Asset 14

'Iets over sterk blijven of zo'

'Iets over sterk blijven of zo'

Redacteuren Rosanna Baas, Paula Lina en Jozien Wijkhuijs zijn songfestivalfans en niet bang om dat te zeggen. Speciaal voor deze blijde dag maakten zij een Eurovisietrialoog. Welke liedjes maken kans vanavond? Welke staan er tot hun grote spijt ook in de finale? En wat was nou eigenlijk de boodschap van het Russische liedje?

Jozien: Even een biertje openen.

Paula: Haha cheers.

Rosanna: Ik wil ook bier!

Paula: Ik ook. Even zoeken.

Jozien: Zo. Proost.

Rosanna: Hoe zeg je dat in het Portugees?

Jozien: Uhm. *Zoekt op google translate* Felicidades. Laten we ome Google maar geloven.

Rosanna: Oké. Nou. Eerste gedachtes bij de Eurovisieweek?

Paula: Intens.

Rosanna: De eerste helft was wel duidelijk beter dan de tweede wat mij betreft.

Jozien: JA!

Paula: Het is al lang geleden dat ik ook de halve finales keek en ik snap nu waarom. Die uitzendingen zijn zó lang.

Jozien: Ik vond het wel weer mooi hoor. Als je de halve finales niet kijkt, hoe krijg je dan ooit zo'n verschrikking te horen als dat nummer van San Marino? Dat maakt dat je andere muziek weer meer waardeert.

Paula: Ja, ik ben wel blij dat ik die nep-Sporty Spice niet terug hoef te zien.

Rosanna: Nou ja, zijn er geen verschrikkingen door dan?

Paula: Tuurlijk wel. Dat zul je altijd houden.

Jozien: Zo uit m'n hoofd: Cyprus, Denemarken.

Paula: Moldavië.

Jozien: NEE! Dat was fantastisch.

Paula: Litouwen vond ik echt sáái. Die zangeres lag een beetje passief op het podium te niksen in een zwierige jurk. En toen ze opstond werd het alleen maar erger. Ze omhelsde haar man aan het eind of zo?

Jozien: Die gast was haar echte man hè.

Paula: Oh, toch wel echt dus.

Rosanna: En Cyprus was die Beyoncé toch? Alleen kon ze niet zingen.

Cyprus is echt een McDonalds-hit, met strakke dansjes.

Jozien: Ja die ja, met dat pakkie dat ik dan wel weer aan wil voor de volgende bruiloft waar ik heen moet.

Paula: Cyprus is echt een McDonalds-hit, met strakke dansjes. Ik vind het zelf afschuwelijk maar het zou best hoog kunnen scoren.

Jozien: Oh dat gaat het inderdaad ver schoppen vrees ik.

Rosanna: Over Beyoncé gesproken: was het Slovenië met die formation-act?

Jozien: Uhm. tell me more?

Rosanna: Die chick met dat roze haar. Over onafhankelijke vrouwen zong ze. Was nog net voor Waylon door.

Paula: Ik heb bij Slovenië staan: ‘strakke dansjes, te snel, grapje over dat de muziek er niet meer is, slecht geacteerd, okdoei’. Slovenië was die act waarbij de muziek zogenaamd uitviel. Zucht...

Jozien: Oh die! Wel gaaf haar. Verder weet ik niets meer van het liedje.

Rosanna: Nou de dansjes maakten wel indruk dus. Op mij in ieder geval. Verder zeker geen winnaar.

Paula: Ik vond de dans ook goed, maar de rest een beetje prut en nep. Maar ik kan ook heel hard zijn, zo'n moment verpest het dan voor mij echt een beetje.

Jozien: Dat ze even stilviel?

Paula: Ja en vooral het slechte acteerwerk. Ik vond het heel nep, maar misschien zeur ik nu gewoon. Ik vond het niet verrassend, laat ik het zo zeggen.

Jozien: Ik zit nu nog even door de lijst te gaan. Bizar hoeveel dingen to-taal niet in m'n hoofd zijn blijven hangen.

Paula: Zweden was wel groovy trouwens, daarvan wilde ik zelf gaan dansen.

Rosanna: Die jongen van Zweden deed me zo erg aan iemand denken, maar ik kan er maar niet achter komen wie... Heel irritant!

Jozien: Haha, dat zei een vriendin van mij ook gisteren! We kwamen er niet uit… Wat had Estland ook alweer?

Paula: Die vrouw met die rare jurk is Estland. Die zingt als een sirene.

Jozien: Oh! Die op een soort berg zat. Een berg van jurk.

Rosanna: Nee, dat was Rusland! Toch?

Jozien: Nee, dat was óók Rusland. Ze hadden het allebei.

Rosanna: Ben wel heel blij dat die niet door is overigens.

Paula: Dat Estse nummer had iets ouderwets. Deed me denken aan mijn pubertijd, toen ik het nog gênant vond om toe te geven dat ik naar Eurovisie keek.

Rosanna: Toen was het toch ook nog gênant? Anouk had toen nog niet meegedaan hè.

Jozien: Vond je het ooit gênant om toe te geven dat je naar Eurovisie keek?

Paula: Haha, ja dus. De liedjes waren toen veel oncooler. Ik vind dat de nummers van dit jaar echt veel hipper zijn dan 'in mijn tijd' - hoewel ik dus ook vind dat dit alsnog mijn tijd is. Niet dat ik nou weg ben van de 'hippe' nummers van nu. Haha, het is ook nooit goed...

Jozien: Ik weet niet of ik het toegaf, maar het was bij ons thuis wel altijd vaste prik.

Rosanna: Ze zingen wel haast allemaal in hun eigen taal of in het Engels nu. Behalve Estland dan dus...

Paula: Wat vond je stom aan Rusland, Rosanna? Ik vond het schattig dat ze het in het Engels probeerden. Maar Rusland was echt onverstaanbaar. En Hongarije zong volgens mij ook in de eigen taal. Daar had de commentator het over.

Jozien: Ik weet niet, ik merk toch altijd dat ik een nummer in de eigen taal wel sympathiek vind.

Rosanna: Nou, ik vond het ballet heel mooi. Maar de zangeres zong niet heel goed. En verder durf ik niets te zeggen wegens politieke correctheid.

Jozien: Haha, Rosanna, dat mag wel gewoon hoor.

Paula: De Russische ballerina's dansten inderdaad mooi.

Rosanna: Nou, ze zat in een rolstoel toch. Dus dan durf je er eigenlijk niet meer negatief over te doen...

Paula: Ik vond de boodschap van haar nummer wel heel mooi. Ze zong alleen niet zo goed.

Jozien: Zat er een boodschap in?

Paula: Ja, iets over sterk blijven of zo.

Jozien: Hahahahaha! 'Iets over sterk blijven ofzo'.

Paula: Ik weet het niet meer precies om eerlijk te zijn. Maar ik had opgeschreven dat ik het een mooie boodschap vond.

Rosanna: Vonden jullie het spannend of Waylon doorging?

Als we dit publiceren krijg ik waarschijnlijk allerlei vaderlandslievende P**-stemmers achter me aan

Jozien: Ja. Ik dacht echt: dit wordt niks. En ik had het niet eens onterecht gevonden.

Paula: Om eerlijk te zijn was ik verbaasd dat hij doorging.

Jozien: Als we dit publiceren krijg ik waarschijnlijk allerlei vaderlandslievende P**-stemmers achter me aan, maar ik vond het echt redelijk gênant allemaal.

Rosanna: Oh, ik vond hem dus eigenlijk wel een van de beteren.

Paula: Ik vond het niet spannend. Ik ben niet zo nationalistisch en vond het nummer gewoon niet zo sterk. Maar van de andere kant zong hij wel enorm zuiver. Dus ja, technisch zat het goed in elkaar.

Jozien: Dat is hem wel toevertrouwd en dat is al winst op Eurovision, maar daar gaat het ook niet om vind ik. Wat vonden jullie van die dansers?

Paula: Hysterisch. Ik vond het een soort… zombies op XTC. Maar dan in een bad trip of zo. Ik weet niet. Raar.

Rosanna: Ik vind krump vet. Echt waar. Die gitaren zonder versterking daaraantegen...

Jozien: Maar op dit nummer?!

Paula: Ja, dat dus. Het paste niet helemaal voor mijn gevoel. Ik vond dat hele cowboythema ook een beetje raar.

Jozien: Ik snáp het gewoon niet. Zat echt een beetje door mijn vingers heen te kijken. Maar los daarvan: ik vind het wel leuk dat-ie door is, anders werd morgen heel saai.

Paula: Hij zingt ook zeker wel goed, maar ik hou niet van de stijl. En ik vind het eerlijk gezegd ook niet helemaal bij hem passen, maar goed. Details. Misschien scoort hij er wel hoog mee.

Rosanna: Oké, rondje favorieten dan?

Jozien: Ja! Om de positiviteit er een beetje in te brengen. Zullen we allemaal een top 3 doen?

Paula: Voor mij: Oostenrijk, Noorwegen, Finland, Hongarije, Zweden. Niet per se in die volgorde.

Jozien: Haha, dat is een top 5, maar dan ga ik dat ook doen: Ierland, Oostenrijk, Finland, Moldavië, Australië. Maar dat kan morgen weer anders zijn, want zo ben ik.

Rosanna: Oostenrijk was fijn! Al heb ik dus wel sindsdien New Age van Marlon Roudette in mijn hoofd. Iets in dat refreintje…

Jozien: JAAA New Age. Dat hebben wij gisteren nog zitten googelen.

Rosanna: Haha, ik had echt met jou moeten kijken Jozien.

Jozien: Ja, note to self voor volgend jaar.

Paula: Ierland was met het lieve homostelletje.

Jozien: Wist je dat China dat niet heeft uitgezonden? En Rusland had er ook moeite mee.

Paula: Absurd.

Rosanna: Maar, niemand van jullie Tsjechië in de top vijf? Dat was toch super groovy voor zo'n blank, blond jongetje?

Jozien: ‘Groovy for a white guy'. Uhm. Tsjechië. Help me ff.

Paula: Ik vond het een irritante compilatie van fragmenten uit generieke hits. Teveel Justin Timberlake meets Snoop Dogg meets Ed Sheeran meets Niall Horan.

Rosanna: Bruno Mars?

Paula: Gewoon niet mijn ding, maar ik denk wel prima muziek voor een souvenirwinkel.

Rosanna: Ik doe wel dansjes hoor.

Jozien: OH DIT VENTJE. Met die rugzak. Nee, dat trok ik echt niet.

Paula: Wat vonden jullie van Israël?

Volgens mij is het niet per se een kip. Cardi B doet dat ook constant.

Jozien: Ja eerst dacht ik: waarom die kip? Ze maakt kippengeluiden en dat snapte ik niet. Maar aan het eind van het liedje was ik wel redelijk aan haar kant.

Paula: Ik snap het nog steeds niet. Is het omdat ze een chick is? Het deed me een beetje denken aan Kimbra, die gekke geluidjes.

Rosanna: Volgens mij is het niet per se een kip. Cardi B doet dat ook constant.

Jozien: Ze is ook wel een beetje Cardi B-ish.

Paula: Het was ook wel vals. Maar haar attitude was geweldig.

Rosanna: Maar dat was geen criterium hadden we besloten toch? Valsheid?

Jozien: Tot op zekere hoogte, zou ik zeggen. Niet Polen-vals. Dat is niet oké. Een beetje vals, maar wel een mooie act, vind ik wel gaan voor Eurovision.

Paula: Polen was héél vals inderdaad. Live echt waardeloos.

Jozien: Bij Polen hielp zelfs dat rare handdansje niet meer. Hé en nog even iets wat ik wil vragen: wat vonden we van Jan Smit?

Paula: Als commentator?

Rosanna: Was hij de aardige of de nare?

Jozien: De nare, geloof ik.

Paula: Hij vond dat Nederland beter was dan Hongarije.

Jozien: Hij vond alles wat ik leuk vond stom en andersom.

Rosanna: Dat is dan wel weer geruststellend toch?

Paula: Ik vond die andere presentator ook gemene grapjes maken.

Jozien: Cornald Maas toch?

Paula: Maar je had dus die stem die alles aankondigde. En Jan Smit reageerde vooral overal op. Die andere man maakte vaak gemene grapjes.

Jozien: Ik heb dus trouwens mijn hele leven gedacht dat Cornald Maas iemand anders was. Iemand die in de voorbeschouwing zat. Ik riep: CORNALD! En iedereen lachte me uit want dat was niet Cornald.
Mijn leven is een leugen.

Paula: Hahaha. Drama. Ik heb geen idee hoe die man heet. Ik vond dat Jan Smit niet zoveel zinvols zei. Hij zei over een deelnemer die best vals zong dat er technisch niet veel op aan te merken viel. NOU DIKKE DOEI. Ze was niet mega vals, maar wel out of tune.

Rosanna: Overigens staat Portugal nu wel echt op mijn lijstje met vakantiebestemmingen. Die beelden tussendoor!

Paula: Ja, wauw.

Jozien: Ik vond het stukje waar oud-deelnemers het liedje van vorig jaar zongen heel mooi.
Ik heb het al een aantal keer teruggekeken, misschien wel.

Paula: Haha. 'Misschien'. Ik vond het wel aandoenlijk.

Rosanna: Toen was ik wat anders doen. Heb nooit zo veel geduld voor het pauzevermaak. Gelukkig ging de puntentelling wel snel. Dat duurt zaterdag natuurlijk weer eindeloos.

Jozien: Ik vind dat het tenenkrommend fijnste. DOUZE POINTS.
Maar als jullie nu op iemand je geld moesten inzetten. Wie dan en waarom?

Paula: Moeilijk. Rosanna wat was jouw top 5 nou eigenlijk? Of heb ik daar overheen gelezen?

Rosanna: Nee, we dwaalden wat af. Uhm, Tsjechië, Oostenrijk, Isräel en Bulgarije. En die Duitse Ed Sheeran is ook wel schattig.

Jozien: Sowieso vond ik het een vrij hoog Ed Sheeran-gehalte hebben allemaal.

Paula: Het songfestival leunt een beetje op nummers die lijken op hits van de afgelopen paar jaar. En veel op Zweedse songwriters.

Rosanna: Volgens mij is Oostenrijk onze enige gemeenschappelijke deler dan. Zou wel leuk zijn. Dan kan Conchita Wurst weer presenteren.

Jozien: Ja, ik ben ook wel voor Oostenrijk. Het was gewoon goed.

Paula: Ik zou Oostenrijk heel erg tof vinden.

Jozien: Laten we het daar over eens zijn dan.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Essay: Boy's don't cry 1

Boy's don't cry

In de essayreeks Boy's dont cry onderzoekt Jonathan van der Horst mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 1 met de films Mulan en Like father, like son. Lees meer

Nieuws in beeld: Donorhart uit een doos

Donorhart uit een doos

De heart-in-a-box kan (vlak) na het overlijden van een donor diens hart weer op gang laten komen. Illustrator Simcha van der Veen is diep onder de indruk. Lees meer

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Linkse mensen hebben vaak het idee dat zij buiten en boven de 'verkrachtingscultuur' staan, meent Harriet Bergman. Maar iemands politieke overtuiging zegt weinig over hoe diegene daadwerkelijk met machtsverschillen omgaat. Lees meer

Constant in verbinding en toch eenzaam

Constant in verbinding en toch eenzaam

Een plek waar je echt alleen bent en niet steeds naar je telefoon kunt grijpen. Waar vinden we die nog? Stefanie Gordin denkt met heimwee terug aan haar tijd in de Russische datsja's. Lees meer

 Giftige goudkoorts

Giftige goudkoorts

Jaarlijks belandt meer dan 130.000 kilo kwik - gebruikt voor het vinden van goud - in de Surinaamse natuur. Lees meer

Het vervolg van een rouwwoordenboek

Het vervolg van een rouwwoordenboek

De persoonlijke worsteling van Babet te Winkel om woorden te vinden voor haar rouw, was helemaal niet zo persoonlijk. Ze ontving vele berichten van mensen die zich in haar rouwwoordenboek herkenden. Dit is het vervolg van haar rouwwoordenboek. Lees meer

Hard//talk: Wie Thierry volgt

Wie Thierry volgt

Thierry Baudet heeft er heel wat kiezers bij die simpelweg hun vrijheid terug willen. Julius Koetsier vreest dat zij verzeild zullen raken in een moeras van verzinselen over UFO's en dinosaurussen. Lees meer

Nooit meer hier

Nooit meer genocide (hier)

Nooit meer genocide, dat beloven we elkaar op 4 mei. Maar wat zijn de lessen van 4 mei waard als we ze niet kunnen toepassen om nú een groep in nood te redden? Lees meer

Nieuws in beeld: Volle terrassen, volle ic's

Volle terrassen, volle ic's

Het demissionaire kabinet gaf groen licht voor het openen van de terrassen - en dus ook voor volle ic's. Lees meer

Ali B gaat je niet redden

Ali B gaat je niet redden

‘Self made men’ prediken in online succescursussen dat succes voor iedereen binnen handbereik ligt. Lees meer

Nieuws in beeld: Vogelgriep grijpt om zich heen

Vogelgriep grijpt om zich heen

Langs de Groningse Waddenkust zijn honderden vogels aangespoeld, die waarschijnlijk zijn geveld door de vogelgriep. Illustrator Aida de Jong brengt het lugubere nieuws in beeld. Lees meer

Leven in een grijs gebied

Leven in een grijs gebied

Wat gebeurt er met je zelfbeeld als je chronisch ziek wordt? Accepteer je de ziekte als een deel van jezelf, of blijf je uitkijken naar de dag waarop je genezen bent? Lees meer

 Digikunst spuwt broeikasgassen in de cloud

Digikunst spuwt broeikasgassen in de cloud

Het maken van de digitale kunstwerken kost ‘kolossale hoeveelheden’ rekenkracht van computers, aldus the New York Times. Lees meer

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

De nieuwste verkiezingen lieten ons weer eens zien hoe Nederland aan het afglijden is naar het rechtereinde van de politiek. Hoe kan dat? Is het niet tijd dat links even boos wordt als Wilders en Baudet? Lees meer

Gezien door een kunstwerk

Gezien door een kunstwerk

Doordat fysieke kunstexposities bijna nergens georganiseerd worden, zoeken kunstinstellingen andere wegen om hun werk ten toon te spreiden. Caecilia Rasch mist de ontmoeting met het kunstwerk, en vooral: erdoor gezien worden. Lees meer

Automatische concepten 54

Een miljoen huizen houden het te droog

Zeker een miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken, en dat aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. De boosdoener: droogte. Lees meer

Hard//talk: Onderdak is een mensenrecht

Onderdak is een mensenrecht

Over dakloosheid hoeven we geen uitvoerige politieke discussies te voeren, aldus Jihane Chaara. Onderdak is namelijk niets minder dan een mensenrecht (iets wat men in de Nederlandse politiek even vergeten lijkt te zijn). Lees meer

Filmtrialoog: Nocturne

Nocturne

Onze redacteurs zagen Nocturne, een film over het maken van een film. Hoofdpersonage Alex rent een nacht lang door zijn eigen hoofd, op zoek naar het sluitende idee, de juiste acteurs, een kloppend verhaal. Het sprak esthetisch heel erg aan, maar zaaide ook een hoop verwarring. Lees meer

Nieuws in beeld: 13

Onze corona-aanpak laat talloze aardbewoners stikken

Dat het materiaal waarmee we onszelf tegen corona beschermen voor een golf aan afval zou zorgen, zagen we al van verre aankomen. Illustrator Simcha van der Veen is dan ook verbijsterd: waarom doen we hier niets tegen? Lees meer

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Dat je niet op zoek hoeft naar de diepere betekenis en ook enkel de vorm van een film kan waarderen, bewijst de animatiefilm 'The Nose or Conspiracy of Mavericks'. Lees meer