Asset 14

Objectivering van een grote teen

Objectivering van een grote teen 2

Lisa Schamlé (33) onderzocht met een fotoreeks van haar grote teen de objectivering van het vrouwenlichaam.

Interview Lisa Schamlé door Stefanie Gordin. Alle foto's via Lisa Schamlé.

De Amsterdamse kunstenaar, acteur en fotograaf Lisa Schamlé werd een tijdje geleden door het Nederlandse radiostation SLAM! uitgenodigd om over haar laatste project My toe (uncensored) te praten. Schamlé: ‘Het interview vond om acht uur ‘s ochtends plaats en ik vond het grappig dat mensen met dit verhaal wakker zouden worden.’

Toen de coronapandemie ervoor zorgde dat Schamlé niemand kon fotografen en ze niet op de planken mocht staan, begon ze aan haar project My toe (uncensored). Het idee zat al langer in haar hoofd. ‘Ongeveer vijf jaar geleden kocht ik een nieuwe cameralens en begon ik foto’s te maken van mijn omgeving. Toevallig had ik net een pedicure laten doen, dus maakte ik in de badkamer foto’s van mijn grote teen. Toen ik de foto’s zag besefte ik pas hoe vreemd een teen eigenlijk is.’

In haar werk, dat vaak theatraal van aard is, combineert Schamlé humor met esthetiek. Ze probeert parallellen te trekken tussen ongerelateerde dingen en plaatst deze dingen vaak in een serie. ‘Er zijn verschillende lagen in systemen en het is interessant om de wereld voortdurend te bevragen, vooral de positie van vrouwen.’

Schamlé studeerde in 2015 als performer af aan de Toneelacademie in Maastricht en keerde daarna terug naar Amsterdam. ‘Performance zit tussen maken en spelen in. Je wordt opgeleid tot acteur, maar je leert ook om autonoom kunstenaar te zijn.’ Tegenwoordig werkt Schamlé als fotograaf en acteur aan verschillende projecten en is ze als kunstenaar actief.

‘Ik kreeg veel reacties dat tenen vies zijn, terwijl iedereen ze heeft.’

Schamlé laat zich leiden door haar werk. Ze begint met het vormelijke en daarna komt het onderzoek. ‘Het is vooral interessant als bepaalde dingen verstopt zijn.’ Deze dingen haalt ze graag naar boven om ze vervolgens uit te vergroten. ‘Ik kreeg veel reacties dat tenen vies zijn, terwijl iedereen ze heeft. Wat maakt het dan zo vies?’ Schamlé maakte ook een siliconen versie en sculptuur van haar grote teen. Hierdoor werd het project tastbaarder.

Interview gaat verder onder de foto.
Objectivering van een grote teen 5

Persoonlijke verzoeken via Only Fans

Schamlé plaatste de fotoreeks van haar teen op Instagram met de hashtag ‘Toe’. Kort erna begon ze onverwachts verschillende berichten van mannen te ontvangen die een voetfetisj hadden. ‘Mijn werk pakte me bij de hand en bracht me tot dit punt. Op straat word ik nagefloten en ben ik altijd een openbaar object. Ook op Instagram, het is banaal.’

Schamlé kreeg al snel de vraag of ze er geld mee wilde verdienen. ‘Ik vroeg mezelf af wat het verschil tussen sekswerk en kunst is. Het leek me een interessant idee om via mijn teen geld te verdienen voor mijn expositie, want dan hoefde ik geen subsidies aan te vragen. Het werd onderdeel van mijn onderzoek.’

‘Het bleek moeilijk om dit soort dingen veilig te doen. Iemand kan er snel met je foto’s vandoor gaan en ze doorverkopen.’ Schamlé besloot om voorzichtig te blijven en maakte zelf een account op Only Fans.

‘Ik heb er uiteindelijk niet genoeg geld mee verdiend om mijn expositie te betalen, maar dat was ook niet het uitgangspunt. Het ging vooral om het principe.’ Van de opvallendste gesprekken die ze online voerde met voet-fetisjisten maakte Schamlé screenshots. Tijdens de expositie konden de bezoekers de geanonimiseerde gesprekken op vier iPhones lezen.

‘Mensen hadden persoonlijke verzoeken. Iemand vroeg of ik mijn teen met lotion wilde insmeren en een ander wilde dat ik zijn naam op mijn teen schreef.’ Volgens Schamlé is dit een vorm van toe-eigening.

Interview gaat verder onder de foto.
Objectivering van een grote teen 4

Objectivering is overal

Volgens Schamlé is het thema van objectivering van het vrouwenlichaam een interessant onderzoeksveld. Schamlé vraagt zich vooral af hoe vrij je als vrouw in je seksualiteit kan zijn, zonder dat het toegeëigend wordt door een ander. ‘Kunnen we seksuele vrijheid vinden binnen het patriarchaat?’

‘Vroeger dacht ik ook altijd op deze manier. Ik nam vaak een man als hoofdpersonage.’

Schamlé merkt op dat vrouwen in haar omgeving veel minder werk krijgen dan mannen. Ze spreekt vooral over de theaterwereld. ‘De man is vaak het beginpunt in een verhaal en een universeel herkenbaar neutraal personage, waarbij de vrouw slechts een reflectie is. Vroeger dacht ik ook altijd op deze manier. Ik nam vaak een man als hoofdpersonage.’ Volgens Schamlé is er tegenwoordig in de kunstwereld wel steeds meer aandacht voor diversiteit en inclusiviteit.

In haar volgende werk focust Schamlé zich op de autowereld en Formule 1, waarin mannen centraal staan. Ze wil onderzoeken wat de rol van de vrouw daarin is.  ‘Het thema dat ik bij mijn teen heb aangeraakt wil ik nog een stap verder brengen. Ik wil een auto objectiveren zoals het lichaam van de vrouw door mannen geobjectiveerd wordt.’ Seksualiteit is een van de meest politiek veelzijdige onderwerpen die er zijn.

Voor Schamlé is het belangrijk om dagelijks de verouderde concepten en genderrollen in de kunstwereld te bevragen. ‘Want wie bepaalt wat goed of slecht is?’

Een selectie van de teenfoto's van Lisa Schamlé. Klik op een foto om die groter te bekijken. Er opent een slideshow. Navigeer door te swipen of met de pijltjestoetsen.

Objectivering van een grote teen 6Objectivering van een grote teen 11Objectivering van een grote teen 10Objectivering van een grote teen 9Objectivering van een grote teen 8Objectivering van een grote teen 7

Mail

Stefanie Gordin (zij/haar) is een filosoof (in wording), een zelfzekere cinefiel die duizend-en-één-films wil kijken, én een vrolijk mens.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

When life gives you hepatitis A-bessen, kruipt Marthe van Bronkhorst in de pen om het toch nog eens over de voedselindustrie te hebben. Lees meer

Hoe lang blijf je een vluchteling?

Hoe lang blijf je een vluchteling?

'Wat' ben je als je ergens niet thuishoort, maar ook niet terug kan naar je geboorteland? Ivana Kalaš onderzoekt het label 'vluchteling'. Lees meer

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024) 1

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024)

De gemiddelde Nederlander koopt vaak kleding, en heeft er vaak ook nog geen overzicht over. Columnist Loïs Blank houdt haar eigen koopgedrag elk jaar weer bij. Lees meer

Even zweven de levende wezens

Even zweven de levende wezens

Voor Hard//hoofd dicht Pim te Bokkel over de verschillende facetten van water: de kalmte en geborgenheid ervan, of juist de dreigende weidsheid. Dit is een voorpublicatie uit de bundel 'Even zweven de levende wezens' die op 16 januari bij uitgeverij Wereldbibliotheek verschijnt. Lees meer

Een echte vis

Een echte vis

In dit verhaal van Maartje Franken dreigt er meer dan alleen een storm. Kinderen gaan op zomervakantie in de regen, ontdekken een verzonken stad en proberen te documenteren zoals Bear Grylls. Lees meer

:Oproep: Hard//hoofd Biechtlijn

Oproep: bel de Hard//hoofd Biechtlijn

Op zoek naar een luisterend oor? Bel de Hard//hoofd Biechtlijn op 06 16 85 74 57 en word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier om de collectieve audiobiecht te beluisteren. Lees meer

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Lichamen en monden

Lichamen en monden

Hoelang blijf je toekijken? Wanneer dondert alles in elkaar? Waar zit de zwakke plek van passiviteit? Pieter van de Walle neemt je in dit kortverhaal mee als apathische visverzorger in een Berlijns aquarium. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine! 1

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Welk verlangen kenmerkt jouw leven en waar snak jij naar? Stuur voor 14 februari 2025 je pitch in en voed ons met jouw ideeën over (beeld)verhalen, essays, poëzie en kunstkritiek voor het magazine ‘Honger’. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Illustreer jij de volgende cover van het Hard//hoofd Magazine?

Voor ‘Honger’, het najaarsnummer van 2025 van Hard//hoofd, zijn we op zoek naar illustrator die de cover van ons magazine wil maken. Lees meer

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Lieke van den Belt vertelt in deze column over haar relatie met en tot Venus. Kijken ze elkaar aan? En zien ze de ander dan ook? Lees meer

De Groep

De Groep

'Ik ben Jane en Kevin is een lul die te veel ruimte inneemt.' Amal Akbour schreef een verhaal over Jane, een narcistische jonge vrouw die voor het eerst deelneemt aan groepstherapie. Dit is een voorpublicatie van het verhaal dat Amal schreef als onderdeel van het Veerhuis Talentenprogramma. Lees meer

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars! 1

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars!

Als dank voor hun steun, ontvangen onze ruim 1.700 kunstverzamelaars in januari een prachtig werk van beeldend kunstenaar Dakota Magdalena Mokhammad. Om welk werk het precies gaat blijft een verrassing, maar in gesprek met onze chef Kunst Jorne Vriens licht Dakota een tipje van de sluier op. Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Terug naar het moezeum

Terug naar het moezeum

Culturele ruimte ‘moezeum’ is een relatieve nieuwkomer in het culturele landschap. Laura Korvinus en Jorne Vriens bezoeken de eerste tentoonstelling By the Way'. Waar er bij veel hedendaagse kunstinstellingen behoefte is om zich te engageren met maatschappelijke kwesties, maar het te vaak blijft bij goede bedoelingen, vinden ze in moezeum een voorbeeld van hoe het óók kan. Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer