Asset 14

Verwerpelijke tradities

Vacature: Hard//hoofd zoekt opiniemakers! 2

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Nu dit jaar vijfhonderd jaar Reformatie wereldwijd wordt gevierd vraagt Michiel Bron zich af of wij wel strijden voor de juiste tradities.

Vijfhonderd jaar Reformatie. Vorige week begonnen de wereldwijde vieringen van het gegeven dat Maarten Luther op 31 oktober 1517 zijn stellingen spijkerde op de deuren van de kerk in Wittenberg. Vijfhonderd jaar later wordt zijn erfenis groots herdacht.

Echter, ‘groots herdacht’ is relatief. Wie, afgezien van de Lutheranen, weet nog welke rol Luther precies vervulde binnen de kerk? Wie weet nog welke stellingen hij precies opspijkerde? Waartegen hij zich eigenlijk verzette?

Dat de kerkelijke traditie in West-Europa minder wordt is oud nieuws. Hoewel de Bijbel nog steeds als meest invloedrijke boek wordt verkozen, is het christendom in Nederland snel aan het afnemen. Niet alleen de protestantse traditie, maar ook kloosterordes die een eeuwenlange traditie kennen, lijken binnen twee generaties te verdwijnen.gouden_koets_prinsjesdag_2011Hoewel ik zelf geen christen ben zie ik dit wel als een probleem. Wat vooral zorgelijk is, is dat mensen hun eigen tradities zo selectief verdedigen. Er wordt immers met volle overtuiging verdedigd dat de Gouden Koets een wezenlijk onderdeel is van de nationale traditie, dat Nederland niet zonder een echt zwarte Piet kan en dat Oud en Nieuw zonder vuurwerk geen echte jaarwisseling is. Mensen springen vol bravoure op de bres om de echte Nederlandse identiteit te verdedigen om vervolgens de werkelijk grote tradities via de achterdeur te laten ontsnappen.

Slechts weinigen interesseren zich nog in de waarden van het christelijke geloof. Bijna niemand bezoekt een klooster of gaat het zichzelf aandoen om de gehele Bijbel eens door te werken. Het wordt als te veel moeite gezien om jezelf te verdiepen in een millennia oude traditie. Dit is een gemis, en niet alleen om het gegeven dat deze traditie een groot deel van de Nederlandse geschiedenis heeft bepaald en vele grote wetenschappers en politici als Abraham Kuyper, Herman Bavinck en Groen van Prinsteren heeft geïnspireerd. Het is een gemis omdat er een uitdaging in zit om met elkaar het gesprek aan te gaan. Dit wordt gedaan door samen gebeden uit te spreken of in gezamenlijke gesprekken, zoals kringen waarbij over het geloof, de geloofsbeleving en maatschappelijke onderwerpen wordt gesproken.

Het verlies hiervan is op zichzelf al een probleem, maar de keuze voor de tradities die wel worden verdedigd nog erger. De voorvechters van Zwarte Piet, de Gouden Koets en vuurwerk maken zich pas druk om een traditie wanneer de ‘buitenstaander’ er iets op tegen heeft. Dat stuit mij nog het meest tegen de borst: de luiheid van mensen wanneer het gaat om jezelf eens een keer echt te verdiepen in de ander, eens een echte evaluatie te doen van de eigen tradities en niet pas in het verweer komen wanneer tradities in het gedrang komen door een buitenstaander. Als je de echt belangrijke tradities vergeet wanneer het je uitkomt, verlies je het recht om jezelf op te werpen als verdediger van wat voor traditie dan ook.

Mail

Michiel Bron (1995) studeert Geschiedenis en Wijsbegeerte aan de Universiteit Utrecht en is actief bij de jongerenvakbond CNVjongeren en studentenvereniging S.S.R.-N.U..

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Navelstaren als rebellie

Navelstaren als rebellie

Voor ons vorige magazine, schreef Lena Plantinga een essay over waarom het revolutionair is als vrouwen schrijven over emoties, liefde, alledaagse dingen en seks. ‘Ik schrijf omdat ik boos ben terwijl iedereen me altijd lief noemt.’ Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname

Het Sranantongo leeft

Het Sranantongo wordt steeds meer gesproken in Suriname om de massa aan te spreken. Toch is het Nederlands nog steeds de enige officiële taal van het land. Voor het drieluik dat Kevin Headley schrijft over hoe het koloniale verleden nog voortleeft in Suriname, gaat hij in dit derde en laatste deel in op de geschiedenis... Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname 1

Wie blijft er over na de kennisvlucht in Suriname?

Hoogopgeleiden trekken steeds vaker weg uit Suriname. In dit tweede deel van een drieluik over hoe het koloniale verleden doorleeft in Suriname, gaat Kevin Headley in op hoe de kennisvlucht zich verhoudt tot de economische staat van het land. Lees meer

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eva van den Boogaard schreef een brief aan Roland Barthes, die in zijn dagboeken over eenzaamheid en vrijheid schreef wat zij zelf niet kon verwoorden. ‘Je hebt me lang gerustgesteld, maar waar ik de herkenning eerst geruststellend vond, vind ik haar de laatste tijd steeds verontrustender.’ Lees meer

Suriname is één groot slavernijmuseum

Suriname is één groot slavernijmuseum

Een slavernijmuseum is niet genoeg. Kevin Headley stelt de vraag hoe Nederland Suriname tegemoet kan komen op gebied van cultureel erfgoed rondom het koloniale verleden. ‘Ik denk dat de belangrijkste vraag die Nederland aan Suriname moet stellen is: “Wat heb je nodig?”’ Lees meer

Wanneer steek je nou eindelijk je middelvinger op?

Wanneer steek je nou eindelijk je middelvinger op?

Waarom wil je nog altijd niet-homo en meer genderbevestigend zijn? In deze brief bespreekt Jochum de waanvrijheid rondom homoseksualiteit. Lees meer

Lieve Mr. Dickhead

Lieve Mr. Dickhead

Op 7 januari schreef N. een liefdevolle goedmaakbrief en wilde deze persoonlijk overhandigen aan M. Zeven dagen eerder, op nieuwjaarsdag, mondde een akkefietje uit in de dramatische afloop van hun kortstondige doch intensieve liefdesrelatie. Het bleef niet bij een enkele ochtendbrief. Lees meer

:The chosen family: Beelden van queer vruchtbaarheid

The chosen family: Beelden van queer vruchtbaarheid

Marit Pilage onderzoekt beelden van queer vruchtbaarheid in de kunst om zo de definitie van vruchtbaarheid, zwangerschap en ouderschap te herdefiniëren. Lees meer

Een woud vol dichtgetimmerde hokjes

Een woud vol dichtgetimmerde hokjes

Zazie Duinker baant zich een weg door het oerwoud van de (hergedefinieerde) woorden. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer