Asset 14

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt.

Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist het benoemen van een voorkeur aan een ondergewaardeerde groep zou discriminatie bevestigen, aldus Kuijpers. Hoewel ze een paar terechte punten noemt, presenteer ik graag een tegengeluid. Positieve discriminatie is namelijk noodzakelijk om (onbewuste) discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan.

Bij het kiezen voor de juiste kandidaat tijdens een sollicitatieprocedure mag de identiteit van die ondervertegenwoordigde groep echter geen rol spelen.

Dat werkgevers naar meer kijken dan alleen de capaciteiten en kennis van een sollicitant is niet iets nieuws. Zo bleek in 2017 nog dat een witte Nederlandse sollicitant met een strafblad meer kans maakt om aangenomen te worden dan een Nederlandse sollicitant met een Arabische naam zonder strafblad. Ook bleek uit een onderzoek in 2018 dat bijna de helft van alle uitzendbureaus meewerkt aan discrimineren op de arbeidsmarkt. Hoewel deze twee voorbeelden zich alleen richten op het verschil tussen witte Nederlanders en Nederlanders van kleur, wordt hier wel aangetoond dat groepen in de samenleving structureel worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Dat je de tekst ‘bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar de kandidaat die de diversiteit binnen het team versterkt’ tegenwoordig vaker tegenkomt is dus niet omdat werkgevers tegenwoordig meer focussen op andere kenmerken van een sollicitant naast de capaciteiten en kennis. Dat betekent juist dat werkgevers zich er bewust van zijn dat dit tot nu toe (en nu nog steeds) onrechtvaardig wordt gedaan, waarbij bepaalde groepen in de samenleving minder kansen hebben dan anderen.

Bovendien is positieve discriminatie bij vacatureteksten een erkenning van het eigen falen. Blijkbaar is er behoefte aan diversiteit, omdat die er nog niet is of niet in optimale vorm.

Daarmee ondermijn je de kwaliteiten van een sollicitant niet, dat is zo mooi aan het gebruik van de woorden “gelijke geschiktheid”.

Juist het erkennen van het eigen falen is zo belangrijk. Veel bedrijven en instellingen zijn nog steeds geen goede afspiegeling van de samenleving. Het aantal vrouwen in de top van de grote bedrijven stijgt, maar nog maar een op de vijf topbestuurders van de grootste 500 bedrijven is een vrouw. En terwijl altijd werd gezegd dat vrouwen er wel zouden komen als ook vrouwen hogere opleidingen zouden volgen en ook vrouwen fulltime zouden gaan werken, blijkt dat dit niet vanzelf gaat. Maatregelen zoals positieve discriminatie zijn wel degelijk nodig. Daarmee ondermijn je de kwaliteiten van een sollicitant niet, dat is zo mooi aan het gebruik van de woorden “gelijke geschiktheid”.

De kenmerken die een persoon maken tot een stimulans van ‘diversiteit’, zoals een niet-Nederlandse afkomst, worden namelijk bepaald en benoemd. Dat is schadelijk, want het benoemen van verschillen is de basis van discriminatie.

Dit doet me denken aan bekende leuzen, zoals: “ik zie geen kleur”. Want verschil in kleur wordt gemaakt. Ik zie dat dus niet als schadelijk, maar als realistisch. En juist met behulp van positieve discriminatie kunnen ondervertegenwoordigde groepen zich ook geroepen voelen om te solliciteren. We hebben positieve discriminatie dus (tijdelijk) nodig als oplossing om de werkvloeren diverser te maken. In 2017 schreef Ella zelf dat in een ideale wereld quota en regels om een samenleving zo gelijk mogelijk te maken niet nodig zijn. In die ideale wereld leven we nog niet en om daar te komen moeten we dit soort maatregelen omarmen.

Mail

Gatool Katawazi (1994) woont en werkt in Amsterdam. Ze vermaakt zich met kunst en cultuur en schrijft graag over maatschappelijke kwesties.

Kasper Tinus (1991) is een storyteller, beeldmaker maar misschien nog wel belangrijker een mens. In zijn werk is hij op zoek naar een combinatie tussen fantasie en realiteit. Hiervoor maakt hij referenties naar kunstgeschiedenis en de straatcultuur van zijn thuishaven Rotterdam.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer

Lang leve de slush pile 1

Lang leve de slush pile

Hoe kan literair Nederland inclusiever worden als het steeds vaker weigert ongevraagde manuscripten aan te nemen? Een pleidooi voor een openboekbeleid. Lees meer

ALL-IN

Een levendig gebrek aan bescheidenheid

De allereerste kunsttrialoog op Hard//hoofd. Wat vonden redacteuren Jorne Vriens, Iris van der Werff en Vivian Mac Gillavry van de tentoonstelling ALL-INN in het HEM? Lees meer

Voor sommigen gelden nog steeds dezelfde reisbeperkingen

Voor sommigen gelden nog altijd dezelfde reisbeperkingen

Jonathan Luger is in de trein naar Amsterdam getuige van een ongehoorzaamheidsactie die niet bepaald burgerlijk is. Hij beseft hoe het internationale reisverkeer het afgelopen jaar voor vluchtelingen relatief weinig is veranderd. Lees meer

Essay: Boy's don't cry 1

Boys don't cry

In de essayreeks Boys don't cry onderzoekt Jonathan van der Horst mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 1 met de films Mulan en Like father, like son. Lees meer

Nieuws in beeld: Donorhart uit een doos

Donorhart uit een doos

De heart-in-a-box kan (vlak) na het overlijden van een donor diens hart weer op gang laten komen. Illustrator Simcha van der Veen is diep onder de indruk. Lees meer

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Linkse mensen hebben vaak het idee dat zij buiten en boven de 'verkrachtingscultuur' staan, meent Harriet Bergman. Maar iemands politieke overtuiging zegt weinig over hoe diegene daadwerkelijk met machtsverschillen omgaat. Lees meer

Constant in verbinding en toch eenzaam

Constant in verbinding en toch eenzaam

Een plek waar je echt alleen bent en niet steeds naar je telefoon kunt grijpen. Waar vinden we die nog? Stefanie Gordin denkt met heimwee terug aan haar tijd in de Russische datsja's. Lees meer

 Giftige goudkoorts

Giftige goudkoorts

Jaarlijks belandt meer dan 130.000 kilo kwik - gebruikt voor het vinden van goud - in de Surinaamse natuur. Lees meer

Het vervolg van een rouwwoordenboek

Het vervolg van een rouwwoordenboek

De persoonlijke worsteling van Babet te Winkel om woorden te vinden voor haar rouw, was helemaal niet zo persoonlijk. Ze ontving vele berichten van mensen die zich in haar rouwwoordenboek herkenden. Dit is het vervolg van haar rouwwoordenboek. Lees meer

Hard//talk: Wie Thierry volgt

Wie Thierry volgt

Thierry Baudet heeft er heel wat kiezers bij die simpelweg hun vrijheid terug willen. Julius Koetsier vreest dat zij verzeild zullen raken in een moeras van verzinselen over UFO's en dinosaurussen. Lees meer

Nooit meer hier

Nooit meer genocide (hier)

Nooit meer genocide, dat beloven we elkaar op 4 mei. Maar wat zijn de lessen van 4 mei waard als we ze niet kunnen toepassen om nú een groep in nood te redden? Lees meer

Nieuws in beeld: Volle terrassen, volle ic's

Volle terrassen, volle ic's

Het demissionaire kabinet gaf groen licht voor het openen van de terrassen - en dus ook voor volle ic's. Lees meer

Ali B gaat je niet redden

Ali B gaat je niet redden

‘Self made men’ prediken in online succescursussen dat succes voor iedereen binnen handbereik ligt. Lees meer