Asset 14

Skyfall

Sam Mendes, Daniel Craig, Javier Bardem, Heineken, Judy Dench: is niet alles al gezegd over de nieuwe Bond? Nee, zo blijkt. Drie redacteuren gingen naar de bioscoop, zagen een prachtig gefilmde overgangsreclamebondfilm en praatten nog even na: "Ga lekker solliciteren bij de geheime dienst van de modepolitie als je dat soort dingen belangrijk vindt."

Stephane: Ik had het gevoel dat ik naar heel veel reclames zat te kijken. Jullie niet?

Rob: Hoe bedoel je?

Stephane: Product placement voor onder andere Heineken, Vaio, Volkswagen. In de achtervolgingsscène in het begin (die overigens fantastisch was) werd Volkswagen zelfs bij naam genoemd. Ik vraag me af waarom we geen geld toe krijgen voor het kijken naar zoveel reclame.

Meredith: Ja nu je het zegt. Misschien behoor ik tot de ideale doelgroep voor dat soort commerciële sluiproutes, maar ze vallen me nooit op. Wel heb ik nu zin in bier.

Rob: Ik had het ook niet door. Maar dat kwam bij die achtervolgingsscène in het begin vast doordat die inderdaad te gek was! Ik had van tevoren gelezen dat men laaiend enthousiast was over deze Bond. Dus toen het zo sterk begon, was ik helemaal blij.

Meredith: Het moet gezegd worden: Mendes en Craig zijn een hele goede combinatie.

Stephane: Ben ik het niet mee eens. Craig is helemaal geen Bond. Hij heeft niet de humor en de charme die James Bond zou moeten hebben. En je hoort iedereen Sam Mendes helemaal de hemel in prijzen en zeggen dat dit bijna een arthouse film is, maar het is en blijft gewoon een oppervlakkige actiefilm. Daar is niks mis mee, maar meer dan dat is het niet.

Rob: Nee, al dat gepraat over mogelijke Oscars vond ik na afloop ook schromelijk overdreven.

Stephane: De cameraman moet een Oscar! Roger Deakins. De film zag er fantastisch uit.

Meredith: Supervet, die scène met de reflecties van die reclame in dat glazen huis. Heul Mooi.

Rob: Ik vond Javier Bardem een leuke bad guy trouwens. Is daar ook een oscar voor? Beste Bad Guy?

Meredith: Volgens mij niet. Maar Stephane, wie is jouw favoriete Bond dan?

Stephane: Niemand deed het beter dan Sean Connery, natuurlijk.

Meredith: Je verlangt terug naar betere tijden.

Rob: Stephane is duidelijk conservatief. Vinden jullie niet ook dat Bond aan vernieuwing toe was? Dat de klassieke formule simpelweg niet meer herhaald kon worden, omdat mensen daar te cynisch voor zijn geworden? Want dat heb ik altijd begrepen uit de verhalen over die nieuwe Craig-Bonds (klinkt alsof een drugskartel aandelen uitgeeft maargoed). Dat het duisterder moest.

Meredith: Craigs Bond is inderdaad rauwer, meer een Jason Bourne. Ik vind het een verademing na de kitschy Brosnan-Bond. Maar het was ook ergens een metafilm. Ze maakten de worsteling met dat verouderde cliché expliciet. Is een James Bond nog wel relevant in een moderne wereld, met the Internetz enzo.

Stephane: Het is mooi dat Bond steeds vernieuwt en met z’n tijd meegaat, maar daardoor ga je je ook afvragen of we nu dan niet een preutsere tijd leven. Volgens mij heeft Craig veel minder seks dan een Bond zou moeten hebben. Ik hoorde iemand bij het verlaten van de bioscoopzaal ook teleurgesteld verzuchten dat hij geen tieten had gezien.

Rob: Hahaha. Tieten en depressie gaan niet samen. Rot op met die tieten! Ik heb echte problemen aan mijn hoofd!

Meredith: Hoewel hij er nog steeds geen moeite heeft om ongevraagd bij vreemde vrouwen in de douche te stappen.

Rob: Ja maar echt van harte lijkt het niet meer te gaan. Daar heeft Stephane wel een punt. Ikzelf vond het een verrassende film omdat hij zich niet aan de standaard Bond-formule hield, maar het leek tegelijkertijd ook een soort overgangsfilm. Iets wat Casino Royale eigenlijk ook was. Wel een beetje veel: twee overgangsfilms met een matige film er tussen in.

Stephane: Wat bedoel je precies met overgangsfilms?

Rob: Nou, Casino Royale ging over James Bond voordat hij 007 werd. Hij kreeg die benaming pas officieel aan het einde van de film. Zo van: Ok, nu kunnen we echt beginnen. En deze film gaat over of James Bond überhaupt nog wel relevant is met aan het einde de conclusie dat dat wel zo is, zodat ze weer ‘echt’ kunnen gaan beginnen. Dan denk ik... ja... BEGIN GEWOON!

Meredith: Het was eigenlijk helemaal geen Bond-film, M had dit keer de hoofdrol!

Rob: Precies. Het was geen Bond-film. Maar misschien was dat ook de bedoeling. Grote vraag is dan natuurlijk: maakt het dan nog wat uit of je naar James Bond of Jason Bourne (of Aaron Cross uit de nieuwste Bourne-film) zit te kijken?

Stephane: Deze film had meer overeenkomsten met de laatste Batman (die net zo overschat werd). Wordt het dan niet allemaal een beetje een eenheidsworst? Bond, Bourne, Batman?

Rob: Precies en ze hebben het allemaal ontzettend moeilijk en weinig tot geen seks.

Stephane: Zou dat met elkaar te maken hebben?

Rob: Zeer zeker, maar zoals Shame onlangs heeft bewezen, leidt teveel seks ook tot depressie.

Meredith: Goed, Bourndman is te depressief en te moeilijk voor seks. Ik vond het wel verfrissend, dat gebrek aan 'tobelookedatness'. Normaal gesproken zijn vrouwen alleen roadkill in de narratieve vooruitgang. Judi Dench was geniaal. Misschien was ze het eerste vrouwelijke personage in een Bond-film dat een echte held was. Ze was menselijk, ze faalde, ze was rationeel en emotioneel sterk. Ze oversteeg de karikatuur, ik vond haar veel interessanter dan Bond. Interessanter nog dan de Bad Guy.

Rob: Ik weet eigenlijk niet of ik perse zoveel wil weten over M. Voor mij staat zij gewoon voor ‘de baas van Bond’. Of dat nou M is of de koningin kan me eigenlijk niet schelen. Het gaat er om hoe James Bond het probleem uiteindelijk oplost, niet hoe het met M gaat.

Meredith: Agree to disagree. Wat een fijn martinimomentje zat er trouwens in... En een astonmartinmomentje. En die nieuwe Q, die, wanneer James Bond klaagt over zijn gadget-arsenaal sarcastisch opmerkt: "What did you expect, an exploding pen?". Er zaten zoveel verwijzingen in naar de klassieke Bondformule, het was echt Postmodernbond. Het zal wel onze generatie zijn, die vraagt om een overgangsfilm. We zijn pre-iets, post-iets. Alles is al gezegd, dus we kunnen alleen maar verwijzingen maken, jadajadajada. En toch komt iedereen naar de bioscoop voor een Bond die de wereld redt met een exploderende pen en daarna zijn smoking gladstrijkt.

Rob: Over kleding gesproken: In de epiloog staat Bond op een dak, uitkijkend over Londen, met een stijlvol sjaaltje om. Dat vond ik eigenlijk te ver gaan. 007 draagt geen sjaaltjes!

Stephane: Volgens mij zegt het feit dat zoiets jou opvalt meer over jou dan over 007, Rob.

Meredith: Ja Rob, ga lekker solliciteren bij de geheime dienst van de modepolitie als je dat soort dingen belangrijk vindt.

Rob: ...

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
 1

Antropoloog op de barricades
(David Graeber, 1961 - 2020)

Jonathan Luger eert de helaas te vroeg overleden antropoloog-activist David Graeber, door onder andere terug te blikken op Graebers inspirerende optreden bij de Maagdenhuisbezetting. Lees meer

 Nee, jijbakt er niets van!

Nee, jijbakt er niets van!

De in Los Angeles geboren illustrator Sebastian Eisenberg woont sinds kort in België. Hij ervaart hoe het is om de Amerikaanse verkiezingen vanuit Europa te volgen. Lees meer

Hard//talk: het nieuwste EU-migratiepact houdt ongelijkheid in stand

Het EU-migratiepact versterkt ongelijkheid

Het nieuwe EU-migratiepact is geen ‘oplossing’ voor het ‘probleem’ van migratie. Lees meer

 Kerkgangers gaan viraal

Kerkgangers gaan viraal

Voor fervente kerkgangers is het te hopen dat het virus zich deze maand niet van zijn vrome kant laat zien. Lees meer

 Kolven tegen corona

Kolven tegen corona

Vanaf volgende week wordt de moedermelk van zo'n 7500 oud-coronapatiënten opgehaald. Die bevat antistoffen, en is dus een perfect ingrediënt in - bijvoorbeeld - ijsjes! Lees meer

 Inktviswijsheid

Inktviswijsheid

Gaat de inktvis ons een pijnstillend medicijn leveren, beter leren plannen of de oorzaken van autisme blootleggen? Lees meer

Trialoog: Antebellum

Antebellum

Onze redacteuren durfden het aan om de horrorfilm Antebellum te gaan zien. Ze hopen op een golf aan sociaalbewuste horror, maar twijfelen of deze film een van de klassiekers van die stroming wordt. Lees meer

 Zij kozen níet voor deze mannen

Zij kozen níet voor deze mannen

Over iets meer dan vijf weken mogen de Amerikanen ja zeggen tegen een van deze mannen. Illustrator Veerle van der Veer toont ons de mensen die dat eerder níet deden. Lees meer

 The Notorious RBG is niet meer

The Notorious RBG is niet meer

Illustrator Pirmin Rengers maakte dit prachtige portret ter ere van Ruth Bader Ginsburg, de Amerikaanse opperrechter die afgelopen vrijdag overleed. Lees meer

 'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

Maar liefst 14.000 asielaanvragen zouden nog voor het eind van 2020 behandeld moeten zijn, zo is de doelstelling van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Lees meer

Nostalgische saus

Nostalgische saus

Onze maatschappij kent momenteel veel nostalgische oplevingen. Kunstenaar Sandra Mackus betrapt zichzelf erop dat ze in haar werk ook met het verlangen naar vroeger speelt. Hoe blijft ze authentiek en oprecht? Haar recept is verbluffend simpel. Lees meer

Heimwee in het Heilig Land - een triptiek 1

Heimwee in het Heilig Land

Lies Defever passeerde de muur tussen Israël en Palestina, en ontmoette twee volken met heimwee naar de toekomst. Lees meer

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Wat hebben nostalgie en camp met elkaar van doen? Rijk Kistemaker kwam erachter dat deze twee fenomenen nauwer verbonden zijn dan we in eerste instantie misschien denken. Een essay over de troost van het abjecte en de overdaad, van schorseneren en Meryl Streep, van de glitters en parels in een gezamenlijke queercultuur. Lees meer

Automatische concepten 44

Op weg naar andere relatie- en woonvormen

Een romantische relatie die niet wordt getypeerd door exclusiviteit of samenwonen, wordt opeens een vrije ruimte om op onderzoek te gaan en zelf te creëren, aldus Babet te Winkel. Lees meer

Filmtrialoog: De Beentjes van Sint Hildegaard

De Beentjes van Sint Hildegard

Onze redacteurs zagen het speelfilmdebuut van Herman Finkers als acteur en scenarist, een sympathiek liefdesverhaal dat desalniettemin de nodige pijn niet schuwt. Lees meer

 Eet je bord leeg!

Eet je bord leeg!

De Chinese president Xi Jinping heeft de aanval geopend op voedselverspilling in zijn land. Lees meer

 Geef mij mijn (waan)zin

Geef mij mijn (waan)zin

Illustrator Rueben Millenaar ziet het kookpunt van de onvrede om de coronamaatregelen steeds dichterbij komen. Lees meer

Tempo Doeloe -

Tempo Doeloe - Verbonden met een omstreden verleden

De jaarlijkse herdenking van de capitulatie van Japan in 1945 roept bij Vivian Mac Gillavry gemengde gevoelens op. Als tweede generatie oorlogsslachtoffer groeide ze op met nostalgische verhalen over Tempo Doeloe, maar vindt ze de steeds luider klinkende kritiek op het koloniale verleden terecht. Een essay over het omgaan met een koloniaal verleden in je familie, verbintenis voelen en je eigen gedachten daarover vormen. Lees meer

 Eén televisiedoorbraak, alstublieft

Eén televisiedoorbraak, alstublieft

Realityknaller Big Brother komt terug, en er is beslist geen tekort aan aanmeldingen. Lees meer

Filmtrialoog: Der Fall Collini

Der Fall Collini

Redacteurs Ruby Sanders, Rosanna Baas en Oscar Spaans togen naar de bioscoop om Der Fall Collini te zien, een rechtbankthriller met een verrassende inkijk op een onderbelicht stukje naoorlogse geschiedenis. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan