Vroeger bestond er iets dat 'double bill' heette: je ging naar de bioscoop, kocht een kaartje, en zag vervolgens twee films voor de prijs van één. (De hedendaagse variant houdt in dat je naar de bioscoop gaat, een kaartje koopt, en je na de film net zo lang op de wc verstopt tot er in een andere zaal een andere film begint, waar je dan naar binnen sneakt zonder te betalen.)
Eigenlijk zou The Social Network, de film van David Fincher die om de haverklap wordt uitgeroepen tot Film van het Jaar (en deze week verkoos Time Mark Zuckerberg, hoofdpersoon in die film, ook nog eens tot Persoon van het Jaar), in een double bill vertoond moeten worden met Catfish. In Amerika kwam Catfish ongeveer tegelijk uit met The Social Network – ideaal om ze in tandem te kunnen bekijken. Edoch, nu de film van Ariel Schulman eindelijk ook in Nederland te zien is blijft ie de moeite van een bioscoopkaartje waard.
Daar waar The Social Network een fictiefilm is over de maker van Facebook, is Catfish een documentaire over een aantal gebruikers ervan: de 24-jarige Nev Schulman (Ariels jongere broertje), en Megan, een meisje dat hij praktisch via Facebook leert kennen. The Social Network is gebaseerd op de werkelijkheid; Catfish gaat over het lot van de werkelijkheid – van feit en fictie – in een online tijdperk.
Hoe minder je van de film weet voor je er heen gaat hoe beter. Laat ik het erop houden dat niets ooit is wat je denkt, dat mensen over een verrassend grote verbeeldingskracht kunnen beschikken, en dat je uiteindelijk de meeste compassie hebt met degene die het, zo op het oog, het minst verdient. En het is een goede reality check – goed voor tenminste één of twee overpeinzingen over je online leven, en waar het toch allemaal heen moet met ons.