Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de favoriete band van je favoriete band." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de favoriete band van je favoriete band." />
Asset 14

Pavement

Twee jaar geleden liep ik stage op een school die zat verstopt in het westelijk havengebied. Tussen twee lessen had ik een gat van meer dan een uur te overbruggen en dat deed ik door langs de verlaten haven te wandelen. Het was nog vroeg, de kou sneed door mijn jas en de zon brak langzaam door boven het water. Ik was sinds kort de gelukkige bezitter van een iPod en de vorige dag had ik daar Crooked Rain, Crooked Rain op gezet. Dat is het tweede album van de Amerikaanse band Pavement en werd uitgebracht in 1994. Pavement stond al een tijd op mijn lijstje van ‘bands die ik nog eens moest checken’. Ondermeer dEUS, Sonic Youth, Radiohead, Blur en Beck hadden namelijk de loftrompet over Pavement gestoken en mij daarmee toevertrouwd dat deze band wel iets voor mij zou zijn. Er is geen betere manier om muziek te ontdekken dan op aanraden van artiesten die je bewondert.

De muziek die mijn wandeling begeleidde was enerzijds schaamteloos rommelig en op momenten zelfs bizar vals, maar anderzijds uiterst melodieus en catchy. Die combinatie klonk volslagen vanzelfsprekend en toch had ik zoiets nooit eerder gehoord. Het mooie aan Crooked Rain, Crooked Rain vond ik dat het me de hele tijd heen en weer slingerde tussen allerlei emoties en sferen. Qua variatie doet het album niet onder voor The White Album van The Beatles. ‘Stop Breathin’ is bijvoorbeeld een claustrofobisch scheermesjes-in-de-aanslag-liedje, maar het daaropvolgende ‘Cut Your Hair’ een van de vrolijkste huppeldeuntjes ooit gemaakt. ‘5-4=Unity’ is zowaar jazz in de stijl van Dave Brubeck, ‘Range Life’ kan je country-pop noemen, ‘Hit The Plain Down’ overstuurde punk en ga zo maar door. Maar alle liedjes klinken ‘typisch Pavement’. Door de onkunde, de onbevangenheid en die achterlijke stem van zanger Stephen Malkmus. Hij zingt totaal onzinnige teksten met veel emotie en weinig techniek. Het is een fijne stem om bij te wandelen.

Crooked Rain, Crooked Rain was liefde op het eerste gehoor en die liefde is sindsdien niet meer bekoeld. Het duurde niet lang voor ik achter de andere vier Pavement-albums aanging. Het debuut Slanted & Enchanted (1992) was een zware hap, want op momenten haast onbeluisterbaar lo-fi en gestoord. Maar met ‘In The Mouth A Desert’, ‘Zürich Is Stained’ en ‘Here’ zijn er tevens een paar van hun allermooiste liedjes op te vinden. Wowee Zowee (1995) gaat écht alle kanten op. Malkmus klinkt zowaar als David Bowie in de verstilde opener ‘We Dance’, maakt geflipte blues-rock met ‘Rattled By The Rush’ en lijkt een ode aan R.E.M. te brengen met ‘Father To A Sister Of Thought’. Op de laatste twee Pavement-albums, Brighten The Corners (1997) en Terror Twilight (1999), is nagenoeg alle nonchalante gekte van de beginperiode verdwenen en nummers als ‘Stereo’ en ‘Carrot Rope’ zijn met een beetje goede wil zelfs radiovriendelijk te noemen. Die twee slotplaten zijn misschien minder eigenzinnig en tegendraads dan de eerste drie, maar minstens zo verslavend.

Sinds mijn romantische wandeltocht is Pavement uitgegroeid tot een van mijn ‘allerfavorietste’ groepen. Aangezien de bandleden na Terror Twilight elk hun eigen weg uitgingen, moest ik erin berusten dat ik deze band nooit live aan het werk zou zien. Groot was dan ook mijn vreugde toen begin dit jaar bekend werd gemaakt dat Pavement weer bij elkaar zou komen voor een reünietournee. Afgelopen zaterdag (8 mei) zag ik mijn helden aan het werk in een uitverkocht Paradiso. Het concert overtrof de torenhoge verwachtingen die ik had. In meer dan twee uur tijd werden onafgebroken precies alle nummers gespeeld die ik wilde horen en de rest van het publiek overduidelijk met mij. De jongens van Pavement leken in tien jaar afwezigheid niets te zijn veranderd. Het blijven typische college-boys, nonchalant en melig, absoluut geen rocksterren. Maar met z’n vijven weten ze een sound neer te zetten die totaal eigen is en je leven verrijken kan. Mijn leven is verrijkt door Pavement, op een plek waar de weteringschans met het westelijk havengebied samenvalt.

Mail

Kasper van Royen is Hard//hoofd-redactielid, is naast vader ook filosoof, ex-docent, ex-dichter, ex-echtgenoot, popfetisjist en postbode.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

When life gives you hepatitis A-bessen, kruipt Marthe van Bronkhorst in de pen om het toch nog eens over de voedselindustrie te hebben. Lees meer

Hoe lang blijf je een vluchteling?

Hoe lang blijf je een vluchteling?

'Wat' ben je als je ergens niet thuishoort, maar ook niet terug kan naar je geboorteland? Ivana Kalaš onderzoekt het label 'vluchteling'. Lees meer

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024) 1

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024)

De gemiddelde Nederlander koopt vaak kleding, en heeft er vaak ook nog geen overzicht over. Columnist Loïs Blank houdt haar eigen koopgedrag elk jaar weer bij. Lees meer

Even zweven de levende wezens

Even zweven de levende wezens

Voor Hard//hoofd dicht Pim te Bokkel over de verschillende facetten van water: de kalmte en geborgenheid ervan, of juist de dreigende weidsheid. Dit is een voorpublicatie uit de bundel 'Even zweven de levende wezens' die op 16 januari bij uitgeverij Wereldbibliotheek verschijnt. Lees meer

Een echte vis

Een echte vis

In dit verhaal van Maartje Franken dreigt er meer dan alleen een storm. Kinderen gaan op zomervakantie in de regen, ontdekken een verzonken stad en proberen te documenteren zoals Bear Grylls. Lees meer

:Oproep: Hard//hoofd Biechtlijn

Oproep: bel de Hard//hoofd Biechtlijn

Op zoek naar een luisterend oor? Bel de Hard//hoofd Biechtlijn op 06 16 85 74 57 en word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier om de collectieve audiobiecht te beluisteren. Lees meer

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Lichamen en monden

Lichamen en monden

Hoelang blijf je toekijken? Wanneer dondert alles in elkaar? Waar zit de zwakke plek van passiviteit? Pieter van de Walle neemt je in dit kortverhaal mee als apathische visverzorger in een Berlijns aquarium. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine! 1

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Welk verlangen kenmerkt jouw leven en waar snak jij naar? Stuur voor 14 februari 2025 je pitch in en voed ons met jouw ideeën over (beeld)verhalen, essays, poëzie en kunstkritiek voor het magazine ‘Honger’. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Illustreer jij de volgende cover van het Hard//hoofd Magazine?

Voor ‘Honger’, het najaarsnummer van 2025 van Hard//hoofd, zijn we op zoek naar illustrator die de cover van ons magazine wil maken. Lees meer

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Lieke van den Belt vertelt in deze column over haar relatie met en tot Venus. Kijken ze elkaar aan? En zien ze de ander dan ook? Lees meer

De Groep

De Groep

'Ik ben Jane en Kevin is een lul die te veel ruimte inneemt.' Amal Akbour schreef een verhaal over Jane, een narcistische jonge vrouw die voor het eerst deelneemt aan groepstherapie. Dit is een voorpublicatie van het verhaal dat Amal schreef als onderdeel van het Veerhuis Talentenprogramma. Lees meer

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars! 1

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars!

Als dank voor hun steun, ontvangen onze ruim 1.700 kunstverzamelaars in januari een prachtig werk van beeldend kunstenaar Dakota Magdalena Mokhammad. Om welk werk het precies gaat blijft een verrassing, maar in gesprek met onze chef Kunst Jorne Vriens licht Dakota een tipje van de sluier op. Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Terug naar het moezeum

Terug naar het moezeum

Culturele ruimte ‘moezeum’ is een relatieve nieuwkomer in het culturele landschap. Laura Korvinus en Jorne Vriens bezoeken de eerste tentoonstelling By the Way'. Waar er bij veel hedendaagse kunstinstellingen behoefte is om zich te engageren met maatschappelijke kwesties, maar het te vaak blijft bij goede bedoelingen, vinden ze in moezeum een voorbeeld van hoe het óók kan. Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer