De wereld tussen sport en muziek." /> De wereld tussen sport en muziek." />
Asset 14

Benjamin Winter

Benjamin Winter

[audio:http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2009/10/Audio-Benjamin-Winter-Lighter-Side.mp3]

Track: Benjamin Winter and the Make Believe - Lighter Side (van het album The Wind Blows Way Up High)

Benjamin Winter is een Amerikaanse singer-songwriter. Samen met zijn Nederlandse vriendin woont hij de ene helft van het jaar in San Fransisco en de andere helft in Amsterdam. Nadat hij door een blessure werd gedwongen om zijn carrière als American Football speler voortijdig af te breken, tourde hij met verschillende indierockbandjes door de Verenigde Staten. In 2005 bracht hij vervolgens in eigen beheer zijn eerste soloalbum Amber Alley and After uit, waarvan hij maarliefst 2000 exemplaren verkocht. Winter schrijft rijk gearrangeerde, warme songs over veelal maatschappelijke thema’s en tourt regelmatig met zijn begeleidingsband The Make Believe door Noord Amerika en Europa. Op 14 Oktober 2009 wordt zijn nieuwe album The Wind Blows Way up High gepresenteerd in Paradiso in Amsterdam.

Omdat het café waar wij hadden afgesproken nog niet open bleek te zijn, sprak ik met Benjamin in een enigszins rumoerig hotel-restaurant in de buurt van het Centraal Station. We spraken uitvoerig over de overeenkomsten tussen sport en muziek, het grote belang dat hij aan zijn teksten hecht, het ambacht van het schrijven en opnemen van liedjes en de betekenis en kracht van muziek in het algemeen en zijn muziek in het bijzonder.

Ik wil beginnen met een vraag die misschien voor de hand ligt. Er wordt vaak de nadruk gelegd op het feit dat je eerst een carrière als American Football speler had, voordat je muzikant werd. Zijn er overeenkomsten tussen sport en muziek?

"Ja. Mijn bandgenoten hadden waarschijnlijk liever dat er minder overeenkomsten zijn, want ik gedraag me af en toe als een coach! Van mijn vijfde tot het moment dat ik geblesseerd raakte, op mijn 22ste, stond ik op het veld. Ik hield altijd van muziek, speelde piano, gitaar en zong, maar ik nam het nooit serieus, omdat ik wist wat ik wilde doen waar ik het beste in was. Op het moment dat ik geblesseerd raakte was ik maar één stap verwijderd van een professionele footballcarrière en van het ene op het andere moment is alles waar je voor gewerkt hebt verdwenen en ben je heel iemand anders.

Muziek en football zijn totaal verschillend, maar maken allebei deel uit van wie ik ben. Discipline is heel belangrijk voor beide. Focus, vastberadenheid; dingen telkens opnieuw doen, herhalen, oefenen. Een sportcoach zegt “doe het nog eens, doe het nog eens, doe het nog eens!” en je herhaalt iets vijftig keer. Die ervaring zorgt ervoor dat ik dat ook in een repetitieruimte kan. Ik denk dat sport je een boel leert over het leven in het algemeen; daarom is het zo populair en zo belangrijk voor kinderen. Dus, ja, er zijn overeenkomsten."

De mentaliteit?

"Ja, de manier waarop je dingen benadert. Je moet natuurlijk wel een balans vinden, want het is geen footballwedstrijd. Ik moet mijzelf dan soms ook dwingen rekening te houden met hoe andere mensen denken, zeker als ik een repetitie leid. Het is geen wedstrijd."

In je biografie staat dat je muziek wil maken ‘die mensen raakt, of dat nu ontroering of blijdschap betekent.’ Dat is natuurlijk een beetje een gemeenplaats. Het kan alles betekenen. Kan je er wat meer over zeggen? Wat bedoel je er specifiek mee?

[lacht] "Dat is een hele grote vraag. Maar ik hou van grote vragen, ik vind het belangrijk in dit soort kwesties te duiken, we hebben per slot van rekening niet meer liefdesliedjes nodig. Als een nummer van mij een liefdesliedje is, dan is het meestal behoorlijk hardvochtig. Ik schrijf geen nummers om mijn gevoelens uit te drukken. Ik ben erg maatschappelijk betrokken. Als ik zeg dat ik mensen wil raken, dan bedoel ik dat ik mensen aan wil moedigen om in contact te staan met hun spiritualiteit en met elkaar. Ik heb fotografie gestudeerd en hield me destijds bezig met journalistiek en maatschappelijk commentaar. Wat is onze conditie als mensen, spiritueel en maatschappelijk? Daar wil ik naar kijken. Dat was waarom ik aan fotografie deed. Toen ik muziek begon te schrijven, kwamen dezelfde onderwerpen in mijn muziek terecht. Hoe gaan we met elkaar om?"

"We moeten met elkaar in contact komen, want we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We moeten ontdekken wat we met elkaar gemeen hebben en van daaruit verder gaan. We leven in een behoorlijk afgestompte wereld, in een afgestompte tijd; laten we onszelf eens onder de loep nemen. Omdat ik steeds van San Fransisco naar Nederland reis en op tour in de meeste continenten geweest ben, ben ik in staat om te vergelijken en te zien wat de overeenkomsten tussen mensen zijn. Als je naar de teksten op het album luistert – wat ik hoop dat men doet, want het is heel belangrijk voor mij – hoor je dat het commentaar op onze tijd is."

Ik las een interview waarin je zei dat 'teksten de gedeeltes van de liedjes zijn die het makkelijkst ontstaan' Wat zegt dit over de muziek. Is dat lastiger? Hoe ontstaat het?

"Mensen vragen altijd hoe je een nummer schrijft. Hoe je begint, in welke volgorde je schrijft. En het beste antwoord is, denk ik, dat de beste nummers - de nummers die blijven – degene zijn die gewoon ontstaan. Elke songwriter heeft van die momenten dat hij een goed stukje heeft en denkt 'dat moet ik afmaken.' Voor mij zijn dat uiteindelijk nooit de sterkste nummers. De sterkste nummers zijn degene die er al zijn en er alleen maar uit hoeven te komen: uit mijn mond, uit mijn handen en als ze daar niet uitkomen uit mijn poriën. Alsof het uitgekotst moet worden. Dingen die zo’n lawaai in je binnenste maken dat ze wel een nummer moeten worden. Dat is waar talent om de hoek komt kijken. Als je het talent hebt om een liedje te schrijven of om, bijvoorbeeld, psychiater te zijn, wat je talent ook is: gebruik het! Op die manier vertaal ik mijn observaties. Hopelijk bereikt het mensen en kan ik iemand helpen om de kwesties waarover ik zing beter te begrijpen."

Je nieuwe album is heel gedetailleerd. Je kan duidelijk horen dat je veel aandacht besteedt aan de arrangementen. Ik ben altijd geïnteresseerd in het ambacht van de muzikant. Kan je iets vertellen over de weg van een nummer schrijven, naar het arrangeren en uiteindelijk opnemen?

"Over het algemeen ga ik pas naar de band als een nummer af is."

Wat is 'af'? Is dat alleen op een gitaar of een piano of heb je ook al een arrangement in gedachte?

"Meestal op een gitaar, maar met een heel duidelijk beeld van de andere partijen. Ik hoor het hele nummer en zoek de akkoorden op de gitaar of piano. Dan ga ik naar de bandleden en zeg, bijvoorbeeld, 'Ik hoor dit op de cello.' Maar Jonas is een briljant cellist, dus die heeft meestal een beter idee. Dat proberen we dan te combineren. Zo gaat het met de hele band: 'Ik hoor dit, probeer dit eens' en dan vanaf daar verder, totdat we het gevoel hebben dat het nummer helemaal af is."

"Opnemen is weer een heel andere kwestie. Dan moet je je afvragen of het echt af is; of het echt is wat het moet zijn. Misschien is een nummer snel afgemaakt om het live te kunnen spelen. Je bekijkt het dus opnieuw en denkt: 'Misschien moet er een orgeltje bij, of wat gepingel op een piano of een vrouwenstem.' Voor dit album hebben we dat heel uitvoerig gedaan, omdat we de tijd hadden. We hebben opgenomen in een studio in Koog Zaandijk. Heel rustig en stil. René de Vries heeft het album geproduceerd en speelt ook mee. Hij is een vriend van ons, dus er was geen haast. Als je een tijdslimiet hebt gaat het mis, maar dat was niet het geval: er kwamen vrienden langs, zo’n twaalf mensen hebben op het album meegespeeld. Het was ontspannen en dat was heel belangrijk voor het opnameproces."

Je zei ergens dat in twaalf jaar opname-ervaring dit de eerste keer was dat je er echt van kon genieten. Wat was er zo frustrerend bij eerdere opnames?

"Ik was jonger. Je gaat door verschillende fases als songwriter. Ik realiseerde me dat het vaak een ontzettend stressvolle situatie is, omdat het iets is dat af moet. Ik vond sommige dingen leuk, maar niet het hele proces. Ik ben een ontzettend gefocust persoon en ik denk dat ik nu een beetje rustiger aan het worden ben."

"Dit album is meer folky, het is warmer en op muzikaal gebied meer volwassen. Ik ga terug naar mijn wortels. Mijn ouders waren cowboys en boeren, dus ik groeide op met countrymuziek. Dat komt er nu uit, nu ik ouder ben. En dat is prima."

Het nummer The Borders Bleed is behoorlijk lo-fi opgenomen. Je hoort het kraken van de piano en aan het eind van de song is er een coda dat met maar één microfoon lijkt te zijn opgenomen. Ik vind dat altijd een interessante keuze. Waarom doe je dat? Wat betekent het?

"Het kwam voort uit mijn behoefte om eerlijk te zijn. Ik hou van de manier waarop een artiest, zoals bijvoorbeeld Bright Eyes, gewoon een microfoon in een kamer zet en begint te schreeuwen. Ik wilde dat dit een eerlijk nummer zou worden, omdat ik mezelf er in blootgeef. Een heel gepolijst geluid, zoals sommige pianonummers van David Gray, vond ik voor dit nummer niet gepast. Dus hebben we gewoon een aantal microfoons en een oude piano neergezet. Het nummer gaat daardoor leven. Uiteindelijk is het overigens alsnog heel veel werk om het presentabel te laten klinken. Ook al is het dan lo-fi, het is niettemin een gericht idee: we hebben niet gewoon één microfoon neergezet en maar wat gedaan."

"Het nummer gaat over grenzen, tussen Amerika en Europa. Mijn vrouw is Nederlandse en wij hebben echt twee levens. Het nummer gaat over deze totaal verschillende levens. Mensen denken dat het romantisch is, een half jaar in Amsterdam en een half jaar in San Fransisco leven, en het is natuurlijk fantastisch en we genieten er van, maar toen ik voor het eerst hier was moest ik met die twee totaal verschillende werelden praten. Ik had een heel uitgebreid sociaal leven en gaf dat op om met dit Nederlandse meisje dat ik op het strand van Barcelona had leren kennen te zijn. Het nummer is een reflectie op het 'bloeden' van die grenzen; het gaat over de poging die twee werelden met elkaar te verbinden, met elkaar te verenigen."

Je begeleidingsband heet “The Make Believe.” Waar komt die naam vandaan?

"Ik wilde de band niet gewoon 'Benjamin Winter' noemen, omdat ik er niet van hou in mijn eentje op het podium te staan. Ik kan wel twintig minuten in mijn eentje spelen, maar de nummers hebben de band nodig om te zijn wat ze moeten zijn: de arrangementen zijn cruciaal. Op een avond zat ik naar een behoorlijk cheesy gaelic-zigeuner-folk-ding op tv te kijken, dat eigenlijk stiekem best heel goed was. Ik bedacht me toen hoe je in een wereld van schijnvertoningen kan verdwijnen. Wat is echt en wat niet? Zo kwam 'The Make Believe' in me op: misschien kunnen wij mensen ook laten geloven dat er meer is dan ze kunnen zien. Maar de naam heeft verschillende lagen, het kan een heleboel dingen betekenen."

"De band verandert bovendien telkens, dus het heeft ook iets mystieks. In plaats van te proberen vijf muzikanten bij elkaar te houden, wat heel lastig kan zijn, heb ik geprobeerd een soort poel van muzikanten te maken, zodat we vooruit kunnen plannen. Als je maar één tour meedoet, dan ben je een Make Believe voor een paar maanden. Het is beter om een poel van tien mensen te hebben die af en toe kan wijzigen, dan om te proberen vijf mensen bij elkaar te houden en mee te nemen over de hele wereld. Er is bovendien niet genoeg geld om dat te doen."

Je had het over iets dat misschien heel cheesy is, maar je niettemin raakt. Dat is belangrijk met muziek, het kan je op heel veel verschillende manieren raken.

"Ja, slechts een klein stukje; zelfs als het niet de muziek is waar je normaal gesproken van houdt, kan er iets in zitten dat je raakt. En dat is waar je aan vasthoudt, al deze kleine indrukken maken wat we zijn. We filteren ze: welke willen we, welke blokkeren we. In bijna alles kun je iets moois vinden."

Benjamin Winter and the Make Believe staan op 14 oktober in de kleine zaal van Paradiso, Amsterdam, voor de Nederlandse release van 'The Wind Blows Way Up High.' Daarna zijn ze onder andere te zien in Groningen, Rotterdam, Almelo en Barneveld.

Mail

Melle Kromhout

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent

Warning: Undefined variable $articleCount in /home/hardhoof/hardhoofd.com/releases/20220413071826/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
Nieuws in beeld: Bomen zijn klaar met de hitte en zetten de herfst in

Bomen zijn klaar met de hitte en zetten de herfst in

Sommige loofbomen begonnen vorige maand al hun bladeren af te stoten - veel vroeger dan normaal. Lees meer

Nieuws in beeld: Iedereen voor? Hallo?

Iedereen voor? Hallo?

De weinige Tunesiërs die kwamen opdagen voor het referendum, stemden massaal voor meer macht voor de zittende president. Lees meer

Nieuws in beeld: We moeten kopen, reizen, vliegen, drinken, eten, feesten, zo niet doorgaan

We moeten kopen, reizen, vliegen, drinken, eten, feesten, zo niet doorgaan

Hoelang kunnen we nog boven de zelfgegraven afgrond blijven bungelen? Lees meer

Automatische concepten 38

Hard//hoofd zoekt een nieuwe hoofdredacteur!

De hoofdredacteur van Hard//hoofd is de spin in het web van een groeiende, creatieve organisatie. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Essay & Opinie!

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Eindredactie!

Als Chef Eindredactie breng je schrijvers en eindredacteuren met elkaar in contact, en zie je erop toe dat teksten tijdig gepubliceerd worden. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Eindredactie!

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Essay & Opinie!

Als Chef Essay & Opinie onderhoud je contact met getalenteerde essayisten en opiniemakers, en draag je de verantwoordelijkheid over jouw tak op Hard//hoofd. Lees meer

De draad

De draad

Sumai Yahya schreef een kort, poëtisch verhaal over menselijke vleermuizen slingerend aan een draad. Een korte versie verscheen in het papieren magazine, maar lees hier de volledige versie, vol symboliek, donkere massa's, naalden, konijnen met rode ogen en aangeslepen ruggengraten. Lees meer

Als cavia's in de val

Als cavia's in de val

Marthe van Bronkhorst wil niet meer vliegen maar loopt tegen allerlei problemen aan als ze een duurzame vakantie probeert te boeken. Lees meer

Nee, Anna Sorokin is geen Robin Hood en dit is waarom

Nee, Anna Sorokin is geen Robin Hood en dit is waarom

Netflix zet in Inventing Anna een oplichtster op een voetstuk. Emma Stomp zet daar vraagtekens bij. Lees meer

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Wat zegt het huis waarin je woont, en de meubels erin, over jou? En ben je in een ander huis, tussen andere spullen, nog wel precies dezelfde persoon? Eva past deze zomer op wat woningen van bekenden en onderzoekt wat ze beleeft. Lees meer

Nieuws in beeld: We zitten krap bij gas (dus kolencentrales mogen weer)

We zitten krap bij gas (dus kolencentrales mogen weer)

Om de gasvoorraden te ontzien, mogen de (uiterst vervuilende) kolencentrales jarenlang op volle toeren draaien. Lees meer

Iets wat van zijn vader is geweest

Iets wat van zijn vader is geweest

Het is zwarte zaterdag en de tankstations zijn druk. Sigarettenrook en uitlaatgassen blijven "in de windstilte boven het asfalt verstikkend en bewegingsloos hangen." Tristan is, in dit korte verhaal, op weg naar het huis van wijlen zijn vader, een man op wie hij nooit heeft kunnen rekenen. Kan hij het opbrengen om door te rijden? Lees meer

Nieuws in beeld: Blokkeert de boer zijn eigen protest?

Blokkeert de boer zijn eigen protest?

Driekwart van de Nederlanders vindt de acties tijdens boerenprotesten te ver gaan. Lees meer

Automatische concepten 75

Filmmaker liet angst achter zich

Dit jaar werden de Olympische Winterspelen ‘gewoon ’in China gehouden. In het licht van deze – voor mensenrechtenactivisten – verbijsterende keuze door het Internationaal Olympisch Comité maakte de Tibetaanse documentairemaker Dhondrub Wangchen een tournee door Europa. Op het moment dat hij tot zes jaar gevangenisstraf werd veroordeeld was de eerste keer dat de wereld hoorde... Lees meer

Gedichten Alara Adilow (titel volgt) 2

Straatliedjes

Wat is een huis? 'Iets dat de wraak van de nacht buiten houdt. / Iets waar je naar terugkeert na een lange reis.' In deze nieuwe gedichten van Alara Adilow worden vaders ontvlucht, tijdelijke verblijfplaatsen gevonden en nieuwe relaties op zee aangegaan. Lees meer

Nieuws in beeld: Een wereld zonder plastic, kunnen we ons die nog wel voorstellen?

Een wereld zonder plastic, kunnen we ons die nog wel voorstellen?

Illustrator Finn Rogers liet zich inspireren door een gedachte-experiment: wat als we - met één zwaai van een toverstaf - al het plastic lieten verdwijnen? Lees meer

Woordenboek der Obscure Melancholieën

Woordenboek der Obscure Melancholieën

De schaamte en toch het gemis wanneer je in je oude dagboek je zorgen terugleest - waarom is er geen woord voor dat gevoel? Marthe van Bronkhorst bedenkt daarom een woordenboek voor melancholische emoties. Lees meer

De onwerkbare

De onwerkbare

Dit is het derde en tevens laatste deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Evi Aarens is een troll 1

Evi Aarens is een troll

Je als gearriveerde schrijver verschuilen achter een pseudoniem om kritiek op anderen te spuiwen geeft geen pas, aldus Marthe van Bronkhorst. Lees meer

Voor niemand vindbaar

Voor niemand vindbaar

Het kan fijn zijn als je familie aan je denkt wanneer je er niet bent. Maar voor af en toe onvindbaar zijn is ook iets te zeggen, vermoedt Eva tijdens een werkbezoek aan de Estse hoofdstad Tallinn. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd! 

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Als je je nu aansluit, dan ontvang je jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel