Asset 14

Herschrijf de witgewassen bladzijdes uit de geschiedenis

Hard//talk: Herschrijf de witgewassen bladzijdes uit de geschiedenis 1

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. De koloniale geschiedenis van Nederland kent tal van zwarte bladzijdes. Laten we ophouden met deze uit te wissen en vertel een gebalanceerde, eerlijkere geschiedenis van Nederland, aldus Gatool Katawazi.

Onlangs heeft het Amsterdamse VOC Café zijn naam veranderd nadat de eigenaar forse dreigementen ontving. De eigenaar van het café gaf aan dat men zich voorheen nooit heeft uitgesproken over de naam, maar dat de kritiek op de naam sinds een paar jaar toenam. Een steeds grotere groep Nederlanders verzet zich tegen onder andere straatnamen die verwijzen naar figuren uit het koloniale verleden. De bewustwording van het koloniale verleden en de gruwelijkheden die eruit voort zijn gekomen groeit. Hoewel bedreigingen in alle gevallen verwerpelijk zijn, juich ik die bewustwording van de minder fraaie kanten van onze geschiedenis toe.

Terwijl we van kinds af aan bij de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog hebben stilgestaan, maakt de Indonesische dekolonisatieoorlog die gelijktijdig plaatsvond echter nog steeds geen volwaardig deel uit van ons publiek historische bewustzijn. Die verschrikkingen waren en zijn nog steeds niet minder erg of minder relevant, ook deze oorlog is immers onderdeel van de Nederlandse historie. Het leed dat anderen Nederland hebben aangedaan komt prominent naar voren in onze geschiedenislessen, maar het leed dat Nederland anderen elders heeft aangedaan blijft onderbelicht. Van de treinkaping hoorde ik pas ver na mijn schooltijd en Molukkers kende ik alleen uit de buurt.

De keerzijde van het koloniale verleden wordt onderbelicht, terwijl de gevolgen ervan niet ver achter ons liggen.

Het belang van het leren over de Nederlandse geschiedenis zie ik volledig in. Maar nu worden de zwarte bladzijdes uit de geschiedenis witgewassen. Er moet actiever worden geprobeerd deze witgewassen bladzijdes waarheidsgetrouw te herschrijven. De keerzijde van het koloniale verleden wordt onderbelicht, terwijl de gevolgen ervan niet ver achter ons liggen. De grondslag van deze gevolgen ligt in de 17e eeuw: het gouden tijdperk.

Met de term ‘Gouden’ Eeuw wordt de kracht van taal bevestigd. Ons wordt geleerd over de macht en de rijkdommen die Nederland toen had. En hoe goed dat was, omdat we zo’n klein landje zijn. Maar de Gouden Eeuw was naast het goud ook erg zwart. Het ontstaan van de VOC en de WIC heeft voor veel rijkdommen gezorgd ̶ in die zin letterlijk goud. Terwijl Nederland rijkdommen verzamelde, heeft het Nederland van toen echter ook enorm veel leed veroorzaakt. Want die welvaart is oneerlijk vergaard, over de lijken en het lijden van miljoenen mensen.

In deze tijd van groeiend nationalisme en angst voor het vreemde moeten we ervoor zorgen dat toekomstige generaties goed worden opgeleid. Daarbij moeten we kolonialistische misdaden erkennen en recht doen aan de geschiedenis. Schuldig zijn wij als individu niet, het is namelijk niet de geschiedenis die bepaalt wie wij zijn. Goed geschiedenisonderwijs kan echter wel perspectief op het heden en de toekomst bieden en aantonen dat naast al die rijkdommen en overwinningen ook de Nederlandse geschiedenis zwarte bladzijdes kent.

Mail

Gatool Katawazi (1994) woont en werkt in Amsterdam. Ze vermaakt zich met kunst en cultuur en schrijft graag over maatschappelijke kwesties.

Kasper Tinus (1991) is een storyteller, beeldmaker maar misschien nog wel belangrijker een mens. In zijn werk is hij op zoek naar een combinatie tussen fantasie en realiteit. Hiervoor maakt hij referenties naar kunstgeschiedenis en de straatcultuur van zijn thuishaven Rotterdam.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Navelstaren als rebellie

Navelstaren als rebellie

Voor ons vorige magazine, schreef Lena Plantinga een essay over waarom het revolutionair is als vrouwen schrijven over emoties, liefde, alledaagse dingen en seks. ‘Ik schrijf omdat ik boos ben terwijl iedereen me altijd lief noemt.’ Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname

Het Sranantongo leeft

Het Sranantongo wordt steeds meer gesproken in Suriname om de massa aan te spreken. Toch is het Nederlands nog steeds de enige officiële taal van het land. Voor het drieluik dat Kevin Headley schrijft over hoe het koloniale verleden nog voortleeft in Suriname, gaat hij in dit derde en laatste deel in op de geschiedenis... Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname 1

Wie blijft er over na de kennisvlucht in Suriname?

Hoogopgeleiden trekken steeds vaker weg uit Suriname. In dit tweede deel van een drieluik over hoe het koloniale verleden doorleeft in Suriname, gaat Kevin Headley in op hoe de kennisvlucht zich verhoudt tot de economische staat van het land. Lees meer

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eva van den Boogaard schreef een brief aan Roland Barthes, die in zijn dagboeken over eenzaamheid en vrijheid schreef wat zij zelf niet kon verwoorden. ‘Je hebt me lang gerustgesteld, maar waar ik de herkenning eerst geruststellend vond, vind ik haar de laatste tijd steeds verontrustender.’ Lees meer

Suriname is één groot slavernijmuseum

Suriname is één groot slavernijmuseum

Een slavernijmuseum is niet genoeg. Kevin Headley stelt de vraag hoe Nederland Suriname tegemoet kan komen op gebied van cultureel erfgoed rondom het koloniale verleden. ‘Ik denk dat de belangrijkste vraag die Nederland aan Suriname moet stellen is: “Wat heb je nodig?”’ Lees meer

Wanneer steek je nou eindelijk je middelvinger op?

Wanneer steek je nou eindelijk je middelvinger op?

Waarom wil je nog altijd niet-homo en meer genderbevestigend zijn? In deze brief bespreekt Jochum de waanvrijheid rondom homoseksualiteit. Lees meer

Lieve Mr. Dickhead

Lieve Mr. Dickhead

Op 7 januari schreef N. een liefdevolle goedmaakbrief en wilde deze persoonlijk overhandigen aan M. Zeven dagen eerder, op nieuwjaarsdag, mondde een akkefietje uit in de dramatische afloop van hun kortstondige doch intensieve liefdesrelatie. Het bleef niet bij een enkele ochtendbrief. Lees meer

:The chosen family: Beelden van queer vruchtbaarheid

The chosen family: Beelden van queer vruchtbaarheid

Marit Pilage onderzoekt beelden van queer vruchtbaarheid in de kunst om zo de definitie van vruchtbaarheid, zwangerschap en ouderschap te herdefiniëren. Lees meer

Een woud vol dichtgetimmerde hokjes

Een woud vol dichtgetimmerde hokjes

Zazie Duinker baant zich een weg door het oerwoud van de (hergedefinieerde) woorden. Lees meer

In de afwezigheid van 1

In de afwezigheid van

Marit Pilage onderzoekt de rol en betekenis van kunst bij zwangerschap en vruchtbaarheid, maar vooral ook bij het uitblijven daarvan. Lees meer

Liever een monster

Liever een monster

Het is moeilijk te accepteren dat mensen kunnen doden, maar waarom maken we van moordenaars karikaturen? Een voorpublicatie uit Lotje Steins Bisschop en Roselien Herderschee Dodelijke gekte. Lees meer

Hoe in Duitsland het Zionistische establishment wint

Hoe in Duitsland elke vorm van empathie met inwoners van Palestina wordt verboden

De situatie in Duitsland is de laatste dagen geëscaleerd. Het politieapparaat en de politiek gebruiken harde repressiemiddelen om vooral Duitse mensen van kleur of met een migratieachtergrond de kop in te drukken. Zij verliezen op dit moment hun vrijheid van meningsuiting. Lees meer

Een villa voor het onbekende

Een villa voor het onbekende

Floris Tesink bezocht het FOMU, waar Grace Ndiritu door associatieve combinatie een expositie invulde. "Dit conflict tussen de fotografie en de ruimte brengt je op een plek die niet te begrijpen is, maar toch verslavend voelt voor degene die zich hieraan overgeeft." Lees meer

Wat dondert het of fossiele subsidies ‘echt subsidies zijn’?

Wat dondert het of fossiele subsidies ‘echte subsidies’ zijn?

‘De grootste catastrofe in de geschiedenis van de mensheid is niet het moment voor afleidingsmanoeuvres.’ Lees meer

:De aankondiging: De kunst van vertrekken (deel 1)

De kunst van vertrekken: de aankondiging

Voor kunstenaars is het essentieel om zichtbaar te zijn voor publiek. Maar wat gebeurt er als een kunstenaar zich terugtrekt of zelfs helemaal stopt met het maken van kunst? In deel 1 van de serie ‘De kunst van het vertrekken’ kijkt Lara den Hartog Jager naar de kunst waarmee sommige kunstenaars afscheid nemen uit de kunstwereld. Lees meer

Notes on Ken

Notes on Ken

‘Camp is de organisator van het feestje, en strooit nog wat extra glitter over je heen wanneer je arriveert.’ In Notes on Ken analyseert Caecilia Rasch Earring Magic Ken, neonkleurige beenwarmers, Barbiecore fitc checks en de kenmerkende campy esthetiek. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer