Asset 14

Vrouwonvriendelijke schrijver

"Find what you love and let it kill you". Dat stond op een muur geschreven in Los Angeles. Waar de zin vandaan kwam, wisten we niet, maar vanzelf werden we naar de tekst toe gezogen. Wij, dat is het reisgezelschap van de ultieme road trip: een hele maand in de V.S., van L.A. naar San Francisco in een gehuurde Ford Escape.

Heel doordacht en wéken op voorhand had ik de keuze voor mijn leesmateriaal gemaakt: een evenwicht tussen fictie en non-fictie, ontspanning en inspanning en waar mogelijk afgestemd op de reislocatie. Want waar kun je beter de Grote Amerikaanse Schrijvers lezen dan op de plek waar zij hun Grote Amerikaanse Literatuur schreven? Met dat idee in het achterhoofd had ik op voorhand tips gevraagd aan zelfverklaarde kenners. Road trip van L.A. naar San Fran? Dan moet je Charles Bukowski lezen, zo werd mij verteld. Maar een goede vriend waarschuwde me dat het niets voor mij zou zijn. Te vrouwonvriendelijk. Te veel drank en mannengedoe. Het zou de boze feministe in me naar boven halen. En dan zou ik de hele vakantie lang mijn reisgezellen moeten lastigvallen met ongenuanceerd maar luid geraas over hoe typisch het is dat mannen graag Bukowski lezen. En dat ze om dezelfde reden graag naar Mad Men kijken. Omdat ze in die reeks zien hoe stijlvolle mannen overdag old fashioneds achteroverslaan, hun secretaresse in de billen knijpen, à volenté hun vrouw bedriegen en er mee wegkomen. Ze lezen er graag over en kijken er graag naar omdat ze die mannen willen zíjn. Enfin, dàt soort geraas. Een hele maand lang. Stel je voor. Het werd dus Easy Riders, Raging Bulls van Peter Biskind, om het filmische van onze road trip te benadrukken. Geen Bukowski voor mij. Het moest plezierig blijven.

Maar in Arroyo Grande, een dorpje zo idyllisch dat het verdacht wordt, sloeg het noodlot toe. In een groezelig motel hield het gezoem van de koelkast ons wakker, dus trok ik de stekker uit. De volgende ochtend trof ik tot mijn afgrijzen een compleet doorweekt exemplaar van Easy Riders, Raging Bulls aan. Er was zo veel goor koelkastwater in het papier gedrongen dat ik het kon uitwringen. Ik had dus een nieuw boek nodig.

De Henry Miller Memorial Library in Big Sur bood soelaas. Een kleine houten hut in een gigantisch bos, een plek waar de vermaarde auteur graag vertoefde. Groot was het aanbod niet, maar er lagen vier Bukowski-boeken ostentatief te blinken. Vreemd genoeg was de Bukowski-tip door mijn hoofd blijven spoken. Misschien omdat ik er eigenlijk stiekem wel van hou om de boze feministe in me los te laten. Bovendien was ik erg benieuwd geworden naar wat die Bukowski dan precies allemaal had geschreven dat mij zo op de kast zou jagen. Dus vroeg ik advies aan de jongeman achter de toonbank. De verlegen Brit raadde me spontaan Ham on rye aan met de uitleg dat het zijn minst vrouwonvriendelijke boek is. In die autobiografische roman uit 1982 vertelt de misantroop hoe zijn alter ego Henry Chinaski eenzaam en ongelukkig opgroeit in L.A. Een aandoenlijk, maar tegelijk uitermate grappig portret van een nieuwsgierig kind wiens interesse voor de wereld kapot wordt gemaakt door zijn liefdeloze moeder en zijn boze vader. Dus zoekt Henry zijn heil in de boekencollectie van de Los Angeles Public Library. En even later in drank. En in vrouwen.

"Find what you love and let it kill you." Het blijkt een quote van Bukowski te zijn. Zijn mooi, maar tragisch levensmotto. De man fascineert me. Ik leef met hem mee. Ik maakte zijn trieste kindertijd en harde jeugd mee. Ik zag hoe hij met verlangen in zijn blik keek naar de lieve meisjes in hun korte jurkjes, met hun lange haren en mooie ogen. Hoe hij daarna naar àlle vrouwen keek met lust, maar vooral met verachting. En ik begréép die overgang. Ik zag diep bedroefd, maar meewarig glimlachend hoe hij bij een boksspelletje in een lunapark werd ingemaakt door een negenjarig jongetje, terwijl het voor hem zó belangrijk was om te winnen. Ik ken hem, zijn achtergrond, zijn leven. Eens een Bukowski-leek, ben ik nu klaar voor de rest van zijn vrouwonvriendelijke oeuvre.

Deze gastbijdrage werd geschreven door Jozefien Van Beek (1985). Ze studeerde Germaanse talen en schrijft als freelance journalist voor onder andere De Morgen, ART, Humo over beeldende kunst en cultuur. Eerder getipt op hard//hoofd: de gedichten van Charles Bukowski.

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Zoals dagtoeristen in Amsterdam naar het grachtenmuseum, het microbenmuseum en het hennepmuseum kunnen, heeft Barcelona een chocolademuseum, mummiemuseum en sinds vorig jaar ook: het Museum voor Verboden Kunst. Ferenz Jacobs bracht een bezoek en ontdekte al snel dat de werken uit deze privécollectie, afkomstig uit verschillende gebieden en tijdsperiodes, allen een gemeenschappelijke deler hebben: controverse. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Momentum

Momentum

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sanne Lolkema dicht op drie levels over de prestatiemaatschappij: van micro-, naar macro- en mesoniveau. Lees meer

Herkauwen

Herkauwen

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tussen ongemak en walging in dicht Moni Zwitserloot over zowel baren als geboren worden: 'je kruipt uit je dode vel / naar buiten / de broeierige nacht in'. Lees meer

Podiumgeil

Podiumgeil

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Birsu Tamer schreef een tekst voor een acteur die als het monster van Frankenstein diens publiek bespeelt. Lees meer

Handleiding

Handleiding

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In 'Handleiding' schrijft Ettie Edens over eenzaamheid, identiteit en gezien willen worden - en over iemand die een muur van haar kamer verft en daar zo in doorslaat dat ze in de kamer verdwijnt. Lees meer

Pokon

Pokon

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Melanie Neeleman onderzoekt in haar poëzie de selectieve empathie die ze ervaart bij een bezoek aan een expositie van opgezette dieren, die allemaal op absurde wijze stierven.  Lees meer

De serre

De serre

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt? Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Lief kutland // Lancering 1

Kijk de lancering van 'Lief kutland' terug

Tijdens de lancering van het vijfde Hard//hoofd magazine, 'Lief kutland', plozen we dit neokoloniale stipje op de aardbol uit. Bekijk de registratie. Lees meer

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar