonstelling ALL-INN in het HEM? Lees meer

Voor sommigen gelden nog steeds dezelfde reisbeperkingen

Voor sommigen gelden nog altijd dezelfde reisbeperkingen

Jonathan Luger is in de trein naar Amsterdam getuige van een ongehoorzaamheidsactie die niet bepaald burgerlijk is. Hij beseft hoe het internationale reisverkeer het afgelopen jaar voor vluchtelingen relatief weinig is veranderd. Lees meer

Essay: Boy's don't cry 1

Boys don't cry

In de essayreeks Boys don't cry onderzoekt Jonathan van der Horst mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 1 met de films Mulan en Like father, like son. Lees meer

Nieuws in beeld: Donorhart uit een doos

Donorhart uit een doos

De heart-in-a-box kan (vlak) na het overlijden van een donor diens hart weer op gang laten komen. Illustrator Simcha van der Veen is diep onder de indruk. Lees meer

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Linkse mensen hebben vaak het idee dat zij buiten en boven de 'verkrachtingscultuur' staan, meent Harriet Bergman. Maar iemands politieke overtuiging zegt weinig over hoe diegene daadwerkelijk met machtsverschillen omgaat. Lees meer

Constant in verbinding en toch eenzaam

Constant in verbinding en toch eenzaam

Een plek waar je echt alleen bent en niet steeds naar je telefoon kunt grijpen. Waar vinden we die nog? Stefanie Gordin denkt met heimwee terug aan haar tijd in de Russische datsja's. Lees meer

 Giftige goudkoorts

Giftige goudkoorts

Jaarlijks belandt meer dan 130.000 kilo kwik - gebruikt voor het vinden van goud - in de Surinaamse natuur. Lees meer

Het vervolg van een rouwwoordenboek

Het vervolg van een rouwwoordenboek

De persoonlijke worsteling van Babet te Winkel om woorden te vinden voor haar rouw, was helemaal niet zo persoonlijk. Ze ontving vele berichten van mensen die zich in haar rouwwoordenboek herkenden. Dit is het vervolg van haar rouwwoordenboek. Lees meer

Hard//talk: Wie Thierry volgt

Wie Thierry volgt

Thierry Baudet heeft er heel wat kiezers bij die simpelweg hun vrijheid terug willen. Julius Koetsier vreest dat zij verzeild zullen raken in een moeras van verzinselen over UFO's en dinosaurussen. Lees meer

Nooit meer hier

Nooit meer genocide (hier)

Nooit meer genocide, dat beloven we elkaar op 4 mei. Maar wat zijn de lessen van 4 mei waard als we ze niet kunnen toepassen om nú een groep in nood te redden? Lees meer

Nieuws in beeld: Volle terrassen, volle ic's

Volle terrassen, volle ic's

Het demissionaire kabinet gaf groen licht voor het openen van de terrassen - en dus ook voor volle ic's. Lees meer

Ali B gaat je niet redden

Ali B gaat je niet redden

‘Self made men’ prediken in online succescursussen dat succes voor iedereen binnen handbereik ligt. Lees meer