Asset 14

Progressieve onderbuik

Hard//Talk: Depressie 1

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Mirko maakt zich zorgen over de tegenstellingen in het vluchtelingendebat: de progressieve gutmensch tegen de boze blanke burger tegen de vluchteling. We moeten de rijen juist sluiten.

Allereerst is er de arrogantie van de centrale macht, die dacht zonder overleg wel eventjes 1500 vluchtelingen te kunnen huisvesten in een dorp van 150 zielen. Knullig beleid? Of een gefabriceerde crisis om gewenste strengere migratiewetgeving erdoor te krijgen? We weten het niet, maar feit is dat het een zooitje was. En natuurlijk zijn er de volksmenners op rechts, vaak gefaciliteerd door weinig kritische of zelfs sensatie zoekende media.

De genoemde hooghartige beleidsmakers, xenofobe demagogen en schreeuwende media zijn vaker besproken in dit verband, maar waaraan vaak voorbij wordt gegaan is de context van jarenlange economische en sociale achterstelling van de boze blanke burger. Een belangrijk aspect is de afgunst jegens de gutmensch, de klasse van arrogante creatievelingen en progressievelingen. Arm aber sexy. Langharig werkschuw tuig, in oud jargon. Deze stedelijke elite, die in al hun morele superioriteit oh zo enthousiast is allerlei kwetsbare groepen in de wereld te helpen, maar weinig oog heeft voor zij die het in eigen land moeilijk hebben. Hier zit een grote frustratie die in onze grootstedelijke quinoabubbel nog niet helemaal goed door is gedrongen.

Tekenend voor deze tegenstelling was een clipje op NOS.nl over de Pegida betoging afgelopen weekend in Utrecht, waarin een ‘bezorgde burger’ in een nogal agressieve discussie geraakt was met een betoger van het anti-racistische kamp. “Hey, heb jij wel eens gewerkt van je leven?” brult de eerste, een kale grote man, type bouncer. “Ik heb 27 jaar lang gewerkt! En wat doe jij hier eigenlijk?” vervolgt hij. Wanneer zijn tegenspreker daarop zegt: “Ik ben hier om me te verzetten tegen TUIG als jij” ontploft de eerstgenoemde van woede, slaat de ander bijna op zijn bek, maar komt tot inkeer en lijkt geraakt door de woorden.

Ik ken geen van beide heren, dus ik moet hier voorzichtig zijn met mijn interpretatie. Maar zonder af te doen aan de anti-racisme betoger, ik had hetzelfde kunnen zeggen, denk ik het sentiment van de grote man wel enigszins te begrijpen. Ik, tuig? Maar ik heb me toch 27 jaar kapot gewerkt?!

Het deed me denken aan de tijd dat ik met een vriendenteam voetbalde in de vijfde klasse op zondagochtend. We speelden vaak tegen teams van kalende vaders van een jaar of 50 die waarschijnlijk opgegroeid waren in de oorspronkelijke volkswijken waar wij nu als studenten in de hippe koffietenten zaten. Die mensen haatten teams zoals wij uit het diepst van hun hart. Kutstudenten, werken niet eens. Het was klassehaat, in de puurste vorm.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we voorzichtig moeten zijn in ons oordeel en dat je je niet genoeg bewust kan zijn van je eigen privileges. Als man, als blanke, als hetero, natuurlijk, dat was bekend, maar ook als zogenaamde progressieve stedeling. We moeten oppassen met iedere vorm van afkeer gebaseerd op onderbuikgevoelens en schouder aan schouder staan, met zowel vluchtelingen die naar ons land komen als met de binnenlandse gemarginaliseerde sociale klasse die zich onbegrepen en ongehoord voelt. Samen moeten wij ons verzetten tegen de arrogante politieke klasse, de sensatiegeile media en met name tegen de volksmenners, de Wilders, de Zijlstra’s, de Pegida-leiders, de Rutte’s, de Orbáns, en al die hatelijke opstokers van nationalistisch gebral in Europa. Zij zijn uiteindelijk de enigen die niets te zoeken hebben in onze maatschappij.

Foto via Flickr.com

Mail

Mirko van Pampus leidt een pendelend bestaan tussen Amsterdam en Londen, waarbij hij in de wereldstad het geld uitgeeft dat hij in het werelddorp verdiend heeft.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer

Lang leve de slush pile 1

Lang leve de slush pile

Hoe kan literair Nederland inclusiever worden als het steeds vaker weigert ongevraagde manuscripten aan te nemen? Een pleidooi voor een openboekbeleid. Lees meer

ALL-IN

Een levendig gebrek aan bescheidenheid

De allereerste kunsttrialoog op Hard//hoofd. Wat vonden redacteuren Jorne Vriens, Iris van der Werff en Vivian Mac Gillavry van de tentoonstelling ALL-INN in het HEM? Lees meer

Voor sommigen gelden nog steeds dezelfde reisbeperkingen

Voor sommigen gelden nog altijd dezelfde reisbeperkingen

Jonathan Luger is in de trein naar Amsterdam getuige van een ongehoorzaamheidsactie die niet bepaald burgerlijk is. Hij beseft hoe het internationale reisverkeer het afgelopen jaar voor vluchtelingen relatief weinig is veranderd. Lees meer

Essay: Boy's don't cry 1

Boys don't cry

In de essayreeks Boys don't cry onderzoekt Jonathan van der Horst mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 1 met de films Mulan en Like father, like son. Lees meer

Nieuws in beeld: Donorhart uit een doos

Donorhart uit een doos

De heart-in-a-box kan (vlak) na het overlijden van een donor diens hart weer op gang laten komen. Illustrator Simcha van der Veen is diep onder de indruk. Lees meer

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Linkse mensen hebben vaak het idee dat zij buiten en boven de 'verkrachtingscultuur' staan, meent Harriet Bergman. Maar iemands politieke overtuiging zegt weinig over hoe diegene daadwerkelijk met machtsverschillen omgaat. Lees meer

Constant in verbinding en toch eenzaam

Constant in verbinding en toch eenzaam

Een plek waar je echt alleen bent en niet steeds naar je telefoon kunt grijpen. Waar vinden we die nog? Stefanie Gordin denkt met heimwee terug aan haar tijd in de Russische datsja's. Lees meer

 Giftige goudkoorts

Giftige goudkoorts

Jaarlijks belandt meer dan 130.000 kilo kwik - gebruikt voor het vinden van goud - in de Surinaamse natuur. Lees meer

Het vervolg van een rouwwoordenboek

Het vervolg van een rouwwoordenboek

De persoonlijke worsteling van Babet te Winkel om woorden te vinden voor haar rouw, was helemaal niet zo persoonlijk. Ze ontving vele berichten van mensen die zich in haar rouwwoordenboek herkenden. Dit is het vervolg van haar rouwwoordenboek. Lees meer

Hard//talk: Wie Thierry volgt

Wie Thierry volgt

Thierry Baudet heeft er heel wat kiezers bij die simpelweg hun vrijheid terug willen. Julius Koetsier vreest dat zij verzeild zullen raken in een moeras van verzinselen over UFO's en dinosaurussen. Lees meer

Nooit meer hier

Nooit meer genocide (hier)

Nooit meer genocide, dat beloven we elkaar op 4 mei. Maar wat zijn de lessen van 4 mei waard als we ze niet kunnen toepassen om nú een groep in nood te redden? Lees meer

Nieuws in beeld: Volle terrassen, volle ic's

Volle terrassen, volle ic's

Het demissionaire kabinet gaf groen licht voor het openen van de terrassen - en dus ook voor volle ic's. Lees meer

Ali B gaat je niet redden

Ali B gaat je niet redden

‘Self made men’ prediken in online succescursussen dat succes voor iedereen binnen handbereik ligt. Lees meer