Illustratie: Elise van Iterson

Deze week: kosmonaut André Kuipers, Hollandse leraren in België, een culturele adempauze en een teleurstellend debuut van Park." />

Illustratie: Elise van Iterson

Deze week: kosmonaut André Kuipers, Hollandse leraren in België, een culturele adempauze en een teleurstellend debuut van Park." />
Asset 14

Slow down

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Hard//talk is de seismograaf die de trillingen van de tand des tijds registreert. Wat heeft ons afgelopen week bezig gehouden? Wat bespraken we bij de koffieautomaat en waar lagen we wakker van? Deze week vier korte commentaren, in woord en beeld, van onze redacteuren.

Machtige Media

Wat je niet bevalt

Het zal u niet zijn ontgaan: vorige week werd het nieuwe tijdschrift Park gepresenteerd, een ‘journalistiek verantwoorde glossy’. De makers baseerden zich op journalistieke legendes als Rolling Stone en Vanity Fair; een hoopvol begin. Maar Park staat vol met lui geschreven stukjes, loze BN'ers, enorme opvulfotografie en schaamteloze advertorials, zoals het ‘interview’ met Charlize Theron, waarin ze op negen onderwerpen moet reageren en het eerste meteen het luchtje J’Adore is. “Mijn samenwerking met Dior. Het merk heeft een prachtige historie, het voelt als familie. Ik draag J’Adore niet altijd, omdat ik het speciaal wil houden.” De toevoeging ‘journalistiek verantwoord’ moeten we blijkbaar ironisch opvatten.
De afname van lezers en de vlucht van adverteerders is door media-uitgeverijen als excuus gebruikt om de journalistieke sector volledig uit te hollen. In minder tijd en met minder geld en mankracht moeten er heel veel zo kort mogelijke bijdragen geleverd worden. Niet te moeilijk, niet te lang, niet te zwaar. En het moet er lekker uitzien. Het antwoord op de papieren crisis is volgens hen niet een verbetering van het product, maar een ondubbelzinnige slijmerij bij de potentiële lezer.
Voeg hierbij de enorme macht van de PR-industrie en de norm wordt al snel de lifestyle-journalistiek zoals we die in Park, maar ook NRC’s Lux zien, waarin iedereen een ‘held’ is, er ‘lekker geleefd’ wordt en er vooral spullen verkocht moeten worden. Het is DWDD op papier. En het ergste is nog wel dat men deze oppervlakkige navelstaarderij als diepgang probeert te verkopen.
Het ‘openhartige gesprek’ met Matthijs van Nieuwkerk in Park is exemplarisch voor deze treurige trend. Het gaat vooral over lekker eten en Parijs, en zodra het even de diepte in dreigt te gaan, geeft de presentator toe: “Het afdalen in mezelf is iets waar ik geen enkel talent voor heb. (…) Misschien ben ik bang dat ik iets tegenkom dat me niet zal bevallen."
Wie stelt hier iets tegenover?

Door Rutger Lemm

Commentaar

Slow down

In het Amstelpark zat een vrouw onder een vilten kap en schreef een rol papier vol. Het miezerde die zondagmiddag, en de tekst die voor haar lag uitgerold verwasemde, maar zij keek niet op en ging stug door met haar écriture automatique.
In het Rietveldpaviljoen kraakte een meisje vier dagen lang walnoten met haar blote handen. Ik heb haar handpalmen naderhand niet gezien, die zouden toch flink beblaard moeten zijn, maar ook zij gaf geen krimp.
In het glazen huis lag een man in pak stokstijf op een voetstuk, en boven hem hing, met haar gezicht naar hem toe, een vrouw even onbeweeglijk aan touwen. Haar gezicht was niet te zien door het lange rode haar dat ervoor hing. In dezelfde ruimte voerden twee performers aan een weefgetouw Penelope’s Act op; de titel spreekt voor zich.
Slow down. De afgelopen week organiseerde DasArts een festival voor performancekunst in het Amstelpark, zonder bombarie, zonder 'cultureel ondernemerschap', zonder zitjes en zonder toegangskaartjes. Terwijl de euro doorwankelde, Filippino’s verdronken, de Egyptische politie demonstranten doodschoot, Vaclav Havel en Kim Jong-il overleden, en de PVV nog wat verder zaagde aan de rechtsstaat, gingen negen performancekunstenaars in een koud en regenachtig park hun monotone gang.
Soms is het heel simpel. Er valt niks aan te interpreteren. Is dit nou kunst? Hebben die mensen niks beters te doen? Zeik niet. Ik had een kuthumeur en een kater. Dat had ik daarna nog steeds. For art makes nothing happen.
Maar zolang deze liefdevolle tijdsverspilling mogelijk is, is er nog hoop.

Door Floris Solleveld

Ver weg

Belgse zotten

Het huidige Nederlandse kabinet is van plan drastisch te bezuinigen op de geestelijke gezondheidszorg. Daarmee dreigen honderden mensen met een soms ernstige psychische stoornis 'op straat' te belanden. België kondigde deze week aan dat er juist geïnvesteerd moet worden in de geestelijke gezondheidszorg. De Belgse zot wordt waarschijnlijk zelden opgemerkt, omdat deze zich meestal tot in de vroege uurtjes aan een toog ophoudt. De dronkenlappen hebben daardoor nooit opgemerkt dat er daadwerkelijk wat scheelt met “d'n Jos”. Belgische psychiatrische inrichtingen! We kunnen ons alvast in onze handjes wrijven.
Ook kondigde het Nederlandse kabinet aan drastisch te zullen bezuinigen op het onderwijs. Daarmee dreigen honderden leraren werkloos te raken. België liet deze week weten, bij monde van de Vlaamse minister van onderwijs Pascal Smet, dat deze “Hollandse” leerkrachten meer dan welkom zijn in de Vlaamse scholen, die de komende jaren met een steeds nijpender lerarentekort kampen.
België zet in tijden van economische crisis haar poorten wijd open voor wie ze waardevol acht. Dit zijn blijkbaar gekken en leraren. Waar deze rare tegenstelling vandaan komt is mij een raadsel. Had Nederland niet een net zo nijpend lerarentekort? Of is dat alweer veranderd? Zitten de Belgische straten echt zo vol met gekken? Zijn bovendien niet alle Belgen een beetje gek? Het lijkt wel alsof België nog wat langer in demissionaire toestand wil blijven hangen, en de economische crisis wil blijven ontkennen. Maar misschien weet België beter dan Nederland wat belangrijk is: zotten behandelen en leraren voor de klas. Dat mogen dan zelfs wel Hollanders zijn.

Door Daan Oostveen

Nieuws in beeld

Nederlands kosmonaut André Kuipers vertrekt deze week vanaf de Russische lanceercomplex Baikonoer richting het Internationale Ruimtestation.

Illustratie: Elise van Iterson

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Leven in een grijs gebied

Leven in een grijs gebied

Wat gebeurt er met je zelfbeeld als je chronisch ziek wordt? Accepteer je de ziekte als een deel van jezelf, of blijf je uitkijken naar de dag waarop je genezen bent? Lees meer

 Digikunst spuwt broeikasgassen in de cloud

Digikunst spuwt broeikasgassen in de cloud

Het maken van de digitale kunstwerken kost ‘kolossale hoeveelheden’ rekenkracht van computers, aldus the New York Times. Lees meer

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

De nieuwste verkiezingen lieten ons weer eens zien hoe Nederland aan het afglijden is naar het rechtereinde van de politiek. Hoe kan dat? Is het niet tijd dat links even boos wordt als Wilders en Baudet? Lees meer

Gezien door een kunstwerk

Gezien door een kunstwerk

Doordat fysieke kunstexposities bijna nergens georganiseerd worden, zoeken kunstinstellingen andere wegen om hun werk ten toon te spreiden. Caecilia Rasch mist de ontmoeting met het kunstwerk, en vooral: erdoor gezien worden. Lees meer

Automatische concepten 54

Een miljoen huizen houden het te droog

Zeker een miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken, en dat aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. De boosdoener: droogte. Lees meer

Hard//talk: Onderdak is een mensenrecht

Onderdak is een mensenrecht

Over dakloosheid hoeven we geen uitvoerige politieke discussies te voeren, aldus Jihane Chaara. Onderdak is namelijk niets minder dan een mensenrecht (iets wat men in de Nederlandse politiek even vergeten lijkt te zijn). Lees meer

Filmtrialoog: Nocturne

Nocturne

Onze redacteurs zagen Nocturne, een film over het maken van een film. Hoofdpersonage Alex rent een nacht lang door zijn eigen hoofd, op zoek naar het sluitende idee, de juiste acteurs, een kloppend verhaal. Het sprak esthetisch heel erg aan, maar zaaide ook een hoop verwarring. Lees meer

Nieuws in beeld: 13

Onze corona-aanpak laat talloze aardbewoners stikken

Dat het materiaal waarmee we onszelf tegen corona beschermen voor een golf aan afval zou zorgen, zagen we al van verre aankomen. Illustrator Simcha van der Veen is dan ook verbijsterd: waarom doen we hier niets tegen? Lees meer

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Dat je niet op zoek hoeft naar de diepere betekenis en ook enkel de vorm van een film kan waarderen, bewijst de animatiefilm 'The Nose or Conspiracy of Mavericks'. Lees meer

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Anna Visser is van jongs af aan een fervent liefhebber van Jane Austen. Een onlangs verschenen hervertelling van Emma werpt nieuw licht op haar hartstocht voor het kostuumdrama, maar misschien nog meer op haar zelfbeeld. Lees meer

Schijn bedriegt 2

Schijn bedriegt

Ons stemgedrag wordt (te) vaak bepaald door onderbuikgevoelens en eerste indrukken. Om ons daartegen te wapenen hebben we gedegen onderwijs nodig. Laat dat nu precies hetgeen zijn waar de politieke winnaar op bezuinigt. Lees meer

Nieuws in beeld: 12

'App me als je thuis bent'

Na de dood van de 33-jarige Sarah Everard uiten steeds meer Britse feministen hun woede over de mensen die hen zouden moeten beschermen: de politie is onderdeel van hun onveiligheid, zeggen zij. Lees meer

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling kreeg het afgelopen jaar duizend gezichten. Rijk Kistemaker vraagt zich af: hoe herinneren we ons die gezichten, zodra de coronacrisis (min of meer) voorbij is? Lees meer

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Wanneer grote bedrijven landen uit het Globale Zuiden in een economische wurggreep houden, knijpt Nederland een oogje toe. Maar ons land is evengoed overgeleverd aan de wensen van grote bedrijven. Lees meer

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Evangeline Agape ontdekte tijdens een zomer in het ziekenhuis de kracht van vriendschap en gedeeld leed. "De coronacrisis heeft voor de hele wereld duidelijk gemaakt: isolatie maakt je ongelukkig. En depressie isoleert je. Doet je voelen alsof je de enige in de wereld bent met een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt." Lees meer

Nieuws in beeld: 'Waarde Nederlanders'

'Waarde Nederlanders'

Immigranten moeten zich ‘de Nederlandse waarden’ aanleren, roept onder andere de ChristenUnie tijdens de verkiezingsstrijd. Illustrator Rueben Millenaar vraagt zich af wat hij zich daarbij voor moet stellen. Lees meer

Nieuws in beeld: Onder de (geluids)golven

Onder de (geluids)golven

Je staat er misschien niet bij stil, maar de mensheid maakt enórm veel herrie in zee. We boren naar gas en olie, heien voor windmolens en boorplatforms en onze schepen zijn ook niet bepaald stil. Terwijl water ontzettend goed en ver geluidsgolven doorgeeft - veel beter dan lucht. Lees meer

Filmtrialoog: Cold War

Cold War

De film Cold War is een verhaal over een onmogelijke liefde in Polen ten tijde van de Koude Oorlog. Onze redacteuren bespreken deze veelgeprezen film en beraden zich op de esthetiek, de diepgang van de liefdesrelatie en de raakvlakken met hun eigen leven. Lees meer

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoe komt het toch dat we onze pleziertjes niet willen opgeven, zelfs al weten we dat ze aan de andere kant van de wereld levens kosten? Dennis Faase werd getroffen door een simpele manier om deze mensenlevens niet uit het oog te verliezen. Lees meer

Het verlaten café blijft een haven 1

Tijdens corona blijft het café een vangnet

Tijdens de lockdown bezoekt Joost Ingen-Housz een Berlijns café dat nog een aantal stamgasten toelaat. Door de plotselinge rust valt het hem op hoe onmisbaar de kroeg is voor de mensen die er nog steeds naartoe gaan. Al is het maar voor een praatje. Lees meer