Foto: Akazeno

Akazeno maakt zowel geluidscollages als warme, zachte liedjes. Onconventionele thema's en voor de hand liggende muzikale cliché's. "Wie geduldig zoekt, vindt unieke dingen."" />

Foto: Akazeno

Akazeno maakt zowel geluidscollages als warme, zachte liedjes. Onconventionele thema's en voor de hand liggende muzikale cliché's. "Wie geduldig zoekt, vindt unieke dingen."" />
Asset 14

Akazeno

Willem Waterschoot (1986) maakt onder de naam Akazeno zowel abstracte geluidscollages als warme, zachte liedjes, maar steeds met een onderliggend oor voor het klinkend detail, voor schijnbaar toevallig gevonden geluiden en onverwacht prikkelende momenten. Onconventionele thema's en voor de hand liggende muzikale cliché's. "Wie geduldig zoekt, vindt unieke dingen."

Willem Waterschoot (1986) is vierdejaarstudent op de Koninklijke ArtScience interfaculteit in Den Haag; hij maakt muziek onder de naam Akazeno. Niet dat hij zijn eigen naam wil verstoppen, maar hij ziet het niet als een onemanshow. Zelf beschrijft hij zijn werk als 'rommelig en instabiel'. Als hij in een notendop moet uitleggen waar hij mee bezig is, noemt hij de term ‘magnetiseerbare media’. Het is een verzamelnaam voor opslagmedia die gebruikmaken van magnetische lading. Meest voor de hand liggend zijn de harddisk en het cassettebandje, maar in de bredere zin van het woord zou je kunnen stellen dat een metalen trapleuning ook een magnetiseerbaar medium is: ook dáár kun je volgens Waterschoot prima een audioboodschap in opslaan. Hij doet alles zelf, soms met vrienden die even amateuristisch zijn als hij. Zoals hij zelf zegt “geen studiogelul en gelikte commercie, al zie ik het ook weer niet als een pact met de duivel.” Hij hoopt dan ook dat belangstellenden, nerds, muzikanten en andere creatieve figuren hem blijven mailen en zich blijven aansluiten bij zijn muzikale wereld. Hieronder licht Willem een aantal werken toe.


Akazeno - I'm Sending

I'm Sending: Een voorbeeld van een analoge bandopname, waarin met moderne techniek een inbreuk wordt gepleegd op het authentieke analoge geluid. Alsof de toekomst zich laat zien in het verleden. Hier zing ik ook over: op welke problemen stuiten we wanneer we een poging doen te communiceren met iets dat we niet kennen? Hoe interpreteren we een bal in de tweedimensionale wereld van pacman? Wat verstaat een buitenaardse wel, en wat niet? Wat zou jij per schotel de ruimte in sturen? Wie goed luistert hoort niet alleen de digitale stemvervorming in het refrein, maar ook korte fragmenten van de geluiden die al op de tape stonden voordat ik er iets overheen opnam.

Akazeno - III

III: Een fragment uit een werk met 5 tapedecks. De defecten en mechanische bijgeluiden van de apparaten zelf zijn de bron van het geluid. Voor wie gebrom, gepiep, en geruis kan waarderen, is een tweedehands bandrecorder een must-have. Je kan er behoorlijk mee fucken: duwen, trekken, doorlussen, echoën, knopen. Natuurlijk is die tape een platte, lange sliert, maar er zijn tal van ruimtelijke toepassingen te bedenken, die overigens niet nieuw zijn. Er hebben vast nog wel wat mensen werk van de Nederlandse componist en theatermaker Dick Raaijmakers in de kast staan. Of wat meer van deze tijd: Wouter Van Veldhoven.

Akazeno - The Immune System

The Immune System: Een nummer over het filosofisch concept van ‘de binnenruimte als verlenging van het immuunsysteem,’ van de Duitse filosoof Peter Sloterdijk. Een kamer met 4 muren, ergens op de zevende verdieping van een flat, je buren je grootste vijand, je televisie om op gezette tijden een vreemde wereld mee binnen te halen, en een laptop om op een strikt gefilterde wijze aan diezelfde wereld mee te doen. Dat vind ik fascinerend. Onlangs ben ik weer verhuisd en ik heb me lang afgevraagd of niet alle appartementen waar ik vanuit mijn slaapkamer op uitkijk onbewoond zijn. De gordijnen gaan nooit open en ik zie eigenlijk nooit licht branden. Toen bedacht ik me, waarom zou je ook? Je kunt de koorts beter buiten houden.

Akazeno - bin002

bin002: Een auditieve representatie van numerieke data op een floppy disk: je hoort ongeveer 20 meter floppy disk. Een bandrecorder schrijft met behulp van magnetische koppen, op een lineaire wijze, informatie naar een lange dunne tape die van afrolspoel naar oprolspoel loopt. De computer doet eigenlijk niet veel anders, wanneer hij informatie naar een floppy schrijft. In dat harde plastic dingetje zit een flubberig rond schijfje, dat qua materiaal niet zo gek veel verschilt van een tape. Ik beïnvloed het 'geluid' van de numerieke data, waarmee de computer een floppy beschrijft. Dat is een tijdrovende bezigheid, waarbij je je een weg baant door de mazen van die binaire data, gecombineerd met een hoop hands-on knip- en plakwerk. De vaak terugkomende tonen zijn vergelijkbaar met het principe van het in snel tempo krassen over een vinylplaat, maar dan dus met een floppy disk. Je hoort de ongelofelijke dichtheid van informatie.

Wat fascineert je?

Mijn eerste release (Wilderness) was nog losjes gebaseerd op de kunstfilms van Apichatpong Weerasethakul en mijn fascinatie voor R. Kelly. De cd FAN ging over mobiliteit en navigatie. Voor de muziek die ik op het moment maak zou je kunnen refereren naar filosoof Peter Sloterdijk én een andere hobby van me: vogels en planten bekijken. Er gaat niets boven een vroege ochtend waarop de houtsnip in baltsvlucht over de heide cirkelt en het ontdekken van een enkele klokjesgentiaan temidden van een hoop dophei en zegge-soorten. Zo kijk ik overigens ook naar de verspreiding van muziek. Wie geduldig zoekt, vindt unieke dingen.

Wat moet de muziek idealiter met de luisteraar doen & vice versa?

Ik vind het leuk om me voor te stellen welke ruimte(n) de luisteraar schept bij het luisteren naar muziek, eigenlijk een beetje op de manier waarop een literair werk tot de verbeelding spreekt. Ik schrijf toch over onconventionele thema's, al zijn die vaak uitgewerkt met voor de hand liggende muzikale cliché's.

www.akazeno.com
www.willemwaterschoot.com

Mail

Audioredactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

:Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

De Stoute Stift is de gloednieuwe illustratiewedstrijd van deBuren, Stripgids, Hard//hoofd en Stichting Nieuwe Helden. Meedoen? De deadline is 1 mei 2024 (10:00). Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Fatma Shanan: de lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn 1

Fatma Shanan | De lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn

Een oase van rust midden in Berlijn. De kleine geschilderde landschappen en zelfportretten in de natuur van Fatma Shanan (1986, Israël) komen goed tot hun recht in de expositieruimte van Dittriech en Schlechtriem. De tentoonstelling ‘The Inn River’ bestaat uit een bescheiden aantal van negen schilderijen. Aucke Paulusma laat zien dat een aandachtige observatie loont, maar dat de schilderijen laten niet per se een vrolijke indruk achterlaten. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Kür op muziek

Kür op muziek

”Onlangs las ik over wezentjes die alleen bestaan in de droom van een slapende vrouw.” Nelson Morus schreef een kort verhaal over geforceerde gezelligheid, chatbotgesprekken over lievelingsgerechten, hectiek en de alledaagse sleur. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer