Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: debuterend romanschrijver Jeroen van Rooij creëert een verbluffende wereld in De eerste hond in de ruimte." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: debuterend romanschrijver Jeroen van Rooij creëert een verbluffende wereld in De eerste hond in de ruimte." />
Asset 14

De eerste hond in de ruimte

Bij het lezen van De eerste hond in de ruimte, de debuutroman van schrijver/dichter Jeroen van Rooij bij uitgeverij Prometheus, bekruipt mij een eigenaardig gevoel. Hoe duid je een leeservaring die compleet afwijkt van alles wat je daarvoor gelezen hebt? Van Rooij heeft namelijk niet alleen een eigen wereld gecreëerd - vergelijkbaar met science fiction uit de eerste helft van de vorige eeuw -, hij heeft ook een geheel eigen vorm geschapen om zijn boek in te schrijven. Dat is een hele prestatie, maar hoe doe je daar recht aan in 700 woorden?

Noem het een koorvertelling: Elf verschillende karakters spreken tot de lezer, die elk in een duidelijk herkenbare eigen typografie hun kijk op de wereld met ons delen. Een uniek gegeven, waardoor het zich laat lezen als een theatertekst, maar anders: Men moet steeds zelf de brug slaan tussen typografie en het daaraan verbonden personage. Maar dit went snel.

Centraal gegeven in De eerste hond in de ruimte is de tijd die het kost om een dag te maken. Er wordt hard gewerkt om prachtige dagen te creëren. Er is echter een nijpend tekort: de dagen raken sneller op dan ze kunnen worden geproduceerd. Een van de lieden die verantwoordelijk is voor deze noeste arbeid daalt af vanuit zijn ivoren toren om een oplossing te zoeken voor dit probleem. Hij komt terecht in een levendige moderne (Duitse) metropool met wild feestende jongeren, tobbende muzikanten, bezorgde ouders en vrijgevochten kroost. De lezer neemt kennis van hun verhalen.

Wat opvalt is dat deze stemmen, hoewel duidelijk te onderscheiden, niet los van elkaar te zien zijn. Zoals wel vaker is het resultaat namelijk meer dan de som der delen. Van Rooij is er wonderwel in geslaagd om uit die grote diversiteit van sporen en narratieven een gebalanceerd wereldbeeld te creëren. Een wereldbeeld bovendien waar je je, ondanks de vele onzekerheden en donkere kanten, gewillig in laat onderdompelen.

Qua karakterontwikkeling is wel duidelijk verschil te merken tussen de centrale figuren en de meer functionele rollen. Maar dit is niet iets waar je tijdens het lezen echt over zal struikelen: daarvoor wordt het verhaal met genoeg vaart en interessante wendingen verteld. Ook is er door het hele boek heen één duidelijk mantra, waar alle personages mee te maken krijgen: “Nür die Liebe zählt” (Alleen de liefde telt). Hierdoor heeft Van Rooij De eerste hond in de ruimte allerlei wilde verhaallijnen mee weten te geven, zonder aan coherentie in te boeten.

Problematischer is de nogal lukrake manier waarop het boek laveert tussen roman en folkloristisch sprookje. Dit buiten beschouwing gelaten, kan ik me voorstellen dat niet iedereen blij wordt van een dergelijke wispelturigheid ten aanzien van de schrijfstijl. Maar wie zich eenmaal heeft aangepast aan de eigenaardigheden van deze roman, zal zich hierdoor niet uit het veld laten slaan. De lezer die zich graag laat verrassen, of op zoek is naar een bijzondere nieuwe leeservaring, kan ik De eerste hond in de ruimte ten zeerste aanraden.

De eerste hond in de ruimte is nu te krijgen in de betere boekhandels.

Mail

Jasper

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 7

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 3)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 6

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Nooit Verzonden - wacht op titel

Afscheidsbrief aan een waardeloze dokter

Er zijn nog steeds dokters die de gezondheidsklachten van hun patiënten niet serieus nemen. Luuk Schokker schreef een openhartige brief aan één van hen. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar