Asset 14

De gelijkheidssom

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Ella Kuijpers vindt dat we discriminatie op de arbeidsmarkt moeten bestrijden, maar niet door meer regelgeving.

Volgens Femke Halsema is identiteitspolitiek een negatieve trend. Wat ze in haar essay voor De Groene Amsterdammer terecht opmerkt is dat het benadrukken van verschillen niet per se leidt tot meer gelijkheid. Ter illustratie citeert ze Amerikaanse schrijver Ta-Nehisi Coates: ‘we should seek not a world where the black race and the white race live in harmony, but a world in which the terms black and white have no real political meaning’.

Maar als de identiteitspolitiek voortkomt uit een gevoel van ongelijkheid, hoe kan dat gevoel dan weggenomen worden? Hoe zorgen we voor meer gelijkheid? Een oplossing voor ongelijkheid die vaker gebruikt lijkt te worden is door het simpelweg te berekenen. We zijn blij als een verdeling tussen vrouwen en mannen, zwart en wit, jong en oud (en ga zo maar door) 50/50 is. We noemen het ‘positieve discriminatie’ als we met vacatures zoeken naar werknemers met een bepaald geslacht om de verdeling netjes te houden of we maken simpelweg een rekensommetje om te kijken hoe we er voor staan. Zo calculeerde Cécile Narinx, hoofdredacteur van Harper’s Bazaar, voor een item bij Pauw over gelijkheid in de modellenwereld dat 4 van haar 12 covermodellen in 2016 ‘niet-blank’ waren, dus dat er een stap in de juiste richting werd gezet: in de toekomst blijft ze streven naar meer diversiteit in het blad. Toch vind ik het berekenen van gelijkheid een te simpele manier van probleemoplossing.

Net zo vreemd vind ik soms het institutionaliseren van gelijkheid, waarbij we een gelijke samenleving met regels en wetten waarborgen. Dit werd me duidelijk toen ik in april de Stemwijzer invulde. Bij stelling 3 ‘Anoniem solliciteren’ werd me gevraagd of ik het eens was met de invoering van de wet die anoniem solliciteren bij de overheid en openbare instellingen verplicht, om daarmee discriminatie op basis van naam te voorkomen. Ik klikte op ‘oneens’ en bij de uitslag verschilde mijn antwoord van dat van mijn favoriete partijen. Ik had een discussie met mijn zus toen ik vertelde waarom deze stelling me zo verbaasde. Ze begreep niet waarom ik tegen een oplossing was die het probleem zou verminderen. De groep die zich benadeeld voelde had nota bene zelf om deze wet gevraagd!

Hoe kon het dat ik over zo’n belangrijk punt zo anders dacht? Ik denk dat deze aanpak het probleem van ongelijkheid en ongewenste discriminatie niet oplost. Door anoniem solliciteren te verplichten, maken we werkgevers onbevoegd om discriminatie op basis van naam te praktiseren. Dat voorkomt echter niet dat dit buiten die regel om nog wel kan gebeuren. Als iemand discrimineert stop je die intrinsieke neiging daartoe niet door hem of haar één regel op te leggen. Het voelde voor mij de omgekeerde wereld, waarin goed gedrag wordt afgedwongen door restricties op te leggen. zodat we niet anders kúnnen handelen. Een regel of een rekensom uitvoeren kunnen we allemaal, maar hoe behoeden we ons écht van discriminatie?

Misschien is mijn manier van denken idealistisch, maar laten we discriminatie niet bestrijden met regeltjes maar met meer empathie. Het opleggen van quota en regels om een samenleving zo gelijk mogelijk te maken haalt de kern van het discriminatieprobleem niet weg. In de ideale wereld, waar ik mijn hoop toch op blijf vestigen, hebben we deze regels en sommen niet nodig. Aan die wereld moeten we werken en niet aan een samenleving waarin we elk ongewenst gedrag uitbannen door alles dicht te timmeren met regels.

Beeld: Wikipedia Commons

Mail

Ella Kuijpers voelt zich Rotterdamse, windt zich op en schrijft, houdt van zingen en cultuurfinanciering.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode 1

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode

Als 'kritische kunstkoerier' neemt Marc Schoorl je mee door de kunstbijlage van zijn favoriete ochtendkrant. Lees meer

Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Koop de roze bril

Koop de roze bril

Lang geloofde Shulamit Löwensteyn dat een ingebouwd stapelbed de oplossing zou zijn voor al haar moeilijkheden. Had ze daar gelijk in? Een tip over tulpen, taart en het kopen van troost. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Nieuwe coronificatie

Nieuwe coronificatie

Marthe van Bronkhorst opent het nieuwe jaar op poëtische wijze. Lees meer

Column: Het enige woord dat het omschrijft

Het enige woord dat het omschrijft

Het voorlopig laatste uitstapje naar de bios met haar vader krijgt voor Eva een duistere lading. Lees meer

Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #1 - Het Proces

In Verf op je Kleren onderzoekt schrijver en documentairemaker Tiemen Hageman alle aspecten van het creatieve proces. Hij gaat in gesprek met allerlei creatieve makers, over hun proces en hoe je dat nou eigenlijk doet, werk maken. In deze eerste aflevering: schrijvers Martijn Brugman en Merlijn Huntjens. Lees meer

Stop met schrijven!

Stop met schrijven!

Jens Meijen vergelijkt het schrijfproces met auto-onderhoud en weet hoe je als schrijver goed zorgt voor je mentale gezondheid. Wat heeft schrijven te maken met het worden van een popster en waarom moet je volgens Jens eerst stoppen met schrijven? Lees meer

Ballen en Engelen

Ballen en Engelen

Na een klassiek ongemakkelijke kerstborrel op kantoor gaat Sascha mee naar huis met Ariane van hr. Maar dan neemt de avond een griezelige onverwachte wending... Een kerstverhaal van Loren Snel. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Kon je maar aanbeden worden

Kon je maar aanbeden worden

Hologrammen, goud licht en een religieus lam laten Marthe van Bronkhorst zich klein voelen tijdens een kerkbezoek. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Wees talentloos

Wees talentloos

Tijdens een date raakt Wolter de Boer verwikkeld in een socratisch vraaggesprek rond talent. Een tip over het afschaffen van aanleg. Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Masterclass

Een vrouw die met zichzelf in de knoop zit besluit om een masterclass acteren te volgen. Een kort verhaal door Renske van den Broek over opnieuw leren lopen, majorettemeisjes en vrede sluiten met wie je bent. Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer

Mede//makers met Iduna Paalman, Nisrine Mbarki en Babs Gons

Mede//makers met Iduna Paalman, Nisrine Mbarki en Babs Gons

In Mede//makers gaan Hard//hoofders van vroeger en nu in gesprek met makers in wier werk ze zich herkennen of met wie ze raakvlakken voelen. In deze aflevering spreken dichters Iduna Paalman (jarenlang columnist van Hard//hoofd), Nisrine Mbarki en Babs Gons over het thema ‘moederschap’ in hun werk. Lees meer

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Sociale media moedigen ‘seksuele objectificatie’ aan zodat we langer van hun diensten gebruik maken. Des te interessanter is daarom het recente tegengeluid vanuit de traditionele ‘tempels’ van seksuele objectificatie: de pop-, mode- en pornoindustrie. Lees meer