Asset 14

Doe dat lekker thuis

Doe dat lekker thuis

Ik ken een hoop interessante mensen. Mijn peettante en peetoom bijvoorbeeld. Ze hebben een zolder vol legpuzzels, zijn al meer dan vijftig jaar getrouwd, hun oude liefdesbrieven hebben ze bij het vuil gedaan. Op zondag doen ze de was. Op doordeweekse dagen passen ze op de familie-teckel. Ze noemen elkaar Does. Als ze pannenkoeken eten, bakt mijn peettante, mijn peetoom belegt en vouwt.

Als ik zou zeggen: ‘peetoom, peettante, ik heb een boekcontract/cameraploeg/vaste column in de lokale krant geregeld, jullie leven moet de wereld in.’, dan zouden ze het een dom idee vinden. Voor niemand interessant, doodsaai. Aan ons lijf geen polonaise, bovendien. Nog een koekje?

En dan zou er gebeuren wat er op verjaardagsfeestjes ook altijd gebeurt: we praten een uur lang over mijn zogenaamd interessante leven en dat van mijn interessante vrienden. Maar dat we jong en fris zijn, betekent niet dat wat wij meemaken relevant is. Het betekent dat we weten hoe we onszelf moeten opdoffen, meer niet. We zijn onze eigen mediacoaches, ook op feestjes.

Aan deze feestjes moest ik denken toen ik Privacy zag, de nieuwe voorstelling van De Warme Winkel en Wunderbaum. Ditmaal was ik peettante, en waren Wine Dierickx en Ward Weemhoff (de acteurs) mijn peetkinderen, naar wie ik gebiologeerd luisterde. Ik wilde ze liever een aai over de bol geven, dan ze de navelstaarderige, narcistische mondjes snoeren.

Ik snap niet zo goed waarom ik zo liefdevol luisterde. Ik hoorde over voedselallergieën en eerste zoenen en vond dat geen verspilling van mijn tijd, terwijl ik zelf ook voedselallergieën heb en op regelmatige basis zoen. Als ik anderhalf uur op Facebook of Youtube had gezeten had ik hetzelfde kunnen zien, om vervolgens vol zelfhaat mijn laptop dicht te klappen.

Wine en Ward stellen zichzelf in een traditie van kunstenaars die hun schone en vuile was naar buiten wierpen: de slapende geliefde van Andy Warhol (1964), de bed-in van Yoko Ono en John Lennon (1969), de film die Ed van der Elsken over zijn gezin maakte (1963). Vroeger was dit exotisch, sensueel, shockerend. Nu heeft het bijna iets banaals om iets intiems te delen. Iedereen deelt.

Toch voelen de dagelijkse rituelen van mijn peetoom, peettante en Andy Warhol niet banaal. Of in ieder geval: minder banaal dan die van mijn oude basisschoolvrienden, die ik uit nostalgie nog op Facebook heb, en die mijn tijdlijn vervuilen met foto’s van barbecues en kinderen.

Er is iets met geliefdes en kunstenaars. Ze vragen een bepaalde kijkhouding: een lieve, een intieme. Beiden zet ik op een sokkeltje. Een mooi, marmeren sokkeltje op het zonnigste plekje in mijn hoofd. Ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat ze ervan af donderen. Bij de kunstenaars grijp ik me vast aan de vorm (ze kunnen alles zo bijzonder zeggen, het maakt niet uit wat ze doen), bij geliefdes aan de inhoud (alles wat ze doen is bijzonder, het maakt niet uit hoe ze het zeggen).

Ik wil er bij beiden niet achter komen dat het net mensen zijn. Net zo normaal als die ene collega die ik niet mag, of als mijn overburen.

De grootste fascinatie met instagram-accounts van helden, en roddel en achterklap snap ik dan ook niet zo goed. Ik hoef geen volledig beeld, ik wil een mooi plaatje door de persoon zelf vormgegeven. Toen Patti Smith in haar laatste autobiografie schreef dat ze veel series kijkt moest ik eerst slikken, daarna nam de taal het over; als je zo over series kunt schrijven, ben je in mijn ogen een bijzonder iemand.

Ik weet dat iedereen, en daardoor niemand, bijzonder is op deze manier. Iedereen wordt door iemand door een rooskleurige bril bekeken. Maar dat stelt me eerder gerust, dan teleur.

In Privacy zoeken Wine en Ward het randje van het sokkeltje op. Ze vallen telkens bijna op de vloer kapot. Er zijn momenten dat ik bijna denk: ‘doe dat lekker thuis, viespeuken’, maar mijn hoofd werkt met man en macht. Ze staan er nog. Op een iets minder zonnig plekje dan mijn peetoom en peettante, maar: ze staan er nog. Dat is best bijzonder, als je weet dat iemand van lactose scheetjes laat.

Privacy speelt op 10, 11 en 12 juni op het Holland Festival.

Mail

Lisanne van Aert is schrijver, theatermaker en bloemist. Ze floreert bij haar eigen theatergroep: Het Pijpcollectief. // lisanne@hardhoofd.com

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Hard//talk: het nieuwste EU-migratiepact houdt ongelijkheid in stand

Het EU-migratiepact versterkt ongelijkheid

Het nieuwe EU-migratiepact is geen ‘oplossing’ voor het ‘probleem’ van migratie. Lees meer

 Kerkgangers gaan viraal

Kerkgangers gaan viraal

Voor fervente kerkgangers is het te hopen dat het virus zich deze maand niet van zijn vrome kant laat zien. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Niet direct vangbaar

Niet direct vangbaar

Deze week worden onze redacteurs blij van de lokale Perzische supermarkt, een tentoonstellingsruimte die er nu nog is en unnanaaanikotoq. Lees meer

Het Waait

Het Waait

'Een groot gedeelte van ouder zijn is voor mij niet begrijpen waarom iedereen hetzelfde klinkt.' Daniëlle Zawadi onderzoekt in deze poëtische monoloog de eenzaamheid van in het midden staan, het begrip Sonder en hoe je moet praten met een zielenknijper. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Het Vertrek (2) - Alles brokkelt

Het Vertrek (2) - Alles brokkelt

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de tweede aflevering. Lees meer

 Kolven tegen corona

Kolven tegen corona

Vanaf volgende week wordt de moedermelk van zo'n 7500 oud-coronapatiënten opgehaald. Die bevat antistoffen, en is dus een perfect ingrediënt in - bijvoorbeeld - ijsjes! Lees meer

 1

Eenzaamheid ontleden in 'A-Lonely Show'

Met de pop-uptentoonstelling ‘A-Lonely Show’ nodigen Ka-Tjun Hau en Nanine van Smoorenburg ons uit om van een afstand te reflecteren op onze eigen eenzaamheid. Roos Wolthers nam de uitnodiging aan en zag: ‘A-Lonely Show’ deed veel meer dan eenzaamheid in beeld brengen. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Proeven en zien

Proeven en zien

Deze week worden onze redacteurs (en een spontane inzender) blij van pittige patat, een dansdocumentaire en het laatste nummer van een kunstmagazine. Lees meer

Vacature Chef Kunst 1

Hard//hoofd zoekt kunstcritici!

Krijgt jouw toetsenbord ervanlangs, elke keer dat je een expo of voorstelling hebt bezocht? Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

 Inktviswijsheid

Inktviswijsheid

Gaat de inktvis ons een pijnstillend medicijn leveren, beter leren plannen of de oorzaken van autisme blootleggen? Lees meer

Trialoog: Antebellum

Antebellum

Onze redacteuren durfden het aan om de horrorfilm Antebellum te gaan zien. Ze hopen op een golf aan sociaalbewuste horror, maar twijfelen of deze film een van de klassiekers van die stroming wordt. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 34

Als het regent

Deze week geven onze redacteurs tips voor druilerig weer. Lees meer

Kind zonder uitknop

Kind zonder uitknop

Frederike Luijten schreef een experimentele reeks gedichten over ADHD, waarin mensen in bomen veranderen en lucky paper stars vouwen als oplossing voor hun angsten. Lees meer

Column: Boomstronk-achtig

Boomstronk-achtig

‘Is dit een gouden match of settelen we voor less omdat we te druk en niet wanhopig genoeg zijn om verder te zoeken?’, vraagt Iduna Paalman aan haar geliefde. Lees meer

Oproep: Hard//hoofd zoekt opiniemakers!

Hard//hoofd zoekt opiniemakers!

Voor de vaste rubriek Hard//talk zijn wij op zoek naar scherpe schrijvers met een mening die durven te verrassen en weten te overtuigen. Lees meer

Het Vertrek (1) - Het Raam 1

Het Vertrek (1) - Het Raam

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de eerste aflevering. Lees meer

Tip: Bereken je deadline

Bereken je deadline

Else Boer kreeg een deadline opgelegd waar niet alleen een kersverse roman uit voortkwam, maar ook een ontnuchterend inzicht. Een tip over stilstaan bij je eigen sterfelijkheid. Lees meer

 Zij kozen níet voor deze mannen

Zij kozen níet voor deze mannen

Over iets meer dan vijf weken mogen de Amerikanen ja zeggen tegen een van deze mannen. Illustrator Veerle van der Veer toont ons de mensen die dat eerder níet deden. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan