Asset 14

Biculturele jongeren creëren zelf cultureel aanbod

Hard//talk: Biculturele jongeren creëren zelf cultureel aanbod 1

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Kunst en cultuur zouden een actuele, relevante en inclusieve afspiegeling moeten zijn van de samenleving. Dat is echter niet altijd het geval bij gevestigde cultuurinstellingen. Gatool Katawazi ziet dat divers cultuuraanbod wel bestaat buiten deze instellingen en raadt hen aan om eens buiten de deur te kijken.

Het aanbod van kunst en cultuur in Nederland en de mensen die hierbij actief participeren zouden te wit zijn. Zo staat het geschreven op de website van Cultuur & Creatief Inclusief, een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector. Een deel van het potentiële publiek voelt zich volgens hen niet aangetrokken tot het huidige culturele aanbod. Dat deel van het potentiële publiek waar zij het over hebben, is het aantal jongeren met een biculturele achtergrond. Er wordt vanuit gegaan dat zij niet cultureel actief zijn.

Terwijl brancheverenigingen zoeken naar de juiste aanpak voor dit probleem, zien ze over het hoofd dat er al wel degelijk divers en inclusief cultuuraanbod bestaat met een groot bereik onder zowel jongeren als ouderen met verschillende culturele achtergronden. Van kledingmerken tot muzikanten en van schilders tot schrijvers, in alle culturele sectoren wordt er aanbod gecreëerd. In gesprekken over inclusiviteit en diversiteit in de sector lijkt dit over het hoofd te worden gezien: dat mensen met een biculturele achtergrond niet actief participeren bij gevestigde culturele instellingen betekent niet dat deze mensen niet cultureel actief zijn.

Omdat makers met een biculturele achtergrond geen ruimte zagen bij gevestigde cultuurinstellingen voor het delen van hun eigen perspectief, besloten zij om die ruimte zelf te maken.

Het aanbod van kunst en cultuur gemaakt en gefaciliteerd door professionals met een biculturele achtergrond is enorm en groeit snel. Denk bijvoorbeeld aan The New Originals en Patta, die de modewereld in Amsterdam beïnvloeden, Mezrab: een praathuis met Iraans-Nederlandse eigenaren, het Hiphophuis in Rotterdam, praatshows op YouTube van onder andere Défano Holwijn en Supergaande, die behoren tot de meest bekeken vloggers van Nederland, en nog veel meer. Dit zijn collectieven en individuen met een enorm bereik, wat laat zien dat mensen van kleur wél participeren in kunst en cultuur. Omdat makers met een biculturele achtergrond geen ruimte zagen bij gevestigde cultuurinstellingen voor het delen van hun eigen perspectief, besloten zij om die ruimte zelf te maken. En dat doen ze succesvol.

Een aanzienlijk deel van het aanbod dat buiten de gevestigde instellingen bestaat, is nu gemaakt voor en door mensen met een biculturele achtergrond, zoals Chinezen, Marokkanen, Turken, Surinamers en Hindoestanen. Dit aanbod is gemixt, inclusief, laagdrempelig en actueel. Hiertegenover staan de gevestigde instellingen, die homogeen zijn en verre van inclusief. Dat de leefwerelden van mensen met biculturele achtergronden en witte mensen nog altijd gescheiden zijn zie je hier duidelijk terug.

Dit zie je ook in wijken en in scholen, waar witte kinderen zelfs in gekleurde wijken nog naar witte scholen blijven gaan. Op hetzelfde moment worden gekleurde wijken en scholen steeds rijker aan nieuwe kleuren. Terwijl jongeren met een biculturele achtergrond zodoende van jongs af met mensen met verschillende etniciteiten om leren te gaan in hun multiculturele omgeving, integreert de witte Nederlander, die inmiddels ook een minderheidsgroep is in de grote steden, niet. In die steden waar diversiteit inmiddels de norm is, segregeert de witte Nederlander zich.

In die steden waar diversiteit inmiddels de norm is, segregeert de witte Nederlander zich.

Hetzelfde gebeurt in de cultuursector. Kunst en cultuur zouden een actuele, relevante en inclusieve afspiegeling moeten zijn van de samenleving. De gesubsidieerde cultuursector in grote steden zou niet alleen voor de groep witte autochtone Nederlanders moeten zijn, die zich (onbewust) segregeert binnen de samenleving. De sector houdt vast aan wat altijd de dominante cultuur is geweest in grote steden, maar wat nu al jarenlang de dominante cultuur niet meer is.

Omdat er geen ruimte wordt geboden aan jongeren met een biculturele achtergrond, door bijvoorbeeld verouderde kwaliteitseisen te stellen aan wat kunst en cultuur is of door sterke politieke lobby van grote culturele instellingen, stappen deze jongeren op en creëren zij kunst voor en door jongeren met een biculturele achtergrond. Om te zorgen dat het cultuuraanbod niet verder segregeert, moeten gevestigde culturele instellingen meer integreren in bestaand diverser aanbod. Dit kan door vaker samen te werken met andere makers, makers die het wel lukt om inclusief te zijn. Want het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Tot slot moet in gesprekken over diversiteit en inclusiviteit in de cultuursector de stelling dat jongeren met een biculturele achtergrond niet cultureel actief zijn worden herschreven naar de stelling dat het juist de jongeren met een biculturele identiteit lukt om divers en inclusief cultuuraanbod te creëren.



Mail

Gatool Katawazi (1994) woont en werkt in Amsterdam. Ze vermaakt zich met kunst en cultuur en schrijft graag over maatschappelijke kwesties.

Kasper Tinus (1991) is een storyteller, beeldmaker maar misschien nog wel belangrijker een mens. In zijn werk is hij op zoek naar een combinatie tussen fantasie en realiteit. Hiervoor maakt hij referenties naar kunstgeschiedenis en de straatcultuur van zijn thuishaven Rotterdam.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Sociale media moedigen ‘seksuele objectificatie’ aan zodat we langer van hun diensten gebruik maken. Des te interessanter is daarom het recente tegengeluid vanuit de traditionele ‘tempels’ van seksuele objectificatie: de pop-, mode- en pornoindustrie. Lees meer

Als het spuug ons aan de lippen staat 1

Als het spuug ons aan de lippen staat

Kun je bang worden van het water bij de Lauwersdijk dat ieder jaar een páár milimeter stijgt? Filosoof Tjesse Riemersma schrijft over nonchalance, paniek en of het mogelijk is om goed bang te zijn in tijden van klimaatverandering. Lees meer

Nieuws in beeld: De schone schijn van shein

Je nieuw bloesje heeft een louche verleden

Achter het succes van retailapp Shein zou 'moderne slavernij' schuilgaan. Lees meer

Nieuws in beeld: Genoeg van het ongenoegen

Genoeg van het ongenoegen

Slopen, slopen, slopen - volgden de relzoekers van vorige maand niet gewoon het voorbeeld van de regering? Lees meer

Fenomenologie van de moshpit

Fenomenologie van de moshpit

Wat is de aantrekkingskracht van de moshpit? Volgens Wout Nordbeck, essayprijswinnaar van Wijsgerig Festival DRIFT, kan enkel de fenomenologie ons helpen deze vraag te beantwoorden. Lees meer

Het geweld van de sloopkogel en de leugens van de dialoog

Het geweld van de sloopkogel en de leugens van de dialoog

Geweld kent vele vormen: uit je huis gedreven worden, een politieknuppel op je kaak krijgen, en een beschaafd gesprek moeten houden met de mensen die je huizen slopen en je zojuist tegen de grond werkten. Al deze vormen passeerden de revue tijdens de Woonopstand. Lees meer

Daten en rouw

Daten als de dood nog naklinkt

Rouw laat geen enkel deel van het leven onberoerd, merkt Babet te Winkel na het overlijden van haar moeder. In dit persoonlijke essay onderzoekt ze de relatie tussen daten en de dood. Lees meer

Zo divers als het brein is, zo identiek is de medicatie

Zo divers als het brein is, zo identiek is de medicatie

Van de Nederlanders met autisme krijgt ongeveer de helft ooit medicijnen voorgeschreven, maar veel opties zijn daar niet in. Lees meer

Hoe ik een man van mezelf probeerde te maken

Hoe ik een man van mezelf probeerde te maken

Max Urai heeft in zijn jonge jaren veel voorbeelden gehad van mannelijkheden die niet draaien om auto's herkennen en gewichtheffen. Toch merkt hij nu dat een mens zich maar tot zoverre kan pushen om anders te worden dan hij/zij/hen is. Lees meer

Nieuws in beeld: 17

Gevaccineerde Big Bird vogelvrij voor conservatieve Amerikanen

Big Bird kreeg een vaccin en nu zijn conservatieve Amerikanen boos. Lees meer

Leer gewoon de regeltjes, luilakken

Leer gewoon de regeltjes, luilakken

Dyslexie is alleen een handicap omdat we het belang van foutloos Nederlands overschatten. In ons professionele en persoonlijke leven zou spelling niet bepalend moeten zijn, stelt Vivian Mac Gillavry, zelf dyslectisch. Lees meer

Een ode aan de zinloosheid van het bestaan

Een ode aan de zinloosheid van het bestaan

De millennial beweegt zich in een wereld vol problemen, waar niets zeker lijkt te zijn. Waarom blijven zoeken naar vaste betekenis, vraagt Aisha Mansaray zich af. Kunnen we niet beter een vrolijk soort nihilisme omarmen? Lees meer