Asset 14

Youtube-repeat

Youtube-repeat

Ik ben een zeer gematigd mens. Voor schrijven onder invloed voel ik dan ook vrij weinig. Ik zie mezelf al schuimbekkend achter mijn laptop zitten en sterven. Mijn cursor knipperend halverwege de laatste strofe van een matig gedicht over bestaansrecht en masturbatie. Het is het soort dood dat ik mijn ouders niet aan kan doen. Het is ook het soort dood dat ik niet zo snel zal sterven.

De laatste keer dat ik een klein beetje stoned was keek ik mijn twee lievelingsafleveringen van Ik vertrek, dat zegt genoeg. Waar anderen zich naar psychedelische maanlandschappen laten vervoeren, begin ik in mijn wildste fantasieën een chambre d’hôtes in Zuid-Frankrijk, met een zwembad en ‘n hompje brie voor ontbijt. Een lekkage of miscalculatie in de begroting is het gruwelijkste dat me kan overkomen, dat valt te overzien.

Toch droom ik stiekem van extase. Van losstaan van tijd, ruimte, hemel en aarde. Een achtbaanrit door mijn hersenbanen. Maar dan wel eentje waar ik, zelfs volgens het internet, niet dood aan kan gaan. Eentje zonder zwarte gaten in mijn geheugen, zonder verandering van gedrag. Alleen de lusten, niet de lasten. Ik heb het gevonden, ja. Ik heb mijn onderbewustzijn herontdekt door Youtube-repeat. De meest zachtaardige trance die er is.

Het gaat als volgt: je luistert een nummer minstens dertig keer achter elkaar. Dit doe je door repeat achter youtube te typen, er onstaat dan iets als: http://youtuberepeat.com/nummer-naar-gelieve. Verder hoef je niks te doen. Dat klinkt makkelijker dan het is. Niet ieder nummer is namelijk geschikt om minstens dertig keer achter elkaar geluisterd te worden. Niet alles brengt in vervoering. Gitaartokkelliedjes maken lui. Nummers met een te diepe tekst leiden af. House-hitjes irriteren. Opera’s imponeren. Techno is te doelgericht. Wat je nodig hebt, is over-de-top epische muziek. Bij mij uit zich dat in: panfluit- en nightcore versies van jaren-negentig-hits, Marilyn Manson en iedere mogelijke hardcore-cover van The conquest of paradise.

Om het even met wat getallen te illustreren: Nine Million Bycycles nightcore luisterde ik 111 keer achter elkaar, Mad World Instrumental Panflute 132 keer, The Mephistopheles of Los Angeles 223. Tijdens deze megalomane luistersessies knalde ik uren door, en had ik niemand anders nodig. Het was alleen mijn laptop, ik en de dingen.

Ik ben niet veel gewend, misschien dat dat het is. Misschien treedt de gewoonte later in en is dit de eerste stap richting afkickkliniek, ik weet het niet. Voor nu luister ik een nightcore-versie van Losing my religion, voor de achtendertigste keer, en lijkt de dood nog erg ver weg. Alles is goed. Ik schuimbek nog lang niet.

Mail

Lisanne van Aert is schrijver, theatermaker en bloemist. Ze floreert bij haar eigen theatergroep: Het Pijpcollectief. // lisanne@hardhoofd.com

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Tip: Tinder toch maar

Tinder toch maar

Nog geen jaar geleden schreef Emma Stomp de dating app af als een grabbelton zonder prijs. Maar na een succesvolle Tinder-date, slikt ze haar woorden weer in. Waar anders maak je in crisistijd kans op romantiek? Lees meer

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

Marthe van Bronkhorst ging langs in de crèche van het Witte Huis, om antwoord te vinden op de vraag: moeten we Donald nog vier jaar laten kleuteren? Lees meer

Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

Column: Boomstronk-achtig

Boomstronk-achtig

‘Is dit een gouden match of settelen we voor less omdat we te druk en niet wanhopig genoeg zijn om verder te zoeken?’, vraagt Iduna Paalman aan haar geliefde. Lees meer

Tip: Bereken je deadline

Bereken je deadline

Else Boer kreeg een deadline opgelegd waar niet alleen een kersverse roman uit voortkwam, maar ook een ontnuchterend inzicht. Een tip over stilstaan bij je eigen sterfelijkheid. Lees meer

Automatische concepten 46

Demoontjes

Marthe van Bronkhorst laat haar demoontjes uit. Dat scheelt, want dan hoeft ze ze even niet zelf te dragen. Lees meer

Fantoompijn Evangeline Habarurema

Fantoompijn

Alle dingen gaan voorbij, de mooiste, maar ook de pijnlijkste dingen. Een troostvolle tip voor iedereen die verliest en rouwt, en het officiële Hard//hoofd-debuut van schrijver en illustrator Evangeline Agape. Lees meer

Als het doek valt

Als het doek valt

De gevoelens van heimwee waardoor Eva als kind geteisterd werd, ervaart ze als volwassen vrouw van tijd tot tijd nog steeds. Lees meer

 Samen alleen op de wereld

Samen alleen op de wereld

Speciaal voor de Heimweek delen tien fotografen beelden die hen doen terugverlangen naar een plek of een moment in hun leven. Het resultaat is een uniek inkijkje in de diversiteit van heimwee en nostalgie; misschien wel de allerindividueelste emoties. Lees meer

Slentermijmeringen uit Oxford

Slentermijmeringen uit Oxford

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneken Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Oxford. Lees meer

Komt een gangster bij de dokter

Komt een gangster bij de dokter

Nu ze zelf psycholoog is, kijkt Marthe van Bronkhorst heel anders naar een van haar favoriete series. Lees meer

Column: Een Bert of een Ernie

Een Bert of een Ernie

Eva van den Boogaard is met vrienden op vakantie in de Ardèche. Liggend bij het zwembad stelt één van haar vrienden een vraag die in alle eenvoud doet nadenken over de groepsverhoudingen. Lees meer

Column: Volhouden stoppen volhouden 3

Volhouden stoppen volhouden

Iduna Paalman bezoekt haar zieke hond, en hoort haar 's nachts onrustig ademen. 'Ze jankt een beetje, dat doen honden als ze dromen. Of heeft ze pijn?' Lees meer

Complete overgave

Complete overgave

Marthe van Bronkhorst liet zich meevoeren door de Waddenzee - om zichzelf te herontdekken. De rustgevende bezigheid maakt haar al snel doodsbenauwd. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan