Asset 14

Terwijl ik ook kunst- verzamelaar had kunnen worden

Hard//hoofd zoekt donateurs/kunstverzamelaars! Geniet je met enige regelmaat van onze artikelen? Ondersteun Hard//hoofd dan en hang ons aan je muur.

Ook Yentl van Stokkum kreeg een mailtje met de vraag of ze kunstverzamelaar wilde worden.

Ik kocht T-shirts die ik nooit echt draag. Die ik altijd uit de kast pak om ze toch weer gevouwen terug te leggen. Ik vraag me af wanneer ik ze weg zal geven, maar heb nog geen selectie gemaakt.

Of de koptelefoon die ik kocht (SONY), omdat ik al lang geen goede geluidskwaliteit meer had gehoord. Mijn oortjes kwamen al jaren van de HEMA. Ze gingen snel kapot of ik verloor ze in de bus, de trein, een café. Tijdens het luisteren naar muziek denk ik na over prijs-kwaliteitsverhoudingen.

Ik heb een extra abonnement op de sportschool, terwijl ik ook een abonnement op een yogastudio heb. Ik liep de sportschool in, zag hoe gespierd iedereen was en daarna ben ik niet meer gegaan. Toch betaal ik per maand nog vijfentwintig euro. Ik houd mezelf voor dat ik binnenkort zal gaan en maak afspraken die ik niet nakom met andere mensen die ook niet graag naar de sportschool gaan. Naar de yogastudio ga ik twee keer per week.

Of mijn abonnement op drie verschillende kranten, omdat ik graag verschillende vormen van berichtgeving lees en elke kruiswoordpuzzel anders is.

Ik kan me niet herinneren wanneer ik mezelf heb aangeleerd aan elke vorm van koffie een extra shot espresso toe te voegen, maar het maakt het kleurcontrast tussen de melk en de koffie duidelijker. De koffie zelf sterker.

We kunnen het hebben over de mensen die me op straat hebben weten te overtuigen geld aan goede doelen te geven. Een meisje vroeg of ik de wereld wilde redden en ik weet nog steeds niet of ik ooit nee kan zeggen op die vraag.

Of de rondjes die ik geef in de kroeg, omdat ik zelf ook meer houd van mensen die een ander ergens op kunnen trakteren.

Ook waren er keren dat ik eten thuis liet bezorgen, omdat naar de supermarkt lopen als een opgave voelde.

Er zijn planten die ik koop in een opwelling. Ze worden nooit echt oud. Als ze sterven vervang ik ze door nieuwe planten.

In biologische winkels koop ik voorgemaakte smoothies in glazen flessen waarvan ik niet weet of ik ze zal lusten.

Ik heb een Gall & Gall klantenkaart, zodat ik korting krijg op dure whisky’s.

Ik durf het niet te hebben over de pakjes sigaretten en hoe roken mij niet staat.

Ik geef geld uit aan stationsbroodjes, dinertjes, handschoenen die ik steeds weer verlies, zonnebrillen die stuk gaan, het printen van teksten in de copyshop, treinreisjes naar waar dan ook, schoenen, kekke hoedjes, even zo kekke mutsjes, danslessen, gezichtscrème, make-up in het algemeen, luxe chocoladerepen enzovoorts, enzovoorts.

In mijn kast hangt een jurk en ik ben aan het wachten tot hij gaat passen.

Als ik een aanbieding zie in de trant van drie voor de prijs van één, twee voor de prijs van één of vijf voor de prijs van drie is, stijgt de kans dat ik het koop.

Als ik één van mijn drie krantenabonnement probeer op te zeggen word ik aan de telefoon in verwarring gebracht. Ik durf niet te zeggen dat ik de krant weinig lees en laat me een online abonnement aansmeren. Ook online lees ik de krant amper. De laatste tijd word ik verdrietig van nieuwsberichten.

Ik vertel een vriendin over mijn onvermogen om het abonnement op te zeggen. Ze antwoordt dat ik te lief ben, de subtekst noemt mij een watje. Er zijn mensen die wel op een normale manier de verkopers die hen bellen af kunnen kappen. Ik laat verkopers uitpraten en voel me later schuldig voor het verspillen van hun tijd. Hoe moet je dan nog ‘Nee bedankt’ zeggen?

Ik ken mensen met thermoskannen en broodtrommels die ze elke dag meenemen. Ik heb ze zelf ook omdat ik weet dat het geld bespaart. Ik heb me voorgenomen ze vaker te gebruiken.

In de winkel zal ik nooit vragen of ik de jas van de paspop mag passen. Ik zal hem kopen. Ook als de kleur mijn huid bleek maakt, vloekt met mijn haar en mijn ogen een ongezonde glans geeft.

Er zijn boeken geschreven over ontspullen en er zijn boeken geschreven over koopgedrag, maar ik denk dat ze beiden slechts een symptoom zijn.

Mijn moeder vertelt me regelmatig dat het eerste woord dat ik zei ‘Ja’ was.

Ik krijg een mailtje of ik kunstverzamelaar wil worden.

 

DISCLAIMER

Ik wil voor de zekerheid aan mijn moeder laten weten dat het financieel goed met me gaat. Er is hier sprake van fictie. Echt mam. Echt.

-
Gaat het met jou ook financieel goed? Word verzamelaar van hard//hoofd-kunst!

Mail

Yentl van Stokkum is redactielid bij Hard//hoofd. Ze was ooit, op een blauwe maandag, kunstdocent in het middelbaar onderwijs. Nu schrijft ze theaterteksten, hoorspelen, poëzie en essay’s.

Senne Trip vertelt het liefst de hele dag verhalen door middel van illustraties en animaties.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Nieuws in beeld: In de klauwen van de blauwe leeuw

In de klauwen van de blauwe leeuw

Gedupeerden in de toeslagenaffaire moeten de 30.000 euro, die zij ter compensatie krijgen, grotendeels weer terugbetalen. Lees meer

Koop online bij je favoriete boekhandel 1

Koop online bij je favoriete boekhandel

Max Beijneveld ziet met lede ogen aan hoe de boekhandels uit het straatbeeld verdwijnen door de coronacrisis, ondanks het feit dat we het afgelopen jaar gezamenlijk meer boeken hebben gekocht. Steun juist nu je favoriete boekhandels door direct op hun site onze aankopen te doen. Lees meer

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (IV)

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (IV)

Doris ter Horst werkt als psychiater in opleiding. Door de coronacrisis wordt ze als behandelaar voor nog meer ethische dilemma's gesteld dan normaal. In haar vierluik geeft ze het woord aan haar (fictieve) patiënten. Een inkijkje in een dag op een gesloten afdeling tijdens een pandemie. Lees meer

 1

Waarom ik geen danser kon worden

In het Hoofd//stuk doen schrijvers een poging om de weg naar het verhaal vast te leggen. Welke tips hadden zij willen krijgen toen ze begonnen? Welk advies zullen ze nooit en dan ook nooit meer opvolgen? Wat is hun advies? Lees het in het Hoofd//stuk. Annelies van Wijk trapt af met de vraag hoe je (g)een alwetende verteller wordt. Lees meer

Succes is geen keuze

Succes is geen keuze

Krijgen we in onze samenleving altijd wat ons toekomt? Bas van Weegberg ziet meritocratie als een optimistisch rookgordijn waarachter sociale ongelijkheid makkelijker in stand wordt gehouden. Lees meer

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (III)

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (III)

Doris ter Horst werkt als psychiater in opleiding. Door de coronacrisis wordt ze als behandelaar voor nog meer ethische dilemma's gesteld dan normaal. In haar vierluik geeft ze het woord aan haar (fictieve) patiënten. Een inkijkje in een dag op een gesloten afdeling tijdens een pandemie. Lees meer

Ik wacht hier 2

Ik wacht hier

''Terwijl ik door de winkel liep, hield ik haar in de gaten. Ze had lang, donker haar, dat bijna tot haar middel viel. Ze droeg een spijkerbroek en een shirt met een naamplaatje. Ik pakte een kaart en legde hem weer terug. Iets dichterbij kon ik haar naam lezen: Alice.'' Lees meer

Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoeten, zijn Erin en Alice onafscheidelijk. Dankzij Alice wordt alles beter. Niets lijkt een intense vriendschap in de weg te staan. Of toch niet? Lees het in een voorpublicatie van Ik wacht hier, het debuut van Else Boer. Lees meer

Het populisme van de VVD, gekraakt

Het populisme van de VVD, gekraakt

De #DanielKoerhuisChallenge begon als een ludieke hashtag, maar bleek gaandeweg om veel meer te gaan, schrijft Sander van der Kraan. Lees meer

Hard//talk: De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

Het beste van 2020

Tien hoogtepunten van een jaar discussies, ruzies en gepassioneerde betogen die de revue passeerden. Lees meer

Column: In de kruipruimte

In de kruipruimte

In het huis dat Eva van den Boogaard bewoont, bevindt zich een kruipruimte dat de nodige vragen oproept. Lees meer

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (II)

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (II)

Doris ter Horst werkt als psychiater in opleiding. Door de coronacrisis wordt ze als behandelaar voor nog meer ethische dilemma's gesteld dan normaal. In haar vierluik geeft ze het woord aan haar (fictieve) patiënten. Een inkijkje in een dag op een gesloten afdeling tijdens een pandemie. Lees meer

AVS: 1

Kerstrituelen

Deze week geven onze redacteurs tips om de kerst mee door te komen. Lees meer

Dit. Is. Goddelijk. Alternatief kerstverhaal Annemieke Dannenberg Dymphie Huijsen

Dit. Is. Goddelijk.

Joost is op vakantie in Spanje met zijn zwangere vriendin. Maar is de baby van hem, of van Marina’s open relatiescharrel HG? Begint Joost ongelovig te worden, of moet hij zijn liefdesbaby maar gewoon omarmen?
Een tragikomisch kerstverhaal door Annemieke Dannenberg. Lees meer

Alain Bachellier

Te vaccineren of niet te vaccineren, dat is de kwestie

De keuze om je wel te vaccineren is vaak net zo irrationeel als de keuze om je niet te vaccineren. Uiteindelijk is niet kennis, maar vertrouwen de doorslaggevende factor. Jihane Chaara heeft vertrouwen. Lees meer

Column: Veelzeggende kiepau

Veelzeggende kiepauto

In haar laatste column op Hard//hoofd deelt Iduna Paalman een mistroostig inzicht: hoe beter we kunnen praten, hoe minder we kunnen zeggen. Toch brengt het haar tot een hartverwarmende conclusie. Lees meer

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (I)

Een dag op een gesloten psychiatrische afdeling ten tijde van de pandemie (I)

Doris ter Horst werkt als psychiater in opleiding. Door de coronacrisis wordt ze als behandelaar voor nog meer ethische dilemma's gesteld dan normaal. In haar vierluik geeft ze het woord aan haar (fictieve) patiënten. Een inkijkje in een dag op een gesloten afdeling tijdens een pandemie. Lees meer

Het Vertrek (7) - De Beweging

Het Vertrek (7) - De Beweging

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de zevende en laatste aflevering. Lees meer

 Staat er een doctor voor de zaal?

Staat er een doctor voor de zaal?

Epsteins gastbijdrage was tekenend voor het seksisme en de neerbuigendheid waarmee vrouwelijke academici te maken krijgen. Lees meer

Gaat het Renzo Martens lukken de kapitaalstroom in de kunstwereld eerlijker te verdelen? 1

Gaat het Renzo Martens lukken de kapitaalstroom in de kunstwereld eerlijker te verdelen?

In de docu White Cube, die onlangs op het IDFA in première ging, zien we dat Renzo Martens zich naast documentairemaker en kunstenaar ook opstelt als hulpverlener en bedrijfsleider in de Democratische Republiek Congo. Hij wil iets terugdoen voor voormalige plantagearbeiders. Iris van der Werff vraagt zich af hoe houdbaar dat is. Lees meer

Vergeet het lichaam van de ander niet 1

Vergeet het lichaam van de ander niet

Juist in een tijd waarin gezondheid als een individuele verplichting wordt gezien, dwingt een pandemie ons om over onze lichamelijkheid na te denken, merkt Rijk Kistemaker. En over die van de ander. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan