Asset 14

‘Ik begrijp niet waar de ongeschreven regels van de kunstwereld worden gemaakt’

In een open brief wees Platform BK erop dat studenten aan de kunstacademies niet goed voorbereid worden op ‘de wereld na de academie’. Vivian Mac Gillavry sprak drie kunstenaars over hun kunstwereld. De laatste in de reeks is Aukje Dekker. Als een van de oprichters van sociëteit Sexyland heeft zij een eigen wereld ingericht binnen de soms onbegrijpelijke kunstwereld.

Als mensen mij vragen welke kunstenaars ik bewonder, dan noem ik vaak Aukje Dekker. De manier waarop zij haar kunstpraktijk vormgeeft vind ik inspirerend. Ze laat zich leiden door haar interesses en enthousiasme, ze werkt veel samen met andere kunstenaars en beperkt zich zelden tot één medium. In haar werk bevraagt ze elke situatie met humor en een speelse levenslust: ze noemt haar atelier dan ook een speelplaats.

Voor de mensen die jouw werk niet kennen: hoe zou je het omschrijven?
Ik heb heel veel verschillende soorten creatieve output binnen een nog breder scala aan media en stijlen: schilderijen, kinderprogramma's, Sexyland.  Mijn werk heeft als rode draad dat ik alles bevraag. Mijzelf, de situatie waar ik in ben, wat ik maak. Bijvoorbeeld de vraag: Wat is een club? Of wat is een galerie? Wat is een kunstwerk of waarom doe ik nu wat ik nu doe?

De stress die kleeft aan presteren gaat ook in het maakproces zitten

Je bent daarin dus niet gebonden aan een bepaald medium?
Nee, ik doe echt wat ik interessant vind, en vanuit daar werk ik. Ik werk veel samen met mensen dus daaruit ontstaat sowieso werk uit verschillende disciplines. Het lukt mij ook niet om me aan één ding te committeren. Ik heb dat wel eens gewenst omdat je dan binnen die discipline helemaal de diepte in kan gaan. Op dagen dat ik negatief naar mijn praktijk kijk ben ik bang dat het te oppervlakkig blijft omdat ik álles leuk vind. Maar ik wil niet te streng zijn voor mezelf, en vooral doen wat ik leuk vind en waar ik van rechtop ga zitten.

Als mensen denken aan een kunstenaar zullen ze misschien denken aan iemand die schilderijen maakt of sculpturen. Maak je ook wel eens werk dat in dat plaatje past?
Als ik bijvoorbeeld werk met klei, dan vind ik het leuker om een fotolijst voor mijn zoon te maken dan dat ik iets ga maken voor een expositie. Ik heb niet zoveel zin in het gedoe of de stress die ik vaak krijg wanneer ik werk maak in zo’n setting. De stress die kleeft aan presteren gaat dan namelijk ook in het maakproces zitten. Vervolgens vind ik die stress ook stom van mijzelf en gaat het werk dat eruit voorkomt juist daarover. Mijn eerste solotentoonstelling bij een grote galerie vond ik zo spannend dat ik alle werken heb gemaakt in samenwerking met andere beeldende kunstenaars. Zo kwam mijn eerste solo dus eigenlijk neer op een samenwerking.

‘Ik begrijp niet waar de ongeschreven regels van de kunstwereld worden gemaakt’ 3/3 1

Aukje Dekker. Sexyland World, 2022, Say Yes To The Dress i.s.m. NO LIMITS! ART CASTLE (voorheen Outsiderland) (foto: Evy Hachmang)

Het is al even geleden dat je afstudeerde, hoe waren de eerste jaren nadien?
Ik heb na mijn afstuderen een master aan het Sandberg instituut gedaan en gelijktijdig een master aan Saint Martins College in Londen. Dat was misschien te veel en te vlug na de Rietveld Academie. Ik denk dat het beter is om zogezegd geboren te worden na een opleiding: dat je kunt nadenken over welke richting je verder op wilt, want nu bleef ik erg in de bubbel zitten van het academische systeem. Na mijn terugkeer in Amsterdam ben ik gaan samenwerken met Arthur van Beek met wie ik een studio deelde bij de Tolhuistuin. We liepen aan tegen hoe stug de kunstwereld kan zijn en de afwachtende houding die je daardoor kunt aannemen als kunstenaar in de hoop dat anderen je werk goed vinden. Dus we dachten: als we zo graag in een museum willen hangen, dan beginnen we toch ons eigen museum! Dat werd het Eddie the Eagle Museum waar we allerlei mensen bij elkaar brachten die normaal niet met elkaar zouden exposeren of werk in een museum zouden laten zien.

Was je voldoende voorbereid op het leven na de academie?
Het ontbrak me wel aan technische kennis. Ik had gedacht dat ik misschien een cursus zou doen na mijn opleiding om ambachten te leren, maar dat heb ik nooit gedaan. Terwijl het ook goed is om kunst te zien als een ambacht.

Als we allemaal zeggen dat er niet meer gratis wordt geëxposeerd verandert er misschien eens wat

Wat zouden ze op kunstacademies kunnen doen om studenten beter voor te bereiden?
Het is dubbel, want ik vind het ook verdrietig als het curriculum helemáál voorbereidt op de beroepspraktijk, want dan haal je het speelse weg bij studenten. Je moet niet altijd denken aan geld, of de markt, of je zorgen maken of je wel past in de maatschappij. Daar heb je je hele leven al zorgen om: ga gewoon lekker verkleed als banaan een hiphop nummer maken. Wat wel goed zou zijn is als er in het laatste jaar een traject wordt aangeboden waarin studenten leren omgaan met de commerciële kanten van het kunstenaarschap: vooral het vaststellen van prijzen voor werk is lastig. Als we allemaal zeggen dat er niet meer gratis wordt geëxposeerd verandert er misschien eens wat, nu heerst nog de gedachte dat je 'ja' moet zeggen tegen een expositie waar je voor moet betalen als kunstenaar, want 'voor jou duizend anderen'. Maar wat als die duizend anderen ook zouden zeggen ‘Nee, zo werkt het niet!’? In het grotere geheel ligt die voorbereiding op de arbeidsmarkt niet enkel bij kunstacademies, het hangt allemaal met elkaar samen. De kunstwereld heeft gewoon geen lobby. Dat is een groot gemis, en dat zag je ook tijdens de coronapandemie. Er zou iemand aan tafel moeten zitten om te praten voor de gemeenschap. Een ander probleem is dat we als alle kunstenaars samen niet goed verenigd zijn, we zijn geen algemeen collectief.

Hoe zouden we over kunst moeten denken?
Prince zei ooit: ‘Kunst is wanneer je het maakt.’ Niet het moment daarna, wanneer iemand anders er iets van gaat vinden. Daar gaat het niet over, het is al gemaakt, en dat was de kunst. Helaas is de kunstwereld juist erg gefocust op het moment nadat de kunstenaar het heeft gemaakt. Eerlijk gezegd snap ik geen reet meer van de kunstwereld momenteel. Ik heb het idee dat iedereen in een impasse zit. De galeries hebben het moeilijk, kunstenaars, musea. Laat ik het zo zeggen: ik begrijp niet waar de ongeschreven regels worden gemaakt. Er wordt van bovenaf opgelegd wat goed is, en wat niet, maar wie zijn die mensen? Je kunt je bijna niet meer afzetten tegen de gevestigde orde want, wie het ook zijn, zij weten het ook allemaal niet.

Heeft dat invloed op jou als kunstenaar?
Qua het bevragen wel, ja, want hoe zet je je af tegen een systeem dat het zelf niet weet? Ik ben gelukkig niet enkel afhankelijk van wat curatoren vinden of de verkoop van mijn werk. Dat is een financiële les die ik van mijn vader leerde: je moet het uit meerdere kraantjes laten druppelen. Als er dan iets wegvalt is dat minder erg.

Je maakt veel conceptueel werk, dat is vaak slecht verkoopbaar. Hoe ga je daarmee om?
Ik maakte video’s op de Rietveld, maar ik zag ook dat het slecht verkoopbaar was en als student is het vaak al schrapen. Bij de filmfestivals waar ik aan mee deed kreeg je enkel koffie als dank voor je deelname. Ik ben toen van video grotendeels overgestapt naar fotografie. Deels omdat het tastbaarder is, maar de beweegreden was meer financieel dan conceptueel. Nu ik meer financiële vrijheid heb, voel ik ook weer meer conceptuele vrijheid en maak ik wat ik graag wil maken.

‘Ik begrijp niet waar de ongeschreven regels van de kunstwereld worden gemaakt’ 3/3

Aukje Dekker The Sea #1, 2019, mixed media, Sexyland Stage i.s.m. Lowlands

Hoe ga je om met het gevoel van integriteit met betrekking tot het verkopen van kunst of het werken in opdracht?
Nog een uitspraak van mijn vader: 'Poen + plezier + prestige,' het moet twee van de drie hebben wil ik het doen. Ik heb in principe geen probleem met werk verrichten dat geld oplevert, zolang het maar een van de andere twee punten ook behapt. Soms doe ik iets alleen voor het plezier, maar dan moet het wel ergens toe leiden. Wat betreft de poen: het is niet zo zwart-wit, als ik veel geld kan krijgen voor een klus waardoor ik in één maand de elf andere maanden vrij kan kopen, dan vind ik dat een goede deal. Maar je moet je grenzen als kunstenaar wel in de gaten houden.

In het tv-programma Moonriders, dat je presenteert, worden kinderen gekoppeld aan kunstenaars om kunstwerken te maken. Veel kinderen krijgen door het programma misschien de droom om kunstenaar te worden. Zou je het kinderen aanraden?
Kunstenaar willen worden is een beetje als astronaut willen worden: er zijn veel gegadigden, maar er gaan er maar een paar naar de maan. Tegelijkertijd hebben we echt geen flauw benul waar het naartoe gaat met de wereld, dus ik zou de laatste zijn om wat voor een droom, van wie dan ook, de kop in te drukken.

Hoofdbeeld: Matisse, Rothko, 2017, olie op linnen, i.s.m. Geert Jan Jansen

Mail

Vivian Mac Gillavry (zij/haar) is antropoloog, beeldend kunstenaar en dyslect. Ze verwondert zich graag over de mens en sociale constructen. Die verwondering uit zich in tekst, beeldend werk en beeld-taalcombinaties.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

Misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

De tedere poëzie van Hilde Onis meandert langs beeldhouwers, honden met mannen-angst en verse gedachtestreepjes, en mondt uit in een zee van beelden, waarin ook de vergankelijkheid niet ongezien blijft. 'dat het beest zich meteen op me wierp / zie ik als bewijsvoering / voor dat wat uitblijft' Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

Lief kutland // Lancering

Lief kutland // Lancering

Vier samen met Hard//hoofd de launch van ons nieuwste magazine! Samen met je favoriete makers pluizen we dit stipje op de aardbol uit. Lees meer

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

"Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën" is een driedelige reeks gedichten van Trijntje van de Wouw die op een humoristische manier zwaardere thema's aan weet te snijden. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

De ontkieming van een ruimte

De ontkieming van een ruimte

Hoewel de aandacht voor de oorlog in Oekraïne lijkt af te zwakken, blijft kunstenaar Rob Voerman onverminderd betrokken. Sophia Bustin vraagt zich af wat geëngageerde kunstenaars precies doen en betekenen voor de maatschappij en gaat daarom bij hem langs. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De man die geen vragen stelt

De man die geen vragen stelt

Aisha's single, hetero vriendinnen worden op dates overspoeld door dominante sales pitches. Stel een vraag, lieve man, stel een vraag! Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - brief 1

Het privilege van lesbisch-zijn

Een nooit verstuurde brief die door Jochum Veenstra op Hard//Hoofd gepubliceerd werd, begon een eigen leven te krijgen in het hoofd van Ettie, die niet zo goed wist wat ze ervan moest vinden en er toen maar over besloot te schrijven. Het resultaat is een niet-verstuurde brief die ze toch besloot op te sturen. Lees meer

Kom naar de Lief kutland // Lancering!

Op 21 september van 17.00 – 20.00 lanceren we ons nieuwste magazine ‘Lief kutland’ in OT301 in Amsterdam! Samen met je favoriete dichters, auteurs, essayisten en illustratoren pluizen we dit stipje op de aardbol uit. Voor €8,70 ben je erbij!

Kom naar de lancering