Asset 14

Nocturnal Animals

Filmtrialoog: Nocturnal Animals 2

Het is een film die opduikt in menig eindejaarslijstje: de mysterieuze wraakthriller Nocturnal Animals, van regisseur en modeontwerper Tom Ford met in de hoofdrollen Amy Adams, Jake Gyllenhaal en Michael Shannon. Wat maakt deze film zo goed? Luuk Imhann, Ruby Sanders en Sarah van Binsbergen doen een poging tot duiding.

Sarah: Toen ik de trailer zag dacht ik dat dit weer zo’n hypergestyleerd drama zou worden met als premisse: beeldschone vrouw heeft alles maar is niet gelukkig. Maar ik moet zeggen, ik ben positief verrast. De film kroop onder mijn huid en bleef daar nog dagenlang zitten.

Luuk: Is stilering iets wat je kan storen? De vraag is of films als deze – denk bijvoorbeeld ook aan The Neon Demon – met hun grote aandacht voor stijl, daarmee aan inhoud inleveren. En of je dit zo kan (of mag) beoordelen, alsof veel stilering tegen een film pleit.

Ruby: Nee, dat pleit niet per definitie tegen een film. Maar het is wel degelijk een vraag die Ford zichzelf ook stelt door juist een wereld te portretteren waar veel buitenkant soms een gebrek een binnenkant verbloemt.

Luuk: Verbloemt stilering het een gebrek aan binnenkant? Of is het een poging dat door de kijker in te laten vullen?

Ruby: Volgens mij heeft Susan dat gevoel wel; dat haar prachtig aangeklede leven haar uiteindelijk niet de bevrediging oplevert waarnaar ze op zoek was.

Sarah: Precies, en daarom werkte de vorm hier ook zo goed, want de stijl versterkt dat idee. Interessant dat je The Neon Demon noemt Luuk, want daarbij had ik dat gevoel wel, dat de overvloedige aandacht voor stijl ten koste van de inhoud ging. Maar bij deze film vond ik dat niet.

Ruby: De vraag van inhoud versus vorm is in ieder geval een vraag die met deze film gesteld wordt. Susan heeft een man van de inhoud (Edward) ingeruild voor een man van het uiterlijk vertoon en het succes, maar uiteindelijk heeft dat haar niet gelukkig gemaakt.

'Het verhaal dat Edward schrijft is echter dan het leven dat Susan leeft'

Luuk: Ik denk niet dat je het zo zwartwit kan zien, dat Edward inhoud had en haar huidige man niet. De film gaat niet over inhoud vs. inhoudsloos. Nocturnal Animals is een horrorfilm over onze diepste verlangens, onze wildste driften en lusten. Edward weet geen manier om de zijne los te laten, behalve door er een boek over te schrijven. En wat we zien is vernietigend, een echter leven dan dat wat Susan leeft.

Ruby: Een ander thema: de angst die een man voelt als hij geen bescherming kan bieden aan zijn geliefden.

Luuk: Die angst die je beschrijft, Ruby, die is niet echt. Die speelt zich af in het verhaal binnen het verhaal, onder controle van de schrijver. En die schrijver laat het meest gruwelijke lot los op zijn dierbaren.

Ruby: We zeggen net nog dat kunst echter is dan het echte leven. Die angst heeft Edward denk ik wel degelijk gevoeld. De film suggereert op zijn minst dat de keuzes die Susan heeft gemaakt Edward ertoe bewogen om dit boek te schrijven.

Luuk: Wat ik sterk vond was dat we die link zelf mochten invullen. We kregen ingrediënten, maar moesten alsnog zelf het verhaal maken. Die leegte is een uitgesproken keuze, zoals vrijwel alles in de film een uitgesproken keuze is. Elke goede film is mijns inziens er een waarin duidelijk gekozen wordt. En elke keuze die Ford maakt (muziek, stijl, cameravoering, verhaal, wat we wel en niet weten als publiek) is superduidelijk.

Sarah: De keuzes zijn duidelijk, maar niet makkelijk als keuzes te herkennen. Bij sommige films kun je heel duidelijk zien welk effect een regisseur met bepaalde keuzes wil bereiken. Hier is dat minder doorzichtig en dat is denk ik een van de dingen die ik zo sterk vond.

'De intro is kenmerkend voor de hele film: geen enkele interpretatie die je erop plakt volstaat'

Luuk: Je kunt het alleen duidelijk zien als keuzes half gemaakt zijn. Dan heb je tijd om erover na te denken. Hier niet. Wat vonden jullie van de intro? Over extreme keuzes gesproken!

Ruby: Hypnotiserend. Daarin kwamen beide werelden die verder in de film langs elkaar lopen bij elkaar. Het 'volkse' en obese Amerika; en de highbrow kunstwereld.

Sarah: In de intro werd voor mij al duidelijk wat kenmerkend is voor de hele film: geen enkele interpretatie die je erop plakt volstaat. Gaat het er inderdaad om die twee wereld samen te brengen? Is het een poging om de verdorvenheid en het cynisme van de hedendaagse kunstwereld te laten zien: die obese vrouwenlijven op sokkels en bezoekers die daar in designerpakjes omheen drentelen? De intro doet al die dingen, maar tegelijkertijd doe je de film tekort als je haar daartoe reduceert.

Luuk: Welke uitleg, of combinatie van drie manieren van uitleg, ook... het is incompleet. Daarmee zegt Ford iets interessants over ons. En het zegt ook iets over wat wij nu proberen.

'Dat alle keuzes doordacht zijn, maakt nog niet dat je er als kijker niets van mag vinden'

Ruby: Haha. Helaas wel. Maar ik vind het ook weer wat aanmatigend om daarmee de discussie dood te slaan. Net als het argument dat alle keuzes zo doordacht zijn; alsof dat ons het recht om er iets van te vinden ontneemt. Dan plaats je de maker wel op een erg hoog voetstuk.

Luuk: Het onderneemt ons niet het recht, maar wel het belang.

Sarah: Dat denk ik niet. Het geeft juist ruimte om het over verschillende aspecten te hebben. Om zelf in te vullen, verschillende interpretaties aan te dragen, zonder te doen alsof een daarvan allesomvattend is, kan zijn. Dat zelf invullen is, zoals je eerder zei, juist wat de film van je vraagt.

Luuk: Zie het als een huis. Als het helemaal af is, kun je er wat van vinden, maar raakt dit het huis niet. Als het huis aan alle kanten open staat, vol gebroken leidingen en de plannen niet overeenkomen, haal je met elke mening meer loszittende stenen onderuit. Zo is het ook met films. De vrijwel perfecte films kun je alles van vinden, maar het raakt de films niet. Bij mindere films haalt het net zoveel los tot er niets meer van overblijft.

Sarah: Ik zou daar aan willen toevoegen dat bij een goede film je mening de film an sich allicht niet raakt, maar dat wat een film goed maakt zeker ook te maken heeft met de mate waarin deze uitnodigt om er iets van te vinden, er over na te denken, over te praten.

Luuk: Eens. Een goede film heeft duizend hoeken om hem vanuit te bekijken.

Ruby: Ter afsluiting nog een laatste gedachte over het einde? Zonder iets weg te geven: was het een wraakactie van Edward?

Luuk: Ja.

Sarah: Ja. Maar ook dat is weer een beetje te makkelijk, het is meer dan dat. Wat, dat mag de lezer/kijker zelf bedenken.

De Filmtrialoog wordt mede mogelijk gemaakt door Cineville.
Nocturnal Animals draait nu in de bioscopen en filmtheaters. Ga voor meer informatie en draaitijden naar Cineville.nl. Met de Cinevillepas zie je zoveel films als je wil voor 19 euro per maand.
cinevilleticket_met_trans-1

 

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Nieuws in beeld: In de klauwen van de blauwe leeuw

In de klauwen van de blauwe leeuw

Gedupeerden in de toeslagenaffaire moeten de 30.000 euro, die zij ter compensatie krijgen, grotendeels weer terugbetalen. Lees meer

Koop online bij je favoriete boekhandel 1

Koop online bij je favoriete boekhandel

Max Beijneveld ziet met lede ogen aan hoe de boekhandels uit het straatbeeld verdwijnen door de coronacrisis, ondanks het feit dat we het afgelopen jaar gezamenlijk meer boeken hebben gekocht. Steun juist nu je favoriete boekhandels door direct op hun site onze aankopen te doen. Lees meer

Succes is geen keuze

Succes is geen keuze

Krijgen we in onze samenleving altijd wat ons toekomt? Bas van Weegberg ziet meritocratie als een optimistisch rookgordijn waarachter sociale ongelijkheid makkelijker in stand wordt gehouden. Lees meer

Het populisme van de VVD, gekraakt

Het populisme van de VVD, gekraakt

De #DanielKoerhuisChallenge begon als een ludieke hashtag, maar bleek gaandeweg om veel meer te gaan, schrijft Sander van der Kraan. Lees meer

Hard//talk: De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

Het beste van 2020

Tien hoogtepunten van een jaar discussies, ruzies en gepassioneerde betogen die de revue passeerden. Lees meer

Alain Bachellier

Te vaccineren of niet te vaccineren, dat is de kwestie

De keuze om je wel te vaccineren is vaak net zo irrationeel als de keuze om je niet te vaccineren. Uiteindelijk is niet kennis, maar vertrouwen de doorslaggevende factor. Jihane Chaara heeft vertrouwen. Lees meer

 Staat er een doctor voor de zaal?

Staat er een doctor voor de zaal?

Epsteins gastbijdrage was tekenend voor het seksisme en de neerbuigendheid waarmee vrouwelijke academici te maken krijgen. Lees meer

Vergeet het lichaam van de ander niet 1

Vergeet het lichaam van de ander niet

Juist in een tijd waarin gezondheid als een individuele verplichting wordt gezien, dwingt een pandemie ons om over onze lichamelijkheid na te denken, merkt Rijk Kistemaker. En over die van de ander. Lees meer

Nieuws in beeld: Met afstand de raarste kerst

Met afstand de raarste kerst

Illustrator Loes van Gils blikt vooruit op een afstandelijke kerst. Lees meer

Diversiteit in het academisch curriculum

De 'pure gaze' van de witte wetenschapper

Grâce Ndjako neemt ons mee langs schrijvers en denkers uit alle tijdperken die de academische wereld probeerden te dekoloniseren. Lees meer

Filmtrialoog: King of the Belgians

King of the Belgians

Een documentairemaker volgt de Belgische koning Nicolaas III op staatsbezoek in Turkije. Ondertussen splitst Wallonië zich in afwezigheid van de koning af van Vlaanderen. Lees meer

 Minister Kaag houdt het bij een kledingadvies

Minister Kaag houdt het bij een kledingadvies

Minister Kaag (Buitenlandse Handel) hield deze week twee Kamermoties tegen, die ons in staat hadden moeten stellen de import te beperken van kleding die onder dwang is gemaakt door Oeigoeren. Lees meer

Een cruciaal EU-wetsvoorstel over Big Tech laten we zomaar aan onze aandacht ontglippen

Waarom laten we een cruciaal EU-wetsvoorstel over Big Tech zomaar vallen?

Na jaren van kritiek en waarschuwingen van klokkenluiders komt de Europese Commissie eindelijk met een wetsvoorstel over de macht en invloed van Big Tech. En wat gebeurt er? De grootste bedrijven lobbyen het voorstel gewoon van de baan. Kom op, media: reageer! Lees meer

 Met Black Friday bestelden we massaal lucht

Met Black Friday bestelden we massaal lucht

Met name kleine webshops zijn vaak genoodzaakt om (veel) groter verpakkingsmateriaal te gebruiken. Illustrator Chloé Pérès-Labourdette brengt het nieuws in beeld. Lees meer

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Moeten we een minister-president die Thatcher-fan is verwelkomen, alleen omdat ze een vrouw is? Lees meer

Ware kennis… Wat is dat eigenlijk en hoe vinden we die?

Ware kennis... Wat is dat precies en hoe vinden we die?

Ware kennis is kennis die door zo veel mogelijk mensen is ingegeven. Toch houden sommige leerprogramma’s van de studie filosofie nog geen of erg weinig rekening met de wijze waarop categorieën als gender, klasse en etniciteit invloed hebben op de politieke theorieën van een filosoof. En daar moet heel snel verandering in komen, aldus Stefanie Gordin. Lees meer

 Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

'Ik neem de eerste hap, dan neem jij de tweede,' zegt Sara Sadok, voor ze een hap neemt van een karameldonut. Lees meer

Hard//talk: Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Door haar eigen universiteit voor het gerecht te slepen, hoopt UvA-student Tammie Schoots de vrije en emancipatoire kern van het onderwijs te beschermen. Lees meer

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Hoe kunnen we zorgen dat een ziekte ‘gewoon’ een ziekte is en het lijden niet wordt versterkt door de denkbeelden die we eropna houden? In een tijd waarin bijna 60% van de bevolking met een chronische ziekte leeft is het belangrijk stil te staan bij hoe een ziekte-idee van invloed kan zijn op de ervaring van het ziek zijn, stelt Tiare van Paridon. Lees meer

 Geen regenboog op de refoschool

Geen regenboog op de refoschool

Jongeren op reformatorische scholen geven aan dat er in de praktijk best over verschillen in geaardheid kan worden gepraat, maar dat betekent niet dat ze zelf voor hun identiteit uit durven komen. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan