Beeld: Nico Jungman, 1904 Meredith was in Den Haag om te demonstreren tegen de geplande bezuinigingen op kunst en cultuur. Ze zag er een heel ander tafereel dan het achtuurjournaal van diezelfde avond." />

Beeld: Nico Jungman, 1904 Meredith was in Den Haag om te demonstreren tegen de geplande bezuinigingen op kunst en cultuur. Ze zag er een heel ander tafereel dan het achtuurjournaal van diezelfde avond." />

Asset 14

Wij doen niet aan oneliners

Ik keek naar het achtuurjournaal en wachtte met spanning op het segment over de demonstratie tegen de bezuinigingen op kunst en cultuur. Ik dacht ‘Yes! We hebben het nieuws gehaald!’ totdat ik de berichtgeving zag. De media, waar ik in Den Haag over struikelde, hebben uitgebreid opnames gemaakt van alles wat er deze dag is gebeurd, inclusief wat ik hieronder beschrijf. Ze waren echter duidelijk selectief in het beeldmateriaal dat ze lieten zien.

ME en violen

Voor het Binnenhof stond vrijdagmiddag een groep van ongeveer honderd demonstranten. De Mobiele Eenheid blokkeerde de ingang met busjes en een dreigende blik. Er was een spandoek gehesen met de tekst ‘Is politiek spel straks nog het enige theater?’ en onder luid gejuich werd er een pingpongtafel naar voren gereden waarmee iemand had bezworen 48 uur lang non-stop te pingpongen tegen het regeerakkoord.

De stemming was uitgelaten en licht baldadig, conservatoriumstudenten klapten in hun handen op percussieritmes terwijl dansers die ritmes via hun vloeiende lichamen interpreteerden. Er werd gejoeld en gefloten, een jongen crowdsurfte en stak zijn middelvingers op naar de ME.

Totdat er een collectieve 'ssssssshhh' uit de voorhoede opsteeg en de hele groep demonstranten ineens muisstil in de kleermakerszit op de kinderkopjes zat. Een violist in een blauwe jas met hip warrig haar stond op en speelde een Bach partita. Een oude vrouw vroeg aan een ME'er of ze alsjeblieft even de motor van hun busjes uit wilden doen, omdat er iemand aan het spelen was. De ME keek een beetje ongemakkelijk, het leek alsof ze compleet uit hun boze houding werden getrokken. Wat moesten ze hier nou mee?

Beeld: Nico Jungman, 1904

Malieveld

Eerder die middag was ik naar Den Haag vertrokken, om te protesteren tegen de onevenredige bezuinigingen op kunst en cultuur. Volgens mij waren de demonstraties vooral bedoeld voor conservatoriumstudenten. Er gingen geruchten dat de Facebookpagina onder dwang van de autoriteiten op ‘privé’ werd gezet, zodat niet nog meer mensen lid konden worden. Het aantal leden stond al boven de tweeduizend. Maar goed, Facebookgroepen liegen nog wel eens over de opkomst. Om dus maar het zekere voor het onzekere te nemen werd de demonstratie verplaatst van het Binnenhof naar het Malieveld. Zou natuurlijk ook niet zo leuk staan, een horde schreeuwende muzikanten op je stoep terwijl je de kandidaten voor je nieuwe kabinet ontvangt.

Dus daar stonden we, tegen de drieduizend mensen, met onze vlaggetjes en bordjes en spandoeken, op dat veel te grote modderige Malieveld. ‘Wat valt er nog in te burgeren als we onze eigen cultuur kapotmaken?’ ‘(be)zuinig op kunst!’. Voor ons stond een groep theatermakers die luidkeels ‘kunst sterft!’ riepen, en daarna dramatisch neervielen. Op mijn eigen bordje stond ‘Wij doen niet aan oneliners’. We schreeuwden en we joelden en we floten zo hard mogelijk op speelgoedblokfluiten van de HEMA.

Waarom eigenlijk?

Waarom demonstreerden wij? We wisten denk ik, op een enkele optimist na, allemaal dat ons protest geen nut had. We snapten ook wel dat de bezuinigingen waarschijnlijk gewoon doorgaan. Maar toch voelde het goed om tussen al die mensen te staan, die in het regeerakkoord weggezet worden als overbodig en zich hardop afvragen wat er met ze gaat gebeuren. Om niet alleen te brommen dat we het er niet mee eens zijn, maar het ook uit te schreeuwen.

Er werd ook gesproken, gespeeld en gezongen op een podium. Verrassend goed en genuanceerd ook, met name door Johan Fretz, een jonge theatermaker. Hij ontkende niet dat er bezuinigd kon worden in de cultuursector en dat we ons lieten overheersen door ‘linkse zuurheid en hulpeloosheid’, maar benadrukte dat op een denigrerende toon de ‘zuurstof voor de ziel’ een linkse hobby noemen en met één rode pennenstreek 200 miljoen weghalen bij een kwetsbare sector, onaanvaardbaar is.

Jetta Klijnsma (namens de SP, D66 en de PvdA) en Boris van der Ham (D66) namen vast een aanloop om stennis te trappen in de oppositie. Zelfs Emile Roemer maakte zijn opwachting. Petities werden overhandigd en we werden tussendoor gewaarschuwd toch vooral niet naar het Binnenhof te gaan.

Toch het Binnenhof

Een paar uur later zitten we in kleermakerszit bij het Binnenhof. De dagjesmensen mochten binnen blijven, de journalisten die verslag deden van Rutte’s formatie ook, de conservatoriumdocenten die zo lang mogelijk en zo hard mogelijk in koor een noot probeerden aan te houden werden schoorvoetend door politie te paard naar buiten geëscorteerd. We zaten inmiddels geconcentreerd te luisteren naar de violist en zijn Bach, terwijl de baas van de gele hesjes op zoek ging naar een megafoon.

Zijn interruptie werd niet op prijs gesteld, en wegge-sshhhht door demonstranten. Oké dan, nog één nummer. De violist mocht verder spelen en zijn eenzame, prachtige melodie zweeft boven het Binnenhof. Na afloop kwam de ME-baas glimlachend op hem af, schudde hem de hand, en zei ‘Goed gespeeld jongen’. We werden vriendelijk, doch dwingend verzocht ons te verplaatsen. Dit was bekender terrein voor de ME, en met opluchting over het herstel van de hiërarchie lieten zij hun dreiging zachtjes voelen. De menigte droop af. Om toch nog maar een punt te maken, werd de crowdsurfer aangehouden.

En dat was de arrestatie waarover het achtuurjournaal berichtte, dat overigens ook maar drie seconden beeld liet zien van de duizenden die urenlang protesteerden op het Malieveld, en de rest van hun segment wijdde aan de paar seconden waarin demonstranten van het Binnenhof werden verwijderd.

Mail

Meredith Greer

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent

Warning: Undefined variable $articleCount in /home/hardhoof/hardhoofd.com/releases/20220413071826/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
Zomergast Lieke Marsman was eenzaam tussen de camera's

Zomergast Lieke Marsman was eenzaam tussen de camera's

Lieke Marsman bleek een eerlijke en grootmoedige Zomergast, met liefde voor het onverklaarbare en het ongemakkelijke. Lees meer

Nieuws in beeld: Van Trump mag de FBI de pot op

Van Trump mag de FBI de pot op

Elf 'topgeheime' documenten nam de FBI mee van Donald Trumps landgoed. Hij wil ze terug. Lees meer

Nieuws in beeld: Bomen zijn klaar met de hitte en zetten de herfst in

Bomen zijn klaar met de hitte en zetten de herfst in

Sommige loofbomen begonnen vorige maand al hun bladeren af te stoten - veel vroeger dan normaal. Lees meer

Nieuws in beeld: Iedereen voor? Hallo?

Iedereen voor? Hallo?

De weinige Tunesiërs die kwamen opdagen voor het referendum, stemden massaal voor meer macht voor de zittende president. Lees meer

Nieuws in beeld: We moeten kopen, reizen, vliegen, drinken, eten, feesten, zo niet doorgaan

We moeten kopen, reizen, vliegen, drinken, eten, feesten, zo niet doorgaan

Hoelang kunnen we nog boven de zelfgegraven afgrond blijven bungelen? Lees meer

Automatische concepten 38

Hard//hoofd zoekt een nieuwe hoofdredacteur!

De hoofdredacteur van Hard//hoofd is de spin in het web van een groeiende, creatieve organisatie. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Essay & Opinie!

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Eindredactie!

Als Chef Eindredactie breng je schrijvers en eindredacteuren met elkaar in contact, en zie je erop toe dat teksten tijdig gepubliceerd worden. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Eindredactie!

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Essay & Opinie!

Als Chef Essay & Opinie onderhoud je contact met getalenteerde essayisten en opiniemakers, en draag je de verantwoordelijkheid over jouw tak op Hard//hoofd. Lees meer

De draad

De draad

Sumai Yahya schreef een kort, poëtisch verhaal over menselijke vleermuizen slingerend aan een draad. Een korte versie verscheen in het papieren magazine, maar lees hier de volledige versie, vol symboliek, donkere massa's, naalden, konijnen met rode ogen en aangeslepen ruggengraten. Lees meer

Als cavia's in de val

Als cavia's in de val

Marthe van Bronkhorst wil niet meer vliegen maar loopt tegen allerlei problemen aan als ze een duurzame vakantie probeert te boeken. Lees meer

Nee, Anna Sorokin is geen Robin Hood en dit is waarom

Nee, Anna Sorokin is geen Robin Hood en dit is waarom

Netflix zet in Inventing Anna een oplichtster op een voetstuk. Emma Stomp zet daar vraagtekens bij. Lees meer

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Wat zegt het huis waarin je woont, en de meubels erin, over jou? En ben je in een ander huis, tussen andere spullen, nog wel precies dezelfde persoon? Eva past deze zomer op wat woningen van bekenden en onderzoekt wat ze beleeft. Lees meer

Nieuws in beeld: We zitten krap bij gas (dus kolencentrales mogen weer)

We zitten krap bij gas (dus kolencentrales mogen weer)

Om de gasvoorraden te ontzien, mogen de (uiterst vervuilende) kolencentrales jarenlang op volle toeren draaien. Lees meer

Iets wat van zijn vader is geweest

Iets wat van zijn vader is geweest

Het is zwarte zaterdag en de tankstations zijn druk. Sigarettenrook en uitlaatgassen blijven "in de windstilte boven het asfalt verstikkend en bewegingsloos hangen." Tristan is, in dit korte verhaal, op weg naar het huis van wijlen zijn vader, een man op wie hij nooit heeft kunnen rekenen. Kan hij het opbrengen om door te rijden? Lees meer

Nieuws in beeld: Blokkeert de boer zijn eigen protest?

Blokkeert de boer zijn eigen protest?

Driekwart van de Nederlanders vindt de acties tijdens boerenprotesten te ver gaan. Lees meer

Automatische concepten 75

Filmmaker liet angst achter zich

Dit jaar werden de Olympische Winterspelen ‘gewoon ’in China gehouden. In het licht van deze – voor mensenrechtenactivisten – verbijsterende keuze door het Internationaal Olympisch Comité maakte de Tibetaanse documentairemaker Dhondrub Wangchen een tournee door Europa. Op het moment dat hij tot zes jaar gevangenisstraf werd veroordeeld was de eerste keer dat de wereld hoorde... Lees meer

Gedichten Alara Adilow (titel volgt) 2

Straatliedjes

Wat is een huis? 'Iets dat de wraak van de nacht buiten houdt. / Iets waar je naar terugkeert na een lange reis.' In deze nieuwe gedichten van Alara Adilow worden vaders ontvlucht, tijdelijke verblijfplaatsen gevonden en nieuwe relaties op zee aangegaan. Lees meer

Nieuws in beeld: Een wereld zonder plastic, kunnen we ons die nog wel voorstellen?

Een wereld zonder plastic, kunnen we ons die nog wel voorstellen?

Illustrator Finn Rogers liet zich inspireren door een gedachte-experiment: wat als we - met één zwaai van een toverstaf - al het plastic lieten verdwijnen? Lees meer

Woordenboek der Obscure Melancholieën

Woordenboek der Obscure Melancholieën

De schaamte en toch het gemis wanneer je in je oude dagboek je zorgen terugleest - waarom is er geen woord voor dat gevoel? Marthe van Bronkhorst bedenkt daarom een woordenboek voor melancholische emoties. Lees meer

De onwerkbare

De onwerkbare

Dit is het derde en tevens laatste deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd! 

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Als je je nu aansluit, dan ontvang je jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel