Asset 14

Laat jezelf opsluiten

Een vriendin reisde met de nachttrein terug naar huis, waar ze met zes andere reizigers de enige nog bemande coupé vulde. Met het eindstation in zicht maakten ze aanstalten om uit te stappen. Tot ieders verbazing reed de trein gewoon door. Precies op het punt waar je niet hoopt stil te staan, daar minderde de trein vaart. Ze stopten midden in een verlaten weiland. Het was doodstil. "De deurknop doet het niet!" riep een van de passagiers. Daarna gingen de lichten uit.

Aangezien de vriendin naast me alles kon navertellen, was de afloop uiteraard goed. Het bleek een vergissing en de machinist was geen zombie die zijn passagiers wilde opknabbelen. De crisissituatie was er niet minder om. "Voor even waren zeven mensen als groep aan elkaar overgeleverd in een spannende situatie", zei ze.  Het deed me denken aan mijn bezoek met vier vrienden aan een Escape Room vorige week.

Andrew Rivitt

Een Escape Room is een kamer waar je door het oplossen van aanwijzingen en raadsels een code moet kraken om te ontsnappen. Er is een overload aan prikkels: een antiek bureau, doktersromannetjes, een typemachine met verwisselde toetsen, kisten met sloten, plankjes vol specerijen, allerhande portretlijsten aan de muur, een ogenschijnlijk kapotte wekker, oude tijdschriften, een gigantische wereldbol, beschreven briefpapier, een verdraaide spiegel. Er zijn verborgen aanwijzingen. Er is tijdsdruk: één uur.

Door die prikkels, aanwijzingen en tijdsdruk gebeurt er in een Escape Room iets wonderlijks. Elk groepslid keert terug naar zijn basisinstinct met bijbehorende groepsfunctie. Zo worden alle aanwijzingen op ingenieuze wijze door de Spin aan elkaar gekoppeld. Hij is duidelijk de meest intelligente van het stel. De meeste anderen kammen als Kippen zonder Kop vanaf seconde één de hele kamer uit, en komen met de vreemdste voorwerpen aanzetten. Sommigen zijn nog bruikbaar ook. En tenslotte heb je nog de Filosoof
– ikzelf –, die zich terugtrekt in een hoekje, in alle boeken van de boekenkast bladerend op zoek gaat naar overkoepelende thema’s en dan na een tijdje roept: "Het gaat over Liefde, jongens! We moeten het in de Liefde zoeken!" (aan de Filosoof heb je overigens, in een Escape Room vol zakelijke kluiscodes, vrij weinig).

Maar het mooiste van het proces komt na ongeveer een kwartier zoeken, als het puzzelen vastloopt. Dan wordt iedereen in een Escape Room voor even teruggeworpen naar het expertiseniveau van een amoebe. Niemand heeft aan het begin ook maar enige clou hoe je uit de kamer kan breken. En dat maakt wanhopig. Alles kan immers een aanwijzing zijn. De honderden zoutvaatjes, de patronen op het vloerkleed, de cupmaat van de bh, de lengte-  en breedtegraden op de wereldbol. Eén van ons heeft een kwartier gestaard naar een perforatiegaatje in één van de tijdschriften. Een ander was er stellig van overtuigd dat er, tegen elk greintje gezond verstand in, een aanwijzing in het middelste schilderij verstopt zat: "Ik  weet het zeker jongens, dit schilderij zit hartstikke los, even geduld, nog zes spijkers!"

En als alles dan, de kamer in ravage achtergelaten, weer achter de rug is, bedenk je je: dit heeft iets bijzonder relativerends. Voor even bevind je je als groep opgesloten in een crisissituatie. En dat is een geweldige kans om even je identiteit als individu te verliezen. Je een simpele primaat in groepsproces te voelen, zonder dat je de kennis van je dagelijkse werkveld kan toepassen. En dat voelt bevrijdend.

Luuk Hijne is 22 jaar en masterstudent sociale psychologie in Utrecht. Luuk wil stadsgids en schrijver worden.

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #2 - Fictie en werkelijkheid

Waar ligt de grens tussen fictie en werkelijkheid, en hoe zet je die grens op spanning, zonder dat het saai of aanstellerig wordt? Lees meer

Column: Ik wens je alle goeds

Ik wens je alle goeds

Een afwijzing komt Eva koud op haar dak vallen. ‘Ik vond hem leuk, hij vond mij ook leuk, hij vond mij dus niet leuk, ik ben gewoon niet leuk genoeg.’ Lees meer

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode 1

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode

Als 'kritische kunstkoerier' neemt Marc Schoorl je mee door de kunstbijlage van zijn favoriete ochtendkrant. Lees meer

Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Koop de roze bril

Koop de roze bril

Lang geloofde Shulamit Löwensteyn dat een ingebouwd stapelbed de oplossing zou zijn voor al haar moeilijkheden. Had ze daar gelijk in? Een tip over tulpen, taart en het kopen van troost. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Nieuwe coronificatie

Nieuwe coronificatie

Marthe van Bronkhorst opent het nieuwe jaar op poëtische wijze. Lees meer

Column: Het enige woord dat het omschrijft

Het enige woord dat het omschrijft

Het voorlopig laatste uitstapje naar de bios met haar vader krijgt voor Eva een duistere lading. Lees meer

Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #1 - Het Proces

In Verf op je Kleren onderzoekt schrijver en documentairemaker Tiemen Hageman alle aspecten van het creatieve proces. Hij gaat in gesprek met allerlei creatieve makers, over hun proces en hoe je dat nou eigenlijk doet, werk maken. In deze eerste aflevering: schrijvers Martijn Brugman en Merlijn Huntjens. Lees meer

Stop met schrijven!

Stop met schrijven!

Jens Meijen vergelijkt het schrijfproces met auto-onderhoud en weet hoe je als schrijver goed zorgt voor je mentale gezondheid. Wat heeft schrijven te maken met het worden van een popster en waarom moet je volgens Jens eerst stoppen met schrijven? Lees meer

Ballen en Engelen

Ballen en Engelen

Na een klassiek ongemakkelijke kerstborrel op kantoor gaat Sascha mee naar huis met Ariane van hr. Maar dan neemt de avond een griezelige onverwachte wending... Een kerstverhaal van Loren Snel. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Kon je maar aanbeden worden

Kon je maar aanbeden worden

Hologrammen, goud licht en een religieus lam laten Marthe van Bronkhorst zich klein voelen tijdens een kerkbezoek. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Wees talentloos

Wees talentloos

Tijdens een date raakt Wolter de Boer verwikkeld in een socratisch vraaggesprek rond talent. Een tip over het afschaffen van aanleg. Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Masterclass

Een vrouw die met zichzelf in de knoop zit besluit om een masterclass acteren te volgen. Een kort verhaal door Renske van den Broek over opnieuw leren lopen, majorettemeisjes en vrede sluiten met wie je bent. Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer