Asset 14

Het beste van 2018

Hard//talk: Het beste van 2018

Ook in 2018 stond de wereld in brand en dat heeft Hard//hoofd niet onbeschreven gelaten. Wat heeft ons het afgelopen jaar beziggehouden? Hieronder tien hoogtepunten van een jaar discussies, ruzies en gepassioneerde betogen op het redactiekantoor.

25 januari: ‘Op naar het ongemak’
De Groene Amsterdammer sloot 2017 af als ‘het jaar van de schaamte’. Met schaamte is echter niets mis – integendeel; ze kan juist productief zijn, aldus Yoren Lausberg, die aan het begin van het nieuwe jaar een lans brak voor de schaamte in het publieke debat.

22 februari: ‘Gender disappointment’
(Aanstaande) moeders die opbiechtten teleurgesteld te zijn met het geslacht van hun kind – Ruby Sanders zag het in februari overal en nergens langskomen. Ze vroeg zich af: is die publieke biecht werkelijk nodig, laat staan verstandig?

5 april: ‘Wie moet er nu eigenlijk detoxen?’
De digitale detox, wie heeft er inmiddels niet van gehoord? Je internetgebruik tijdelijk aan banden leggen, om een verslaving die op de loer ligt af te wenden. Maar wordt die last zo niet op de verkeerde geschoven, vroeg Sarah van Binsbergen zich af.

3 mei: ‘De sinistere democratie van Mark Rutte’
Eind april was het al onderwerp van gesprek: de afschaffing van de dividendbelasting. Mark Rutte moest zich tegenover de Kamer verantwoorden voor een groot aantal memo’s dat nu weer niet, dan weer wel bleek te bestaan. Daan Steinebach brak zich het hoofd erover: door wie wordt ons land eigenlijk bestuurd?

10 mei: ‘Stop met backpacken’
Backpacken is een van de meest invasieve en disruptieve vormen van toerisme. Met de zomervakantie in het vooruitzicht deed Dylan Meert een verwoede poging jongeren duidelijk te maken: dat backpacken, hou er toch eens mee op!

21 juni: ‘Hoe semantisch getouwtrek een discussie op slot gooit’
Honderden kinderen in de Verenigde Staten zagen de zomer aanbreken van achter slot en grendel, gescheiden van hun ouders als ongewenste vreemdeling. Op rechts-conservatieve platforms woedde ondertussen een bizarre discussie, las Marte Hoogenboom.

20 juli: ‘De genen van Stef Blok’
Xenofobie en nationalisme vergoelijkt aan de hand van ons DNA… Stef Blok deed tijdens het zomerreces een pseudowetenschappelijke duit in een gevaarlijk zakje, waar hij al snel om werd bespot. Echter, uitspraken als die van Stef Blok worden aan de lopende band gedaan, aldus Julius Koetsier.

31 juli: ‘De Nederlandse klimaatwet is helemaal geen klimaatwet’
In de zomer van dit jaar werd wederom hitterecord na hitterecord gebroken. Overheden wereldwijd blijven met doelstellingen komen om klimaatverandering tegen te gaan, maar keer op keer zijn die weinig geruststellend, laat Esha Guy ons inzien.

4 oktober: ‘Mein feministischer Kampf’
Drie wetenschappers wisten feministische academische platforms zover te krijgen neppapers van hen te plaatsen. Het duidt op een schrijnend gebrek aan realiteitszin, stelde Wiard van der Kooij.

6 november: ‘Nederlandse journalisten herkennen fascisme niet’
Op 1 januari 2019 (morgen dus al) zal Jair Bolsonaro aantreden als president van Brazilië. Hij verheerlijkt het dictatoriale verleden van zijn land en noemde de komst van zijn dochter na vier zoons ‘een moment van zwakte’. Nederlandse media schrijven veel te verzachtend over zijn verkiezing, stelde Naomí Combrink vast.



Beeld: Renato Gizzi via Flickr

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Navelstaren als rebellie

Navelstaren als rebellie

Voor ons vorige magazine, schreef Lena Plantinga een essay over waarom het revolutionair is als vrouwen schrijven over emoties, liefde, alledaagse dingen en seks. ‘Ik schrijf omdat ik boos ben terwijl iedereen me altijd lief noemt.’ Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname

Het Sranantongo leeft

Het Sranantongo wordt steeds meer gesproken in Suriname om de massa aan te spreken. Toch is het Nederlands nog steeds de enige officiële taal van het land. Voor het drieluik dat Kevin Headley schrijft over hoe het koloniale verleden nog voortleeft in Suriname, gaat hij in dit derde en laatste deel in op de geschiedenis... Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname 1

Wie blijft er over na de kennisvlucht in Suriname?

Hoogopgeleiden trekken steeds vaker weg uit Suriname. In dit tweede deel van een drieluik over hoe het koloniale verleden doorleeft in Suriname, gaat Kevin Headley in op hoe de kennisvlucht zich verhoudt tot de economische staat van het land. Lees meer

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eva van den Boogaard schreef een brief aan Roland Barthes, die in zijn dagboeken over eenzaamheid en vrijheid schreef wat zij zelf niet kon verwoorden. ‘Je hebt me lang gerustgesteld, maar waar ik de herkenning eerst geruststellend vond, vind ik haar de laatste tijd steeds verontrustender.’ Lees meer

Suriname is één groot slavernijmuseum

Suriname is één groot slavernijmuseum

Een slavernijmuseum is niet genoeg. Kevin Headley stelt de vraag hoe Nederland Suriname tegemoet kan komen op gebied van cultureel erfgoed rondom het koloniale verleden. ‘Ik denk dat de belangrijkste vraag die Nederland aan Suriname moet stellen is: “Wat heb je nodig?”’ Lees meer

Wanneer steek je nou eindelijk je middelvinger op?

Wanneer steek je nou eindelijk je middelvinger op?

Waarom wil je nog altijd niet-homo en meer genderbevestigend zijn? In deze brief bespreekt Jochum de waanvrijheid rondom homoseksualiteit. Lees meer

Lieve Mr. Dickhead

Lieve Mr. Dickhead

Op 7 januari schreef N. een liefdevolle goedmaakbrief en wilde deze persoonlijk overhandigen aan M. Zeven dagen eerder, op nieuwjaarsdag, mondde een akkefietje uit in de dramatische afloop van hun kortstondige doch intensieve liefdesrelatie. Het bleef niet bij een enkele ochtendbrief. Lees meer

:The chosen family: Beelden van queer vruchtbaarheid

The chosen family: Beelden van queer vruchtbaarheid

Marit Pilage onderzoekt beelden van queer vruchtbaarheid in de kunst om zo de definitie van vruchtbaarheid, zwangerschap en ouderschap te herdefiniëren. Lees meer

Een woud vol dichtgetimmerde hokjes

Een woud vol dichtgetimmerde hokjes

Zazie Duinker baant zich een weg door het oerwoud van de (hergedefinieerde) woorden. Lees meer

In de afwezigheid van 1

In de afwezigheid van

Marit Pilage onderzoekt de rol en betekenis van kunst bij zwangerschap en vruchtbaarheid, maar vooral ook bij het uitblijven daarvan. Lees meer

Liever een monster

Liever een monster

Het is moeilijk te accepteren dat mensen kunnen doden, maar waarom maken we van moordenaars karikaturen? Een voorpublicatie uit Lotje Steins Bisschop en Roselien Herderschee Dodelijke gekte. Lees meer

Hoe in Duitsland het Zionistische establishment wint

Hoe in Duitsland elke vorm van empathie met inwoners van Palestina wordt verboden

De situatie in Duitsland is de laatste dagen geëscaleerd. Het politieapparaat en de politiek gebruiken harde repressiemiddelen om vooral Duitse mensen van kleur of met een migratieachtergrond de kop in te drukken. Zij verliezen op dit moment hun vrijheid van meningsuiting. Lees meer

Een villa voor het onbekende

Een villa voor het onbekende

Floris Tesink bezocht het FOMU, waar Grace Ndiritu door associatieve combinatie een expositie invulde. "Dit conflict tussen de fotografie en de ruimte brengt je op een plek die niet te begrijpen is, maar toch verslavend voelt voor degene die zich hieraan overgeeft." Lees meer

Wat dondert het of fossiele subsidies ‘echt subsidies zijn’?

Wat dondert het of fossiele subsidies ‘echte subsidies’ zijn?

‘De grootste catastrofe in de geschiedenis van de mensheid is niet het moment voor afleidingsmanoeuvres.’ Lees meer

:De aankondiging: De kunst van vertrekken (deel 1)

De kunst van vertrekken: de aankondiging

Voor kunstenaars is het essentieel om zichtbaar te zijn voor publiek. Maar wat gebeurt er als een kunstenaar zich terugtrekt of zelfs helemaal stopt met het maken van kunst? In deel 1 van de serie ‘De kunst van het vertrekken’ kijkt Lara den Hartog Jager naar de kunst waarmee sommige kunstenaars afscheid nemen uit de kunstwereld. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer