Onze nieuwe commentaar-rubriek met deze week: Kodachrome, Jan Peter Balkenende, de Griekse immigrantenmuur, adoptie en Job Cohen." /> Onze nieuwe commentaar-rubriek met deze week: Kodachrome, Jan Peter Balkenende, de Griekse immigrantenmuur, adoptie en Job Cohen." />
Asset 14

hard//talk I

De Hofstad

Jan Peter Balkenende

Het kan verkeren in de politiek. Zo ben je de trotse leider van de kabinetten Balkenende I, II, III en IV die met alle groten der aarde op de foto stond en naar Afghanistan afreisde om onze jongens moed in te praten. En zo ben je de man die vier keer met hangende schouders de trappen van Soestdijk op moest, die niet de baas van Europa werd, en die soldaatjes van twintig met onduidelijke motieven de woestijn in stuurde om daar bestookt te worden met bermbommen.
En geef je dan, een half jaar nadat je weer bent gaan pentekenen en doceren, eindelijk eens een interview waaruit blijkt dat Balkenende volgens Balkenende niks fout heeft gedaan en dat het altijd de schuld van anderen was, dan is er direct een leperd van NRC die opmerkt dat je nou nog steeds niet tot minister van staat benoemd bent en dat waarschijnlijk ook niet zal worden, omdat Beatrix nog steeds kwaad is. En zegt de zelfverklaarde mastodont Ruud Lubbers dat je wel een punt had met die normen en waarden, maar dat je er nooit echt iets van gemaakt hebt.
Nee, de champagnekurken zullen niet geknald hebben in Capelle aan den IJssel. De jaren nul zijn definitief voorbij, en niemand wil er graag nog aan herinnerd worden. Het lijkt al zo lang geleden.

Door Floris Solleveld

Ver weg

De Ander

Griekenland wil een muur op de grens met Turkije bouwen om de stroom immigranten een halt toe te roepen. Deze muur wordt nu al vergeleken met die tussen Israël en de Westelijke Jordaanoever, die op zijn beurt weer herinneringen oproept aan Berlijn, waar ooit de Muur der Muren stond.
Toen ik van de zomer in het Heilige Land was, zag ik het belang van taal in de politieke arena. De Palestijnen hadden het over ‘die muur’ waarbij alle afschuw over deze vernederende afscheiding in dit woord gestopt werd. De Israëli’s spraken op luchtige toon over ‘het hek’, alsof er ergens een mooie gietijzeren poort stond waardoor je toegang tot een park had.
In ‘Creating East and West’ (2004) van Nancy Bisaha wordt op treffende wijze uitgelegd hoe na de val van het Oost-Romeinse rijk de humanisten van de 16e-eeuwse Renaissance de gearriveerde Ottomanen gebruikten om hun eigen identiteit te herdefiniëren. Ze schetsten een beeld van de ‘anti-Europeaan’ en bakenden zo hun eigen identiteit steeds beter af. Het is immers veel makkelijker om te zeggen wat je niet bent.
In het programma van de PVV staat te lezen: “Als Jeruzalem valt, dan zijn Athene en Rome aan de beurt. Daarom is Israël het centrale front in de verdediging van het Westen.” Het is interessant om te zien dat de culturele grenzen van vierhonderd jaar geleden nog steeds bestaan. Als we nog een paar muren bouwen, kunnen we weer een paar eeuwen vooruit.

Door Rutger Lemm

Rolmodel

Extreme Recruitment

Adoptie is geen populair onderwerp in deze door kinderporno en pedo-maffia geabsorbeerde tijden. Helemaal nu blijkt dat Robert M. en partner een poging tot adoptie hebben ondernomen – zij het tevergeefs. Een kinderwens is ineens onguur en adoptionele redenen als onvruchtbaarheid, erfelijke ziektes of niet willen bijdragen aan bevolkingsdruk wekken achterdocht. Ben je alleenstaand of homoseksueel, dan ben je helemaal in de aap gelogeerd. Voor je het weet heb je een detective aan je broek hangen onder het mom van anti-pedofielenmaatregelen.
Eureka, dachten ze in St. Louis, Missouri. Want waarom zou je detectives alleen gebruiken om pedofielen op te sporen als je ze ook actief kunt laten zoeken naar potentiële adoptie-ouders? “ We think it’s the greatest thing since sliced bread ”, zegt Melanie Scheetz, de directeur van Extreme Recruitment, die overigens zelf zegt geïnspireerd te zijn door het televisie-programma Extreme Makeover: Home Edition. Een (t)huis bouwen in een week, dat kan Scheetz ook. Time Magazine besteedde twee pagina’s aan deze extreme rekruteringsmethode, die tot nu toe succesvol lijkt te zijn. Zelfs voor oudere kinderen met een wat ‘lastiger’ profiel wordt een onderkomen gevonden. Het werkt als volgt: je neemt een kind uit je bestand (bijvoorbeeld: jongen, 15, agressiestoornis, interesse in Australische exploitatiecinema) en speurt een paar dagen naar ouders met een soortgelijk profiel (Quentin Tarantino).
Met andere woorden: waarom zou je de rotte appels naar jou laten komen, als je ‘zelf’ een mand met blozende Jonagolds kunt vullen? Dat van die detectives wordt snel vergeten op het moment dat de uitverkoren ouders horen dat ze geselecteerd zijn. Jammer alleen dat in het conservatieve Missouri zoveel geschikte ouders al bij voorbaat buiten de selectie vallen vanwege hun seksuele oriëntatie.

Door Annabel Troost

Commentaar

Kodachrome vs Hipstamatic

Tussen de eindejaarslijstjes en goede-voornemens-lijstjes en dieettips trof de lezer van Amerikaanse kranten vorige week nostalgische berichtgeving over het einde van een tijdperk. Dat tijdperk, het Kodachrometijdperk, was na 75 jaar écht voorbij: de productie van de kleurenfilm van Kodak was al in 2009 gestopt en op 30 december 2010 ontwikkelde Dwayne's Photo in Kansas het laatste rolletje. Nu is het gedaan met de analoge foto's die, door de speciale ontwikkelwijze, zo warm en diep van kleur zijn en die je doen denken aan de tijd waarin je ouders jong, mooi en zorgeloos waren. (Het tijdperk eindigde om dezelfde reden dat Polaroid het niet heeft overleefd en dat Kodak op sterven na dood is: digitale fotografie is het nieuwe zwart en met de productie van film en analoge camera's valt geen droge boterham te verdienen.)
Hoewel, voorbij? "Digital Photography Never Looked so Analog," belooft Hipstamatic, de iPhone app die je foto's eruit doet zien alsof ze met een analoog, plastic wegwerpcameraatje zijn gemaakt. Je plaatjes worden minder scherp, de kleuren wat gekker – voor slechts 1 dollar en 99 cent lijken je foto's precies op die van je eerste schoolreisje in de Antwerpse Zoo. Wie bereid is een beetje meer te klooien kan terecht bij Exposure 3, software van AlienSkin (slogan: "Taking the Digital out of digital photography"). Daar komen je foto's als geKodachromed uit (andere opties zijn onder meer Polaroid en Daguerreotype). Kost je wel 250 dollar, maar vergeleken bij wat je voor je digitale camera en je nieuwste model laptop betaalde valt dat natuurlijk reuze mee. Het wachten is nu op digitale camera's die eruitzien als Leica's uit de de Tweede Wereldoorlog, iBooks die op jaren tachtig desktop computers lijken, en printers die je digitale foto's, vergeeld en lichtelijk omgekruld, direct in een oude schoenendoos werpen.

Door Lynn Berger

Post Scriptum

Nietzsche en Godwin

Rob Wijnberg begint sterk in zijn boek 'Nietzsche en Kant lezen de krant’. In de proloog bespreekt hij hoe wij sinds het begin van de moderniteit de waarheid zijn verloren. We weten niet meer wat goed en kwaad is en waarop keuzes gebaseerd moeten worden. Daardoor zijn we terecht gekomen in een wereld waar we op bijna alles reageren door onze schouders op te halen. Wat maakt het allemaal uit?
De laatste gebeurtenis die ons gevoel van goed en kwaad richting heeft gegeven is de Tweede Wereldoorlog. We zijn het er allemaal over eens dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Laten we in het politieke spectrum vooral met grote regelmaat van links naar rechts zwabberen, zolang we maar niet de fouten maken die destijds tot de oorlog hebben geleid.
Toch zijn we in collectief allergisch voor Godwin. Job Cohen vergeleek de huidige houding tegenover de Moslims met de uitsluiting van de Joden in aanloop naar de oorlog. Iedereen natuurlijk boos. Ik ook. We stoppen toch geen Moslims in kampen? Dat is ook niet wat Cohen zei, maar dat is de lucht die eraan zit.
Electoraal heb je er niets aan. Politici doen er goed aan de Godwin te vermijden, al is het alleen maar om de discussie te redden. Een vergelijking is wel zinvol, om te leren van het verleden en om de oorlog te bewaren als waarheid, maar alleen als dat goed gebeurt. Niet als passage in een interview, niet in een tweet en niet om stemmen te winnen. Alleen als intellectuele bespiegeling. Als het moet, doe het dan goed. Misschien moet Wijnberg een poging doen.

Door Tim de Gier

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Nieuws in beeld: Onder de (geluids)golven

Onder de (geluids)golven

Je staat er misschien niet bij stil, maar de mensheid maakt enórm veel herrie in zee. We boren naar gas en olie, heien voor windmolens en boorplatforms en onze schepen zijn ook niet bepaald stil. Terwijl water ontzettend goed en ver geluidsgolven doorgeeft - veel beter dan lucht. Lees meer

Filmtrialoog: Cold War

Cold War

De film Cold War is een verhaal over een onmogelijke liefde in Polen ten tijde van de Koude Oorlog. Onze redacteuren bespreken deze veelgeprezen film en beraden zich op de esthetiek, de diepgang van de liefdesrelatie en de raakvlakken met hun eigen leven. Lees meer

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoe komt het toch dat we onze pleziertjes niet willen opgeven, zelfs al weten we dat ze aan de andere kant van de wereld levens kosten? Dennis Faase werd getroffen door een simpele manier om deze mensenlevens niet uit het oog te verliezen. Lees meer

Het verlaten café blijft een haven 1

Tijdens corona blijft het café een vangnet

Tijdens de lockdown bezoekt Joost Ingen-Housz een Berlijns café dat nog een aantal stamgasten toelaat. Door de plotselinge rust valt het hem op hoe onmisbaar de kroeg is voor de mensen die er nog steeds naartoe gaan. Al is het maar voor een praatje. Lees meer

Hard//talk: Eerdmans is niet beter dan Baudet

Eerdmans is niet beter dan Baudet

Waarom kwam Eerdmans antisemitisme niet ter sprake, in de onschatbare hoeveelheid televisie-interviews die hij de afgelopen maanden gaf over zijn nieuwe partij? Lees meer

Nieuws in beeld: In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

Illustrator Sebastian Eisenberg is aangedaan door het uit elkaar gaan van Daft Punk. Lees meer

Geef de hoop niet op. Elke graad is er een.

Geef de hoop niet op. Elke graad is er een.

Mannen die leven in luxe en vrede vertellen ons dat we de klimaatapocalyps moeten accepteren in plaats van ertegen te vechten. Onzin, vindt Harriët Bergman. Elke graad is er een, en elke graad is onze vrijheid waard. Lees meer

Blauwe maandagen

Blauwe maandagen

Max Beijneveld neemt de gevolgen van de coronamaatregelen onder de loep en observeert het gevoel van uitzichtloosheid dat hij zelf ervaart. Lees meer

Automatische concepten 50

Eigen haard is fijnstof waard?

Bijna een kwart van de fijnstofuitstoot in Nederland wordt veroorzaakt door houtkachels. Daarmee zijn ze de voornaamste bron van uitstoot. Lees meer

Voltooid Herstelde Tijd 1

Voltooid Herstelde Tijd. Voorbij de schaamte rondom slachtofferschap

Beelden die we doorgaans te zien krijgen van intiem geweld zijn vaak oppervlakkig en sensationeel. Tessel ten Zweege deed mee aan het kunstproject van Lara van Gaalen, dat laat zien dat het ook anders kan. Lees meer

Nieuws in beeld: Jongeren zijn moe en moedeloos

Jongeren zijn moe en moedeloos

Illustrator Simcha van der Veen zag het al in haar eigen vriendengroep, en haar vermoeden wordt nu steeds vaker in de media bevestigd: jongeren staan massaal op omvallen. Lees meer

Hard//talk: Er schuilt een superkracht in autisme

Er schuilt een superkracht in autisme

Autisme wordt vaak gezien als een ingewikkelde afwijking. Sofie Hees vraagt zich af wie bepaalt wat normaal is. Het is tijd voor meer neurodiversiteit. Lees meer

Nieuws in beeld: Zij speelt met kanker (en wint)

Zij speelt met kanker (en wint)

Na de dood van een goede vriend en mentor, besloot een Tsjechische speltheoreticus haar kennis in te zetten in de strijd tegen kanker. Lees meer

Maken worsten echt de man?

Maken worsten echt de man?

De mannelijkste manier om direct bij te dragen aan een duurzame planeet is het vermijden van dierlijke producten. Maar voornamelijk mannen vinden de overstap naar een veganistisch dieet lastig. 'Echte' mannen eten immers vlees, toch? Tijd om met die genderverwachtingen te spelen, vindt Esther Lamberigts. Lees meer

Informatie, desinformatie en onbegrijpelijke naaipatronen

Informatie, desinformatie en onbegrijpelijke naaipatronen

Telt iets als informatie als het voor de meeste mensen onleesbaar is? Alma Apt las de dichtbundel ‘Garments against Women’ van Anne Boyer. In die bundel legt zij een relatie tussen naaien en boekhouding: goede informatie hoeft net als een naaipatroon niet altijd transparant te zijn. Lees meer

Hard//talk: THIS IS MY PARK

THIS IS MY PARK

Kun je als vrouw wel stellen dat een park voor jou is? Marthe van Bronkhorst ziet in de billboards van Beyoncé meer verkooptruc dan feminisme. En stelt: het feminisme is er nog lang niet. Lees meer

Filmtrialoog: I am Greta

I am Greta

Documentairemaker Nathan Grossman portretteert Greta Thunberg tijdens haar missie om de ernst van klimaatverandering te laten doordringen bij politieke leiders. Lees meer

Filmvrouwen die hun onderdrukker met een hakbijl of naaldhak te lijf gaan

Filmvrouwen die hun onderdrukker met een hakbijl of naaldhak te lijf gaan

Vrouwen in films reageren soms onverschrokken of ronduit agressief op het seksisme dan hun ten deel valt. Dat is spannend en zelfs bewonderenswaardig, al blijft geweld in het echte leven ongewenst. Toch kunnen we van deze films iets leren, aldus Lotje Steins Bisschop en Roselien Herderschee. Lees meer

Nieuws in beeld: Laten we niet vergeten voor wie de avondklok is

Laten we niet vergeten voor wie de avondklok is

Illustrator Rueben Millenaar is blij dat de avondklok vanavond ingaat, al zou hij wel graag zien dat we meer aandacht hebben voor de mensen die onder de maatregel lijden. Lees meer

Nieuws in beeld: In de klauwen van de blauwe leeuw

In de klauwen van de blauwe leeuw

Gedupeerden in de toeslagenaffaire moeten de 30.000 euro, die zij ter compensatie krijgen, grotendeels weer terugbetalen. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bekijk de covers