Asset 14

Luisteravonden

Luisteravonden zijn de nieuwe boekenclubs, alleen zit je in het donker dus maakt het niet uit wat voor kleren je draagt. Maartje bezocht de eerste uitreiking van Korte Golf, een wedstrijd voor de mooiste radio van drie minuten.

Met lichte tegenzin fietste ik naar de Brakke Grond. Ik zou op mijn vrije zondagmiddag in een donkere theaterzaal, omringd door wildvreemden, naar hoorspelen gaan luisteren. Op het programma stond de uitreiking van Korte Golf, een wedstrijd voor podcasts van drie minuten georganiseerd door Grenzeloos Geluid en In The Dark Antwerpen. Er viel die dag genoeg regen voor de hele maand oktober en hoewel het binnen warm en gezellig was, én ik wekelijks minstens zestien podcasts verslind, betwijfelde ik of ik hier nou plezier aan zou beleven. Podcasts luister ik namelijk liever alleen, bij voorkeur tijdens het hardlopen. Dan sluit mijn koptelefoon me af van de wereld en worden de verhalen direct in mijn oor gefluisterd. Er komt niets tussen mij en de podcast. In een theaterzaal ligt dat anders. Naast me snottert een omaatje, ergens huilt een baby. Tussen de boxen die de radiodocumentaire afspelen en mijn oren zit een dikke laag ruis. Op het podium staat bovendien geen artiest die me met zijn live-performance kan betoveren. De geluidskunst is van tevoren opgenomen en ge-edit.

Echter, toen ik me met een kopje thee in een pluche bioscoopstoel had genesteld en de eerste mini-radiodocumentaire de zaal in stroomde, wist ik gelijk dat dit niet de laatste luisteravond was die ik zou bijwonen. Luisteravonden moeten wel in opkomst zijn, ze vallen precies binnen de hedendaagse nostalgie-trend in vrijetijdsbestedingen (denk aan boekenclubs, tuinieren, breien, bijen houden). Toch heeft deze hobby meer dan hipsterdom in zijn mars. Het kan de broodnodige vernieuwing van het radiogenre betekenen.

Enerzijds werd ik op het 'luister-event' verleid door de kwaliteit van de inzendingen. Bijvoorbeeld Ollie en de eierwekker, de winnaar van de publieksprijs. In drie minuten vertelt deze documentaire een mooi persoonlijk verhaal, niet alleen in gesproken woord maar ook in de muzikale laag van de compositie. Anderzijds heb ik, hoewel ik halve marathons loop, sowieso een uitgesproken voorkeur voor korte podcasts. Gewoon omdat ze beter zijn. Als een verhaal in drie minuten verteld kan worden, moet dat niet tien minuten in beslag nemen. Aletta Becker heeft elk element zo zorgvuldig afgewogen dat deze documentaire geen seconde te lang duurt.

Gustaaf Haan won de wedstrijd met een hoorspel waarin de eierwekker een heel andere rol speelt. Toen hij op het podium geïnterviewd werd, bekende de jongen/man dat hij nog nooit eerder een podcast had gemaakt. Daar kan ik verschrikkelijk jaloers van worden, dat iemand in één keer zo raak kan schieten. Maar zijn verhaal is zo hilarisch dat ik het je niet mag onthouden.

Ambi Pur van Michèle Cuvelier is een mooie, poëtische audiocompositie, die je binnen enkele minuten van de lavendelvelden in Frankrijk naar een babykamer brengt. Michèle vroeg mensen de geur te beschrijven die hen het meest is bijgebleven.

Na het beluisteren van de genomineerde inzendingen, barstte er direct een discussie los onder het publiek dat naast de jury ook een winnaar mocht kiezen. Dit is waar radio voor gemaakt moet worden: om in een donkere theaterzaal, omringd door wildvreemden, te beluisteren alsof je in een bioscoop zit en er daarna over te praten. Dat is gewoon heel leuk. Ik zou het iedereen aanraden en kan zelf niet wachten tot de volgende luisteravond. Alles wat ik aan radio zo irritant vind (het kabbelende, het geklets, die schreeuwerige reclames) wordt in podcasts omzeild, en die concentratie komt op een luisteravond goed tot zijn recht. De geluidskwaliteit zorgt ervoor dat alle details waar de maker zoveel aandacht aan heeft besteed ook jouw aandacht krijgen. Als mensen om je heen beginnen te lachen werkt dat aanstekelijk. Het is bovendien minder gênant dan wanneer je in je eentje begint te grinniken in een spitstrein. En als ik echt eerlijk ben moet ik toegeven dat het zelfs beter werkt dan het luisteren van podcasts tijdens het hardlopen, want op geen enkel moment hoef je te kijken waar je je voeten neerzet.

Mail

Maartje Smits Maartje Smits is schrijvend detective en imker. In 2015 verscheen haar dichtbundel Als je een meisje bent bij uitgeverij De Harmonie.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Een stem van een muze

Een stem van een muze

Bij het schilderen van een portret geven kunstenaar en muze zich bloot. Het resultaat is de interpretatie van de kunstenaar. Wat nou als ook de muze zou kunnen praten? Lees meer

 Met Black Friday bestelden we massaal lucht

Met Black Friday bestelden we massaal lucht

Met name kleine webshops zijn vaak genoodzaakt om (veel) groter verpakkingsmateriaal te gebruiken. Illustrator Chloé Pérès-Labourdette brengt het nieuws in beeld. Lees meer

AVS:

Knuffels, superhelden en opgroeien

Deze week worden onze redacteurs blij van teddyberen, een maatschappelijk relevante superheldenserie en satire in zwart-wit. Lees meer

Interview: Suzanne Wallinga van Amsterdam Art

Verzamelen voor alle leeftijden tijdens het Amsterdam Art Weekend

Interim-directeur van Amsterdam Art Suzanne Wallinga vertelt hoe zij het verzamelen van kunst toegankelijk wil maken voor iedereen. Lees meer

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Moeten we een minister-president die Thatcher-fan is verwelkomen, alleen omdat ze een vrouw is? Lees meer

Of gewoon een boom

Of gewoon een boom

''We kunnen met schuim een nieuwe dampkring spuiten 
en van oceanen spiegels maken
alle fietshelmen, alle daken 
bedekken met restjes zilverpapier'' Lees meer

Ware kennis… Wat is dat eigenlijk en hoe vinden we die?

Ware kennis... Wat is dat precies en hoe vinden we die?

Ware kennis is kennis die door zo veel mogelijk mensen is ingegeven. Toch houden sommige leerprogramma’s van de studie filosofie nog geen of erg weinig rekening met de wijze waarop categorieën als gender, klasse en etniciteit invloed hebben op de politieke theorieën van een filosoof. En daar moet heel snel verandering in komen, aldus Stefanie Gordin. Lees meer

Vacature voor hemelbestormers: Hard//hoofd zoekt makers!

Hard//hoofd zoekt talent!

Wij zoeken vrije geesten, rusteloze zielen en ambitieuze daedalussen die ons tijdschrift structureel willen komen versterken als lid van de redactie. Lees meer

 Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

'Ik neem de eerste hap, dan neem jij de tweede,' zegt Sara Sadok, voor ze een hap neemt van een karameldonut. Lees meer

Hard//talk: Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Door haar eigen universiteit voor het gerecht te slepen, hoopt UvA-student Tammie Schoots de vrije en emancipatoire kern van het onderwijs te beschermen. Lees meer

Pictionary voor beginners

Pictionary voor beginners

"Ik wil je zeggen dat dit het moment is
het moment om mijn mond als een schelp aan je oren te leggen
en de hele wereld die nu zee is daar te horen ruisen." Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Hoe kunnen we zorgen dat een ziekte ‘gewoon’ een ziekte is en het lijden niet wordt versterkt door de denkbeelden die we eropna houden? In een tijd waarin bijna 60% van de bevolking met een chronische ziekte leeft is het belangrijk stil te staan bij hoe een ziekte-idee van invloed kan zijn op de ervaring van het ziek zijn, stelt Tiare van Paridon. Lees meer

Tabak en rooksignalen

Tabak en rooksignalen

De verteller van dit verhaal leeft al meer dan twee jaar teruggetrokken in een blokhut in het bos, tot op een dag zijn voorraad tabak op is. Er zit niks anders op dan terug te keren naar de bewoonde wereld. Lees meer

 Geen regenboog op de refoschool

Geen regenboog op de refoschool

Jongeren op reformatorische scholen geven aan dat er in de praktijk best over verschillen in geaardheid kan worden gepraat, maar dat betekent niet dat ze zelf voor hun identiteit uit durven komen. Lees meer

'Beste Arie, wat als ik je zoon was?'

'Beste Arie, wat als ik je zoon was?'

De schrijver van deze brief ging tegelijkertijd en naar dezelfde school als de kinderen van minister Arie Slob, en leeft nog altijd met de wonden van de homofobie op die school. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 38

(Amateur)kunst en de vrouwelijke Freek

Deze week worden onze redacteurs blij van dierenweetjes, vorken met persoonlijkheid en een podcast als vervanging voor het museum. Lees meer

Zilt

Zilt

''wij zeggen dat het niet erg is van de barsten
die we met onze vingertoppen volgen
als autowegen naar het zuiden''
Ellis Meeusen is één van de 160 klimaatdichters die samen de bundel Zwemlessen voor later maakten. Zij hebben één gedeelde zorg: de toestand van de aarde. Geïllustreerd door Lisette van der Maten. Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan