Asset 14

'69: liefde seks senior

Onze redactieleden zagen een ontroerende IDFA-documentaire over bejaardenseks. Toch kon de term 'lillend vlees' niet vermeden worden.

Noor: In ieder geval liet deze film dingen zien die ik nog nooit eerder heb gezien. Dat alleen al vind ik knap.

Sanne: NEUKENDE BEJAARDEN!!!

Noor: Correctie: pijpende bejaarden.

Emy: Dat was precies waar ik bang voor was: lillend wit vlees, bleke blote billen. En die seksscène viel toch echt niet mee.

Sanne: Ik was een beetje teleurgesteld over mijn eigen truttige reactie op de seksende homo’s. Ik vond het er niet uitzien en probeerde mijn blik te focussen op iets wat niet vijfentachtig jaar oud en gerimpeld was. De linker bovenhoek van het scherm, geloof ik.

Noor: Ik vond het tijdens de douchescène al lastig om te kijken naar het naakte lijf van 'Happy Hans' (de internetnaam waarmee hij op silverdaddies.com zijn huidige liefde ontmoette). Nog zonder de seks. Dat was wel mooi opgebouwd van documentairemaakster Menna Laura Meijer: eerst vanaf een afstandje kijken, later pas de seks.

Emy: Ja, als de kikker in een pan met water werden we rustig opgewarmd voordat de echt hete beelden kwamen. Maar eigenlijk lag de nadruk helemaal niet zo op seks, meer op liefde.

Sanne: Ja, en dat was heel mooi en ontroerend. Ik vond het wel leuk dat ze eigenlijk allemaal zeiden dat hun behoefte aan seks nauwelijks was afgenomen naarmate ze ouder werden.

Noor: Heel goed nieuws inderdaad! Bejaard zijn is gerelateerd aan de dood, en seks vertegenwoordigt juist Het Leven. Daarom alleen al zijn die twee niet te rijmen. Maar gelukkig blijkt het anders te zijn. Zelfs masturberen en dildo’s komen er gewoon nog aan te pas in de slaapkamers van deze dames en heren op leeftijd.

Sanne: Sjaan, die op dildojacht gaat in een sekswinkel, was wel één van mijn favorieten. “De meeste vriendinnen willen niet met Sjaan over seks praten.”

Emy: Heel sterk inderdaad, en toch ook een beetje mijn schrikbeeld: nog wel willen, maar alleen jezelf ter beschikking hebben.

Noor: Dan huren we tegen die tijd toch gewoon een gigolo voor je in, Emy?

Emy: Lief van je, Noor, maar ik zou dan denken: och, die arme jongen, moet-ie ‘t met zo’n oud wijf doen. Het mooiste is natuurlijk als je, zoals een aantal van deze oude mensen, je jeugdliefde weer weet op te trommelen. Ik zat stiekem al tussen m’n Facebookvrienden te kijken.

Noor: Ik was bij de première en daar waren alle hoofdrolspelers ook aanwezig, wat echt heel ontroerend was, de hele zaal was aan het huilen. Ze vertelden na afloop dat de maakster hen vroeg voor een film over ‘liefde’. Pas later vertelde ze dat het eigenlijk, of vooral, over seks zou gaan. En dáárna was de vraag: "Doen jullie het nog met mekaar?"

Emy: Ze leek oprecht verbaasd dat dat nog kan, seks na je vijfenzestigste, maar met een beetje nazoekwerk kom je daar zelf ook achter. Ik heb hier een boek getiteld Seksuologie liggen, daarin staat nogal klinisch een onderzoekje beschreven waarin ze jongere en oudere (‘postmenopauzale’) vrouwen naar erotische filmpjes lieten kijken. De oudere vrouwen werden wat minder vochtig (komt door veranderde hormoonniveaus), máár: "De subjectieve mate van opwinding was voor beide groepen gelijk."

Sanne: Ik herinner me een verhaal van Carmiggelt, waarin een oud mannetje vertelt dat hij iedere ochtend wordt gewassen door een heel mooi verpleegstertje. En dat-ie dan 'elke ochtend nog wel een beetje omhoog kwam'. Maar op een dag gebeurde dat niet meer, en een week later was hij dood.

Emy: Hoe oud was Carmiggelt toen hij dat schreef? Ik stoor me een beetje aan die pikgerichtheid bij veel mannen (en vrouwen). Vond het juist mooi dat het allersnoezigste oude stel, Aad & Kees, vertelde dat de nadruk nu meer op aanraken ligt. Van mij mag de nadruk altijd wel op aanraken liggen.

Noor: Waarom ik de film echt belangrijk vind, en dus ook hoop dat veel mensen door alle trillende billen heen kunnen kijken, is omdat het oude mensen humaniseert. Eigenlijk worden bejaarden niet serieus genomen, ze doen niet meer mee met het leven. In die scène waarin Sjaan een dildo koopt in een sekswinkel, wordt ze omringd door seksplaatjes van blote vrouwen, maar die beelden kunnen niet verder van haar eigen lijf afstaan.

Sanne: Een vroegere vriendin van mij werkte in een vrouwvriendelijke sekswinkel, en ik ging daar wel eens langs. Ik zag dan regelmatig heel gewone huismoeders die de Hitachi Magic Wand, een enorme vibrator, kwamen kopen - dat was hun meestverkochte artikel.

Noor: Een gewone huismoeder is nog altijd iets anders dan een vrouw van tachtig.

Emy: De vijfenzestigplussers van nu zorgen er wel voor dat ze serieus genomen worden. Dat de docu ‘69: liefde seks senior heet, kun je op drie manieren lezen: het standje, de leeftijd, maar ook het jaar. Het stel dat aan partnerruil had gedaan vertelde niet voor niets dat dat in 1968 was: het waren allemaal mensen die jongvolwassen waren in de late zestiger jaren. Of lees ik er nu te veel in? Ik vroeg me in elk geval wel af: hoe zullen wij het gaan doen als oudjes?

Noor: De romantiek van ons favoriete stel Aad en Kees halen we in ieder geval niet: ontmaagd worden onder de sterrenhemel van Vlieland en dat zeventig jaar later nog met rode koontjes en even dolverliefd navertellen. Wauw.

Sanne: Bejaarde hipsters. Hoe zou dat eruit zien?

Noor: Met dezelfde oude lijven. Alleen dan met allemaal van die uitgerekte tattoo's erop.

Emy: Aad en Kees hadden wel dé tip voor twijfelende twintigers, toen Menna de Vraag der Vragen stelde: "Wat is jullie geheim?" Dat dan blijkt dat het voor een groot gedeelte ook op stug doorzetten aankomt. Je moet elkaar niet zomaar loslaten.

Sanne: Waarschijnlijk is Echte Liefde nu net zo zeldzaam als vroeger.

Noor: Maar Happy Hans, de pijpende bejaarde, vond ‘m ook pas op z’n tachtigste. Laat, maar niet te laat.

Emy: Het is nooit te laat voor liefde, of voor echt goede seks.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Zoals dagtoeristen in Amsterdam naar het grachtenmuseum, het microbenmuseum en het hennepmuseum kunnen, heeft Barcelona een chocolademuseum, mummiemuseum en sinds vorig jaar ook: het Museum voor Verboden Kunst. Ferenz Jacobs bracht een bezoek en ontdekte al snel dat de werken uit deze privécollectie, afkomstig uit verschillende gebieden en tijdsperiodes, allen een gemeenschappelijke deler hebben: controverse. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Momentum

Momentum

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sanne Lolkema dicht op drie levels over de prestatiemaatschappij: van micro-, naar macro- en mesoniveau. Lees meer

Herkauwen

Herkauwen

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tussen ongemak en walging in dicht Moni Zwitserloot over zowel baren als geboren worden: 'je kruipt uit je dode vel / naar buiten / de broeierige nacht in'. Lees meer

Podiumgeil

Podiumgeil

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Birsu Tamer schreef een tekst voor een acteur die als het monster van Frankenstein diens publiek bespeelt. Lees meer

Handleiding

Handleiding

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In 'Handleiding' schrijft Ettie Edens over eenzaamheid, identiteit en gezien willen worden - en over iemand die een muur van haar kamer verft en daar zo in doorslaat dat ze in de kamer verdwijnt. Lees meer

Pokon

Pokon

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Melanie Neeleman onderzoekt in haar poëzie de selectieve empathie die ze ervaart bij een bezoek aan een expositie van opgezette dieren, die allemaal op absurde wijze stierven.  Lees meer

De serre

De serre

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt? Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Lief kutland // Lancering 1

Kijk de lancering van 'Lief kutland' terug

Tijdens de lancering van het vijfde Hard//hoofd magazine, 'Lief kutland', plozen we dit neokoloniale stipje op de aardbol uit. Bekijk de registratie. Lees meer

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar