Asset 14

Maak thuis een wereldreis

TIP: Maak thuis een wereldreis

Er zijn een paar gespreksonderwerpen die zo ontzettend uitgekauwd zijn dat ik, als iemand er over begint, direct watten in mijn oren zou willen stoppen. Eén daarvan is ‘fitness en eiwitshakes’. Een ander is ‘ik ga een auto kopen, een Volkswagen Golf’. Maar het onderwerp dat de kroon spant, is er één waarover laatst een bezoeker in mijn huis begon: ‘Ik ga volgende maand reizen. Ja supervet - naar Laos, Cambodja, Thailand en Vietnam.’

Het rondje Zuidoost-Azië: bijna iedereen in m’n omgeving heeft het al gemaakt. Net als de meeste andere reizen trouwens, zoals ‘Australië, backpacken’, ‘Afrika, vrijwilligerswerk’, en ‘VS, roadtrip’. Hoe spectaculair die bestemmingen ook mogen klinken - het begrip ‘reizen’ lijkt voor mij af en toe treurig triviaal geworden.

Ik merkte dit voor het eerst tijdens mijn eigen reis naar Peru, vier jaar geleden. Tot mijn schrik constateerde ik dat ik me op deze reis minder verheugde dan, pak ‘m beet, mijn fietsvakantie in Overijssel op mijn elfde. Ik besloot geen enkele grote reis meer te maken. Geen enkele, totdat ik wist hoe ik mijn reisvreugde terug kon krijgen.

Ik ontdekte nog iets anders in Peru: ik had het onwerkelijke gevoel er al eerder te zijn geweest. De witte huisjes, het Spaans-koloniale dorpspleintje met de palmen en de fontein en de kerk; de kom van hoogland tussen de bergen, de alpaca’s; de marktjes met overdonderende felle etenskleuren, de bont gestreepte poncho’s; de vrouwen met hun hoge zwarte hoeden, de ronde café-con-leche- gezichten, de markant gepriemde ogen; alles viel precies in mijn verwachtingspatroon. Vaag drong tot me door dat het geluk dat die indrukken in me opriepen, meer met een associatie te maken had dan met de omgeving zelf. Ik kon er toen alleen niet achter komen waarom dat was.

Dat gebeurde pas kortgeleden. De bron was Kuifje en de Zonnetempel, waarin Kuifje, de stripheld van Hergé, in Peru op zoek moest naar een gekidnapte vriend. Alles viel op z’n plek. Hergé had het avontuur in Peru zó levensecht gemaakt, dat ik het Peru van het stripverhaal intenser had beleefd dan het werkelijke Peru. Wat een wereldreiziger moet je daarvoor geweest zijn, om zo goed de sfeer van een land te kunnen vastleggen, dacht ik vol bewondering. Totdat ik Hergé googelde en een schokkende ontdekking deed:

Hergé is nooit in Peru geweest.

Zelfs nooit in een Zuid-Amerikaans land.

Hoe was dit mogelijk? Een halve kluizenaar die mij als een local door Peru had gegidst? Ik las verder.
‘Hergé deed grondig onderzoek naar de gebieden waar hij Kuifje naartoe stuurde, maar ging vrijwel nooit zelf naar de plek van afspelen. Wel bezocht hij musea vol volkenkundige voorwerpen, en las stapels boeken over de geschiedenis, geografie en de bevolking van het land.’

Die werkwijze, bedacht ik me, was wat me al die tijd onbewust aan die voortwoekerende vakanties ontbrak. Ik had die laatste jaren, door onverschilligheid en extreem goedkope vliegtickets, nauwelijks meer een idee waar ik daadwerkelijk naartoe reisde. En hoe meer dat het geval was, hoe meer het contrast tussen de reisbestemming en thuis verdween. En daarmee de zin van het reizen zelf. Hergé leerde me met zijn Kuifjeverhalen, zonder dat ik het zelf doorhad, dat de intensiteit van een reis verband houdt met de verdieping erin vooraf. Wie dat doet, kan niet alleen z’n reis mooier maken, maar heeft zelfs al aan de onderdompeling vooraf een reis op zich. Kijk maar naar Hergé. Want zou ook maar iemand durven beweren dat hij geen wereldreiziger is?

Mail

Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

:Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

De Stoute Stift is de gloednieuwe illustratiewedstrijd van deBuren, Stripgids, Hard//hoofd en Stichting Nieuwe Helden. Meedoen? De deadline is 1 mei 2024 (10:00). Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Fatma Shanan: de lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn 1

Fatma Shanan | De lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn

Een oase van rust midden in Berlijn. De kleine geschilderde landschappen en zelfportretten in de natuur van Fatma Shanan (1986, Israël) komen goed tot hun recht in de expositieruimte van Dittriech en Schlechtriem. De tentoonstelling ‘The Inn River’ bestaat uit een bescheiden aantal van negen schilderijen. Aucke Paulusma laat zien dat een aandachtige observatie loont, maar dat de schilderijen laten niet per se een vrolijke indruk achterlaten. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer