Asset 14

Depressie

Hard//Talk: Depressie 1

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Een miljoen Nederlanders slikt een antidepressivum. Jongvolwassenen voelen zich gevangen tussen dip en depressie. Aan het eind van deze maand vindt er zelfs een depressiegala plaats. Depressie is helemaal hot & happening. Paula denkt dat je de sombere kant van het leven soms beter kunt accepteren dan bestrijden.

Hoe komt het dat zoveel mensen zich ongelukkig voelen? Volgens oud-psychiater Jan Swinkels, vorige week te gast bij Buitenhof, is dat simpel: depressieve gevoelens horen gewoon bij het leven. Zonder pieken geen dalen, of eigenlijk andersom dus. Depressie is geen ziekte, maar een classificatie aan de hand van bepaalde symptomen. Een antidepressivum werkt daarom volgens Swinkels alleen bij de zwaarste gevallen – en toch slikt een miljoen Nederlanders een pilletje tegen de ellende. ‘We hebben er een ziekte van gemáákt.’Floor Rusman schreef in haar column in het NRC over een uitverkochte debatavond: ‘Het twintigersdilemma: tussen dip en depressie’. Rusman uit haar onbegrip over het gezamenlijk slachtofferschap van een dergelijke avond. Ze eindigt haar stuk plotseling begripvol, alsof ze iemand op een vriendelijke manier probeert te dumpen: door de gevoelens van de ander, in dit geval de massaal voorkomende depressies, te erkennen.

Begrijp me niet verkeerd; ook ik geloof wel degelijk dat er mensen zijn die zich ongelukkig voelen en ik vind het zeker belangrijk dat er aandacht is voor het feit dat het niet altijd goed gaat met iedereen. Maar is het niet veel zinvoller te debatteren over of je slecht voelen wel echt zo erg is?

Sinds wanneer is het ‘ziek’ om je een periode in je leven niet goed te voelen? Iedereen wil het taboe van depressie doorbreken, maar ligt het probleem niet juist bij de gedachte dat een depressie een vorm van falen is? Het dwangmatig altijd maar weer willen presteren heeft een negatief effect op onze geestelijke gezondheid. Waarom nemen we geen genoegen met de werkelijkheid en geloven we liever dat we ons lot in eigen handen hebben?

as_depression_takes_control_of_you_by_kira_sensei-d9f63j4Illustratie: kira-sensei via DeviantArt

Zelfhulpboeken suggereren dat jezelf gelukkig maken mogelijk is. Op de laatste editie van het Brainwash-festival vertelde journalist Oliver Burkeman echter dat de illusie van een maakbare wereld het gevoel van falen vaak alleen maar groter maakt. Negatieve gedachten hebben namelijk ook een belangrijke functie: ze bereiden je voor op het worst case scenario en temperen je misschien te hooggespannen verwachtingen van het leven.

Vorig jaar stond ik een paar minuten voor de spiegel. De opdracht: kijk jezelf aan en noem voor jezelf een minuut lang op waar je blij van wordt en trots op bent. Ik stelde de opdracht uit en toen ik mezelf eenmaal in de spiegel aankeek, was het enige wat ik kon bedenken ‘ik weet niets’ en een paar ongemeende, oppervlakkig ‘positieve’ opmerkingen naar mezelf toe, wat resulteerde in een nieuw soort huilen en een enorme teleurstelling in mezelf.

Ook ik geloofde even in de waan van de maakbare wereld; ik wilde mezelf ‘beter’ maken en positiever over mezelf laten denken; met juist het tegenovergestelde als resultaat. De gedachte dat een depressie een defect is, wekt de hoop dat het iets tijdelijks is. Ik vroeg ooit aan een vriendin: ‘denk je dat depressie ooit weg gaat?’ ‘Dat weet ik niet', zei ze, 'het hoort er onderhand gewoon bij.’

Mail

Paula Lina ('89) is een freelance journalist en muzikant. In taal en geluid drukt zij zich uit.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Navelstaren als rebellie

Navelstaren als rebellie

Voor ons vorige magazine, schreef Lena Plantinga een essay over waarom het revolutionair is als vrouwen schrijven over emoties, liefde, alledaagse dingen en seks. ‘Ik schrijf omdat ik boos ben terwijl iedereen me altijd lief noemt.’ Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer