Asset 14

De vlogger

Hard//talk: Gender disappoint-ment 1

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Er bestaat een nieuw soort idool, dat een wezenlijke kwaliteit van een rolmodel niet bezit. Jens Bezemer vreest voor de toekomst.

Een nieuw soort idool breekt definitief door: de vlogger. Miljoenen jongeren over de gehele wereld stellen dagelijks hun telefoonschermen af op deze nieuwbakken halfgoden. Reality-tv zonder de regie van grote omroepen. Onafhankelijke beeldtroubadours die ons wegwijs maken in onze gangbare leventjes. Deze beroemdheden zijn ‘zo lekker normaal gebleven’, omdat normaal zijn juist hetgeen is dat ze beroemd heeft gemaakt.

Elke tijd kent zijn eigen soort idool. Van Odysseus met zijn morele lessen tot excentrieke dichters als Goethe. En van recalcitrante rebellen als Jim Morrison tot geproduceerde popidolen als Justin Bieber. Antropologen stellen dat deze helden ons altijd een vorm van zingeving verschaffen, waarbij hun gedrag als leidraad dient voor dat van ons. Rolmodellen dragen daarmee bij aan de vorming van onze identiteit.

Waar onze voormalige idolen een vaardigheid of talent bezaten, is de hedendaagse vlogger vooral een vlot babbelende versie van onszelf. De diversiteit lijkt misschien groot, de realiteit is anders. Het merendeel van de vrouwelijke vloggers richt zich op het optimaal aanbrengen van make-up, met alle gevolgen van dien. Het overgrote deel van de mannelijke vloggers wisselt daarentegen een pot Minecraft af met een lollig bezoek aan de supermarkt. De beauty en de gamer. Jij en ik.

In deze adoratie van het alledaagse strippen we het idool van zijn waarde. De reden hiervoor is dat het aspirerende element verdwijnt. Dat element zorgt ervoor dat we net zo goed willen dansen, zingen, schrijven, onderzoeken of acteren . Ondanks dat het vrijwel nooit tot een succesvol bestaan leidt, wakkert het wel iets fantasierijks of creatiefs in onszelf aan.

De vlogger daarentegen daagt de jonge kijker vooral uit om, naast make-up aanbrengen en gamen, zelf vlogs te maken. De Hema leek het daarom een nobel idee om een heuse Vlog Academy te stichten. Het doel ligt daar niet in ontwikkeling van eigen talent of ontplooiing, maar de simpele vraag staat er centraal: hoe trek ik zoveel mogelijk volgers? Zo stelt een van de deelnemende pubers exemplarisch: ‘Ik ging winkelen in de Primark en dat heb ik gefilmd. Al snel had ik 1500 views. De Primark was toen nog best onbekend in Nederland, dus ik denk dat veel mensen nieuwsgierig waren.’

Helaas is het nou juist de nieuwsgierigheid die verdwijnt. Als mijn idool exact hetzelfde leven leidt als ik, dan ben ik er al. Geen vallen en weer opstaan. Geen bloed, zweet en tranen. Geen oefening, groei of ambitie. Beroemdheid of succes is daarmee dichterbij dan ooit en daarom is de aantrekkingskracht ook niet verwonderlijk. Maar er gaat daarmee wel iets wezenlijks verloren.

Juist een relatief onafhankelijk medium als de vlog heeft nog de potentie ongebreidelde en ambitieuze creativiteit of inspiratie aan te wakkeren. De vlogger als idool die het onmogelijke doet en ons aanspoort hetzelfde te doen. Zodat de lat hoger komt te liggen dan een bezoek aan de Primark. Hopelijk kunnen we dan over twintig jaar nog fysiek naar popconcerten of films en zijn we niet veroordeeld tot oude filmpjes van Justin Bieber op YouTube.

Beeld via Flickr

Mail

Jens Bezemer (1988) is Hard//hoofd-redactielid, studeert Filosofie van Cultuur en Bestuur aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en werkt als copywriter bij een reclamebureau. Jens verbaast zich nog wel eens. En schrijft dan een stukje. // jens@hardhoofd.com

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Het vervolg van een rouwwoordenboek

Het vervolg van een rouwwoordenboek

De persoonlijke worsteling van Babet te Winkel om woorden te vinden voor haar rouw, was helemaal niet zo persoonlijk. Ze ontving vele berichten van mensen die zich in haar rouwwoordenboek herkenden. Dit is het vervolg van haar rouwwoordenboek. Lees meer

Hard//talk: Wie Thierry volgt

Wie Thierry volgt

Thierry Baudet heeft er heel wat kiezers bij die simpelweg hun vrijheid terug willen. Julius Koetsier vreest dat zij verzeild zullen raken in een moeras van verzinselen over UFO's en dinosaurussen. Lees meer

Nooit meer hier

Nooit meer genocide (hier)

Nooit meer genocide, dat beloven we elkaar op 4 mei. Maar wat zijn de lessen van 4 mei waard als we ze niet kunnen toepassen om nú een groep in nood te redden? Lees meer

Nieuws in beeld: Volle terrassen, volle ic's

Volle terrassen, volle ic's

Het demissionaire kabinet gaf groen licht voor het openen van de terrassen - en dus ook voor volle ic's. Lees meer

Ali B gaat je niet redden

Ali B gaat je niet redden

‘Self made men’ prediken in online succescursussen dat succes voor iedereen binnen handbereik ligt. Lees meer

Nieuws in beeld: Vogelgriep grijpt om zich heen

Vogelgriep grijpt om zich heen

Langs de Groningse Waddenkust zijn honderden vogels aangespoeld, die waarschijnlijk zijn geveld door de vogelgriep. Illustrator Aida de Jong brengt het lugubere nieuws in beeld. Lees meer

Leven in een grijs gebied

Leven in een grijs gebied

Wat gebeurt er met je zelfbeeld als je chronisch ziek wordt? Accepteer je de ziekte als een deel van jezelf, of blijf je uitkijken naar de dag waarop je genezen bent? Lees meer

 Digikunst spuwt broeikasgassen in de cloud

Digikunst spuwt broeikasgassen in de cloud

Het maken van de digitale kunstwerken kost ‘kolossale hoeveelheden’ rekenkracht van computers, aldus the New York Times. Lees meer

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

De nieuwste verkiezingen lieten ons weer eens zien hoe Nederland aan het afglijden is naar het rechtereinde van de politiek. Hoe kan dat? Is het niet tijd dat links even boos wordt als Wilders en Baudet? Lees meer

Gezien door een kunstwerk

Gezien door een kunstwerk

Doordat fysieke kunstexposities bijna nergens georganiseerd worden, zoeken kunstinstellingen andere wegen om hun werk ten toon te spreiden. Caecilia Rasch mist de ontmoeting met het kunstwerk, en vooral: erdoor gezien worden. Lees meer

Automatische concepten 54

Een miljoen huizen houden het te droog

Zeker een miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken, en dat aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. De boosdoener: droogte. Lees meer

Hard//talk: Onderdak is een mensenrecht

Onderdak is een mensenrecht

Over dakloosheid hoeven we geen uitvoerige politieke discussies te voeren, aldus Jihane Chaara. Onderdak is namelijk niets minder dan een mensenrecht (iets wat men in de Nederlandse politiek even vergeten lijkt te zijn). Lees meer

Filmtrialoog: Nocturne

Nocturne

Onze redacteurs zagen Nocturne, een film over het maken van een film. Hoofdpersonage Alex rent een nacht lang door zijn eigen hoofd, op zoek naar het sluitende idee, de juiste acteurs, een kloppend verhaal. Het sprak esthetisch heel erg aan, maar zaaide ook een hoop verwarring. Lees meer

Nieuws in beeld: 13

Onze corona-aanpak laat talloze aardbewoners stikken

Dat het materiaal waarmee we onszelf tegen corona beschermen voor een golf aan afval zou zorgen, zagen we al van verre aankomen. Illustrator Simcha van der Veen is dan ook verbijsterd: waarom doen we hier niets tegen? Lees meer

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Dat je niet op zoek hoeft naar de diepere betekenis en ook enkel de vorm van een film kan waarderen, bewijst de animatiefilm 'The Nose or Conspiracy of Mavericks'. Lees meer

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Anna Visser is van jongs af aan een fervent liefhebber van Jane Austen. Een onlangs verschenen hervertelling van Emma werpt nieuw licht op haar hartstocht voor het kostuumdrama, maar misschien nog meer op haar zelfbeeld. Lees meer

Schijn bedriegt 2

Schijn bedriegt

Ons stemgedrag wordt (te) vaak bepaald door onderbuikgevoelens en eerste indrukken. Om ons daartegen te wapenen hebben we gedegen onderwijs nodig. Laat dat nu precies hetgeen zijn waar de politieke winnaar op bezuinigt. Lees meer

Nieuws in beeld: 12

'App me als je thuis bent'

Na de dood van de 33-jarige Sarah Everard uiten steeds meer Britse feministen hun woede over de mensen die hen zouden moeten beschermen: de politie is onderdeel van hun onveiligheid, zeggen zij. Lees meer

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling kreeg het afgelopen jaar duizend gezichten. Rijk Kistemaker vraagt zich af: hoe herinneren we ons die gezichten, zodra de coronacrisis (min of meer) voorbij is? Lees meer

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Wanneer grote bedrijven landen uit het Globale Zuiden in een economische wurggreep houden, knijpt Nederland een oogje toe. Maar ons land is evengoed overgeleverd aan de wensen van grote bedrijven. Lees meer