Asset 14

Toon die inktzwarte ziel

TIP: Toon die inktzwarte ziel

Het afschuwelijke, zieluithollende fenomeen is bekend. Ze maken de gezelligste centrale punten van de stad tot onheilsplekken. Ze hebben gifkleurige jassen aan, clipboards met pennen, en een jonge, gefinancierde lach die strak lijkt te staan van succes: de kranten- en goededoelenverkopers. Er is al zoveel over geklaagd, zoveel over gefilosofeerd, maar er is nog nooit een definitieve oplossing gekomen. Want hoe kom je nou van ze af zónder schuldgevoel, zónder aangesmeerd abonnement, en zónder een gênant sprintje te hebben getrokken, begeleid door de woorden NEE NEE NEE?

Zeker bij verkopers van goede doelen kán je haast niet argumenteren om géén donateur te worden. Hoe kan je nou toegeven dat je geen €1,50 per maand over hebt voor de analfabete lepraweesjes in Tanzania? De werkelijkheid is natuurlijk anders. Goede doelen zijn net als inktpatronen voor je printer: begin eraan, en er ontstaat een zwart gat waar al je geld onherroepelijk in verdwijnt.

Dat weet de verkoper ook. En daarom levert hij argumenten aan als ‘van jouw vakantiegeld had de mishandeling van vier SM-gorilla’s voorkomen kunnen worden. Maar ja. Jij wilde naar Kreta.’ Al die impliciete, sluwe aantijgingen gericht op je schuldgevoel in de vorm van een blije, huppelende student laten je op een gegeven moment denken dat je een inktzwarte ziel hebt.

En gek genoeg ontdekte ik laatst dat daar juist de oplossing ligt.

Voor de ontelbaarste keer benaderde Goede Doelenverkoper me op de Stadhuisbrug. Ik had redelijk wat haast, was moe, en lette niet zoveel meer op of anderen me nog mochten. Ik onderbrak de verkoper met de mededeling dat ik geen geld wilde uitgeven, ongeacht de uitgestorven baby’s in Kenya. En na het onvermijdelijke, beschuldigende ‘waarom’, waar ik normaal gesproken altijd met een mond vol tanden stond, zei ik nu opeens het sleutelargument: ‘Ik ben door-en-doorslecht’.

Het werkte direct. Het ging niet zozeer om het zinnetje, als wel om de boodschap die het zinnetje uitzond. Ik had namelijk het kostbaarste van mezelf, hetgeen waarvan de verkoper altijd dacht dat ik die niet wilde verliezen, al de deur uitgegooid: mijn ego. Vanaf dan had de verkoper geen enkele houvast meer.

Het is immers je ego waar je geld voor over hebt, bakken geld, het is in feite ook je ego dat met maandelijks abonnementsgeld onderhouden wordt, niet de lepraweesjes. De verkoper weet dit maar al te goed, lacht, weet dat hij zijn belangrijkste en enige troef verloren heeft, en weet niets meer te antwoorden. Ik was weer vrij. Ditmaal voorgoed.

Mail

Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Column: In de kruipruimte

In de kruipruimte

In het huis dat Eva van den Boogaard bewoont, bevindt zich een kruipruimte dat de nodige vragen oproept. Lees meer

Column: Veelzeggende kiepau

Veelzeggende kiepauto

In haar laatste column op Hard//hoofd deelt Iduna Paalman een mistroostig inzicht: hoe beter we kunnen praten, hoe minder we kunnen zeggen. Toch brengt het haar tot een hartverwarmende conclusie. Lees meer

Schuldig

Schuldig

Marthe van Bronkhorst maakt een innerlijke reis om haar overleden grootvader te gedenken, die met andere bedoelingen naar Indonesië reisde dan zij lange tijd dacht. Lees meer

 Vergeet de zomer maar (niet)

Vergeet de zomer maar (niet)

Nu fysiek reizen wereldwijd onmogelijk is, rest de verbeelding: fotograaf Cleo Goossens neemt ons mee naar de zonnige uithoeken van onze fantasie. Lees meer

Column: Rommelklanken

Rommelklanken

Het vele videobellen van de afgelopen tijd doet Eva van den Boogaard de waarde inzien van zogenaamde 'rommelklanken'. Lees meer

Tip: Laat alles vallen 1

Laat alles vallen

Annelies van Wijk onderzoekt haar fascinatie voor alledaagse objecten die onverwacht te pletter vallen. Een tip om zelf ook eens als een brokstuk te gronde te gaan, wie weet welke schoonheid er nog oprijst uit de scherven. Lees meer

Column: Zolang je maar geen zware machines bedient

Zolang je maar geen zware machines bedient

Als kind vond Iduna Paalman opvatting dat slapen voor grote mensen was en zij het dus niet nodig had. Nog steeds probeert ze af te komen van haar vooroordeel dat alleen mensen die niet genoeg van het leven houden, van slapen houden. Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Tip: Tinder toch maar

Tinder toch maar

Nog geen jaar geleden schreef Emma Stomp de dating app af als een grabbelton zonder prijs. Maar na een succesvolle Tinder-date, slikt ze haar woorden weer in. Waar anders maak je in crisistijd kans op romantiek? Lees meer

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

Marthe van Bronkhorst ging langs in de crèche van het Witte Huis, om antwoord te vinden op de vraag: moeten we Donald nog vier jaar laten kleuteren? Lees meer

Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

Column: Boomstronk-achtig

Boomstronk-achtig

‘Is dit een gouden match of settelen we voor less omdat we te druk en niet wanhopig genoeg zijn om verder te zoeken?’, vraagt Iduna Paalman aan haar geliefde. Lees meer

Tip: Bereken je deadline

Bereken je deadline

Else Boer kreeg een deadline opgelegd waar niet alleen een kersverse roman uit voortkwam, maar ook een ontnuchterend inzicht. Een tip over stilstaan bij je eigen sterfelijkheid. Lees meer

Automatische concepten 46

Demoontjes

Marthe van Bronkhorst laat haar demoontjes uit. Dat scheelt, want dan hoeft ze ze even niet zelf te dragen. Lees meer

Fantoompijn Evangeline Habarurema

Fantoompijn

Alle dingen gaan voorbij, de mooiste, maar ook de pijnlijkste dingen. Een troostvolle tip voor iedereen die verliest en rouwt, en het officiële Hard//hoofd-debuut van schrijver en illustrator Evangeline Agape. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan