Asset 14

Het enge aan de DENK-filmpjes

Hard//Talk: Depressie 1

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Daan Windhorst legt uit waarom het zo gevaarlijk is in een complot van de media te geloven.

De filmpjes van DENK zijn vreselijk eng. Maar ik heb het idee dat veel mensen voorbijgaan aan wat die filmpjes zo eng maakt. Het probleem is volgens mij niet dat ze een slechte camera hebben, of dat ze niet lang genoeg hebben gerepeteerd, waardoor er pijnlijke eh... eh... eh... stiltes vallen. Dat is grappig. Daar kunnen we ze een beetje belachelijk om maken – zo moeilijk is het niet om een goed filmpje te maken –, en eigenlijk zouden we blij moeten zijn met een politieke partij die geen gelikte reclamespots maakt. Inhoud verliest al te vaak van vorm, dan is het een beetje flauw om een filmpje te diskwalificeren op basis van die vorm (ook al lijkt het wel een beetje alsof zelfs hun geluidsman hun monddood probeert te maken).

Het probleem is ook niet dat die filmpjes kritisch zijn op 'de media'. Er is qua media genoeg om kritisch op te zijn: veel van ons nieuws is sensatiebelust of kijkcijferverslaafd, een herschreven persbericht of zelfs volledig gesponsord. En zelfs het andere nieuws is vaak onvolledig, verkeerd geïnformeerd of slordig. Want het nieuws wordt in veel te korte tijd door veel te weinig mensen met veel te weinig kennis en veel te weinig geld gemaakt. Dat is goed om te weten, zodat je kritischer naar het nieuws kan kijken.

Het probleem is dat in het tweede filmpje van DENK het integriteitsonderzoek rondom Oztürk tussen neus en lippen door gelijkgesteld wordt aan de racistische haat die Sylvana Simons over zich heen kreeg toen ze zich bij de partij aansloot. Dus: een haatreactie, van mensen die hem monddood willen maken. Dat is gevaarlijke bullshit.

Waarom? Ten eerste hebben de media helemaal geen reden om Oztürk monddood te maken. DENK maakt zo veel Nederlanders boos, dat ieder artikel over hen gegarandeerd een klikhit op internet is. Hij is het nieuwsequivalent van een Beyoncé-gifje.

De media hebben helemaal geen reden om Oztürk monddood te maken.

Ten tweede is er – en dit is een beetje een open deur – een gigantisch verschil tussen racistische haatreacties en journalistiek onderzoek. Wij mogen van onze volksvertegenwoordigers toch verwachten dat ze integer zijn? Dan is het toch goed dat er journalisten zijn die integriteit daadwerkelijk controleren? Dan hoeven we niet af te gaan op de blauwe ogen van de politicus in kwestie. Volgens mij doen de journalisten van NRC met dit onderzoek precies hun werk. Misschien doen ze hun werk slecht, dat wil ik niet uitsluiten, maar ze doen wel hun werk.

En dat is het grootste probleem: DENK impliceert met de filmpjes een complot van de media. Een activistisch, doelbewust plan om bepaalde geluiden in de samenleving te verzwijgen. Dat plan is er niet. En het rotte is: als je echt gelooft dat zo'n plan er is, dan ga je de media negeren. Want iemand die je bewust verkeerd informeert, daar luister je natuurlijk niet naar. Dus dan stop je met NOS lezen, want 'NOS is tegen DENK'. Maar als je alle nieuwsmedia die kritisch zijn over bepaalde politici automatisch als 'deel van het complot' neerzet, en dus gaat boycotten, eindig je uiteindelijk zonder kritische pers. Dan kom je terecht in feitenvrij politiek discours. En is me dat even eng.

Mail

Daan Windhorst (1990) schrijft satire voor o.a. De Correspondent. In augustus 2016 verschijnt zijn boek 'Gifjes'.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnChef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Zomergast Robert Vermeiren bleef aan de oppervlakte

Zomergast Robert Vermeiren bleef aan de oppervlakte

Hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie Robert Vermeiren – de derde Zomergast van 2021 – liet interviewer Janine Abbring en de kijker niet zomaar binnen. Gaandeweg de avond leek het plots of de kijker naar twee verschillende programma’s had gekeken, zag Tessa van Rooijen. Lees meer

Nieuws in beeld: In memoriam Dusty Hill

In memoriam Dusty Hill

Illustrator Anne Schillings brengt een postume ode aan de deze week overleden ZZ Top-bassist en -achtergrondzanger Dusty Hill. Lees meer

De schrijver mag schrijven, de lezer mag lezen

De schrijver mag schrijven, de lezer mag lezen

Nee, er bestaat geen censuur in Nederland. Een witte auteur mag schrijven over mensen van kleur en een hetero schrijver over homoseksuele relaties. Maar of de lezer het ook wil lezen, dat is nog maar de vraag. Lees meer

Zomergast Roxane van Iperen was hard aan het werk

Zomergast Roxane van Iperen was hard aan het werk

De schrijver en jurist ging radicaal op zoek naar het grijze gebied. Lees meer

Nieuws in beeld: Jeff Bezos zet het ons betaald

Jeff Bezos zet het ons betaald

Na zijn korte bezoekje aan de rand van de ruimte, eerder deze week, bedankte oud-Amazon-baas Jeff Bezos de werknemers en klanten van zijn bedrijf. 'Want jullie hebben hiervoor betaald'. Een perverse grap, vonden critici. Lees meer

Wat een week

Wat een week

Zie het nieuws maar eens in beeld te brengen in een week waarin drama zich op drama stapelde. Illustrator Rueben Millenaar liet zich niet uit het veld slaan: hij maakte maar liefst 6 illustraties. Een rampweek in beeld. Lees meer

Nieuws in beeld: En nu met z'n allen

En nu met z'n allen

Sinds vorige week zondag schrijven 155 democratisch verkozen volksvertegenwoordigers een nieuwe grondwet voor Chili. Ze hebben negen maanden de tijd om een grondwet te schrijven waarin iederéén wordt gerepresenteerd. Lees meer

Kunnen we de wandaden van een kunstenaar vergeten?

Kunnen we de wandaden van een kunstenaar vergeten?

Critici en liefhebbers zitten in hun maag met de wandaden van hun culturele helden. Moeten ze worden vergeven of ‘gecanceld’? Stefanie is vooral blij met de democratisering van de kunstwereld. Lees meer

Vergeet de lelijke kanten van dementie niet

Vivian Mac Gillavry begon op haar 19de haar vader te verliezen aan dementie. Ze schrikt van hoe mediamakers met dementie omgaan: het is goed om te laten zien hoe ermee valt te leven, maar wat als we zóveel focus leggen op de kwaliteit van leven, dat we vergeten te praten over hoe moeilijk dementie kan zijn? Lees meer

Ook automobilist moet aan de bak

Ook automobilist moet aan (of uit) de bak

Illustrator Veerle van der Veer brengt het nieuws in beeld. Dat de rechter Shell opdraagt zijn CO2-uitstoot drastisch terug te dringen, leverde vooral instemming en leedvermaak op, zagen opiniemakers in de Volkskrant. En de klánten van Shell dan, vroegen zij zich af. Lees meer

Speech: Waarom activisten de ‘zomer van trans woede’ uitroepen

Waarom activisten de ‘zomer van trans woede’ uitroepen

Honderden demonstranten protesteerden tegen de vernederende en dehumaniserende zorg voor transgender personen. Ze eisen hervorming van het zorgsysteem en riepen een ‘zomer van trans woede’ uit. Non-binaire trans vrouw Nilin gaf een openhartige toespraak. Lees meer

Filmtrialoog: Gunda

Gunda

Onze redacteuren Eva van den Boogaard, Nora van Arkel en Jozien Wijkhuijs bekeken de documentaire Gunda. Ze zijn onder de indruk van de unieke vorm van de film, maar er bleken ook wat dingen die iedereen anders interpreteerde. Lees meer

De ketenen zijn gebroken, maar de wonden zijn niet geheeld

De ketenen zijn gebroken, maar de wonden zijn niet geheeld

Op 1 juli 1863 schafte Nederland de slavernij af in Suriname en op Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba. Althans, zo staat het in de geschiedenisboeken. Lees meer

Essay: Verslag van een mislukking

Verslag van een mislukking

In de essayreeks Boys don't cry onderzoekt Jonathan van der Horst mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 2 met werk van de slam poet IN-Q. Lees meer

Maling aan de paling

Maling aan de paling

Met 60 duizend stuwen, gemalen en sluizen is ons land voor trekkende palingen de grootste hindernisbaan van Europa. Lees meer

Ik bekritiseer Israël omdat ik om haar geef

Ik bekritiseer Israël omdat ik om haar geef

In gesprekken over Israël-Palestina bevindt Max Beijneveld zich afwisselend aan beide kanten. Voor hem is het bekritiseren van Israël juist een teken van hoop en vriendschap: hij uit kritiek omdat hij gelooft dat Israël kan verbeteren. Lees meer

Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer