Asset 14

Niet in de koffietent

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

The Wire: hardste rap en tederste poëzie
✩✩✩✩✩
Ruby Sanders

'In de marketing staan tegenover de 'early adopters' de zogenaamde 'laggards': mensen die iets nieuws pas wanneer het alweer bijna uít de mode is, omarmen. Zo overweeg ik momenteel om Netflix te nemen (vooral omdat mijn schoonzusje een vierde persoon nodig heeft om een abonnement te delen). Maar voordat ik daaraan begin, kijk ik de fenomenale serie The Wire, die liep van 2002 tot 2008 en gaat over misdaad, corruptie, media en politiek in de Noord-Amerikaanse stad Baltimore. Sinds The Sopranos heb ik niet meer zó vaak buiten het kijken om aan fictieve personages gedacht. Omar, McNulty en Stringer (Idris Elba!) dwalen door mijn hoofd. De dialogen zijn de hardste rap en de tederste poëzie ineen. Er laat bij zijn heeft als groot voordeel dat er altijd wel wat prachtigs op je wacht. Nog één seizoen te gaan.'

Veronica Mars: kinderen van het millenium
✩✩✩✩✩
Daan Steinebach

'Eén van de favoriete onderwerpen in het almaar uitdijende corpus aan Millenial-essayistiek is de invloed op onze generatie van twee series: jaren-negentig-sitcom Friends, en Lena Dunham’s onvolprezen ego-document Girls. Nou is de eerste, als je het mij vraagt, de kapitalistische verbeelding van een klasseloze samenleving (als je het negeert, is het er niet): welgestelde New Yorkse eind-twintigers spenderen een aanzienlijk deel van hun kennelijk oneindige vrije tijd in een oh zo Amerikaanse (lees, met alle respect: afzichtelijke) koffietent en leven zich uit in onverschilligheid, navelstaren en desinteresse. Girls is zich daarentegen maar al te bewust van seksisme, klasse en kapitalisme, maar dan omdat deze eveneens hangende, artistieke twintigers verbolgen zijn over het feit dat ze die Friends-koffietent niet kunnen betalen (dat ben ik ook, trouwens).

Daartussenin verdient Veronica Mars een plaats aan het pantheon – de serie uit halverwege de jaren nul over high school-studente maar eigenlijk hyperintelligente private investigator Veronica in small town, extreem-rijk-tegen-echt-arm Californië. Verteld als een film noir misdaaddrama navigeert de (verfrissend, voor een vrouw uit Hollywood) intelligente Veronica de sociale complexiteit van klasse, ras en seks. Op momenten is het cliché, maar misschien juist daardoor wel herkenbaar als representatie van de echte wereld – en eindelijk niet in een koffietent.'

Savannah Bay: bruisende, lokale boekhandel
✩✩✩✩✩
Yentl van Stokkum

'Een van de mooiste dingen in de wereld vind ik de kleine, lokale boekhandel. Iedere zichzelf respecterende stad heeft er wel een. Meestal verstopt in een zijstraat van het bruisende centrum en over het algemeen uitgerust met betrokken personeel dat van lezen houdt. Mijn aller-lievelings onder deze lievelingen is Savannah Bay. Verstopt in de Telingstraat, in het Centrum van Utrecht, begon Savannah Bay in 1975 onder een andere naam als feministische boekhandel. Vandaag de dag specialiseert de winkel zich in boeken over genderstudies en homoseksualiteit. Soms lees ik artikelen over hoe veel mensen meer mannelijke dan vrouwelijke schrijvers lezen. Zelf denk ik dat het aan Savannah Bay te danken is dat mijn boekenkast voor het merendeel bestaat uit spannende hedendaagse vrouwelijke schrijvers. Los daarvan is het een heerlijke, bruisende en prachtige parel.'

Beeld: still uit Veronica Mars

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer