Asset 14

De VVD kleurt de wetenschap in

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Yoren Lausberg vindt dat de VVD het vertrouwen in de wetenschap ondermijnt.

De vorige keer schreef ik voor Hard//hoofd over de berichtgeving van het NRC naar aanleiding van een onderzoek naar IS-bruiden. De krant trok de onafhankelijkheid van het onderzoek in twijfel. Het artikel maakte veel discussie los binnen de universiteiten, maar ook in de Tweede Kamer. De VVD diende een motie in om een onderzoek te laten uitvoeren naar de politieke overtuigingen van wetenschappers aan de Nederlandse universiteiten . Ook wil de partij laten uitzoeken in hoeverre er sprake is van zelfcensuur en van een beperking van diversiteit aan perspectieven.

Hiermee neemt de VVD een lastige positie in. Moet de politiek zich bemoeien met de wetenschap? Je zou zeggen dat dit net iets te ‘Sovjet’ is voor de VVD. De VVD beroept zich er echter op dat in ‘het buitenland’ de discussie over politieke overtuigingen allang gevoerd wordt. Welk buitenland dit zou zijn doet er voor de VVD nu even niet toe. Dit mythische buitenland is de enige onderbouwing die de VVD geeft voor haar motie, wat een nogal een zwakke argumentatie is voor een dermate drastisch onderzoek.

De wetenschap is te belangrijk om aan de wetenschappers over te laten

Blijkbaar verdenkt de VVD wetenschappers ervan dat ze politiek gekleurd zijn en dat dit hun onderzoeken zo erg beïnvloedt dat de overheid er aan te pas moet komen om dit recht te zetten. Het vertrouwen in de wetenschap wordt volledig onderuitgehaald met de beschuldiging van een politieke kleur. Resultaten van onderzoek zouden bovendien worden aangepast of verzwegen. Dat dit geldt als fraude, een doodzonde binnen de academie, wordt even vergeten. Het feit dat wetenschappers juist constant in discussie met elkaar zijn en dat dit voortdurende debat een kernwaarde van de wetenschap is maakt ook al niet meer uit. Nee, de staat moet zich ermee bemoeien. De wetenschap is te belangrijk om aan de wetenschappers over te laten.

Maar waarom komt de VVD juist nu met deze verdenking? Het is een beetje naïef om te doen alsof dit werkelijk komt doordat een ongespecificeerd buitenland een ongespecificeerde discussie voert. De motie verscheen kort nadat het NRC-artikel waar ik vorige keer over schreef uit kwam, daarna was er nog een kleine mediarel rond de uitspraken van Ruud Koopmans en zijn claims over gewelddadige moslims. Zo stelde Martin Sommer dat de universiteiten een bolwerk zijn van linksmensen (Een claim die trouwens niet waar is), die geen tegenspraak dulden en door middel van peer review hun tegenstanders het zwijgen op zouden leggen - hier weer: dat peer review een methode is om de wetenschappelijke kwaliteit te beschermen doet er even niet toe. Alles wat niet politiek correct zou zijn zou doodgezwegen worden.

Uiteindelijk claimt de VVD dus dat de wetenschap te politiek gekleurd is. Maar hiermee kleuren ze de wetenschap juist in. Door zulk wantrouwen vanuit de politiek, met name de VVD, wordt het academici lastig gemaakt om nog onderzoek te doen naar politiek geladen onderwerpen. Zo jaagt de VVD wetenschappers eigenlijk alleen tegen hen in het harnas. Dan blijkt straks dat ze anti-VVD zijn geworden en dan moet de VVD daar natuurlijk iets aan doen.

Beeld: The Open University

Mail

Yoren Lausberg (1992) is researchmasterstudent Sociologie aan de UvA.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Navelstaren als rebellie

Navelstaren als rebellie

Voor ons vorige magazine, schreef Lena Plantinga een essay over waarom het revolutionair is als vrouwen schrijven over emoties, liefde, alledaagse dingen en seks. ‘Ik schrijf omdat ik boos ben terwijl iedereen me altijd lief noemt.’ Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname

Het Sranantongo leeft

Het Sranantongo wordt steeds meer gesproken in Suriname om de massa aan te spreken. Toch is het Nederlands nog steeds de enige officiële taal van het land. Voor het drieluik dat Kevin Headley schrijft over hoe het koloniale verleden nog voortleeft in Suriname, gaat hij in dit derde en laatste deel in op de geschiedenis... Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname 1

Wie blijft er over na de kennisvlucht in Suriname?

Hoogopgeleiden trekken steeds vaker weg uit Suriname. In dit tweede deel van een drieluik over hoe het koloniale verleden doorleeft in Suriname, gaat Kevin Headley in op hoe de kennisvlucht zich verhoudt tot de economische staat van het land. Lees meer

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eva van den Boogaard schreef een brief aan Roland Barthes, die in zijn dagboeken over eenzaamheid en vrijheid schreef wat zij zelf niet kon verwoorden. ‘Je hebt me lang gerustgesteld, maar waar ik de herkenning eerst geruststellend vond, vind ik haar de laatste tijd steeds verontrustender.’ Lees meer

Suriname is één groot slavernijmuseum

Suriname is één groot slavernijmuseum

Een slavernijmuseum is niet genoeg. Kevin Headley stelt de vraag hoe Nederland Suriname tegemoet kan komen op gebied van cultureel erfgoed rondom het koloniale verleden. ‘Ik denk dat de belangrijkste vraag die Nederland aan Suriname moet stellen is: “Wat heb je nodig?”’ Lees meer

Wanneer steek je nou eindelijk je middelvinger op?

Wanneer steek je nou eindelijk je middelvinger op?

Waarom wil je nog altijd niet-homo en meer genderbevestigend zijn? In deze brief bespreekt Jochum de waanvrijheid rondom homoseksualiteit. Lees meer

Lieve Mr. Dickhead

Lieve Mr. Dickhead

Op 7 januari schreef N. een liefdevolle goedmaakbrief en wilde deze persoonlijk overhandigen aan M. Zeven dagen eerder, op nieuwjaarsdag, mondde een akkefietje uit in de dramatische afloop van hun kortstondige doch intensieve liefdesrelatie. Het bleef niet bij een enkele ochtendbrief. Lees meer

:The chosen family: Beelden van queer vruchtbaarheid

The chosen family: Beelden van queer vruchtbaarheid

Marit Pilage onderzoekt beelden van queer vruchtbaarheid in de kunst om zo de definitie van vruchtbaarheid, zwangerschap en ouderschap te herdefiniëren. Lees meer

Een woud vol dichtgetimmerde hokjes

Een woud vol dichtgetimmerde hokjes

Zazie Duinker baant zich een weg door het oerwoud van de (hergedefinieerde) woorden. Lees meer

In de afwezigheid van 1

In de afwezigheid van

Marit Pilage onderzoekt de rol en betekenis van kunst bij zwangerschap en vruchtbaarheid, maar vooral ook bij het uitblijven daarvan. Lees meer

Liever een monster

Liever een monster

Het is moeilijk te accepteren dat mensen kunnen doden, maar waarom maken we van moordenaars karikaturen? Een voorpublicatie uit Lotje Steins Bisschop en Roselien Herderschee Dodelijke gekte. Lees meer

Hoe in Duitsland het Zionistische establishment wint

Hoe in Duitsland elke vorm van empathie met inwoners van Palestina wordt verboden

De situatie in Duitsland is de laatste dagen geëscaleerd. Het politieapparaat en de politiek gebruiken harde repressiemiddelen om vooral Duitse mensen van kleur of met een migratieachtergrond de kop in te drukken. Zij verliezen op dit moment hun vrijheid van meningsuiting. Lees meer

Een villa voor het onbekende

Een villa voor het onbekende

Floris Tesink bezocht het FOMU, waar Grace Ndiritu door associatieve combinatie een expositie invulde. "Dit conflict tussen de fotografie en de ruimte brengt je op een plek die niet te begrijpen is, maar toch verslavend voelt voor degene die zich hieraan overgeeft." Lees meer

Wat dondert het of fossiele subsidies ‘echt subsidies zijn’?

Wat dondert het of fossiele subsidies ‘echte subsidies’ zijn?

‘De grootste catastrofe in de geschiedenis van de mensheid is niet het moment voor afleidingsmanoeuvres.’ Lees meer

:De aankondiging: De kunst van vertrekken (deel 1)

De kunst van vertrekken: de aankondiging

Voor kunstenaars is het essentieel om zichtbaar te zijn voor publiek. Maar wat gebeurt er als een kunstenaar zich terugtrekt of zelfs helemaal stopt met het maken van kunst? In deel 1 van de serie ‘De kunst van het vertrekken’ kijkt Lara den Hartog Jager naar de kunst waarmee sommige kunstenaars afscheid nemen uit de kunstwereld. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer