Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: een documentaire over een oude Paris Hilton die met haar moeder in een villa woonde." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: een documentaire over een oude Paris Hilton die met haar moeder in een villa woonde." />
Asset 14

Grey Gardens

Edie Beale was een van de Paris Hiltons van de jaren dertig: jong, beeldig en afkomstig uit een steenrijke familie met huizen in Manhattan en The Hamptons. Haar moeder was Edith (“Big Edie”) Bouvier Beale, de tante van Jackie Kennedy. Alles wees op een glorieuze toekomst in de high society; Edie was fotomodel en hoopte op een doorbraak in showbusiness als danseres.

Fast forward naar het jaar 1975. Documentairemakers Albert en David Maysles waren door Jackie - inmiddels -Onassis en haar zus Lee Radziwill gevraagd een film te maken over hun jeugd, waartoe ook het zomerhuis Grey Gardens van hun tante Edith Beale werd bezocht.

Het huis - een villa met 28 kamers, vlakbij het strand - werd permanent bewoond door Edith en de inmiddels 58-jarige ongetrouwde Edie. De twee leefden samen met tientallen katten, op de zolder zaten wasberen en met uitzondering van de drie kamers waarin werd gewoond was het huis totaal vervallen. Edith had zich na de scheiding van haar echtgenoot teruggetrokken in haar enige bezit: Grey Gardens. Haar dochter had zich bij haar gevoegd. Beiden wilden onafhankelijk blijven, wat ook inhield dat ze in complete armoede leefden. Af en toe verkochten ze een antiek meubelstuk of wat Tiffany’s-zilver om het hoofd boven water te houden.

Na de ontmoeting met de excentrieke, kibbelende Edie’s waren de Maysles’ niet meer geïnteresseerd in het maken van een film over Jackie en Lee. Ze schraapten hun spaargeld bij elkaar en in het najaar van 1975 werd begonnen met het draaien van Grey Gardens. Albert en David waren de de Direct Cinema-school, waarin de documentairemaker zo weinig mogelijk ingrijpt en het verhaal zichzelf “vertelt”. Je kunt Grey Gardens in feite zien als een zeer vroege reallife soap.

Edith en Edie maken ruzie, zingen vergeten liedjes uit de jaren dertig en doen dansjes. Het ene moment schreeuwt de dochter tegen haar moeder dat die haar leven verpest heeft; in de volgende scéne halen ze herinneringen op aan hun Great Gatsby-verleden. Edie’s outfits gedurende de opnamen werden wereldberoemd: tulbanden van Hermés-sjaals, bijeengehouden door een diamanten broche, een badpak met witte pumps of een rode sweater als hoofddoek. In 2007 droeg Harper’s Bazaar nog een grote modereportage met de Olsen-zusjes op aan Edie en Rufus Wainwright schreef een beeldschoon, melancholisch liedje genaamd Grey Gardens. De Edie’s hadden het zelf geweldig gevonden. (Edith stierf twee jaar na het maken van de film, Edie overleed in 2002 in een appartementje in Florida. Het duurde vijf dagen voor iemand haar vond.)

Koop Grey Gardens (niet te verwarren met de speelfilm uit 2009, waarin Edie zeer verdienstelijk wordt vertolkt door Drew Barrymore) en geniet van de meest gestoorde én de meest glamoureuze moeder-dochter verhouding ooit.

“It’s very difficult to keep the line between the past and the present. You know what I mean?”

(Edie Beale)

Mail

Sanne Rispens

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Een kijkje in mijn consumentenziel (2024) 1

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024)

De gemiddelde Nederlander koopt vaak kleding, en heeft er vaak ook nog geen overzicht over. Columnist Loïs Blank houdt haar eigen koopgedrag elk jaar weer bij. Lees meer

Even zweven de levende wezens

Even zweven de levende wezens

Voor Hard//hoofd dicht Pim te Bokkel over de verschillende facetten van water: de kalmte en geborgenheid ervan, of juist de dreigende weidsheid. Dit is een voorpublicatie uit de bundel 'Even zweven de levende wezens' die op 16 januari bij uitgeverij Wereldbibliotheek verschijnt. Lees meer

Een echte vis

Een echte vis

In dit verhaal van Maartje Franken dreigt er meer dan alleen een storm. Kinderen gaan op zomervakantie in de regen, ontdekken een verzonken stad en proberen te documenteren zoals Bear Grylls. Lees meer

:Oproep: Hard//hoofd Biechtlijn

Oproep: bel de Hard//hoofd Biechtlijn

Op zoek naar een luisterend oor? Bel de Hard//hoofd Biechtlijn op 06 16 85 74 57 en word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier om de collectieve audiobiecht te beluisteren. Lees meer

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Lichamen en monden

Lichamen en monden

Hoelang blijf je toekijken? Wanneer dondert alles in elkaar? Waar zit de zwakke plek van passiviteit? Pieter van de Walle neemt je in dit kortverhaal mee als apathische visverzorger in een Berlijns aquarium. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine! 1

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Welk verlangen kenmerkt jouw leven en waar snak jij naar? Stuur voor 14 februari 2025 je pitch in en voed ons met jouw ideeën over (beeld)verhalen, essays, poëzie en kunstkritiek voor het magazine ‘Honger’. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Illustreer jij de volgende cover van het Hard//hoofd Magazine?

Voor ‘Honger’, het najaarsnummer van 2025 van Hard//hoofd, zijn we op zoek naar illustrator die de cover van ons magazine wil maken. Lees meer

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Lieke van den Belt vertelt in deze column over haar relatie met en tot Venus. Kijken ze elkaar aan? En zien ze de ander dan ook? Lees meer

De Groep

De Groep

'Ik ben Jane en Kevin is een lul die te veel ruimte inneemt.' Amal Akbour schreef een verhaal over Jane, een narcistische jonge vrouw die voor het eerst deelneemt aan groepstherapie. Dit is een voorpublicatie van het verhaal dat Amal schreef als onderdeel van het Veerhuis Talentenprogramma. Lees meer

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars! 1

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars!

Als dank voor hun steun, ontvangen onze ruim 1.700 kunstverzamelaars in januari een prachtig werk van beeldend kunstenaar Dakota Magdalena Mokhammad. Om welk werk het precies gaat blijft een verrassing, maar in gesprek met onze chef Kunst Jorne Vriens licht Dakota een tipje van de sluier op. Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Terug naar het moezeum

Terug naar het moezeum

Culturele ruimte ‘moezeum’ is een relatieve nieuwkomer in het culturele landschap. Laura Korvinus en Jorne Vriens bezoeken de eerste tentoonstelling By the Way'. Waar er bij veel hedendaagse kunstinstellingen behoefte is om zich te engageren met maatschappelijke kwesties, maar het te vaak blijft bij goede bedoelingen, vinden ze in moezeum een voorbeeld van hoe het óók kan. Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Zoals dagtoeristen in Amsterdam naar het grachtenmuseum, het microbenmuseum en het hennepmuseum kunnen, heeft Barcelona een chocolademuseum, mummiemuseum en sinds vorig jaar ook: het Museum voor Verboden Kunst. Ferenz Jacobs bracht een bezoek en ontdekte al snel dat de werken uit deze privécollectie, afkomstig uit verschillende gebieden en tijdsperiodes, allen een gemeenschappelijke deler hebben: controverse. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer