Asset 14

De publieks​voorlichter

Campagnedieren (III): De publieks​voorlichter

Het is verkiezingstijd, de campagnemolen draait op volle toeren. We kennen de gezichten van de lijsttrekkers en aan hun versierpogingen valt niet te ontsnappen. Maar achter Jesse, Kees en Alexander schuilt nog een andere wereld: die van de ‘chef online’, de ‘medewerker cluster strategie’ en de ‘adviseur lokale afdelingen’. Wie zijn de mensen achter deze onmogelijke functietitels, en waarom zijn ze belangrijk? Deel 3: Martine van Bemmel (1986), publieksvoorlichter bij D66.

Het is 13.30 uur als ik Martine vraag hoeveel mails er die dag al zijn binnengekomen op het informatieadres van D66. De teller staat op 455. Martine: ‘En dat is alleen de mail. We hebben ook nog Twitter, Facebook, een Whatsapp-account, de telefoon en heel af en toe krijgen we zelfs een handgeschreven brief.’

Martine studeerde politicologie en journalistiek en solliciteerde direct na haar afstuderen op de functie van publieksvoorlichter bij D66. Haar werk bestaat uit het beantwoorden van vragen van ‘gewone mensen’ aan de partij. Nu, tijdens de drukte van verkiezingstijd heeft ze een heel team om die vragen mee te beantwoorden, maar buiten de campagnes om doet Martine het alleen.

Waarom denk je dat je als vers afgestudeerde direct bent aangenomen voor deze functie?

'Af en toe krijgen we zelfs een handgeschreven brief'

‘Ik ben een echte optimist, en dat is voor deze functie soms wel nodig. De meeste vragen zijn leuk, maar soms zitten er berichten van hele boze mensen tussen. Zo kwam er een keer een mail binnen van iemand die in hoofdletters en vol scheldwoorden zijn beklag deed over een wetsvoorstel. Ik kon uit die mail toch wat aanknopingspunten halen voor een inhoudelijke reactie, dus ik heb vriendelijk teruggemaild. Toen kreeg ik een keurige mail terug, met excuses. Dat je dan toch contact weet te maken met iemand, ook al word je het niet altijd inhoudelijk eens, dat vind ik zo geweldig aan dit werk.’

Wat Martine in het begin wel lastig vond, is dat de teller nooit op nul komt te staan. Het liefst heeft ze geen rode bolletjes van ongelezen berichten in haar mail of op haar telefoon.

Het lijkt me ook nog al wat, de onophoudelijke stroom aan vragen, elke dag weer.

‘De meeste vragen die we binnenkrijgen zijn leuk en inhoudelijk. Vaak zijn het vragen naar aanleiding van dingen die in de Tweede Kamer worden gezegd, of dus wetsvoorstellen. Zo komen er bijvoorbeeld vaak heftige mails binnen, positief en negatief, over het wetsvoorstel Voltooid Leven van Pia Dijkstra.’

Een deel van de mails die binnenkomen gaan over algemene dingen die mensen zich afvragen, zoals hoe ze moeten handelen in een probleem met hun verhuurder. Dat het D66-mailadres niet echt de aangewezen plek is voor dit soort kwesties, vindt Martine niet erg: ‘Ik kan best begrijpen dat iemand hulp zoekt bij een politieke partij. En ik kan ze alsnog op weg helpen, ik stuur ze door naar het juridisch loket of de Ombudsman.’

Soms zijn vragen echter zo politiek prangend, dat ze worden doorgestuurd naar een beleidsmedewerker in de Kamer. Martine: ‘Als er naar aanleiding van een nieuwe wet veel dezelfde vragen binnenkomen, dan bestaat er blijkbaar teveel onduidelijkheid over de uitwerking van zo’n wet. In zulke situaties kan een Ombudsman ook niet helpen. Via ons kunnen mensen om directe opheldering vragen in de Kamer. We sturen de vraag door aan de betreffende staatssecretaris bijvoorbeeld en als we antwoord krijgen, geven we dat terug aan de vragenstellers.’

Een beetje werkverslaafd is Martine wel. De Whatsapp-software waar ze namens D66 berichtjes mee kan beantwoorden, heeft ze ook op haar eigen telefoon geïnstalleerd. Soms zet ze ’s avonds op de bank Netflix even op pauze om te kunnen antwoorden. Martine: ‘Het hoort bij het werken in campagnetijd. Mijn doel is om op 14 maart nul ongelezen berichten in de D66-inbox te hebben.’

Beeld: Het debuut van D66 in de Tweede Kamer, 1967. Nationaal Archief / Spaarnestad Photo



Mail

Anne Wijn is Hard//hoofd-redactielid. Ze kon niet kiezen tussen journalistiek en verpleegkunde en probeert die twee nu maar te combineren.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnChef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
‘Toen mijn vader stierf zat ik met veel vragen, wie hij was en waar hij vandaan kwam'

‘Toen mijn vader stierf zat ik met veel vragen. Wie hij was en waar hij vandaan kwam’

Sarah van Binsbergen sprak met Yomi Hitijahubessy, vlak vóór- en nadat die in Indonesië haar Molukse familie ontmoette. Wat deed deze reis, waarop ze ook de as van haar overleden vader uitstrooide over zijn geboorteland, met haar? Lees meer

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien het in een mondiaal verband'

‘De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, ziet die in een mondiaal verband’

Curator en onderzoeker Maria Rey-Lamslag is een graag geziene gast in de cultuursector. Jason Keizer gaat met haar in gesprek over haar Indische roots, over hoe het koloniale verleden doorklinkt in haar werk en over haar ‘Indotiteit’. Lees meer

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

‘Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap’

‘Ontdekken wie je voorouders zijn geeft kracht en vertrouwen.’ Zainal Umarella heeft diep verdriet gekend, maar zijn toekomstbeeld is er een van hoop dat hij aan zijn kinderen wil meegeven. Lees meer

'Dat intuïtieve dat ik altijd heb gehad, dat is mijn Papua-kant'

‘Dat intuïtieve heb ik altijd gehad, dat is mijn Papua-kant’

Broer en zus Jouwe zijn openhartig over hun grootvader, aan wie ze hun Papua-identiteit danken. Een identiteit waarin ze zich steeds meer zijn gaan verdiepen. Lees meer

'Het 'Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

‘Het ‘Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd’

Myrthe Groot en Romée Mulder deden samen onderzoek naar hun familiegeschiedenissen. En ze begonnen een modelabel dat nauw met die persoonlijke zoektocht samenhangt: Guave. Lees meer

Kleinkinderen van Indië: een introductie

Kleinkinderen van Indië - een introductie

Tussen 2018 en 2020 interviewden schrijvers Jason Keizer en Sarah van Binsbergen en fotograaf Amber Toorop Nederlanders met Indische roots. Lees hier hun introductie op een bijzondere interviewreeks. Lees meer

'Mijn familiegeschiedenis is een puzzel waarvan ik steeds meer stukjes vind’ 1

‘Mijn familiegeschiedenis is een puzzel waarvan ik steeds meer stukjes vind’

Na het overlijden van zijn grootouders vinden Stephan Splinter en zijn vader op zolder een schat aan informatie. Aan de hand van de documenten en de spaarzame verhalen van opa, beginnen ze hun veelbewogen familiegeschiedenis in Nederlands-Indië te reconstrueren. Lees meer

Festival Nieuwe Types vond een nieuwe vorm

Festival Nieuwe Types vond een nieuwe vorm

Hard//hoofd is trotse mediapartner van literair festival Nieuwe Types, dat gedurende de hele maand maart plaatsvindt in Arnhem én online. Lees meer

Joost Oomen wil de maan bezielen 3

Joost Oomen wil de maan bezielen

Onlangs verscheen Het Perenlied, de eerste roman van Joost Oomen. Roos Wolthers ging met hem in gesprek over vrolijkheid en twinkelende schuimspanen. Lees meer

Een stem van een muze

Een stem van een muze

Bij het schilderen van een portret geven kunstenaar en muze zich bloot. Het resultaat is de interpretatie van de kunstenaar. Wat nou als ook de muze zou kunnen praten? Lees meer

Interview: Suzanne Wallinga van Amsterdam Art

Verzamelen voor alle leeftijden tijdens het Amsterdam Art Weekend

Interim-directeur van Amsterdam Art Suzanne Wallinga vertelt hoe zij het verzamelen van kunst toegankelijk wil maken voor iedereen. Lees meer

Hoe werkt een kunstenaar? 1

Hoe werkt een kunstenaar?

Hoe komt een kunstenaar tot nieuw materiaal? Drie makers wroeten in het uitgebreide archief van het Beeld en Geluid om er iets persoonlijks van te maken. Lees meer

Faust [working title] (foto door Michel Schnater) door

De opera Faust [working title] doorbreekt de stilte in corona-tijd

Iris Blaak liet zich meevoeren door 'Faust [working title]' van De Nationale Opera en interviewde de makers: Manoj Kamps en Lisenka Heijboer Castañón. Lees meer

Fossil Free Culture NL over een Museumplein zonder Shell  1

In de kunst is Shell niet welkom, zegt Fossil Free Culture NL

Bedrijven als Shell hebben in de cultuursector nog een dikke vinger in de pap. Een gesprek met de kunstenaars-activisten van 'Fossil Free Culture' over artwashing, politieke kunst en feminisme in tijden van klimaatontwrichting. Lees meer

Raquel van Haver overstijgt het oppervlakkige 2

Raquel van Haver overstijgt het oppervlakkige

Als een orkaan raast Raquel van Haver door het kunstlandschap. Maar vergis je niet: haar werkwijze is geduldig. 'Makers moeten tijd en ruimte hebben om te experimenteren en te onderzoeken.' Lees meer

Beeldbrekers (VII): 'Kunst en sport gaan ontzettend goed samen'

'Kunst en sport gaan ontzettend goed samen'

In deze serie interviewt Hard//hoofd beeldbrekers: mensen die het kunst- en cultuurveld openbreken en de spelregels veranderen. Aflevering 7: In een oude kogelfabriek op het Hembrugterrein is sinds deze zomer Het HEM te bezoeken, ‘een nieuw huis voor cultuur’. In gesprek met Laura Kemper. Lees meer

Beeldbrekers (VI): 'Wat betekent het om mens te zijn in een wereld van objecten?'

'Wat betekent het om mens te zijn in een wereld van objecten?'

Op de Dutch Design Week staat dit jaar de maakbaarheid van toekomst centraal. Tom Loois, een van de curatoren van de tentoonstelling ‘The Object Is Absent’, over hun tentoonstelling zonder objecten. Lees meer

Beeldbrekers (V): Het verbindende museum

'We willen kunst niet als iets ingewikkelds zien'

Stedelijk Museum Schiedam zoekt contact met de Schiedammers. Door van Schiedam een museum voor Schiedam te zijn, vielen ze in de prijzen. Sophie van Lawick van Pabst sprak met Catrien Schreuder en Colin Huizing over het museum als verbindende kracht. Lees meer

Beeldbrekers (IIII):'Musea bezoeken is net als goede wijn drinken: je moet het leren.'

'We gaan niet alleen naar het museum om vermaakt te worden.'

In gesprek met Letty Ranshuysen over publieksonderzoek in musea, incrowd en gebloemde olifanten. Lees meer

Compromisloze solidariteit 1

Compromisloze solidariteit

'Mensen vragen wel eens: wat lost het op om te gaan demonstreren.' Lees meer