Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de man achter EELS maakt muziek die even mooi en droevig als het leven zelf is." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de man achter EELS maakt muziek die even mooi en droevig als het leven zelf is." />
Asset 14

Everett's Oeuvre

Mijn tip voor vandaag betreft geen boek, film of cd. Het betreft een compleet oeuvre. Het oeuvre van Mark Oliver Everett, dat een boek bevat, een documentaire en een heleboel cd’s.

In zijn memoires ‘Things The Grand Children Should Know’ (2007) vertelt Everett zijn tragische familiegeschiedenis. Mark was negentien toen hij zijn vader, de invloedrijke kwantumfysicus Hugh Everett III, in zijn nette pak op bed aantrof. Met veel zwarte humor beschrijft hij hoe het optillen van het dode lijf het enige fysieke contact is dat hij ooit met zijn vader heeft gehad. Zwarte humor is de rode draad die door het gehele oeuvre van Mark loopt. Pure noodzaak, want een paar jaar later pleegt zijn zus zelfmoord en sterft zijn moeder aan kanker. Van de familie Everett is dan alleen hij nog over.

Mark’s liedjes blijven qua thematiek ook altijd dicht bij huis. Pijnlijk autobiografisch kunnen die liedjes zijn, maar humor waarborgt immer de catharsis. Het pseudoniem waaronder Mark muziek maakt is E en vanaf nu zal ik hem dan ook zo noemen. E maakt twee ontroerende soloplaten: A Man Called E (1992) en Broken Toy Shop (1993). Maar het bekendst is E toch wel als voorman van de band EELS, die in 1996 debuteerde met het album Beautiful Freak.

Op liedjes als ‘Novocaine For The Soul’, en ‘Your Lucky Day In Hell’ toont E zich een soort altrock-versie van Randy Newman. De teksten zijn verbitterd, maar de muziek is speels. Dat speelse is er grotendeels af op Electro-Shock Blues (1998), dat dan ook volledig in het teken staat van de dood. Inmiddels is het wel duidelijk dat EELS geen echte band is, maar het ego-project van E met steeds wisselende muzikanten.

Daisies Of The Galaxy (2000) is de meest troostrijke popplaat die ik ken. E verheft een bloemetje dat tussen de straattegels doorgroeit tot een reden om te leven. En ook al heb ik nooit de dingen hoeven meemaken die hem tot zijn wijsheid brachten, beschouw ik zijn manier om tegen de wereld aan te kijken als de enige gezonde.

Souljacker (2001) en Shootenanny! (2003) zijn minder autobiografisch en laten vooral horen dat EELS ook verdomd goed kan rocken. Dubbel-album Blinking Lights And Other Revelations (2005) brengt muzikaal alle stijlen die we van EELS tot dan toe kenden samen. Dan is het even stil rond de ‘band’ en verschijnen het eerder genoemde boek en de documentaire ‘Parallel Worlds, Parallel Lives’ waarin E op zoek gaat naar het verhaal van zijn vader.

In zeer korte tijd zijn er nu twee nieuwe albums van EELS verschenen: Hombre Lobo (2009) en End Times (2010). Samen vormen ze een tweeluik over een stukgelopen relatie. Het ene album gaat over lust, begeerte en jaloezie. E ragt manisch op gitaren en huilt als een weerwolf. Het andere album behandelt de verwijten, het gemis en het oppakken van je leven na een breuk. De instrumentaties zijn sober en het geluid is verstild. ‘She locked herself in the bathroom again, so now I’m pissing in the yard’ zingt E als een boer met kiespijn in de piano-ballad ‘A Line In The Dirt’. Dit oeuvre is het leven zelf.

P.S. E's trouwe hond, genaamd Bobby, Jr., blaft op menig EELS-plaat mee en heeft ook een eigen myspace: http://www.myspace.com/11939895

Mail

Kasper van Royen is Hard//hoofd-redactielid, is naast vader ook filosoof, ex-docent, ex-dichter, ex-echtgenoot, popfetisjist en postbode.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Automatische concepten 57

Word jezelf (ook als je dat niet wilt)

Rietveld-student Vivian Mac Gillavry vraagt haar docenten naar de beste adviezen die zij ooit kregen. Allereerst: beeldend kunstenaar en publicist Q.S. Serafijn. Lees meer

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien het in een mondiaal verband'

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien die in een mondiaal verband'

Curator en onderzoeker Maria Rey-Lamslag is een graag geziene gast in de cultuursector. Jason Keizer gaat met haar in gesprek over haar Indische roots, over hoe het koloniale verleden doorklinkt in haar werk en over haar 'Indotiteit'. Lees meer

Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Uitzonderingen

Uitzonderingen daargelaten

Deze week worden onze redacteurs blij van een maas in de wet, meermaals dezelfde film kijken en de kunst van Isabelle Wenzel. Lees meer

Ruimtes

Een vertrouwd lichaam om in samen te zijn

Een jaar geleden moest Charlotte de Beus opnieuw leren praten, lezen en schrijven. In deze drie gedichten onderzoekt ze met poëtische scherpte haar herstel en het lichaam als “een onbetrouwbare woning voor dakloze gedachtes.” Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Ontdekken wie je voorouders zijn geeft kracht en vertrouwen.' Zainal Umarella heeft diep verdriet gekend, maar zijn toekomstbeeld is er een van hoop dat hij aan zijn kinderen wil meegeven. Lees meer

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Een voorpublicatie uit de afstudeerbundel van Elianne van Elderen 'Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten'. Over opgroeien als buitenstaander in een dorp, een vluchtmisdrijf op een veulen, over drie vrienden en iemand die probeert om onvoorzichtig te worden. Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

Column: Over geld

Over geld

Eva vergelijkt de manier waarop ze toen en nu tegen geld aankijkt en hoe het verschil in inkomen binnen haar vriendengroep de verhoudingen heeft veranderd. Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Slaapkamerraam, wereld

Slaapkamerraam, wereld

Buiten is het nacht. Maar wat gebeurt er als je je ogen sluit? Dan kan het buiten net zo goed een zomerse dag in New York zijn. Of een sneeuwlandschap uit je jeugd. De mogelijkheden zijn eindeloos. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer

Lang leve de slush pile 1

Lang leve de slush pile

Hoe kan literair Nederland inclusiever worden als het steeds vaker weigert ongevraagde manuscripten aan te nemen? Een pleidooi voor een openboekbeleid. Lees meer

'Het 'Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

'Het 'Indische zwijgen' werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

Myrthe Groot en Romée Mulder deden samen onderzoek naar hun familiegeschiedenissen. En ze begonnen een modelabel dat nauw met die persoonlijke zoektocht samenhangt: Guave. Lees meer

ALL-IN

Een levendig gebrek aan bescheidenheid

De allereerste kunsttrialoog op Hard//hoofd. Wat vonden redacteuren Jorne Vriens, Iris van der Werff en Vivian Mac Gillavry van de tentoonstelling ALL-INN in het HEM? Lees meer

Alles Vijf Sterren: Schreeuwen naar de televisie

Schreeuwen naar de televisie

Deze week worden onze redacteurs blij van het voetenwerk van Het nationale Ballet, de schoenen van Chantal Janzen en aandacht voor Palestijnse filmmaaksters. Lees meer

Hadden we dat altijd maar geweten

Hadden we dat altijd maar geweten

Emma Laura Schouten zit niet op de stoel van de schrijver, maar aan de andere kant van de tafel. Als manuscript-begeleider krijgt ze vaak de vraag of een tekst potentie heeft om Het Boek te worden. Maar heb je eigenlijk wel iets aan die vraag, en wat is het antwoord? Lees meer