Asset 14

Google een geluid

Ik merk dat Google me soms wat overmoedig maakt. Dan denk ik dat daar alles op te vinden is. Ik zoek het straatbeeld van een achterstandswijk van Ulaanbaatar en ik krijg het haarscherp op m'n scherm. Wil ik weten waarom katten bang zijn voor komkommers (ja, dat zijn ze) dan krijg ik de helderste uitleg mogelijk. Geloof is ook overbodig, want zoekmachines weten zelfs de zin van het bestaan te beantwoorden. Maar er is één zwakke plek. Want wat als ik juist het woord niet weet dat ik in moet typen?

Ik zocht de klank van een bepaald geluid. Dat verschrikkelijke geluid dat ik in de nieuwbouwwijk van mijn kinderjaren hoorde als er huizen gebouwd werden. De hele dag door, weken lang, om de seconde een enorme galmende klap, die door de hele buurt galmde. Nu kun je zeggen: 'laat dat geluid lekker, wat maakt het uit hoe het heet?' Maar het was een essentieel onderdeel van de nieuwsbrief die ik voor Hard//hoofd schreef, en ik kon moeilijk aankomen met een verhaal waarvan 'dat geluid' het centrale begrip was.

Zelf kwam ik er niet uit. Ik zocht hulp bij mijn medebewoner, het begin van een vrij primitief gesprek:

'Kun jij het woord vinden van zo’n enorme boor die in een nieuwbouwwijk dit geluid maakt: ‘ K-poegh’, ‘K-poegh’, ‘ K-poegh'.'
Hij zei direct te weten wat ik bedoelde en begon enthousiast te googelen. Het volgende moment verschenen er vele drilboren op het scherm. Misprijzend schudde ik mijn hoofd.'Nee, hij doet ‘K-poegh’, niet ‘tiktiktiktiktik.'
'Ooh', zei hij, 'zeg dat dan.'
Hij startte Youtube op. Nadat een heel arsenaal aan boorvariaties de revue had gepasseerd, waarbij we en passant verschillende bouwvakkers-Youtubekanalen ontdekten, kregen we eindelijk resultaat. De twee dingen die samen het geluid produceerden bleken fantastische namen te hebben: een ‘heimachine’, slaand op een ‘heiblok’. Vooral dat laatste woord proefde precies zoals het geluid: de lompheid zelve.

Daarmee was de zoektocht nog niet klaar. We hadden weliswaar het woord gevonden, maar nu we zover waren, wilde ik ook precies het geluid dat ik vroeger had gehoord. Onderling bleken heiblokken ook allemaal een eigen stem te hebben. Het ene maakt een kerstbeltingeltje aan het eind van elke tweeslag; het andere verdeelt zijn geluid in drieën, alsof het boren van heipalen een wals is ('Tak tak tak, Tak tak tak, Tak tak tak’); een derde doet gewoon zijn werk met een zakelijk ‘Bomp’. Geen van allen was het mijn heiblok. Het geluid van een heiblok bleek heel nauw te komen, te nauw vreesden we, tot we dit filmpje aanklikten:

Dít is 'm. De traumavormende machine die vroeger door mijn buurt galmde toen ik als vierjarige tevergeefs mijn middagslaapje probeerde te doen. En het was goed, heel goed, om hem teruggevonden te hebben.
Maar belangrijker nog: dankzij het onbekende geluid had ik had weer ontdekt hoe leuk het is om een ongewisse zoektocht te ondernemen. Het denkbeeld dat Google alles kan vinden is een pijler van de hedendaagse wereld waarin schijnbaar alle antwoorden en behoeftes instant aan ons kunnen worden geserveerd. Een zoektocht naar iets dat in eerste instantie niet te vinden valt, bewijst in ieder geval voor even weer het tegendeel. Het is een fijn besef dat er wel degelijk nog ruimte is voor toeval, zijsprongen en verrassing.

Het is alleen jammer dat ik nu overal op internet advertenties krijg met het aanbod om betonmolens, heimachines en drilboren aan te schaffen.

Mail

Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
De nobele kunst van het missen

De nobele kunst van het missen

Marthe van Bronkhorst mist een hoop dingen in haar leven. Haarelastiekjes, de deuk in de bank die ze maakte in het vakantiehuisje, en ze kan maar niet vergeten dat Philip Freriks gestopt is met het journaal. (kom terug, Philip!). Maar waar komt dit missen vandaan?
Met (voor de laatste keer!) een illustratie van Jessica Bacuna. Lees meer

Column: Wasverzachter

Wasverzachter

Een fietstochtje met twee vrienden voert Eva naar een nieuwbouwwijk, waar het leven bij nader inzien toch zo slecht nog niet zou zijn. Lees meer

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een kiezer wel

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een kiezer wel

Marthe van Bronkhorst verdiept zich ter voorbereiding van de verkiezingen in de Archieven der Vergeten Partijen. Ook dit jaar zijn er maar liefst 37 verkiesbare partijen. Wie zijn hen voorgegaan, en zat er dan echt niet een bij die de tand des tijds had moeten overleven? Lees meer

Column: Dingen die we niet gehoord hebben

Dingen die we niet gehoord hebben

Een gehoorbeschadiging is wat Eva van den Boogaard met haar opa gemeen heeft. Verder weet ze niet veel over hem en zijn oorlogsverleden, behalve dat het opgelopen trauma ook zijn nageslacht raakte. Lees meer

Sommige dagen kun je niet oplossen

Sommige dagen kun je niet oplossen

Twee geliefden die niet in elkaar opgaan blijven individuen en in Duo Penotti is eigenlijk best veel van jezelf terug te vinden. Marthe van Bronkhorst neemt een kijkje in haar ijskast, denkt na over wat je bewaart in je vriezer en komt tot de conclusie dat er voor sommige dingen geen oplossing bestaat. Lees meer

Hoe je de maanden op je knokkels telt en andere vragen

Hoe je maanden op knokkels telt en andere vragen

Voor welke simpele zaken heb jij nooit meer opnieuw naar uitleg durven vragen? Voor Vivian MacGillavry was het maanden tellen op haar knokkels. Maar toen ze dat aan een vriendin durfde op te biechten, ontdekte ze iets moois. Lees meer

Interfriention

Interfriention

Eva van den Boogaard viert een vriendschapsjubileum met vriendin I. en blikt terug op een andere vriendschap, die kort daarvoor ten einde moest komen. Lees meer

Tip van Else Boer Wees een meeloper

Wees een meeloper

Soms is een meeloper zijn gewoon een heel goed plan. Schrijver Else Boer legt uit waarom aan de hand van haar nieuwste niet-originele hobby: schaken. Lees meer

Zonder mijn moeder

Zonder mijn moeder

Het wel of niet aanschaffen van een kunstwerk voert Eva van den Boogaard terug naar tijden waarin ze nog niet alle beslissingen zelf nam. Lees meer

Column: In de kruipruimte

In de kruipruimte

In het huis dat Eva van den Boogaard bewoont, bevindt zich een kruipruimte dat de nodige vragen oproept. Lees meer

Column: Veelzeggende kiepau

Veelzeggende kiepauto

In haar laatste column op Hard//hoofd deelt Iduna Paalman een mistroostig inzicht: hoe beter we kunnen praten, hoe minder we kunnen zeggen. Toch brengt het haar tot een hartverwarmende conclusie. Lees meer

Schuldig

Schuldig

Marthe van Bronkhorst maakt een innerlijke reis om haar overleden grootvader te gedenken, die met andere bedoelingen naar Indonesië reisde dan zij lange tijd dacht. Lees meer

 Vergeet de zomer maar (niet)

Vergeet de zomer maar (niet)

Nu fysiek reizen wereldwijd onmogelijk is, rest de verbeelding: fotograaf Cleo Goossens neemt ons mee naar de zonnige uithoeken van onze fantasie. Lees meer

Column: Rommelklanken

Rommelklanken

Het vele videobellen van de afgelopen tijd doet Eva van den Boogaard de waarde inzien van zogenaamde 'rommelklanken'. Lees meer

Tip: Laat alles vallen 1

Laat alles vallen

Annelies van Wijk onderzoekt haar fascinatie voor alledaagse objecten die onverwacht te pletter vallen. Een tip om zelf ook eens als een brokstuk te gronde te gaan, wie weet welke schoonheid er nog oprijst uit de scherven. Lees meer

Column: Zolang je maar geen zware machines bedient

Zolang je maar geen zware machines bedient

Als kind vond Iduna Paalman opvatting dat slapen voor grote mensen was en zij het dus niet nodig had. Nog steeds probeert ze af te komen van haar vooroordeel dat alleen mensen die niet genoeg van het leven houden, van slapen houden. Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Tip: Tinder toch maar

Tinder toch maar

Nog geen jaar geleden schreef Emma Stomp de dating app af als een grabbelton zonder prijs. Maar na een succesvolle Tinder-date, slikt ze haar woorden weer in. Waar anders maak je in crisistijd kans op romantiek? Lees meer