Asset 14

Geld verdienen aan vooroordelen is niet oké

Hard//talk: Geld verdienen aan vooroordelen is niet oké

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Een biertje drinken in de ‘Escobar’? Taco’s eten bij het ‘Taco Cartel’? Nieuwe horecazaken maken bewust gebruik van negatieve stereotypering van Latijns-Amerika om hun hippe concept luister bij te zetten. Opportunistisch en respectloos, stelt Ruby Sanders.

De afgelopen jaren is het aantal ‘latino’ eetzaken in de Nederlandse (grootstedelijke) horeca vertigvoudigd. Zoals het gaat met voedseltrends zijn, zoals eerder gebeurde bij sushi en tapas, nu ceviche en tacos niet aan te slepen. De zaken lijken alleen geen flauw idee te hebben naar wie of wat ze nu eigenlijk verwijzen.

Vaak is deze horeca gestoeld op een specifiek eetconcept dat in een moderner jasje is gestoken. Nu is er niks mis met op een goed concept gebaseerde horeca: denk aan die pho bij dat kraampje in Vietnam of die supergoeie falafeltent in Tel Aviv. De gerechten worden er dag in dag uit tot in perfectie bereid en inspireren anderen weer om het eten in een nieuwe uitvoering te serveren – met meer vegetarische opties bijvoorbeeld of meer aandacht aan het uiterlijk van het eten en de eetgelegenheid.

In Amerikaanse grote steden (waardoor de Nederlandse horeca zich graag laat inspireren) struikel je over die moderne uitvoeringen, met meestal smakelijke en Instagram-waardige gerechten en hipsterproof uiterlijk en naam. Met één groot verschil: daar bestaan óók de traditionele taquerías en cevicherías nog en weten de hippere varianten dondersgoed wie ze erkentelijk moeten zijn voor de culinaire tradities waar ze dankbaar gebruik van maken.

De meeste Nederlandse uitbaters slaan echter belangrijke stappen over: de oorsprong van de gerechten is ver weg, en er lijkt vooral aan elkaar gerefereerd te worden, waardoor een verwaterd concept overblijft, dat bol staat van de vooroordelen, onjuistheden en twijfelachtige verwijzingen.

Je kunt niet profiteren van een continent en het tegelijkertijd bespotten

Een voorbeeld is het Amsterdamse Señor Mostachio, dat volgens de website ‘authentic Mexican cuisine’ en ‘…an impressive array of traditional Mexican dishes’ biedt. Grote woorden voor een zaak die juist Tex-Mex-gerechten serveert (bloemtortilla’s, cheddar en burrito’s komen van buiten Mexico) en een vernoeming lijkt naar het vooroordeel dat alle Mexicanen grote snorren dragen (en natuurlijk gigantische gekleurde sombrero’s) – al is het Spaanse woord voor snor bigote. Mostacho (zonder i!) bestaat wel maar wordt vrijwel nergens in de Spaanssprekende wereld gebruikt. Ook cocktailbar Calle Ocho heeft last van warrige referenties. De naam linkt aan een straat in de Cubaanse wijk van Miami maar op de kaart prijken vooral nacho’s.

Erger nog dan de – hopelijk - naïeve onwetendheid (zoals het waanidee dat tapas Cubaans zijn of harde ‘tacoschelpen’ iets met Mexico te maken hebben) is het modieuze dwepen met ‘foute’ Latinocultuur – uiteraard met een knipoog. Dan wordt culturele toe-eigening echt kwalijk. Zo is er het Chiapas Taco Cartel, dat – behalve onduidelijke claims richting de keuken van de Chiapas-regio – met de naam verwijst naar de Mexicaanse drugsoorlog (die in 2017 een recordaantal dodelijke slachtoffers eiste). Ook opende in Amsterdam even geleden Escobar, waar je volgens een foodblogger terechtkunt voor ‘crimineel lekkere gerechten’. De kaart heeft overigens niets met de Colombiaanse keuken van doen; er staan vooral Spaansachtige tapas en taco’s op.

De Netflix-serie Narcos heeft bij meer mensen een snaar geraakt: zo organiseerde Roest een feest met Narcos-thema en werd op de campus van de TU Delft na protesten koffiezaak Escobar overgehaald tot naamsverandering.

Koketteren met drugscriminaliteit ver weg geeft misschien sjeu aan brave levens hier, maar de plaats waar jij mensen kennis wil laten maken met de culinaire rijkdom van een onbekend continent met een woordgrap vernoemen naar deze gruwelijkheden? Dat getuigt van minachting van de landen waaraan je culinair schatplichtig bent. Je kunt niet profiteren van een continent en het tegelijkertijd bespotten. En als je bij een regio werkelijk geen enkele andere associatie hebt dan een op uiterlijk gebaseerd vooroordeel, een drugsbaron of criminele organisatie, bedenk je dan dat die regio waarschijnlijk niet uitverkoren is om je horecaconcept op te baseren.

Beeld: Thomas Hawk via Flickr

Mail

Ruby Sanders is chef Tekst bij Hard//hoofd, eindredacteur bij OneWorld en omnivoor film, televisie, literatuur en eten.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Leven in een grijs gebied

Leven in een grijs gebied

Wat gebeurt er met je zelfbeeld als je chronisch ziek wordt? Accepteer je de ziekte als een deel van jezelf, of blijf je uitkijken naar de dag waarop je genezen bent? Lees meer

 Digikunst spuwt broeikasgassen in de cloud

Digikunst spuwt broeikasgassen in de cloud

Het maken van de digitale kunstwerken kost ‘kolossale hoeveelheden’ rekenkracht van computers, aldus the New York Times. Lees meer

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

De nieuwste verkiezingen lieten ons weer eens zien hoe Nederland aan het afglijden is naar het rechtereinde van de politiek. Hoe kan dat? Is het niet tijd dat links even boos wordt als Wilders en Baudet? Lees meer

Gezien door een kunstwerk

Gezien door een kunstwerk

Doordat fysieke kunstexposities bijna nergens georganiseerd worden, zoeken kunstinstellingen andere wegen om hun werk ten toon te spreiden. Caecilia Rasch mist de ontmoeting met het kunstwerk, en vooral: erdoor gezien worden. Lees meer

Automatische concepten 54

Een miljoen huizen houden het te droog

Zeker een miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken, en dat aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. De boosdoener: droogte. Lees meer

Hard//talk: Onderdak is een mensenrecht

Onderdak is een mensenrecht

Over dakloosheid hoeven we geen uitvoerige politieke discussies te voeren, aldus Jihane Chaara. Onderdak is namelijk niets minder dan een mensenrecht (iets wat men in de Nederlandse politiek even vergeten lijkt te zijn). Lees meer

Filmtrialoog: Nocturne

Nocturne

Onze redacteurs zagen Nocturne, een film over het maken van een film. Hoofdpersonage Alex rent een nacht lang door zijn eigen hoofd, op zoek naar het sluitende idee, de juiste acteurs, een kloppend verhaal. Het sprak esthetisch heel erg aan, maar zaaide ook een hoop verwarring. Lees meer

Nieuws in beeld: 13

Onze corona-aanpak laat talloze aardbewoners stikken

Dat het materiaal waarmee we onszelf tegen corona beschermen voor een golf aan afval zou zorgen, zagen we al van verre aankomen. Illustrator Simcha van der Veen is dan ook verbijsterd: waarom doen we hier niets tegen? Lees meer

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Dat je niet op zoek hoeft naar de diepere betekenis en ook enkel de vorm van een film kan waarderen, bewijst de animatiefilm 'The Nose or Conspiracy of Mavericks'. Lees meer

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Anna Visser is van jongs af aan een fervent liefhebber van Jane Austen. Een onlangs verschenen hervertelling van Emma werpt nieuw licht op haar hartstocht voor het kostuumdrama, maar misschien nog meer op haar zelfbeeld. Lees meer

Schijn bedriegt 2

Schijn bedriegt

Ons stemgedrag wordt (te) vaak bepaald door onderbuikgevoelens en eerste indrukken. Om ons daartegen te wapenen hebben we gedegen onderwijs nodig. Laat dat nu precies hetgeen zijn waar de politieke winnaar op bezuinigt. Lees meer

Nieuws in beeld: 12

'App me als je thuis bent'

Na de dood van de 33-jarige Sarah Everard uiten steeds meer Britse feministen hun woede over de mensen die hen zouden moeten beschermen: de politie is onderdeel van hun onveiligheid, zeggen zij. Lees meer

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling kreeg het afgelopen jaar duizend gezichten. Rijk Kistemaker vraagt zich af: hoe herinneren we ons die gezichten, zodra de coronacrisis (min of meer) voorbij is? Lees meer

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Wanneer grote bedrijven landen uit het Globale Zuiden in een economische wurggreep houden, knijpt Nederland een oogje toe. Maar ons land is evengoed overgeleverd aan de wensen van grote bedrijven. Lees meer

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Evangeline Agape ontdekte tijdens een zomer in het ziekenhuis de kracht van vriendschap en gedeeld leed. "De coronacrisis heeft voor de hele wereld duidelijk gemaakt: isolatie maakt je ongelukkig. En depressie isoleert je. Doet je voelen alsof je de enige in de wereld bent met een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt." Lees meer

Nieuws in beeld: 'Waarde Nederlanders'

'Waarde Nederlanders'

Immigranten moeten zich ‘de Nederlandse waarden’ aanleren, roept onder andere de ChristenUnie tijdens de verkiezingsstrijd. Illustrator Rueben Millenaar vraagt zich af wat hij zich daarbij voor moet stellen. Lees meer

Nieuws in beeld: Onder de (geluids)golven

Onder de (geluids)golven

Je staat er misschien niet bij stil, maar de mensheid maakt enórm veel herrie in zee. We boren naar gas en olie, heien voor windmolens en boorplatforms en onze schepen zijn ook niet bepaald stil. Terwijl water ontzettend goed en ver geluidsgolven doorgeeft - veel beter dan lucht. Lees meer

Filmtrialoog: Cold War

Cold War

De film Cold War is een verhaal over een onmogelijke liefde in Polen ten tijde van de Koude Oorlog. Onze redacteuren bespreken deze veelgeprezen film en beraden zich op de esthetiek, de diepgang van de liefdesrelatie en de raakvlakken met hun eigen leven. Lees meer

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoe komt het toch dat we onze pleziertjes niet willen opgeven, zelfs al weten we dat ze aan de andere kant van de wereld levens kosten? Dennis Faase werd getroffen door een simpele manier om deze mensenlevens niet uit het oog te verliezen. Lees meer

Het verlaten café blijft een haven 1

Tijdens corona blijft het café een vangnet

Tijdens de lockdown bezoekt Joost Ingen-Housz een Berlijns café dat nog een aantal stamgasten toelaat. Door de plotselinge rust valt het hem op hoe onmisbaar de kroeg is voor de mensen die er nog steeds naartoe gaan. Al is het maar voor een praatje. Lees meer