Asset 14

Mary Shelley

Mary Shelley

Frankenstein, de Britse klassieker, krijgt weer aandacht in de film Mary Shelley. Zij was de auteur van deze wereldberoemde roman en is de hoofdpersoon in de film van regisseur Haifaa al-Mansour. Redactieleden Rosanna Baas, Lara Maassen en Daan Steinebach hebben Frankenstein niet gelezen, maar werden ondanks het romantische kostuumdrama wel nieuwsgierig naar het boek. Hoewel ze daar na het kijken van de film nog steeds verdacht weinig over weten.

Rosanna: Ik had niet verwacht in zo'n liefdesdrama terecht te komen.

Lara: Ja! Dat had ik ook! Ze schrijft heel Frankenstein in één nacht! Terwijl ik dacht dat de film juist over dat schrijfproces zou gaan. Ik was steeds aan het denken: wanneer komt dat boek nou?

Rosanna: Ja echt hè! Er gebeurde zo ontzettend veel. Maar dat boek kwam maar niet.

Daan: Achteraf ging het natuurlijk wel steeds over het boek. Of eigenlijk: het boek Frankenstein ging volgens de film over het liefdesdrama.

Rosanna: Een film over wat Mary nodig had om zoiets te kunnen schrijven. Het gevoel van afwijzing.

Lara: Het grootste deel van de film had ik vooral het gevoel naar een aantal ontspoorde artistieke rebelse tieners/twintigers te kijken.

Rosanna: Een stelletje rich kids dat hun leven aan het verkloten was. Ik had er heel weinig sympathie voor. Maar Percy Shelley (de man van Mary Shelley, tevens een bekende dichter) was wel knap hoor. Heel knap. Ook echt héél irritant.

Lara: Hebben jullie het boek trouwens ooit gelezen? Ik alleen het eerste hoofdstuk.

Rosanna: Nee, ik ken Frankenstein vooral uit cartoons eigenlijk.

Daan: Ik ook. Ik vond de discussie over het huwelijk in de film eigenlijk schokkend actueel.

Rosanna: Ben jij voor de vrije liefde Daan?

Lara: (Leuk, een stelletje 'jonge vrije geesten' dat hier over de jonge vrije geesten van tweehonderd jaar geleden nadenkt.)

Daan: Ik vind het huwelijk belachelijk, ja. Al vond ik die Shelley naïef. Vrij? Ja. Maar wat hij wil is wel heel veel ideaal met weinig oog voor de mensen over wie het gaat.

Rosanna: Ik vond het vooral belachelijk dat Mary ongeveer wordt aangerand door Hogg, en dat Shelley reageert met: ‘Ik dacht dat je ook in vrije liefde geloofde.’ En dan was er nog dat dingetje tussen hem en haar stiefzus.

Daan: Dat vond ik jammer, die driehoek was belangrijk en werd een beetje verwaarloosd.

Rosanna: Ik was ook al verbaasd dat zij het zo prima leek te vinden om heel de tijd derde wiel te zijn.

Lara: Ergens dacht ik wel steeds bij Mary: hoe pik je dit allemaal? Hoe kan je zo eenzaam en gekwetst zijn en vrijwel niet boos worden op Shelley? Maar die frustratie resulteerde uiteindelijk natuurlijk wel in het boek. Even iets heel anders: Frankenstein wordt weleens gezien als een vroege vorm van science fiction. Dat vond ik wel een leuk idee om in mijn achterhoofd te houden, terwijl ik naar al dat gekostuumdrama keek. Dat dáár science fiction min of meer ontstond.

Rosanna: Maar over het verhaal van Frankenstein kom je dus heel weinig te weten. Alleen dat het schijnbaar steengoed is. Ook wel slim, want ik wil het nu wel een keer lezen.

Lara: Goed dat de vader van Mary het boek onder haar naam heeft uitgegeven.

Rosanna: Ja dat was het stukje feminisme in de film: Mary Shelley wilde haar werk onder eigen naam uitgeven, maar de uitgevers geloofden niet dat zij het zelf zou hebben geschreven. Daar werd ik echt boos van.

Lara: Ik vond het vooral erg dat die uitgevers maar bleven zeggen dat zo'n verhaal niet door een vrouw geschreven kón zijn. Alsof vrouwen alleen maar liefdesromannetjes kunnen schrijven.

Rosanna: Dat het niet bij een vrouw paste ook.

Daan: Wisten jullie dat er nog steeds mensen zijn die denken dat het zijn idee was? Zo gaat dat dus.

Rosanna: Erg hoor.

Daan: Dat is geloof ik een actueel thema: de rol van vrouwen in de kunst en de monsterlijkheden die mannen uithalen als ze zich eenmaal ‘kunstenaar’ genoemd hebben. ‘Ik ga even met je stiefzusje naar bed, maar zeur niet als jouw werk niet erkend wordt.’ En: ‘Ik vergok al het geld in de naam van de kunst, maar jammer dat ons kind daardoor sterft.’

Lara: Dat leek Shelley echt niks te doen hè?!

Rosanna: Hij kwam ook wel uit de klasse die zich alles kon permitteren. Dat beïnvloedt je houding ook wel een beetje denk ik.

Daan: Klasse was wel afwezig in de film. Het kwam alleen terug doordat Shelley’s geld steeds op was, maar ook dat is iets voor rijke mensen, die hebben iets om op te maken.

Lara: Ik vond het juist heel aanwezig in de film, omdat ik de hele tijd besefte hoe waarschijnlijk niemand van hen de geschiedenisboeken had gehaald als ze niet zo belachelijk rijk waren geweest.

Daan: En toch zijn ze in de film de traditie aan het tarten, want voor die geschiedenisboeken moest je rijk én man zijn.

Lara: Wat is onze eindconclusie over deze film?

Rosanna: Als ik hem op tv had gezien had ik hem niet afgekeken denk ik. Te veel liefdesdrama en ik vond hem ook geen sterk feministische inslag hebben, wat volgens mij in de promotie wel geclaimd wordt.

Lara: Ik las in de media dat het niet echt 'tot leven komt', ondanks dat bijvoorbeeld het acteerwerk wel goed is. Dat vatte het voor mijn gevoel wel goed samen.

Daan: Ja, vond ik ook. Ik vond het liefdesdrama wel interessant, maar niet op een manier die me heel erg raakte.

Lara: Mijn verwachting werd gewoon niet ingelost. Ik had zoveel meer over het boek verwacht, dat ik daar maar op blééf wachten.

Daan: Dat is het misschien: je kunt niet alles hebben en dat probeert deze film wel.

Rosanna: Dat is denk ik de beste omschrijving.

Lara: De film wil zoveel dat hij je met allerlei losse eindjes achterlaat.

 

Mary Shelley is nu te zien met:

Mail

Redactie

Pirmin Rengers is illustrator en docent. Hij woont in Assen, werkt overal en houdt van hobby's.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Automatische concepten 54

Een miljoen huizen houden het te droog

Zeker een miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken, en dat aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. De boosdoener: droogte. Lees meer

Hard//talk: Onderdak is een mensenrecht

Onderdak is een mensenrecht

Over dakloosheid hoeven we geen uitvoerige politieke discussies te voeren, aldus Jihane Chaara. Onderdak is namelijk niets minder dan een mensenrecht (iets wat men in de Nederlandse politiek even vergeten lijkt te zijn). Lees meer

Filmtrialoog: Nocturne

Nocturne

Onze redacteurs zagen Nocturne, een film over het maken van een film. Hoofdpersonage Alex rent een nacht lang door zijn eigen hoofd, op zoek naar het sluitende idee, de juiste acteurs, een kloppend verhaal. Het sprak esthetisch heel erg aan, maar zaaide ook een hoop verwarring. Lees meer

Nieuws in beeld: 13

Onze corona-aanpak laat talloze aardbewoners stikken

Dat het materiaal waarmee we onszelf tegen corona beschermen voor een golf aan afval zou zorgen, zagen we al van verre aankomen. Illustrator Simcha van der Veen is dan ook verbijsterd: waarom doen we hier niets tegen? Lees meer

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Dat je niet op zoek hoeft naar de diepere betekenis en ook enkel de vorm van een film kan waarderen, bewijst de animatiefilm 'The Nose or Conspiracy of Mavericks'. Lees meer

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Anna Visser is van jongs af aan een fervent liefhebber van Jane Austen. Een onlangs verschenen hervertelling van Emma werpt nieuw licht op haar hartstocht voor het kostuumdrama, maar misschien nog meer op haar zelfbeeld. Lees meer

Schijn bedriegt 2

Schijn bedriegt

Ons stemgedrag wordt (te) vaak bepaald door onderbuikgevoelens en eerste indrukken. Om ons daartegen te wapenen hebben we gedegen onderwijs nodig. Laat dat nu precies hetgeen zijn waar de politieke winnaar op bezuinigt. Lees meer

Nieuws in beeld: 12

'App me als je thuis bent'

Na de dood van de 33-jarige Sarah Everard uiten steeds meer Britse feministen hun woede over de mensen die hen zouden moeten beschermen: de politie is onderdeel van hun onveiligheid, zeggen zij. Lees meer

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling kreeg het afgelopen jaar duizend gezichten. Rijk Kistemaker vraagt zich af: hoe herinneren we ons die gezichten, zodra de coronacrisis (min of meer) voorbij is? Lees meer

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Wanneer grote bedrijven landen uit het Globale Zuiden in een economische wurggreep houden, knijpt Nederland een oogje toe. Maar ons land is evengoed overgeleverd aan de wensen van grote bedrijven. Lees meer

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Evangeline Agape ontdekte tijdens een zomer in het ziekenhuis de kracht van vriendschap en gedeeld leed. "De coronacrisis heeft voor de hele wereld duidelijk gemaakt: isolatie maakt je ongelukkig. En depressie isoleert je. Doet je voelen alsof je de enige in de wereld bent met een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt." Lees meer

Nieuws in beeld: 'Waarde Nederlanders'

'Waarde Nederlanders'

Immigranten moeten zich ‘de Nederlandse waarden’ aanleren, roept onder andere de ChristenUnie tijdens de verkiezingsstrijd. Illustrator Rueben Millenaar vraagt zich af wat hij zich daarbij voor moet stellen. Lees meer

Nieuws in beeld: Onder de (geluids)golven

Onder de (geluids)golven

Je staat er misschien niet bij stil, maar de mensheid maakt enórm veel herrie in zee. We boren naar gas en olie, heien voor windmolens en boorplatforms en onze schepen zijn ook niet bepaald stil. Terwijl water ontzettend goed en ver geluidsgolven doorgeeft - veel beter dan lucht. Lees meer

Filmtrialoog: Cold War

Cold War

De film Cold War is een verhaal over een onmogelijke liefde in Polen ten tijde van de Koude Oorlog. Onze redacteuren bespreken deze veelgeprezen film en beraden zich op de esthetiek, de diepgang van de liefdesrelatie en de raakvlakken met hun eigen leven. Lees meer

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoe komt het toch dat we onze pleziertjes niet willen opgeven, zelfs al weten we dat ze aan de andere kant van de wereld levens kosten? Dennis Faase werd getroffen door een simpele manier om deze mensenlevens niet uit het oog te verliezen. Lees meer

Het verlaten café blijft een haven 1

Tijdens corona blijft het café een vangnet

Tijdens de lockdown bezoekt Joost Ingen-Housz een Berlijns café dat nog een aantal stamgasten toelaat. Door de plotselinge rust valt het hem op hoe onmisbaar de kroeg is voor de mensen die er nog steeds naartoe gaan. Al is het maar voor een praatje. Lees meer

Hard//talk: Eerdmans is niet beter dan Baudet

Eerdmans is niet beter dan Baudet

Waarom kwam Eerdmans antisemitisme niet ter sprake, in de onschatbare hoeveelheid televisie-interviews die hij de afgelopen maanden gaf over zijn nieuwe partij? Lees meer

Nieuws in beeld: In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

Illustrator Sebastian Eisenberg is aangedaan door het uit elkaar gaan van Daft Punk. Lees meer

Geef de hoop niet op. Elke graad is er een.

Geef de hoop niet op. Elke graad is er een.

Mannen die leven in luxe en vrede vertellen ons dat we de klimaatapocalyps moeten accepteren in plaats van ertegen te vechten. Onzin, vindt Harriët Bergman. Elke graad is er een, en elke graad is onze vrijheid waard. Lees meer

Blauwe maandagen

Blauwe maandagen

Max Beijneveld neemt de gevolgen van de coronamaatregelen onder de loep en observeert het gevoel van uitzichtloosheid dat hij zelf ervaart. Lees meer