Asset 14

AI is niet zo onschuldig als sommigen voordoen

Hard//talk: AI is niet zo onschuldig als sommigen voordoen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Terwijl onze technologie met de dag geavanceerder wordt, stoort Ella Kuijpers zich aan de onzorgvuldige en onterecht eufemistische berichtgeving over kunstmatige intelligentie.

Ooit gehoord van Alexa? Je kunt haar kennen als getuige in een moordzaak of als persoonlijke assistente van de zesjarige Brooke, die ooit een koektrommel en poppenhuis wenste en voor wie dit de volgende dag werd afgeleverd. Alexa is geen mens, als je dat soms denkt.

Alexa is de spraakgestuurde assistente van Amazon die natuurlijk uitstekend weet waar Brookes gewenste koektrommel en poppenhuis zijn te vinden. Eén op de zes Amerikanen heeft Alexa al binnenshuis aan het werk gezet. Ze schakelt apparaten in, doet gordijnen open en plaatst zelfs bestellingen. Ze is intelligent. Dat is waar artificial intelligence (AI) een streepje voor heeft op de slimme technologie waar we al een beetje aan gewend zijn. En anders dan de slimme technologie die we kennen, is AI onvoorspelbaar en eng.

In het laatste nummer van De Groene Amsterdammer, dat ingaat op hedendaagse technologische ontwikkelingen en AI, verschenen de artikelen ‘Huis, ik ben thuis! Heb je me gemist?’ en ‘O, heerlijke nieuwe wereld!'. Daarin wordt gestrooid met voorbeelden van technologie die niet in hetzelfde hokje te plaatsen zijn. Zo wordt het voorbeeld genoemd van een huis met verplaatsbare muren. Dat is een enorme luxe, zolang je als bewoner zeggenschap hebt over wanneer dat gebeurt. Als je hier echter AI aan toevoegt, krijg je situaties waarin een muur zichzelf gaat verplaatsen zodra iemand het woord ‘verjaardagspartijtje’ noemt en de muur denkt dat hij plaats moet maken voor een grote groep mensen.

Als we AI verwarren met slimme technologie kan dat eufemistisch werken.

Dit is de nuance die ik vaak mis in de berichtgeving over onze toekomst vol technologisch vernuft. Het verschil tussen slimme technologie en AI is namelijk dat bij slimme technologie een apparaat zo wordt geprogrammeerd dat het een bepaalde handeling verricht als daar een opdracht voor wordt gegeven. AI gaat een stapje verder. Het houdt in dat apparaten zelflerend zijn en geen menselijke opdrachtgevers meer nodig hebben. Een vorm van intelligentie dus die voorheen alleen aan de mens kon worden toegeschreven.

De zelfbeschikking die AI heeft, maakt dat het een veel grotere impact op ons leven heeft dan slimme technologie. Daarom kan, als we het over de mogelijkheden en schaduwkanten van AI hebben, niet genoeg worden benadrukt dat AI onafhankelijk van menselijk ingrijpen opereert. Dat roept namelijk ethische vragen op als dodelijke drones in oorlogsgebieden worden ingezet of wanneer een zelfrijdende auto in een noodlottige situatie moet kiezen wie hij aanrijdt.

Auteurs van artikelen over de toekomst van technologie zouden een veel duidelijker onderscheid moeten maken tussen slimme technologie en AI. Om die reden valt het belichten van de ethische kant van technologische ontwikkeling in de genoemde artikelen niet serieus te nemen. AI roept namelijk veel complexere vragen op over ethiek en als we het verwarren met slimme technologie kan dat eufemistisch werken. AI is namelijk een schrikwekkend toekomstbeeld dat dichterbij is dan we denken.

Beeld: _. via Flickr

Mail

Ella Kuijpers voelt zich Rotterdamse, windt zich op en schrijft, houdt van zingen en cultuurfinanciering.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar