Maak kennis met de instrumenten van Goslink. "Dit is toch gewoon een bij elkaar geraapt kneusje?"" /> Maak kennis met de instrumenten van Goslink. "Dit is toch gewoon een bij elkaar geraapt kneusje?"" />
Asset 14

het fruitkistjestimbre van Goslink

Voorbij het G-majeurakkoord, de zes snaren van een gitaar en het aantal tellen in een maat: hard//sound introduceert eigenzinnige kunstenaars, instrumentenbouwers en muzikanten, die experimenteren met geluid en verder kijken dan hun muzikale neus lang is. Deze editie: de fruitkistjessound van Harm Goslink Kuiper.


Foto: Julia Reinhold

De geur van rottend fruit, heerlijk laag en hoog, en een gezonde naïviteit voor de regels van de instrumentenbouw: Harm Goslink Kuiper maakt zijn eigen snaarinstrumenten van te vondeling gelegde fruitkistjes en overgebleven schilderskwasten. Op bezoek bij zijn huis in Rotterdam: "Dit is toch gewoon een bij elkaar geraapt kneusje?"

Fragment van een perenfruitkistgitaar: "Dit is een van de meest recente gitaren die ik uit fruitkistjeshout heb gemaakt. Hoor je hoe het laag en hoog zo mooi doorkomen?"

Wie?

Harm Goslink Kuiper is van huis uit kunstenaar, vertelt hij in zijn rommelige woonkamer. Hij studeerde aan de kunstacademie in Den Bosch en werd al gauw gelauwerd om zijn schilderijen, en beelden die hij maakte van diezelfde schilderijen en "weggegooide troep". Daarmee zocht de kunstenaar naar hele basale vormen en maakte hij sculpturen die eruit zagen als huisjes, tafels en voertuigen. Een glansrijke carrière lag in het verschiet, Goslink won twee prestigieuze prijzen en kon overal exposeren, maar tijdens het afbreken van een tentoonstelling knapte er iets. "Van het hout van een beeld maakte ik een hoogslaper voor mezelf. Daarmee maakte ik mijn werk kapot, en een beeld dat een functie suggereerde kreeg daadwerkelijk een functie. Dat was de doodsklap, ik had niet meer de behoefte om werk te maken dat alleen visueel iets deed."

Vervolgens viel Goslink in een zwart gat, ging het uit met zijn vriendin en wist hij niet meer wat hij met zichzelf aanmoest. Dankzij eerdere verkoop van zijn werk en ontvangen prijzengeld kon hij het permitteren om zich twee jaar op te sluiten om te piekeren en op zijn gitaren en banjo's te tokkelen. "Ik heb een viersporenrecordertje gekocht en heb heel veel liefdesverdrietliedjes opgenomen."

Twee jaar later sloot hij zich aan bij de Zaagmolen Bluegrass Band in Rotterdam, waarmee hij van kroeg naar kroeg struinde om te spelen voor bejaarden en dronken ouwelui die op de tafels dansten. Hij speelde op zo'n half dozijn aan instrumenten, en om die allemaal mee te sjouwen was veel te zwaar. Vooral de massieve lapsteel die hij bij een snuffelshop had gekocht. Kortom: hij besloot zelf een kleinere, lichtere lapsteel te maken uit een deurdrempel die toevallig loszat. Daarmee viel alles op zijn plaats. "Ik had een impasse in mijn kunst, en dit was de oplossing: het maken van driedimensionale voorwerpen met een functie, waarmee ik ook meteen mijn andere grote liefde, muziek, kon bedrijven."

Fragment van Vijfsnarige koekblikbanjo (fretloos): "Het is wellicht minder romantisch dan het klinkt, maar zo'n koekblik gebruik ik ook om het visuele aspect. Dit is een koekblik van de IKEA, waar hele vieze koekjes in zaten. De klank is heel mooi en geschikt voor een banjo." Omdat de banjo fretloos is, is het gemakkelijk om naar een noot toe te glijden, waardoor een sitar-achtig geluid ontstaat.

Wat?

Die instrumenten, dus. Sinds de lapsteel heeft Goslink zo'n zeventien andere muziekinstrumenten gefabriceerd en nam hij een volwaardig album op dat werd uitgebracht bij het vooraanstaande platenlabel Excelsior. Het zijn voornamelijk traditionele bluegrassinstrumenten zoals banjo's, gitaren en een dobro die verspreid liggen door zijn huis, maar het materiaal is heel wat minder conventioneel. Voor de klankkasten gebruikt hij te vondeling gelegde fruitkistjes, afgedankte koekblikken en ouderwets schilderslinnen, de brug wordt gevormd door een rondslingerende kwast of potlood.

Goslink ontwikkelde zich niet door zich te verdiepen in de regels van de instrumentenbouw, maar met vallen en opstaan. "Ik dacht dat je een klank kreeg door snaren voor een gat te spannen", zegt hij, "ik moest alles zelf ontdekken. Het falen en maken van fouten vond ik tijdens dat proces juist heel mooi. Alles moet tegenwoordig zo glad en clean zijn, we denken dat we de natuur totaal beheersen. Daarmee is de oorspronkelijkheid verloren gegaan, en dat vind ik verschrikkelijk. Ik heb een voorliefde voor oude blues, bluegrass en country uit de jaren twintig. Dat is gemaakt door mensen met heel weinig middelen, die toch muziek willen maken. Er is iets dat eruit moet, ze willen hun ziel vertalen naar muziek. Zonder goede gitaar moet je nog dieper wroeten, het is als een 'lelijke' vrouw: die moet in bed ook meer doen om te behagen." Hij zwijgt even. Vervolgens: "Dat is het verhaal toch? Dat het veel intensievere seks is? Ik zie wel een link met wat ik doe, mijn instrumenten zijn niet perfect. Daar moet je moeite voor doen, je moet vechten om ze te leren kennen."

Fragment van de Klokhuisgitaar: "Deze heb ik gemaakt voor Klokhuis. Voorheen spande ik altijd stalen snaren op gitaren, hierbij gebruik ik voor het eerst nylon snaren. Dat geeft het een Spaanse gitaar-feel. Hij speelt dan ook lekker soepel." De gitaar is gemaakt van een Klokhuis-broodblik - "blik klinkt wat ieler en heeft een beetje minder body" -, tie-wraps en afvalhout. De gitaar rammelt een beetje. "Ik had het handvat eerst vastgemaakt, maar vind het toch wel mooi als hij een beetje rammelt. Dat mag."

Waarom?

Hoewel Goslink niet zelden wordt gevraagd voor lezingen over recycling, ziet hij zijn werk niet als ecokunst of betrokken statement. Nee, hoogstens als een daad van liefde naar afgedankte spullen. "Tijdens en na mijn studententijd was ik vuilnisman", vertelt Goslink, "en ik zag al snel dat er heel veel mooie dingen worden weggegooid. Met een collega van me vormde ik een team. Hij had kinderen, en zag al gauw dat ik goed was in het uitpikken van mooie spullen. Door een zak op te tillen kon ik al horen of er iets interessants in zat. Zo gingen we samen op zoek, hij naar kinderspeelgoed en ik naar bruikbaar materiaal voor mijn kunst. Mijn werkplek was één grote vuilnisbelt." Hij pakt er een gitaar bij: "Dit is toch gewoon een bij elkaar geraapt kneusje? Tegelijkertijd komt er iets heel moois uit."

Ja, het is Goslink niet alleen om de charme maar ook om het geluid van fruitkistjes te doen. "Kun je dat horen? Er zit een heel mooi donker laag in, een prachtig hoog, en hij klinkt niet zo lang door. Al mijn instrumenten hebben dat geluid, en ik ben er heel erg van gaan houden."

Tegelijkertijd heeft het fruit een bijzondere betekenis voor de muzikant, die tegen een religieuze verheerlijking aanschurkt. "In fruit zit dat pure, heldere. Fruit is heel oorspronkelijk en puur. Tien jaar lang leefde ik in een soort wanhoop. Ik ben toch een tobberaar: wat moet ik met dit bestaan? De sinaasappel gaf me houvast, elke dag startte ik er ritueel mee." Wanneer Goslink een mooi kistje met rottend fruit tegenkomt, kan hij het niet laten die mee te nemen om een instrument van te maken. Soms, als het broeierig en warm wordt op het podium, dan wil die geur van schimmelend fruit nog weleens loskomen. Goslink grijnst. "Dat is toch de ultieme ervaring?"

Fragment van Vijfsnarige saladeschaalbanjo: Deze banjo is gemaakt met een saladeschaal van de Hema, een deurdrempel en daaroverheen een schilderslinnen opgespannen met konijnenlijm. Op dezelfde manier werden vroeger ook schildersdoeken opgespannen. Goslink: "Beenderlijm gaat heel erg krakeleren door trillingen, dus in musea zijn ze heel erg bang voor trilling. Een instrument gaat juist over trilling, dus deze zit vol craquelé. Dat vind ik zelf heel mooi."

Fragment van Snaredrum-basgitaar: Dit is een basgitaar, met een klankkast gemaakt uit een snaredrum. Wanneer de snare op de drum wordt gespannen (op 0.21), hoor je hem meetrillen.

Mail

Timo Pisart

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Filmtrialoog: Der Fall Collini

Der Fall Collini

Redacteurs Ruby Sanders, Rosanna Baas en Oscar Spaans togen naar de bioscoop om Der Fall Collini te zien, een rechtbankthriller met een verrassende inkijk op een onderbelicht stukje naoorlogse geschiedenis. Lees meer

Zomer als filler episode

Zomer als filler episode

Dit seizoen warmt Hard//hoofd zich aan de zomer in een samenwerking met de Seizoenszine: een reeks zines waarin wordt samengewerkt door schrijvers, illustratoren en fotografen om het seizoen te omvatten. Deze week is de beurt aan Jesse Gunsing. Lees meer

Complete overgave

Complete overgave

Marthe van Bronkhorst liet zich meevoeren door de Waddenzee - om zichzelf te herontdekken. De rustgevende bezigheid maakt haar al snel doodsbenauwd. Lees meer

Op de corona-top waande Rutte zich in zijn eigen sprookje

Op de corona-top geloofde alleen Rutte zijn eigen sprookje

Onder het mom van solidariteit probeerde onze premier destructief neoliberalisme te exporteren. Daarmee schiet hij Nederland alleen maar in de voet. Lees meer

Slentermijmeringen uit Brussel

Slentermijmeringen uit Brussel

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Brussel. Lees meer

Jaap Goudsmit weigerde voor coronagoeroe te spelen

Jaap Goudsmit weigerde voor coronagoeroe te spelen

Jaap Goudsmit manoeuvreerde behendig tussen het wetenschappelijke en het persoonlijke. Helaas was de samenhang in het gesprek lange tijd ver te zoeken, vond Marte Hoogenboom. Lees meer

Een huis vol water

Een huis vol water

'Hoe leg je aan iemand die de wereld al kent uit dat hij zo kwaad niet is?' Een kort verhaal over verdriet en troost. Lees meer

 Flierefluiters op tournee

Flierefluiters op tournee

Waarschijnlijk pikten de vogeltjes het lied op tijdens het overwinteren in nabijheid van hun soortgenoten uit het westen. Maar waarom nou juist déze hit het goed doet? Dat blijft voorlopig waarschijnlijk een raadsel. Lees meer

Meissie

Meissie

Dit seizoen warmt Hard//hoofd zich aan de zomer in een samenwerking met de Seizoenszine: een reeks zines waarin wordt samengewerkt door schrijvers, illustratoren en fotografen om het seizoen te omvatten. Deze week is de beurt aan Mel Kikkert. Lees meer

Onder de vraagprijs

Onder de vraagprijs

Vragen als ‘Wat doe jij nu?’ en ‘Waar woon je tegenwoordig?’ bezorgen Eva van den Boogaards vriend M. een rood hoofd en het gevoel te willen verdwijnen. Zij snapt hem maar al te goed. Lees meer

Slentermijmeringen uit Rotterdam

Slentermijmeringen uit Rotterdam

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Rotterdam. Lees meer

Ecce homo. Een warme Zomergasten met Nazmiye Oral

Ecce homo. Een warme Zomergasten met Nazmiye Oral

Als we gisteravond íets van Nazmiye Oral leerden, dan is het wel hoe belangrijk het is om de ruimte die we hebben gewonnen aan anderen door te geven. Lees meer

 Een kosmische estafette

Een kosmische estafette

Maar liefst vier verschillende robots zullen de buisjes als een estafette op tientallen miljoenen kilometers van de aarde aan elkaar doorgeven. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 32

Als alles anders loopt

Deze week worden onze redacteurs blij van poëzie op hun time line, een film met Cate Blanchett en een verassingsalbum. Lees meer

Scheerlijn - Haring

Scheerlijn - Haring

Dit seizoen warmt Hard//hoofd zich aan de zomer in een samenwerking met de Seizoenszine: een reeks zines waarin wordt samengewerkt door schrijvers, illustratoren en fotografen om het seizoen te omvatten. Deze week is de beurt aan Liene Schipper. Lees meer

Column: Vervuilde idylle

Vervuilde idylle

Iduna Paalman belt vanuit de camping in Frankrijk met haar oma. Net daarvoor las ze nog in de dichtbundel van de Duitse Monika Rinck. Lees meer

Micha's Muur

Micha's Muur

Gijs van Maanen bezocht Micha Wertheims voorstelling 'Voor alle duidelijkheid' en constateerde dat die stond als een huis. Maar juist een scheurtje in een van de muren had de verbeelding van het publiek kunnen prikkelen, betoogt hij. Lees meer

Slentermijmeringen uit Londen

Slentermijmeringen uit Londen

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Londen. Lees meer

Strafpleiter Inez Weski gaat vrijuit in Zomergasten

Strafpleiter Inez Weski gaat vrijuit in Zomergasten

Inez Weski bleek een intelligente, doordachte gast die uitspraken doet over de condition humaine, maar ook wantrouwig is tegenover de mensheid. Lees meer

Tip: zoek je partner in zelfontplooiingscrime

Zoek je partner in zelfontplooiingscrime

Wat te doen als je gelooft dat ieder mens bestaansrecht heeft, behalve jij? Op grijze dagen verliest ook Annelies van Wijk zichzelf weleens uit het oog. Een tip om je ondermijnende gedachtes 180 graden te draaien. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan