Illustratie: Baukje Stamm

BBQ-tips voor dit wederom warme weekeinde. Van onze huiskok Hiske." />

Illustratie: Baukje Stamm

BBQ-tips voor dit wederom warme weekeinde. Van onze huiskok Hiske." />
Asset 14

Blokjesdag

Na Rokjesdag is er nu ook Blokjesdag. De vrouwen flaneren met hun blote benen, de mannen trekken hun shirt uit en nemen hun positie achter de barbecue in. Hiske haalt herinneringen op aan haar eigen macho-vader en vroeg echte mannen om tips over de beste BBQ-technieken in dit vroegzomerse weer.

Bijna twee weken na het officieel uitroepen van rokjesdag was het Paasweekend eindelijk ook tijd voor de Nederlandse mannen om collectief de vroege zomer in te luiden. Want misschien nog wel zomerser dan de zoetige geur van zonnebrand is de geur van aanmaakblokjes in combinatie met zwartgeblakerd vlees. Zodra het kwik boven de twintig graden stijgt, krijgen de heren het op hun heupen. Een walm van paraffine en testosteron vult achtertuinen en parken. Tijd voor primitief gerommel met vlees en vuur: er moet en zal gebarbecued worden.

Het is een jaarlijks terugkerend ritueel. Als een Neanderthaler die een weerbarstige beer uit zijn hol trekt, sleurt mijn vader zijn buitenkeuken uit de schuur en plaatst hem pontificaal op het platje. Dan verschijnt het keukengerei: speciaal aangeschafte extra-lange lucifers, twee enorme vorken en een ijzeren knijptang – geheimzinnige attributen die de hele winter geduldig in het laatje onder de oven hebben liggen wachten op deze eerste warme lente-avond. Op het tafeltje naast de grill stalt hij met zorg zijn eiwitrijke buit uit: hamburgers en worstjes, kippenbouten en spiesjes, vier in aluminiumfolie ingepakte aardappels en twee bananen met hagelslag. “Ik ga beginnen hoor!” roept hij dan, en met zijn speciale tang legt hij de eerste portie vlees op de hete grill.

Het vel van de kippenpoten vat meestal als eerste vlam, en vader wappert driftig fronsend met een stuk karton tot de vonken in de aardappelsalade vliegen. De uien vallen van de spiezen tussen de brandende kolen, en rond die tijd begint meestal tot overmaat van ramp ook de biefstuk- het pronkstuk van de avond- vervaarlijk te gloeien. “Niks aan de hand!” gilt mijn vader dan terwijl het zweet over zijn rug gutst, om vervolgens in bijzonder onvaderlijk vloeken uit te barsten want hij heeft zijn hand gebrand aan het hete rek. Zwijgend eten mijn broertje en ik de verkoolde worstjes en mijn moeder doet voor de veiligheid de kippenpoten nog maar even in de oven.

Een goede barbecue is geen sinecure. Tijd dus om een paar experts te grillen over hun barbecuegeheimen en hen te vragen naar hun favoriete recept.

Illustratie: Baukje Stamm

Leonardo Pacenti, chefkok van restaurant Toscanini in Amsterdam:

“Mijn wortels liggen in Italië en Zuid-Afrika, daar is barbecueën bijna tot wetenschap verheven. Ik kan me daarom boos maken over de gemakzucht waarmee Nederlanders hun goedkope stukken vlees op de gasbarbecue smijten. Een gasbarbecue of een waterbadgrill is helemaal geen barbecue, want de essentie van het grillen is juist de geur van het hout of de houtskool, en de lekkere rook van het vet dat in het vuur druppelt die weer in het vlees trekt. In Zuid-Afrika maken we een torentje van rooikranshout met een paar kranten er in, daarmee steken we de barbecue aan. Gebruik geen paraffineblokjes. Die stinken. Het beste zijn reukloze, kartonnen Fire Up-blokjes. En in de barbecue moet een combinatie van briketten en houtskool, want briketten branden egaal en de houtskool zorgt voor de lekkere smaak. Een absolute favoriet in Toscanini is de Quaglia alla Diavola: duivelse kwartel van de houtskoolgrill. Deze bereidingswijze kun je eigenlijk voor alle gevogelte gebruiken. Je knipt het beestje over de rug open slaat ‘m dan heel goed plat tussen folie , bijvoorbeeld met de onderkant van een pannetje. Ik heb zelfs eens een Italiaanse kok gezien die er even met zijn auto overheen reed! Dan zouten, goed aan beide kanten grillen en serveren met salmoriglio, een sausje van olijfolie, oregano, rode peper, knoflook en citroen.”

Moshik Roth, chefkok van restaurant ’t Brouwerskolkje in Overveen:

“Het is heel belangrijk om de barbecue ruim van tevoren aan te steken. Je houtskool – want je moet echt houtskool gebruiken – laat je even goed branden en dan dimmen. De vlammen moeten een soort rood laagje rond de kolen zijn, dan is de temperatuur perfect en vliegt je product niet in brand. In het restaurant gebruiken we hele speciale Japanse houtskool van eikenhout dat op duizend graden is gebrand. Die smaak is echt fantastisch. Ik barbecue zelf vooral groenten, omdat ik de schroeismaak bij vlees en vis te sterk vind. Bij delicate producten is dat zonde van de smaak. Maar met bijvoorbeeld uien, tomaten of courgette geeft een branderig houtskoolsmaakje een spectaculair effect. Je moet de groenten trouwens droog grillen, en daarna warm aanmaken met goede olie, zout en kruiden.”

Frenky van Dinther, chefkok van restaurant Wilde Zwijnen in Amsterdam:

“We hebben altijd minstens twee gerechten van de houtskoolgrill op de kaart staan. Een goede manier om de grill aan te steken is met een vuurkorf, die vul je eerst met een laagje briketten en dan met houtskool. Daaronder leg je je aanmaakblokje. Als alles brandt gooi je de korf leeg in de barbecue, en dan hoef je alleen nog maar even te wachten tot het rooster heet is. Gebruik absoluut geen olie op de grill, dat gaat enorm roken en branden. Ook peper kun je het beste op het laatst op je producten doen, want ook dat verbrandt. Gewoon even zouten en een heel klein likje olie op het product zelf, en achteraf verder kruiden. Een echt Hollands barbecueproduct is de makreel, een goedkope en ondergewaardeerde vis. Een hele makreel op de houtskoolgrill is heerlijk met alleen een beetje citroen, sla en goeie mayonaise.”

Mail

Hiske Versprille

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer