Asset 14

Onder het mom van fictie (2)

Hard//talk: Onder het mom van fictie

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Het slot van Stefano Keizers' theatervoorstelling lokte bizarre reacties uit bij zijn publiek: hij werd tot bloedens toe gesneden, gewaterboard en betast. "Theatermagie in volle glorie", vindt Keizers. Ella Kuijpers ziet echter iets heel anders: Keizers legt sadisme bloot en daar moet iets mee gebeuren.

Achter fictie kan een theatermaker zich goed verschuilen. Hij kan daarmee over het randje gaan, maar ook kan het publiek haar rol als toeschouwer verliezen en fictie als excuus gebruiken voor excessief gedrag. Dat toonde de publieksreactie op de cabaretvoorstelling Erg Heel van Stefano Keizers.

In zijn nieuwe cabaretvoorstelling valt maker Stefano Keizers aan het eind neer op het podium, waarmee hij zijn eigen dood ensceneert. Hij blijft roerloos liggen, ook als hij applaus ontvangt. Dit doet hij bewust, om af te wachten welke reactie het oproept bij het publiek. Maar de reacties die hij ontving, had Keizers niet zien aankomen, zo laat hij weten in een interview met NRC. Dat interview was de eerste plaats waar het einde van de voorstelling in geuren en kleuren wordt beschreven. De meeste recensenten hielden daarvoor het slot van de voorstelling in hun recensies voor zich, om de verwachtingen van het publiek niet te sturen.

Wat blijkt uit het interview is het sadisme dat schuilt in de mens. Nadat Keizers neer was gevallen op het podium betekende dat voor het publiek blijkbaar een vrijbrief om met hem te doen wat het wilde. Keizers werd bijvoorbeeld met hondenvoer besmeurd, vernederend in zijn oor gefluisterd, gereanimeerd inclusief mond-op-mondbeademing, in zijn polsen gesneden met een autosleutel, betast en op een steekwagen naar een kroeg gebracht. Toen ik het interview las, was ik verbouwereerd. Ik dacht dat het een grap was.

Ook al wisten de bezoekers dat hij niet echt dood was, toch leken ze zijn dood te willen geloven om hem te mogen aandoen wat ze wilden.

Het publiek dat Keizers toetakelde leek het ook grappig te vinden. Ook al wisten de bezoekers dat hij niet echt dood was, toch leken ze zijn dood te willen geloven om hem te mogen aandoen wat ze wilden. Anders zou hij toch wel wakker worden en zeggen dat de grens was bereikt? Zolang Keizers geen krimp gaf, was dit voor het publiek een reden om door te gaan. Het was immers een theatervoorstelling. Of was deze inmiddels al afgelopen?

Of het theater was doet er echter niet toe. Al was Keizers dood of levend en ook al was het onderdeel van een show, hij blijft een mens. De mogelijkheid om iemand te mishandelen die ontstaat als niemand er tegenin gaat, grijpen veel mensen met beide handen aan. En dat is schokkend.

Keizers is trots op de scène met het steekkarretje en de mishandeling in Utrecht, ook al noemt hij het gedrag grensoverschrijdend. Ik denk dat Keizers er daarom goed aan doet om een vervolg te geven aan wat hem is overkomen. Het gedrag dat is getoond is ontoelaatbaar en een vorm van mishandeling. Dat Keizers met zijn voorstelling deze reacties opriep en het sadisme blootlegde is interessant, maar hij kan het hier niet bij laten. Hij kan zich ook niet meer verschuilen achter fictie, want dit heeft daadwerkelijk plaatsgevonden. Het is een teken van zwakte om eerst reacties op te roepen die wetteloosheid in de hand werken en hier later enkel op te reageren in een interview. Als je gruwelijk gedrag uitlokt moet je de dader er ook op wijzen. Nu lijkt zijn voorstelling helaas enkel iets dat choqueert, puur om te choqueren.

(Keizers tweede voorstelling Sorry baby is te zien t/m 25 mei)

Mail

Ella Kuijpers voelt zich Rotterdamse, windt zich op en schrijft, houdt van zingen en cultuurfinanciering.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnChef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Zomergast Roxane van Iperen was hard aan het werk

Zomergast Roxane van Iperen was hard aan het werk

De schrijver en jurist ging radicaal op zoek naar het grijze gebied. Lees meer

Nieuws in beeld: Jeff Bezos zet het ons betaald

Jeff Bezos zet het ons betaald

Na zijn korte bezoekje aan de rand van de ruimte, eerder deze week, bedankte oud-Amazon-baas Jeff Bezos de werknemers en klanten van zijn bedrijf. 'Want jullie hebben hiervoor betaald'. Een perverse grap, vonden critici. Lees meer

Wat een week

Wat een week

Zie het nieuws maar eens in beeld te brengen in een week waarin drama zich op drama stapelde. Illustrator Rueben Millenaar liet zich niet uit het veld slaan: hij maakte maar liefst 6 illustraties. Een rampweek in beeld. Lees meer

Nieuws in beeld: En nu met z'n allen

En nu met z'n allen

Sinds vorige week zondag schrijven 155 democratisch verkozen volksvertegenwoordigers een nieuwe grondwet voor Chili. Ze hebben negen maanden de tijd om een grondwet te schrijven waarin iederéén wordt gerepresenteerd. Lees meer

Kunnen we de wandaden van een kunstenaar vergeten?

Kunnen we de wandaden van een kunstenaar vergeten?

Critici en liefhebbers zitten in hun maag met de wandaden van hun culturele helden. Moeten ze worden vergeven of ‘gecanceld’? Stefanie is vooral blij met de democratisering van de kunstwereld. Lees meer

Vergeet de lelijke kanten van dementie niet

Vivian Mac Gillavry begon op haar 19de haar vader te verliezen aan dementie. Ze schrikt van hoe mediamakers met dementie omgaan: het is goed om te laten zien hoe ermee valt te leven, maar wat als we zóveel focus leggen op de kwaliteit van leven, dat we vergeten te praten over hoe moeilijk dementie kan zijn? Lees meer

Ook automobilist moet aan de bak

Ook automobilist moet aan (of uit) de bak

Illustrator Veerle van der Veer brengt het nieuws in beeld. Dat de rechter Shell opdraagt zijn CO2-uitstoot drastisch terug te dringen, leverde vooral instemming en leedvermaak op, zagen opiniemakers in de Volkskrant. En de klánten van Shell dan, vroegen zij zich af. Lees meer

Speech: Waarom activisten de ‘zomer van trans woede’ uitroepen

Waarom activisten de ‘zomer van trans woede’ uitroepen

Honderden demonstranten protesteerden tegen de vernederende en dehumaniserende zorg voor transgender personen. Ze eisen hervorming van het zorgsysteem en riepen een ‘zomer van trans woede’ uit. Non-binaire trans vrouw Nilin gaf een openhartige toespraak. Lees meer

Filmtrialoog: Gunda

Gunda

Onze redacteuren Eva van den Boogaard, Nora van Arkel en Jozien Wijkhuijs bekeken de documentaire Gunda. Ze zijn onder de indruk van de unieke vorm van de film, maar er bleken ook wat dingen die iedereen anders interpreteerde. Lees meer

De ketenen zijn gebroken, maar de wonden zijn niet geheeld

De ketenen zijn gebroken, maar de wonden zijn niet geheeld

Op 1 juli 1863 schafte Nederland de slavernij af in Suriname en op Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba. Althans, zo staat het in de geschiedenisboeken. Lees meer

Essay: Verslag van een mislukking

Verslag van een mislukking

In de essayreeks Boys don't cry onderzoekt Jonathan van der Horst mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 2 met werk van de slam poet IN-Q. Lees meer

Maling aan de paling

Maling aan de paling

Met 60 duizend stuwen, gemalen en sluizen is ons land voor trekkende palingen de grootste hindernisbaan van Europa. Lees meer

Ik bekritiseer Israël omdat ik om haar geef

Ik bekritiseer Israël omdat ik om haar geef

In gesprekken over Israël-Palestina bevindt Max Beijneveld zich afwisselend aan beide kanten. Voor hem is het bekritiseren van Israël juist een teken van hoop en vriendschap: hij uit kritiek omdat hij gelooft dat Israël kan verbeteren. Lees meer

Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer